Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 jousien vaihtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeemeR1
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 310
    • Junttilan mutka

    Z3 jousien vaihtaminen

    Kävin tuossa parissa paikassa kysymässä Z3 2.8 Roadsterin (-97) jousien vaihtoa. Työn hinnaksi tarjottiin tunti/nurkka = 350 e säätöineen. Tuolla hinnalla ajattelin käydä ostamassa jousipuristimet ja alkaa itse tallin lattialla turaamaan, vaikka vähän "vasenkätinen" olenkin. Ei luulisi olevan kummoinen homma, vai onko siinä jotain erityisen hankalaa, kuten asentaja Bemareiden kohdalla sanoi olevan?

    Jos jotain pultteja täytyy vetää momenttiin, arvot otetaan kiitollisena vastaan. Kuten myös kaikki muutkin asennusvinkit.

    Suositukset/kommentit uusista iskareista myös sallittu. Meinasin maavaran takia kokeilla yhdistelmää: vakiojouset + perusiskarit + jäykemmät kallistuksenvakaajat. Meneekö metsään...?
  • Janza182
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4988
    • 013

    #2
    Ei oo mitään sen ihmeellisempää noitten vaihdossa. Tais männä tunti koko rojektissa meillä (pelkät vieterit siis). Itsekkin vakaajia harkinnut mut eipä taas oo mitään aikaseks saanu..

    Comment

    • Karva
      Bimmer Rookie
      • May 2008
      • 125

      #3
      Ei todellakaan mene tunnissa tuo homma. Yleensä se aika minkä alunperin hommassa kuin hommassa arvelee menevän kannattaa kertoa neljällä

      Jäykemmistä vakaajista et saa muuta etua kuin heikentyneen mukavuuden ja ajettavuuden.

      Comment

      • Janza182
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4988
        • 013

        #4
        hmm.. :think
        eessä 5 vai 6 pulttii/mutterii auki ja tolppa pöydällä. takaa iskarin alapultti auki ja jouset vaihtoon. Etes rengasta takaa tarvii irrottaa!

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by Janza182 View Post
          hmm.. :think
          eessä 5 vai 6 pulttii/mutterii auki ja tolppa pöydällä. takaa iskarin alapultti auki ja jouset vaihtoon. Etes rengasta takaa tarvii irrottaa!
          Kalut jos ei ole hukassa niin helposti tunnissa, eikös toi oo e36 eestä ja e30 takaa, eli helpoin mahdollinen.

          Tietty jos tunkin nokassa pihalla askartelet ja joka avaimen joutuu käymään hakemassa kaupasta...
          Olli.

          Comment

          • Janza182
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4988
            • 013

            #6
            Originally posted by Rocla View Post
            Kalut jos ei ole hukassa niin helposti tunnissa, eikös toi oo e36 eestä ja e30 takaa, eli helpoin mahdollinen.
            Jep. E36 keula ja E30 perä.

            Comment

            • BeemeR1
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 310
              • Junttilan mutka

              #7
              Originally posted by Karva View Post
              Jäykemmistä vakaajista et saa muuta etua kuin heikentyneen mukavuuden ja ajettavuuden.
              Kerro lisää. Mä kun olen luullut jäykempien vakaajien vähentävän mutkissa kallistelua, mitä korkeammat/pehmeämmät (vakio)jouset lisäävät. Ainakin omalla asteikollani "mikroautomainen" ajettavuus on hyvää ajettavuutta (mutta nyt sitä joutuu uhraamaan käytännöllisyyden alttarilla autoa nostamalla). Voi myös olla, että joutuu vielä laittamaan säädettävän alustan tai ainakin Konin tai Bilsteinin sportti-iskarit alle, mutta saahan niitä vaihdettua. Ensin pitäisi saada valot inssin haluamalle korkeudelle...

              ... eikä se esim. KW:n variante 1 alustalla välttämättä onnistu. Ainakaan paperilla auto ei nouse nykyisestä korkeudesta kuin keulasta 15 mm. Ei taida millään korkeussäädettävällä sarjalla saada autoa vakiokorkeuteen?
              Last edited by BeemeR1; 14-06-2008, 04:13.

              Comment

              • Matula
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1706

                #8
                Tunti tuohon projektiin kuulostaa kyllä ylioptimistiselta, etenkin jos jousien vaihtaja ei ole ennen tuota tehnyt.
                1. Työkalut esiin
                2. Pyörän pultit auki
                3. Auto tunkilla ylös ja pukeille
                4. Pyöränpultit sekä renkaat irti
                5. Tolpan alapäästä varret irti (takuulla tappelua)
                6. Yläpää irti
                7. Tolppa pois
                8. Onnettomien jousenpuristimien asettelua
                9. Räikällä tai jopa lenkillä jouset lyttyyn
                10. Yläpään laakeri irti
                11-16 Nurkka kiinni ja toisen kimppuun
                17. Renkaat ja pyöränpultit kiinni
                18. Auto maahan ja etupyörät kireälle

                Takapää onkin sitten mukava ja oikeasti nopea vaihe.
                19. Perä ylos ja pultit sekä renkaat irti
                20. Iskarin alapää irti
                21. Jousi irti
                22. Uusi jousi tilalle
                23. Iskari kiinni
                24. Pyörä kiinni
                25-29. Toinen puoli
                30. Perä alas ja renkaat kireälle
                31. Pyörien suuntaus liikkeessä (40-?€)

                Mutta tunti jousien vaihtoon ja olikos siellä jotain vakaajan vaihteluakin niin oma arvioni on 3 tuntia.
                Last edited by Matula; 14-06-2008, 09:43.

                Comment

                • Karva
                  Bimmer Rookie
                  • May 2008
                  • 125

                  #9
                  Originally posted by BeemeR1 View Post
                  Kerro lisää. Mä kun olen luullut jäykempien vakaajien vähentävän mutkissa kallistelua, mitä korkeammat/pehmeämmät (vakio)jouset lisäävät. Ainakin omalla asteikollani "mikroautomainen" ajettavuus on hyvää ajettavuutta (mutta nyt sitä joutuu uhraamaan käytännöllisyyden alttarilla autoa nostamalla).
                  Vähentää joo, mutta samalla haittaa jousituksen toimintaa. Mieluummin jäykempää jousta/iskaria kehiin. Eikös puhe ollut että täysin vakio alusta, johon jäykempää vakaajaa? Tuossahan lopputulos saattaisi muistuttaa dragsterimaista "ladder bar" jousitusta. Vakaajaa ei minusta kannata jäykistää ennen kuin on pakko. Tästä osaa varmasti joku muu kertoa seikkaperäisemmin. En ole itse mitkään alustantuunaus expertti.
                  Last edited by Karva; 14-06-2008, 11:07.

                  Comment

                  • Karva
                    Bimmer Rookie
                    • May 2008
                    • 125

                    #10
                    Matula, oman kokemukseni mukaan juuri tuollatavalla mietityt ajat saa kertoa neljällä. Mutta eipä sillä kai ole mitään merkitystä meneekö tunti vai kokonainen päivä.

                    Comment

                    • BeemeR1
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 310
                      • Junttilan mutka

                      #11
                      Originally posted by Karva View Post
                      Mutta eipä sillä kai ole mitään merkitystä meneekö tunti vai kokonainen päivä.
                      Juu ei, tarkoitus ei ole suoriutua hommasta ennätysajassa, ainoastaan saada se itse tehtyä (mieluummin ilman lisävahinkoja). Eikös harrasteautohommaan kuulu myös auton huolto ja ehjäys, vaikka totta puhuen olen enemmän kuski kuin korjaaja. Mutta katellaan mitä tapahtuu, kun tumpula lähtee säätämään. Tuleeko valmista missä ajassa, vai täytyykö vetää auto hinurin lavetille ja toimittaa ammatti-ihmisen operoitavaksi. Nyt työkaluja ostamaan...

                      Comment

                      • Camo
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1662
                        • Lahti

                        #12
                        Originally posted by Karva View Post
                        Vähentää joo, mutta samalla haittaa jousituksen toimintaa. Mieluummin jäykempää jousta/iskaria kehiin. Eikös puhe ollut että täysin vakio alusta, johon jäykempää vakaajaa? Tuossahan lopputulos saattaisi muistuttaa dragsterimaista "ladder bar" jousitusta. Vakaajaa ei minusta kannata jäykistää ennen kuin on pakko. Tästä osaa varmasti joku muu kertoa seikkaperäisemmin. En ole itse mitkään alustantuunaus expertti.
                        Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Z3:n alustan ehdottomat muutokset ovat konehuoneen poikkituen sekä jäykempien vakaajien hankinta.
                        Current:
                        Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
                        DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


                        Previous:
                        Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
                        E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
                        Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
                        E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

                        Comment

                        • Karva
                          Bimmer Rookie
                          • May 2008
                          • 125

                          #13
                          No hyvä tietää. Esitin mielipiteeni yleisellä tasolla. Mistäs muuten saisi zetorin poikkitukia järkevään hintaan?

                          Comment

                          • IceCube
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 75
                            • Helsinki/Salo

                            #14
                            Alustaa vaihtamassa e36:seen..

                            Lainaan vähän topikkia. Mitä erikoistyökaluja täs tarvitaan kun ollaan vaihtamassa jousia ja ehkä myös iskarit? Onko pakko hankkia jousenpuristin vai pärjääkö ilman?
                            F11 530D xDrive -14
                            Ex. E61 530D -05 | E92 325d -08 | E36 320c -94

                            Comment

                            • Karva
                              Bimmer Rookie
                              • May 2008
                              • 125

                              #15
                              Originally posted by IceCube View Post
                              Lainaan vähän topikkia. Mitä erikoistyökaluja täs tarvitaan kun ollaan vaihtamassa jousia ja ehkä myös iskarit? Onko pakko hankkia jousenpuristin vai pärjääkö ilman?
                              Jos purat joustintuen ilman jousenpuristinta, niin osat sinkoilevat nätisti. Takaisin kasaan et sitä saa vaikka kaikki osat löytäisitkin. Ainakin Z3:n takajousen pystynee vaihtamaan irroittamalla pyörä ja iskarin, ja keventämällä takapään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎