Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 e70 -08 etupään kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DannyBoy
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 720

    X5 e70 -08 etupään kolina

    nyt olen jo puolivuotta etsinyt mystistä kolinaa äksästä. Vaimea kolina töyssyyn ajettaessa. esim hidaste töyssyyn ajettaessa kolahtaa noustessa, mutta ei alas tullessa. Kolahdus kuuluu heti kun etupää alkaa joustaa. Siis ihan pienikin patti, saa äänen kuuluu..

    nyt olen vaihtanut, etujouset "toinen oli poikki", koiranluut, taaenmat alatukivarret, raidetankon pään oikealle ja vasuriin raidetangon sisemmänpään. ei noissa missään ollut mitää hirveitä väljyksiä!! lisäksi myös iskarit on irroittu ja ne vaikuttivat ehjiltä. myös yläpään kumit oli silmämääräsesti ehjät.

    tänään auto katsastettiin, ja läpi meni

    Jos jollakin on ollut samantatapaisia oireita tai hyviä vinkkejä.. niin kaikki ovat tervetulleita
    Kokovartalokyrpä

    Nyt ajossa:
    BMW X5 E45 M-Sport -20
    BMW X5 Sport package -07
    EX: Pirusti Pemareita
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7492
    • Jyväshyvä

    #2
    Tsekkaa konehuoneen vinot tukitangot että ne on kiinni kunnolla...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • DannyBoy
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 720

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Tsekkaa konehuoneen vinot tukitangot että ne on kiinni kunnolla...
      jes, nuo on nyt tsekattu ja kunnossa on.

      pitää varmaan vielä vaihtaa nuo etummaiset alatukivarret. niitä pystyy hieman heiluttaa käsin. ei noiden puslissa mitään suurempia näy..en tiedä kuuluuko noissa olla pieni jousto vara vai ihan jäykät!?

      Vielä huomasin että iskarin alapäät eli ns y haara, mihin tulee nuo varret kiinni. niin takaapäin katsottuna. kuskinpuolella taakemman alatukivarren ja ns y haaraa välii jää pienenpiväli kuin repsikanpuolelle..repsikanpuolelle menee sormi, kuskin ei.. on hieman hankala selittää.

      Käytin autoa vielä äsken korjaamolla, missä hekään eivät vikaa löytäneet...
      Kokovartalokyrpä

      Nyt ajossa:
      BMW X5 E45 M-Sport -20
      BMW X5 Sport package -07
      EX: Pirusti Pemareita

      Comment

      • Wibas
        Newbiemmer
        • Feb 2014
        • 14
        • Helsinki

        #4
        Löysitkö ikinä vikaa?

        Comment

        • 325tds
          BTCF Member
          • Aug 2004
          • 293

          #5
          Originally posted by DannyBoy View Post
          jes, nuo on nyt tsekattu ja kunnossa on.

          pitää varmaan vielä vaihtaa nuo etummaiset alatukivarret. niitä pystyy hieman heiluttaa käsin. ei noiden puslissa mitään suurempia näy..en tiedä kuuluuko noissa olla pieni jousto vara vai ihan jäykät!?

          Vielä huomasin että iskarin alapäät eli ns y haara, mihin tulee nuo varret kiinni. niin takaapäin katsottuna. kuskinpuolella taakemman alatukivarren ja ns y haaraa välii jää pienenpiväli kuin repsikanpuolelle..repsikanpuolelle menee sormi, kuskin ei.. on hieman hankala selittää.

          Käytin autoa vielä äsken korjaamolla, missä hekään eivät vikaa löytäneet...

          Nostellaapa tätä vanhaa.

          Itsellä sama ongelma, vaihdoin kaikki tukivarret,koiranluut ja raidetangon nivelet mutta pieni kopina vaan edelleen pienissä montuissa kuuluu.

          Pyöränlaakerit ei ole väljät.

          Ei iskareitkaan viihtis huvikseen vaihtaa kun reilu 700€ kpl.

          On nämä vaan mystisiä autoja :think

          En tiedä mistä sitä kopinaa seuraavaksi katseleis vai onko tämä ominaisuus.
          E93 vaimon
          ex
          E70 3.0 SD
          E46x2
          M5 E39
          325tds E36
          M535i E28
          323i E30
          323 E21




          BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

          Comment

          • KJ
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 695
            • Järvenpää

            #6
            Kannattaa tsekata konepelti. Itselläni konepelti pääsi kiinniollessaan lukittuna liikkumaan ylös-alas suunnassa ehkä millin verran. Se aiheutti terävissä töyssyissä outoa etupään kolinaa, jota pitkään etsin kunnes tajusin äänen lähteen. Se on helppo testata taittelemalla esim joku vaahtomuovin palanen tms syylarin ja konepellin väliin niin, että se estää pellin liikkumisen lukossaan.
            F30 330e -17 Alpinweiss 3
            E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

            Comment

            • 325tds
              BTCF Member
              • Aug 2004
              • 293

              #7
              Originally posted by KJ View Post
              Kannattaa tsekata konepelti. Itselläni konepelti pääsi kiinniollessaan lukittuna liikkumaan ylös-alas suunnassa ehkä millin verran. Se aiheutti terävissä töyssyissä outoa etupään kolinaa, jota pitkään etsin kunnes tajusin äänen lähteen. Se on helppo testata taittelemalla esim joku vaahtomuovin palanen tms syylarin ja konepellin väliin niin, että se estää pellin liikkumisen lukossaan.
              Kiitos vinkistä yksi kopina väheni mutta edelleen niinkuin alustassa joku kopajaa.

              Että hyviä vinkkejä edelleen kaivataan
              E93 vaimon
              ex
              E70 3.0 SD
              E46x2
              M5 E39
              325tds E36
              M535i E28
              323i E30
              323 E21




              BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

              Comment

              • ipyrro
                Bimmer Rookie
                • Apr 2018
                • 33
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by 325tds View Post
                Kiitos vinkistä yksi kopina väheni mutta edelleen niinkuin alustassa joku kopajaa.

                Että hyviä vinkkejä edelleen kaivataan
                Vähän samantyylistä ja toisaalta ei ihan samaa on minulla. Kuskin puolelta edestä kuuluu ikävä hankaava ääni, ihan kuin olisi metalli metallia vasten. Selkeästi pyörimisliikkeeseen liittyvä ääni. Hilajisella vauhdilla joskus enemmänkin vielä semmoinen "ratatatata" ääni. Kuuluu useimmiten kääntyessä oikealle menosuuntaan katsoen.

                Ihan noobie kun olen niin en kyllä osaa selittää tuon tarkemmin. Oma ajatelmani on että voisko olla pyörän laakeri tai vetoakseli/laakeri?

                Pystyykö noita kumpaakaan mitenkään helposti tutkimaan että onko vika niissä?

                t. Ilkk@

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1356
                  • Lempäälä

                  #9
                  no oire kuulostaa ulommaisen nivelen ongelmalta. disclaimerina sanon että kuulostaa, etädiagnostisointi on hankalaa.

                  pyöränlaakerivian voi diagnosoida "helpolla" = vaatii kokemusta, ajamalla autolla yhtenäisen tiemerkintäviivan (esim joku erotusviiva) päältä ja tunnustelemalla heiluuko/hakeeko kokoajan ajolinjaa vai muljuaako takapää. Aurauskulmat pitää lähtökohtaisesti olla testiä tehdessä ok, nopeuden ~80-100, kuiva asfaltti.

                  Tämäkin testi kertoo vain tietyn kokoisen välyksen, esimerkiksi viottunutta laakerikehää mikä ääntää tuo ei paljasta- siihen pitää nostaa auto ilmaan ja pyörittää rengasta samalla kun pitää jousesta kiinni. Jousi toimii mukavana värähtelyn vahvistajana.

                  Yleisesti kolinaan : omasta ihmettelin pitkään että mikä siellä keulassa kolisee ja löysin aina yks kerrallaan vähän äänien aiheuttajia.

                  1) oli asennettu uutena tai joskus kauan sitten, tuo lohkolämppäri. Sen piuha oli yhdessä kohtaa vakaajassa kiinni - eikä kaapelia oltu sidottu mihinkään.

                  2) jarruletku matkustajan puolella oli kiinnikkeistään ohjautunut semmoiseen kulmaan että otti joustossa (menosuunta vasempaan, ja kuoppa oikean eturenkaaseen -> äkillinen jousto) kiinni ja kolahti sitäkautta. pääs iskemään joustoissa kiinni.

                  3) kuskinpuolella oli joku outo soundi myös, sen sain poislaskettua (huolimatta että tuntuivat tosi tiukoilta, ei välystä ollenkaan) ottamalla vakaajan tangot irti ja käymällä koeajolla. päätelmänä tästä tilasin uudet vakaajan tangot..

                  4) renkaat näissä on isoja ja painavia, kannattaa tarkistaa onko jarrukilpi kunnolla kiinni. Jarrukilpihän on alumiinia, ja jos sen päälle renkaanvaihdossa parikin kertaa tiputtaa sen valssin, se taittaa kilpeä siten että ne ylemmät ruuvit jää olkavarteen ja kilpi tulee niistä läpi. Sit se kilpi soi mukavasti kuopissa.
                  Last edited by repsa; 07-09-2018, 04:52.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • jano85
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2008
                    • 176
                    • Kauhava

                    #10
                    Onkos kolinoihin löytyny syytä?

                    Itellä kans kolissu tuossa e70 kuskin puolella etupäässä nyt jonkin aikaa. Kaikki tukivarret vaihdettu reilu vuosi takaperin ja ei näyttäis että on vielä hajallakaan. Koiranluut vaihdoin heti alkuunsa kun kumikin oli hajalla juurikin kuskin puolelta...ei vaikutusta. Kallistuksen vakaajan kumipuslatkin näyttäisi olevan tiviit. Nyt iskarin yläpään tukilaakeri vaihdettu ja iskari ei ainakaan vuoda, mutta kolina vaan jatkuu. Alkaa loppumaan ideat!
                    F06 640d X-drive M-sport -16


                    exät F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4582
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by jano85 View Post
                      Itellä kans kolissu tuossa e70 kuskin puolella etupäässä nyt jonkin aikaa. Kaikki tukivarret vaihdettu reilu vuosi takaperin ja ei näyttäis että on vielä hajallakaan. Koiranluut vaihdoin heti alkuunsa kun kumikin oli hajalla juurikin kuskin puolelta...ei vaikutusta. Kallistuksen vakaajan kumipuslatkin näyttäisi olevan tiviit. Nyt iskarin yläpään tukilaakeri vaihdettu ja iskari ei ainakaan vuoda, mutta kolina vaan jatkuu. Alkaa loppumaan ideat!
                      Näistä tuntuu olevan hankala paikallistaa alustan vikoja, itsekin tuossa hemputellut yhtä autoa muutamaan kertaan ja hankalaa tuntuu olevan.
                      Toki auton paino alustanosien päällä on aivan eri juttu kuin se että noita itse yrittää väännellä suuntaan tai toiseen. Leimakonttorilla olis tälläisiä varten hyvät vehkeet mutta ei nekään löydä ellei väljää oo jo reilusti.

                      Lihavoin tuon vain tuosta siksi että jos alustassa käyttää halvinta mahdollista osaa niin ei ole mitenkään poikkeuksellista ettei ne kestä edes vuotta. Esim meylen osista on tuollaisia kokemuksia vaikka kuinka hoodeenä myydäänkin...
                      Pahimpia varmaan nämä "osta 200€ koko tukivarsisarja eteen". Usein tilanne on vuoden päästä huonompi kuin lähtiessä.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • jano85
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2008
                        • 176
                        • Kauhava

                        #12
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Näistä tuntuu olevan hankala paikallistaa alustan vikoja, itsekin tuossa hemputellut yhtä autoa muutamaan kertaan ja hankalaa tuntuu olevan.
                        Toki auton paino alustanosien päällä on aivan eri juttu kuin se että noita itse yrittää väännellä suuntaan tai toiseen. Leimakonttorilla olis tälläisiä varten hyvät vehkeet mutta ei nekään löydä ellei väljää oo jo reilusti.

                        Lihavoin tuon vain tuosta siksi että jos alustassa käyttää halvinta mahdollista osaa niin ei ole mitenkään poikkeuksellista ettei ne kestä edes vuotta. Esim meylen osista on tuollaisia kokemuksia vaikka kuinka hoodeenä myydäänkin...
                        Pahimpia varmaan nämä "osta 200€ koko tukivarsisarja eteen". Usein tilanne on vuoden päästä huonompi kuin lähtiessä.
                        Joo nuo halvat on aikoinaan tullu kokeiltua edellisissä vehkeissä ja nämä onkin nyt lemförderiä.
                        F06 640d X-drive M-sport -16


                        exät F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4582
                          • Tampere

                          #13
                          Tälläsellä los patentoksella nyt haettiin sitten välyksiä.

                          Auton kannatukselle tukevasti tuosta etummaisten nostokohtien kohdalta. Pelkästään nosturilla tuosta nostaessa nosturi heijaa sen verran että tästä ei tule mitään ilman että tuo on tuosta tukevasti kannatuksella. Tässätapauksessa nosturi piti laskea puiden varaan.

                          Sitten sopiva lankku millä kammeta tuota pyörää edestakaisin. Tuossa vivun päällä sopivasti "pomppimalla" jousituksen sää liikkumaan jousituksen puolessa välissä ja ainakin tuosta yksilöstä ääntä tuntui kuuluvan tuolta iskarin yläpäästä. Koitetaan nyt vaihtaa nuo seuraavaksi...
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • jano85
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2008
                            • 176
                            • Kauhava

                            #14
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Tälläsellä los patentoksella nyt haettiin sitten välyksiä.

                            Auton kannatukselle tukevasti tuosta etummaisten nostokohtien kohdalta. Pelkästään nosturilla tuosta nostaessa nosturi heijaa sen verran että tästä ei tule mitään ilman että tuo on tuosta tukevasti kannatuksella. Tässätapauksessa nosturi piti laskea puiden varaan.

                            Sitten sopiva lankku millä kammeta tuota pyörää edestakaisin. Tuossa vivun päällä sopivasti "pomppimalla" jousituksen sää liikkumaan jousituksen puolessa välissä ja ainakin tuosta yksilöstä ääntä tuntui kuuluvan tuolta iskarin yläpäästä. Koitetaan nyt vaihtaa nuo seuraavaksi...
                            No löytykö syyllistä? Samalla periaatteella ite paikallistin myös iskarin yläpäähän. Ja toinen puoli tuntui samoin tiukemmalta, mutta eipä vika ollutkaan siinä.
                            F06 640d X-drive M-sport -16


                            exät F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4582
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by jano85 View Post
                              No löytykö syyllistä? Samalla periaatteella ite paikallistin myös iskarin yläpäähän. Ja toinen puoli tuntui samoin tiukemmalta, mutta eipä vika ollutkaan siinä.
                              Repsikanpuoli klopsotti ajossa kokojan. Samoin pienissä nypyissä. Mieleen tuli heti ensimmäisenä iskarin yläpäät mutta kuvittelin että näissä ne on samanmoiset kuin f1xssä ja todennäköisesti melko harvinaisia vikaantumaan. Tosin myöhemmin kävikin ilmi että rakenne on jonkinverran erilainen ja todennäköisesti näissä herkempi vikaantumaan.

                              Tämä oli ainut keino miten sain äänen toistettua nosturilla tai auto paikallaan. Repsikanpuolella ääni oli selvästi kovempi. Tämäkin vaati sen että rengas oli jotakuinkin ajokorkeudella ja sen että liikkeen sai tarpeeksi nopeaksi. Missään nivelessä ei tuntunut väljää. Vakaajan tangon irroittaminen ei myöskään vaikuttanut ääneen.

                              Osia ei ole vielä vaihdettu mutta toivotaan että nyt osutaan oikeaan.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎