Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä alustan osia 02-sarjan turborakenteliat, ovat käyttäneet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L.H
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2481
    • Lohja

    #46
    Originally posted by Freak

    Miksi uudet reiät napaan ja levyyn? Eikö SuperMantassa olekaan 4x100 jako?
    Ei ole 4x100.
    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

    Comment

    • Tzeimi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 2067
      • Banshee - Jyväskylä

      #47
      Sitä vain ajattelin, että mitä satuloita mahdat noiden levyjen kanssa käyttää?
      114:
      114 2002turbo SEDAN, Euro

      E12:
      E12 518 SEDAN, Euro
      E12 520 SEDAN, Euro
      E12 520i SEDAN, Euro
      E12 525 SEDAN, Euro

      E24:
      E24 630CS COUPE, Euro
      E24 633CSi COUPE, Euro

      E3:
      E3 3.0Si SEDAN, U.S.
      E3 2.8L SEDAN, Euro
      E3 3.0L SEDAN, Euro
      E3 3.0S SEDAN, Euro
      E3 3.0Si SEDAN, Euro
      E3 3.3L SEDAN, Euro
      E3 3.3Li SEDAN, Euro
      E9:
      E9 3.0CS COUPE, U.S.
      E9 3.0CS COUPE, Euro
      E9 3.0CSi COUPE, Euro
      E9 3.0CSiL COUPE, Euro
      E9 3.0CSL COUPE, Euro

      Taitaa kuvissa pilkistävät puristimet olla E3 3.0Si:sta...

      Jos nämä obelixin levyt menevät ilman sen suurempia kikkailuja 02:een, niin samoinhan ne menevät silloin e-kaksykköseenkin. Sitä tuolla offsetin kyselyllä meinasin. E21:n levy on aika syvä eikä sopivaa suurempaa, ainakaan likimain samalla jaolla olevaa, levyä meinaa löytyä. E28:n levy muistaakseni oli aika liki, mutta vaatii sorvauksen, jos meinaa Volvon satuloiden kanssa käyttää ja uudet reiät täytyy porata. Pieniä murheitahan nämä on, mutta jos helpommallakin voisi selvitä, niin mikäs siinä.
      Joo, oisinko tonkinut nettiä jonkun varmaan 15 tuntia, ennenkun tärppäs! Kriteerinä oli juurikin paksuus (22mm), että voi ko. satulaa käyttää ja sitten tuo halkaisia (270-272 mm), että satulan saa pultata tolppaan kiinni niinkuin pitääkin ilman mitään fixailuja. Toki joku voi löytää vieläkin kivuttomamman konstin, mutta minä lopetin pähkimisen tässä kohtaa ja siirryin toteutus osastolle

      En muuten löytänyt Brembon sivuilta tuolla numerolla mitään tai sitten en vain osannut...
      Joo ei se mtn... tosta
      http://www.brembo.com/CatalogoBrembo...=NoModifyGuest

      Miksi uudet reiät napaan ja levyyn? Eikö SuperMantassa olekaan 4x100 jako?
      Mikä jako? pyörien? no ei senkään väliä... Jaolla meinaan levyn kiinnitys jakoa napaan - levyhän tulee siis kunnon old school meinigillä navan taakse kiinni (02-style uber alles). Ko. levyyn ei mahdu tekeen bemun jakoa (4x92) vaan isommalle kehälle uusi jako napaan ja reikiä levyyn (3 kpl!). Obelixin levyssä on (muuten) 5 kiinnitys reikää, joista siis käytin yhden hyödyksi. Ylimääräisiin ilmestyi kierre ja "tulppa", jottei epätasapainoa ilmaantuisi.
      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
      & 02 tulpo saniteetti dyno




      Älä väkisin, ota isompi vasara.
      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

      Comment

      • dantte
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1532
        • Helsinki

        #48
        Nostan nyt tällaisen vanhan topiikin kun olisi muutama kysymys noista jarrujen sovittamisista...

        Jos nyt 02:een laittaa eteen noi volvon satulat ja e21 pikkunavan ja 323i jäähdytetyt levyt.. niin silloinhan ei menekkään enää 13" vanteet, kun ottaa satulan ulkoreuna kiinni. Meneekö edes 14" vanteet? Vai joutuuko vaihtaa joka 15":iin?

        Ajattelin että jos nyt 14" menee niin ei ottais vakiokaareen kiinni niin helposti kun 15":set. Omalla kohdalla tuo kaarien muokkaaminen ei oikein innosta kun on aivan ehjät kaaret. Jos eteen nyt tulee noi e21 navat niin mikäs et sitten olis hyvä ettei ota kiinni vakiokaariin? Miten ne e21 navat nyt sitä muuttaa, leventääkö ne vai kaventaa...

        Comment

        • alepos
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 210
          • Pori

          #49
          Originally posted by Tzeimi View Post
          250 mm rummut ja 22.2 mm sylinterit takana. Rumpu löytyy siis E21:stä ja j.syl. E12:sta. Taka vakaaja normi. Takatukivarret ovat umpinaiset (eli muistuttavat E21:n tukivarsia) ja tukivarren akseli on paksumpi + isommat laakerit (= E21 323i:n paksuus ja laakerit - ei käy 02 tukivarteen).
          Nostellaas vanhaa aihetta. Niin meneekö tuo E21 250mm rumpu ihan heittämällä 1502:n takanapaan? Elikkäs taka-jarruosasto olisi katsastettavissa 2002turboa vastaavaksi ko. rummuilla ja 2002 vakaajalla, kunhan jostain joku keiju taikoisi umpinaiset takatukivarret?

          Mites teillä onpi käynyt katsastuksessa etupään suhteen tuon 1502:n tolppaan kootun E21napa+323i-levy+VOLVO-satula-yhdistelmän kanssa? Taitaa olla ainakin helpoiten osien löytämisen suhteen toteutettavissa? Sitä paksumpaa turbon etuvakaajatankoa saa ilmeisesti teettämällä. Kelpaako sellainen katsastuksessa ok, vai pitääkö olla original bmw-teile?

          Vielä tälläinen yleinen kysymys kun olen ollut 10v pimennossa näiden rakennusmääräysten suhteen. Onko tuollainen vanhus nykyään siis ihan laillisesti katsastettavissa "vierailla" alustan osilla, nykyään kun näkee kilvissä kaiken maailman Eskoja Hiacen banjolla? Vetääkö se katsastussetä ihan hihasta, että nyt on turvallinen/vaarallinen rakenne..
          Last edited by alepos; 03-09-2008, 14:13.

          Comment

          • Ears
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 94
            • Oulunseutu

            #50
            Vanhaa yös. Mistä mallista ootte ottanu pääsylinterin 23,81mm? Kaks piirisenä. Ja jos jollakin lojuu ylimääräisenä niin tarjota saa.

            Comment

            • Tzeimi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 2067
              • Banshee - Jyväskylä

              #51
              Originally posted by Ears View Post
              Vanhaa yös. Mistä mallista ootte ottanu pääsylinterin 23,81mm? Kaks piirisenä. Ja jos jollakin lojuu ylimääräisenä niin tarjota saa.
              Part 34311120478 (BRAKE MASTER CYLINDER) was found on the following vehicles:


              114: Details on 114
              114 2002tii Sedan, USA
              114 2000tii Touring, Europe
              114 2002ti Sedan, Europe
              114 2002tii Touring, Europe
              114 2002tii Sedan, Europe
              114 2002turbo Sedan, Europe

              E12: Details on E12
              E12 518 Sedan, Europe
              E12 520 Sedan, Europe
              E12 520i Sedan, Europe

              E9: Details on E9
              E9 2800CS Coupe, USA
              E9 2800CS Coupe, Europe
              NK: Details on NK
              NK 2000 Sedan, USA
              NK 1800 Sedan, Europe
              NK 2000 Sedan, Europe
              NK 2000C Coupe, Europe
              NK 2000CS Coupe, Europe
              NK 2000tii Sedan, Europe
              NK 2000tilux Sedan, Europe

              Mustaakseni jostain 6-satkusta löytyy kans 23.81 2-piiristä. Tarttis tonkia lisää.
              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
              & 02 tulpo saniteetti dyno




              Älä väkisin, ota isompi vasara.
              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

              Comment

              • Mörökölli
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 1735
                • Turku

                #52
                Muutama kymysys jollekin jolla on tietoa...




                1. Eli mistä saa taka-apurungon puslia uretaanisina, vai millaisia ratkaisuja ihmisillä on käytössä. Powerflex/Supeflex ei taida kumpikaan tuntea tai sitten olen puusilmä... Irelandin kataloogissakaan ei ollut kun sellainen insertti vakiopuslan jäykistämiseen. Ei tunnu järkevältä ajatukselta ostaa ensin uutta vakiopuslaa, jonka jälkeen käyttää vielä x-määrä rahaa johonkin inserttiin, joka "auttaa" tuota ns. löysää vakiopuslaa, fiksumpi valmisratkaisu pitää olla olemassa. Vai onko tuo oikeasti niin hyvä, kun ne sivuillaan kehuu?

                Onkohan sitten nuo Irelandin solid-malliset umpipuslat vähän turhan rajua kamaa taasen kadulle, tollasethan olisi helppo tehdä itsekin...


                2. Sopiiko takatukivarsiin e30-mallinen uretaanipusla, ilmeisesti kyllä?. Kun muistaakseni superflexin varaosanuerot on molemmille samat.


                3. Onko kukaan rakennellut 02-taka-akseliin camber-toe kittiä, tuohonkin taitaisi sama ratkaisu/sarja käydä kun esim. e30 akselille. Lähinnä kiinnostaa, mihin kohtaan lätkät heppailtaisiin että säädöistä olisi oikeasti hyötyä ns. autoa alaspäin vietäessä. E-kolmekymppiseenhän noita ohjeita löytyy netistä pilvin pimein...

                4. Nollakakkosen takaiskarin pituus? (en omista ainuttakaan) Tarkoitus olisi käyttää e30:iin tarkoitettua Koni-sporttia takana 50mm madalluksen kanssa, ollaanko pahasti sherwoodissa pituuden puolesta..?
                www.nenifab.com

                Comment

                • Tzeimi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 2067
                  • Banshee - Jyväskylä

                  #53
                  1. umpikumiset on nyt kiinni tossa vaparissa. Toinen on hieman vulkanoinneista antautunut - meinasin laittaa uudet vakiot tilalle. Teen ehkä sialla noi "insertiti" - tai sitten en. Perän kannatinkumit pitäs kait sitten olla kans mallia kovat? Itellä on normikumeilla nyt (hyllys on kovakuminen kannatinrauta). Joskus joku teetti tämmösiä umpikumisia vanhoihin aihioihin, varmaan onnistus nytkin jossain firmassa.

                  2. kyllä, eiks ne ole samat kaikissa... ihan uusista en kyl tiedä

                  3. Madalluksen jälkeen joutunet korjaamaan neg camberia takas päin eiks vaan? Tais Jaymic myydä aikoinaan settiä näihin mutta miksei 3-kybän tms. ideaa voi soveltaa?

                  4. ei muista ulkoa, saattas jopa löytyä jostain papereista kun kerkiää etsimään... tekis mieli sanoa, että e30:n iskari on kyllä liian pitkä.
                  Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                  & 02 tulpo saniteetti dyno




                  Älä väkisin, ota isompi vasara.
                  If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                  Comment

                  • Mörökölli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 1735
                    • Turku

                    #54
                    Originally posted by Tzeimi View Post
                    1. umpikumiset on nyt kiinni tossa vaparissa. Toinen on hieman vulkanoinneista antautunut - meinasin laittaa uudet vakiot tilalle. Teen ehkä sialla noi "insertiti" - tai sitten en. Perän kannatinkumit pitäs kait sitten olla kans mallia kovat? Itellä on normikumeilla nyt (hyllys on kovakuminen kannatinrauta). Joskus joku teetti tämmösiä umpikumisia vanhoihin aihioihin, varmaan onnistus nytkin jossain firmassa.
                    Pitäsköhän ittekin vaan tyytyä uusiin vakioihin...


                    Originally posted by Tzeimi View Post

                    2. kyllä, eiks ne ole samat kaikissa... ihan uusista en kyl tiedä
                    Ok. Joo tosiaan näköjään kautta linjan useissa malleissa samat, kun tarkemmin tutki: http://www.realoem.com/bmw/partxref....945&showeur=on Hauska huomata että esim. 1502 ja Z3M käyttää samaa puslaa.



                    Originally posted by Tzeimi View Post

                    3. Madalluksen jälkeen joutunet korjaamaan neg camberia takas päin eiks vaan? Tais Jaymic myydä aikoinaan settiä näihin mutta miksei 3-kybän tms. ideaa voi soveltaa?

                    Jep, juurikin noin päin. Yks e30-sarja olis ittellä niin mietin jos sitä vois käyttää.
                    www.nenifab.com

                    Comment

                    • Mörökölli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 1735
                      • Turku

                      #55
                      Onkos tossa Jaymicin takakynkän puslasarjassa kaikki tarvittava eli 4 puslaa(kuvassa ainakin), kun kerran lukee teksti- (SET) vai tarvitaanko noita kaksi?

                      (sivu alas)






                      Mietitytti siksi kun hinta tuntuu jopa halvemmalta kuin superflexin omilla sivuilla...
                      www.nenifab.com

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2067
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #56
                        Mä ymmärtäsin, että yhellä säkillä pärjää.
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • duuk
                          Moderator
                          • Dec 2006
                          • 10510
                          • Saaressa

                          #57
                          Jenkki foorumeita tuossa joku aika sitte selailin M5:en coili seteistä.. Niin siellä kehuttiin 02:een myytävää coilover sarjaa.. siis tällästä http://www.ground-control-store.com/.../II=702/CA=102

                          Mutta tuo varmaan tiedossa olikin

                          duke's garage:
                          Suzuki R50
                          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                          S38 S54 S62

                          instagram: _duuk

                          Comment

                          • Mörökölli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 1735
                            • Turku

                            #58
                            Originally posted by duuk View Post
                            Jenkki foorumeita tuossa joku aika sitte selailin M5:en coili seteistä.. Niin siellä kehuttiin 02:een myytävää coilover sarjaa.. siis tällästä http://www.ground-control-store.com/.../II=702/CA=102

                            Mutta tuo varmaan tiedossa olikin
                            Juu olihan tosta juttuakin. Itsellä on tuliterä Spaxin setti olemassa, niin testataan nyt ensin millanen se on. Korkeutta ei itsellä ole pakottava tarve päästä säätämään, kunhan saa kerralla sellaisen korkeuden mikä miellyttää ominaisuuksien ja ulkonäön puolesta.

                            Saattaa kyllä olla mahdoton yhtälö.:think

                            Tuo on kyllä varmasti harkinnan arvoinen setti, mikä tuolla sivuilla on.
                            Last edited by Mörökölli; 01-12-2009, 20:24.
                            www.nenifab.com

                            Comment

                            • Ears
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2008
                              • 94
                              • Oulunseutu

                              #59
                              Tuolla on noita muita paitsi takakynkän puslia.

                              Comment

                              • Tonppa1
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2006
                                • 142
                                • Hki

                                #60
                                Onpas ´02 keskustelu loppunut tyystin..

                                Oliko näin, että 5-v. laatikon kanssa voi käyttää E30-, tai E36 kardaanin etupätkää, joka käy suoraan ´02 takaosaan?
                                E46 320dAT -02

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎