Minkälaista se kolina oli? Minun auto kuulostaa siltä kuin siellä olisi tyhjä mehukatti pullo irrallisena rengaskotelossa
Sanotaan näin, että kolina oli todella kova. Siihen nähden, mitä tuo väljyys oli " todella pieni" . Hieman jopa jännitti lähteä pidemmälle reissulle. Varsinkin Helsingin mukula kivet, aiheutti harmaita hiuksia. Tuo mehukatti pullo, voisi olla osuva vertaus Semmosta piruun kovaa kolinaa, se piti
Kokovartalokyrpä
Nyt ajossa:
BMW X5 E45 M-Sport -20
BMW X5 Sport package -07
EX: Pirusti Pemareita
Ptjoo. Nyt ottaisin mielelläni ehdotuksia vastaan, että mitä seuraavaksi.
Olen vaihtanut eteen kaikki tukivarret (poikittainen, pitkittäinen sekä yläpään kolmio), sekä kallistuksen vakaajan tangot.
Tarkistin iskareiden ne pohjaanlyöntikumit, ehjät oli - mutta lisäsin sinne vähän esijännitystä kumipuslalla. Ts nyt pitäisi senkin olla better then new. Tein siis tarkistuksen irroittamatta tolppia autosta, irroittamalla iskarin yläpään mutterin ja nostamalla autoa - jolloin näkee hyvin sen yläpään tukielementin kunnon. Tein kylläl havainnon että iskarin sisäosa kyllä pyöri helpolla, ja rupesinkin nyt miettimään voisiko se itse iskari olla risa, vaikka ei tuo auto vaapu, ja iskaristesissä ei kyllä paukkunut leimakonttorilla + iskarin arvotkin oli kunnossa.
Vaihdoin hammastangon sekä matkustajan puolen etuvetarin ja sen tukilaakerin.
Koneen tukikumit tarkistin samalla kun vaihdoin tangon, ehjät oli.
Aina vaan se kolahdus kuuluu kun ajaa hiljaisella nopeudella esimerkiksi asfaltilla olevan korotuksen yli. Tätä voi simuloida laittamalla 2"x4" lankun maahan ja ajaa sen yli semmoista kävelyvauhtia, kuuluu kolahdus.
Vähän tullut ehkä turhaankin vaihdettua osia, mm. tuo vanha hammastankohan on ihan ehjä
No, ajattelen positiivisuuden kautta tätä, elinkaaren pituus jatkuu nyt ainakin vaihdettujen osien osalta.
Onpahan ny vaihdettu ne vaikeimmat sit kanssa.
Mistäköhän nyt lähtisin tätä vielä purkamaan tarkemmin ?
Todella ärsyttävä rämähdys/kolina kuuluu juuri tuossa hitaassa vauhdissa tapahtuvassa "yliajossa". Renkaiden kiertokulmalla ei tunnu olevan vaikutusta.
Ptjoo. Nyt ottaisin mielelläni ehdotuksia vastaan, että mitä seuraavaksi.
Olen vaihtanut eteen kaikki tukivarret (poikittainen, pitkittäinen sekä yläpään kolmio), sekä kallistuksen vakaajan tangot.
Tarkistin iskareiden ne pohjaanlyöntikumit, ehjät oli - mutta lisäsin sinne vähän esijännitystä kumipuslalla. Ts nyt pitäisi senkin olla better then new. Tein siis tarkistuksen irroittamatta tolppia autosta, irroittamalla iskarin yläpään mutterin ja nostamalla autoa - jolloin näkee hyvin sen yläpään tukielementin kunnon. Tein kylläl havainnon että iskarin sisäosa kyllä pyöri helpolla, ja rupesinkin nyt miettimään voisiko se itse iskari olla risa, vaikka ei tuo auto vaapu, ja iskaristesissä ei kyllä paukkunut leimakonttorilla + iskarin arvotkin oli kunnossa.
Vaihdoin hammastangon sekä matkustajan puolen etuvetarin ja sen tukilaakerin.
Koneen tukikumit tarkistin samalla kun vaihdoin tangon, ehjät oli.
Aina vaan se kolahdus kuuluu kun ajaa hiljaisella nopeudella esimerkiksi asfaltilla olevan korotuksen yli. Tätä voi simuloida laittamalla 2"x4" lankun maahan ja ajaa sen yli semmoista kävelyvauhtia, kuuluu kolahdus.
Vähän tullut ehkä turhaankin vaihdettua osia, mm. tuo vanha hammastankohan on ihan ehjä
No, ajattelen positiivisuuden kautta tätä, elinkaaren pituus jatkuu nyt ainakin vaihdettujen osien osalta.
Onpahan ny vaihdettu ne vaikeimmat sit kanssa.
Mistäköhän nyt lähtisin tätä vielä purkamaan tarkemmin ?
Todella ärsyttävä rämähdys/kolina kuuluu juuri tuossa hitaassa vauhdissa tapahtuvassa "yliajossa". Renkaiden kiertokulmalla ei tunnu olevan vaikutusta.
edit : lisätty iskarista juttua.
Voiko se alimmaisen poikittais tukivarren kumilaakeri aiheuttaa tuota kolinaa :think
Mulla näyttää jäljistä päätellen että antaa periksi aika paljon.
Onhan se etupyörä hässäkka aika massiivinen ja periaatteessa tämä kumilaakeri ottaa kaiken pitkittäisen iskun vastaan.
Saakohan näihin uretaani puslia että kokeilis mitä tapahtuis.
Mulla sama kolina ja samoiten vaihtanua myös kaikki tukivarret paitsi että koiranluut hajos heti kohta vaikka oli Lemförterit mutta valmistus maa kiina
Uskomaton mysteeri
E93 vaimon
ex
E70 3.0 SD
E46x2
M5 E39
325tds E36
M535i E28
323i E30
323 E21
Heti iskarin ylämutterin prikan alla on sellainen oranssi pehmusterinkula, joita ainakin maailmalla hapertunut
Koitin tätä ylempänä selvittää, että on jo tuokin tsekattu.
Kävin myös aamulla kiristämässä iskaritolppien välisen jäykistystangon pultit koriin, ei ne nyt varsinaisesti löysällä olleet, mutta eipä niiden kiristyksellä mitään vaikutusta ollut myöskään ääneen.
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Joo. Omassa oli kolinaa jo ostohetkellä, ja vähän myöhemmin ennen katsastusta huomasin että etujousi oli poikki.
Vaihdoin tolpat kokonaisuudessaan ja silti ääni oli läsnä.
Tutkin seuraavaksi :
Vakaajan korihelat tarkemmin
Apurungon alla olevan jäykistys-alumiinipalan kiinnityksen.
Mitä lueskelin ulkomaan foorumeita tästä aiheesta niin ei ole ollut ääneen vaikutusta vaikka laittavat Eibach tms uudempaa alustaa paikalle.
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Joo. Omassa oli kolinaa jo ostohetkellä, ja vähän myöhemmin ennen katsastusta huomasin että etujousi oli poikki.
Vaihdoin tolpat kokonaisuudessaan ja silti ääni oli läsnä.
Tutkin seuraavaksi :
Vakaajan korihelat tarkemmin
Apurungon alla olevan jäykistys-alumiinipalan kiinnityksen.
Mitä lueskelin ulkomaan foorumeita tästä aiheesta niin ei ole ollut ääneen vaikutusta vaikka laittavat Eibach tms uudempaa alustaa paikalle.
En ole itse asiaa tutkinut mutta olikos tuossa sellaista mahkua että ottaa vakaajan yhdystangot irti kokonaan? :think Tällöin voi poissulkea ainakin vakaajan.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
En ole itse asiaa tutkinut mutta olikos tuossa sellaista mahkua että ottaa vakaajan yhdystangot irti kokonaan? :think Tällöin voi poissulkea ainakin vakaajan.
koitettu jo, ja voi. Mutta eihän se sitä kerro etteikö se tanko siellä voisi kolista vaikka ei sitä väännettäisi. Koitin kyllä koeajon ajaksi laittaa sen nippareilla jumiin, mutta ei enää jaksa yllättää mikään. :think
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
vakaajan koiranluut irti ja vakaaja kiristettynä yläasentoon : koeajo -> edelleen kolisee.
Paukutin auton alla sitä alumiinista jäykistepalaa "hitsi täältähän kuuluu ääni" -> sehän ottaa siihen vaihdelaatikon etupuolella olevaan poikittaisrautaan kiinni jos sitä lyö -> laitoin siihen reunaleikkuunauhaa -> koeajo -> ei apua, edelleen kolisee.
Iskari/jousitolppa irti alapoikittaistukivarresta ja nosturilla sit irtopaketin nostelua -> ei kolinaa vaikka yritystä mielestäni oli
toinen tolppa pöydälle ja jousi haneen -> iskari oli hyvässä kunnossa (hyvä uutinen sinällään) sekä kumieristeet jne oli kanssa ihan Jees. Eiku takas kasaan.
Toista tolppaa en ottanu irti, kun molemmilta puolilta kuuluu meteliä.
Huomasin että myös se konehuoneessa oleva "osastoiva muovi", se mihin se konepeltiin vastaava tiiviste tulee kiinni, että se kolahtaa iskarinpottaan. Eiku irti sekin ja koeajolle -> ei apua.
Koeajopaikaksi löytykin hyvä mesta : ideaparkilla on laitettu yhteen pysäköintialueeseen semmoisella autonmittaisella jaolla bitumia n. 1-2cm paksu kerros viivana. Varmaankin tarkoituksena että estää kuminpolttoharrastukset alueella.
Mutta niitä päin ajamalla tasaisella vauhdilla tai moottorijarrulla (!) n. 20-30kmh mittarissa kolina on läsnä. Vain tuo nopeus ja noi olosuhteet : jos on kiihdytys päällä, ei kolinaa meinaa kuulua tuossa paikassa. Kolina on myös vähän vaimeampi jos on jarrutustilanne jarrusatulalla, mutta kuuluu silti.
Eli kolina häviää jos on vetoja päällä, tai nopeus yli tietyn rajan.
Mitä helvettiä
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Matkustajan puolen vetarin ja sen aputornin vapaalaakerin mikä on siinä öljypohjan tornissa vaihdoin myös. Kuvittelisin että sillä olisi hävinnyt ääni matkustajan puolelta, mutta ei. Jotenkin pessimistisesti ajattelen että ei siitä ehjän kuskinpuolen vetarin vaihdosta taida olla hyötyä.
Oli se matkustajan puolen vetari kyllä vähän huonokin, väljä siis. Sekä se tukilaakerikin oli väljä.
Etuperää oon kumivasaralla naputellut, mutta ei sieltä tuntus tulevan tommoista ääntä.
Koneen tukikumit näytti olevan ok, mitä niitä katselin samalla kun apurunko irti siinä hammastangonvaihtojumpassa.
Apurungon pultit kanssa kuvittelisin olevan kiinni, ne oli kiinni kun sen aukaisin ja kai ne on nytkin..
Iskarin romut näytti tuolta. Ihan ehjän oloisia mielestäni.
Kokeilin tänään :
Käytin irti iskaritolpan yläpään tukitangon ja kirrasin uudelleen paikalleen -> edelleen kolisee.
Koitin muiluttaa vakaajan koriheloja joka suuntaan ja vasaroida myös, eipä ne liikkuneet tai äännelleet.
Kävin läpi jarrusatulat (liut, jouset), koitin saada pienen liikkeen pois shimmaamalla sekä laittamalla 2-puoleisella teipillä ne ei-männän-puolen palat kiinni satulaan -> ei apua.
Mutta tein havainnon, ei tartte ajella ideaparkille asti, hyvin toimii tommoinen 20x30 puurima kolinan aikaansaamiseksi.
Enää vaihtamatta :
etupyöränlaakerit
iskunvaimentajat ja niiden yläpään osat
etuperä
kori ja tekniikka
En oikein tiedä onko tuossa listassa muuta järkevää kuin tuo eka. Jotenkin tuo iskarihomma nyppii ajatusta vasten kun sama kolina oli edellisilläkin tolpilla.
Jatkan selvittelyä ja manailua, mutta otan myös edelleen innolla neuvoja ja apuja vastaan. Esimerkiksi olisi tosi hyvä jos tän kolinan saisi aiheutettua nosturilla jotenkin, mutta enpä ole keksinyt vielä että miten siinä onnistuisin - keventämällä autoa ja laittamalla sorkkaraudan renkaan alle ei puuhassa onnistu.
Mutta tein havainnon, ei tartte ajella ideaparkille asti, hyvin toimii tommoinen 20x30 puurima kolinan aikaansaamiseksi.
Enää vaihtamatta :
etupyöränlaakerit
iskunvaimentajat ja niiden yläpään osat
etuperä
kori ja tekniikka
En oikein tiedä onko tuossa listassa muuta järkevää kuin tuo eka. Jotenkin tuo iskarihomma nyppii ajatusta vasten kun sama kolina oli edellisilläkin tolpilla.
Jatkan selvittelyä ja manailua, mutta otan myös edelleen innolla neuvoja ja apuja vastaan. Esimerkiksi olisi tosi hyvä jos tän kolinan saisi aiheutettua nosturilla jotenkin, mutta enpä ole keksinyt vielä että miten siinä onnistuisin - keventämällä autoa ja laittamalla sorkkaraudan renkaan alle ei puuhassa onnistu.
Tälläisellä setupilla saatiin aikaiseksi jotain ääntä. Tämä vaatii sen että auto on aivan vakaasti kannatuspisteiden päällä eikä heilu esim nosturin varassa. 1,5m 2x4 sitten renkaan alle sopivalla palikalla varustettuna. Painoksi sitten tarvitaan joku pomppimaan tuohon kalikan päähän ja nopealla liikkeellä ainakin tuossa autossa ääni paikallistui kolisevassa vasemmassa puolella iskarin yläpäähän. Tarkoituksena siis saada aikaseksi sama jousto paino päällä mitä tapahtuu myös normaalisti kun kolahdus ilmenee.
Vastaavaa metodia tuli koitettua myös F11:ssa mistä kolinaa ei meinannut löytyä mistään. Myös siinä tuli sama tuomio eli iskarin yläpää. Molempiin on tosin vielä osat vaihtamatta joten en voi sanoa varmaksi tuleeko nuo kuntoon noi osat vaihtamalla.
Mulla ei ole ollut tuollaista yläpäätä käsissä. Jos nuo yläpään pehmusteet painuvat kasaan niin voiko se mahdollistaa tuon yläpään liiallisen liikkumisen? Tässätapauksessa se taitaisi tarkoittaa lähinnä tuota ylintä osaa/pehmustetta. Entäs tuo itse yläpäässä oleva holkki? Voiko se väljistyä paikassaan ja elää tuossa kumivulkanoinnissaan? Mahtaako rakenne olla jatakuinkin tämänkaltainen?
Vähän tuon tapaisella tavalla itsekin koitin sitä välystä saada pihalle ajettua.
Ehkä käyn vielä kerran koklaan tuon uudestaan noilla neuvoilla.
Kokeilin myös siten että auto on ilmassa ja lyön isolla (15kg lekalla) renkaan alapintaan, jolloin sinne tulee äkillinen n. 3-4cm pystyliike. Ei ääntä.
Hankala juttu kyllä.
Otin tuossa koneen kumityynyistäkin ilmaputken irti ja laitoin käsipumpun siihen "ohjauslaitteeksi", ehjät oli, eivät siis vuotaneet, eikä niiden kumien asennolla, pehmeä tai kova, ollut vaikutusta testin perusteella ääneen.
Rakenne lie sellainen kun piirsit. Tuo musta keskiosa, vulkanoitu läpivientiholkki, niin amerikan joen forumeilla on joissain murtunut ihan poikki, mutta omassa noi oli kyl vieä ehjät.
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment