Announcement

Collapse
No announcement yet.

megasquirt, mutta mistä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    Kyllä toi stimu on ihan mukava olla olemassa, ainakin itellä kun jonkun boksin olen tehnyt niin jotain pientä on ollut jota ilman stimua ois kyllä ollu vaikee havaita jos ei pöydällä testailis...Autossa vittumaista ettiä vikaa sitten ja kulutella akkua tms. Samoin koodien päivityksen jälkeen on kätsää testata et toimii ja vaikka tehdä alustavat säädöt himassa ennen autoon lykkäämistä. Pystyy hiukka leikkii sillä. Paras ohjelma muuten niitten koodien päivitykseen on se download.exe Easythermi on ollu tosi epäluotettava enkä ole sitä enää käytellyt...
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

    Comment

    • petteriu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1164
      • Pori

      Eilen tuli sitten tinailtua tuota stimua. Itse boksi odottaa 1. vaiheen testausta.

      Muutamia kysymyksiä:
      • - Pitääkö potikoista yhdistää scheman mukaisesti kaksi napaa yhteen (pl. TPS potikka) ?
      • - Kertooko potikan symbolissa olevan vinonuolen suunta jotain komponentin kytkennästä vai onko tuolla merkitystä ? Jonkinlaista logiikkaa yritin käyttää, mutta saa nähdä...
      • - Vedetäänkö 9V pariston - napa "Ground":iin vai jonnekin muualle ?

      Ihme on jos todella toimii, mutta tänään silti jatketaan harjoitusta viimeistelyn merkeissä. Levy suurinpiirtein valmis (pl. C1, muutama hyppy ja liuskojen katkaisua). Liitin boksin suuntaan puuttuu.

      "paljon tinasit, paljon pilasit kunnes kolvisi kylmeni..."

      Petteri
      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

      Comment

      • TKi
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 31

        * - Pitääkö potikoista yhdistää scheman mukaisesti kaksi napaa yhteen

        En oo mikään elektroniikkaguru, mutt loogisesti ajatellen mun mielestä pitää. Ainakin mä yhdistin ja kaikki toimii. Toihan kannattais oikeestaan kokeilla.


        * - Kertooko potikan symbolissa olevan vinonuolen suunta jotain komponentin kytkennästä vai onko tuolla merkitystä ?


        Ei mun tietääkseni. En mä ainakaan oo koskaan sen nuolen suunnan suhteen mitään laittanut.


        * - Vedetäänkö 9V pariston - napa "Ground":iin vai jonnekin muualle ?

        Joo, siis miinusnapa patterista tulee "groundiin".

        Comment

        • aosbmw
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 214
          • Metsässä

          Varmaan täältä helpoiten.... http://www.partco.fi/msqrtv22.html
          E39 530D TOURING
          E30 316 (2.5i)
          E32 735 (Hartge)
          E21 323i (M30Bxx)

          Comment

          • petteriu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 1164
            • Pori

            Tästä pitäisi ehkä avata jo oma, uusi threadi mutta laitetaan nyt vielä tähän.

            Stimulator toimi sitten ensimmäisellä yrityksellä ja niin ikään itse MS:iä kokosin ja testasin tietoliikennepiiriin asti onnistuneesti. Kellopiiri (?) myös koottu, mutta ennen sen testausta päätin niputtaa stimun siististi omaan koteloonsa, kun se kerran tuntui toimivan.
            Tässä yhteydessä en sitten kiireeltäni "ehtinyt/huomannut" ottaa stimun paristoa irti ja niinpä asennusreikiä piirilevyyn poratessani tulin yhdistäneeksi +9V vääriin liuskoihin. Jostain stimun komponentista pääsi toimintasavu ulos, ja nyt on stimu mykkä. Enkä edes hätäpäissäni huomannut katsoa mistä komponentista savu karkasi. Epäilen ajastinpiiriä LM555CN (tai NE555N:ää joka siellä on), mutta taidan ostaa myös kaikki konkat ja transistorin varalle. Vastukset, potikat ja ledit tuntuvat toimivan.

            Petteri
            BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

            Comment

            • Nacno
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 511

              Originally posted by petteriu
              Tästä pitäisi ehkä avata jo oma, uusi threadi mutta laitetaan nyt vielä tähän.

              Stimulator toimi sitten ensimmäisellä yrityksellä ja niin ikään itse MS:iä kokosin ja testasin tietoliikennepiiriin asti onnistuneesti. Kellopiiri (?) myös koottu, mutta ennen sen testausta päätin niputtaa stimun siististi omaan koteloonsa, kun se kerran tuntui toimivan.
              Tässä yhteydessä en sitten kiireeltäni "ehtinyt/huomannut" ottaa stimun paristoa irti ja niinpä asennusreikiä piirilevyyn poratessani tulin yhdistäneeksi +9V vääriin liuskoihin. Jostain stimun komponentista pääsi toimintasavu ulos, ja nyt on stimu mykkä. Enkä edes hätäpäissäni huomannut katsoa mistä komponentista savu karkasi. Epäilen ajastinpiiriä LM555CN (tai NE555N:ää joka siellä on), mutta taidan ostaa myös kaikki konkat ja transistorin varalle. Vastukset, potikat ja ledit tuntuvat toimivan.

              Petteri
              Jos sieltä kerta savut tuli ulos niin sen kyllä silmällä näkee mikä kompo on kärähtänyt

              Comment

              • petteriu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 1164
                • Pori

                Eipä korjaantunut ongelma stimun läpikäynnillä ja em. osien uusimisella (1,5EUR hukkaan ). Seuraavaksi MS:n Power -piirin kimppuun. Prosessorin jalalle tulee 0,2V kun pitäisi tulla +5V !
                Mielestäni stimu ei ollut kiinni itse ohjainboksissa "haverin" sattuessa, mutta stimusta en vikaa keksi.

                Onko ehdotuksia, kun en viitsisi kaikkia komponentteja uusia ihan varmuuden vuoksi ?

                Petteri
                BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                Comment

                • TKi
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 31

                  Valitan, en osaa antaa muuta vinkkiä kuin että kytkentäkaavion avulla kannattaa alkaa tutkimaan kuinka pitkälle se jännite stimulta tulee MS:n piirilevylle. Jostakin syystä tein tuon operaation itsekkin. Kytkentäkaaviota ja piirilevyä "lukemalla" homma kyllä onnistuu. Se ei edes loppujen lopuksi oo ihan toivotonta, vaikka aluks musta ainakin siltä tuntui. Ne piirilevyn läpiviennit mm. hämäs hetken aikaa.

                  Joo, mutt vika oli mulla ainakin stimussa. Tein siitä ensin sellasen pikakyhäelmän, jossa vikoja riitti. Välillä mulla oli se 555 piiri väärinpäin ja välillä oli vähän huonoja juotoksia. Jälleen kerran ei siis voi muuta kuin todeta, että olis heti kannattanut tehdä sekin asia kerralla kunnolla, niin ei olis tarvinu tehä kahteen kertaan

                  Comment

                  • Nacno
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 511

                    Originally posted by petteriu
                    Eipä korjaantunut ongelma stimun läpikäynnillä ja em. osien uusimisella (1,5EUR hukkaan ). Seuraavaksi MS:n Power -piirin kimppuun. Prosessorin jalalle tulee 0,2V kun pitäisi tulla +5V !
                    Mielestäni stimu ei ollut kiinni itse ohjainboksissa "haverin" sattuessa, mutta stimusta en vikaa keksi.

                    Onko ehdotuksia, kun en viitsisi kaikkia komponentteja uusia ihan varmuuden vuoksi ?

                    Petteri
                    En tiedä mitä mittareita omistat enkä kattonu minkälasia komponentteja tossa on mutta kondensaattorit kannattaa ensiksi mitata vaikka kapasitanssimittarilla sitten vastukset sen jälkeen tavallisella dikitaalimittarilla ja vastusten jälkeen diodit dikimittarilla. Joudut aina ottamaan mitattavan komponentin irti. En nyt enempää osaa auttaa.

                    Comment

                    • petteriu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1164
                      • Pori

                      Pieni vika, tai oikeastaan pari, löytyi MS:n kello-/ajastinpiirin kytkennästä. Siellä oli tullut muutama komponentti tinattua turhan laajalti kiinni levyyn, eli kytkentä hyppi väärästä kohtaa. Nuo siistimällä löytyy taas 4,98V prosessorin jalalta.
                      Homma jatkuu.

                      Petteri
                      Last edited by petteriu; 07-01-2005, 10:19.
                      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                      Comment

                      • jyrkkis
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2002
                        • 503
                        • Jänkä

                        -

                        Nostellaanpa välillä ettei unohdu. Mennään rautapuolelle-> Mihin olette asennelleet imuilman lämpöantureita? Painekoteloon, imuputkeen? Missä olis paras paikka. Aktuelli tietohan tulee kotelosta, mutta miten käy jos mosse potkii takaisin
                        Big spoilers and fat wheels can disguise a lack of engineering

                        Never Fuck With The Countryboys

                        Ounasrinteen Volvoystävät- Ounaslutning Vålvå vänner

                        Neulalla pistetään, ruokaa laitetaan - ja kaikkea muuta pannaan...Oulusa

                        Comment

                        • mika.h
                          BTCF Member
                          • Mar 2004
                          • 799
                          • haukipudas

                          Originally posted by fraatti
                          Anturit lukevat kampiakselin asentoa sieltä eli samahomma kuin uudemmissa koneissa hihnapyörän hammastukselta.. eli mäkeen vaan ja Hall-anturi lukemaan kolmea tappia megasquirtille..

                          tossa hieno kuva kuinka tapit laitetaan
                          miksi tässä puhutaan ennakosta? eiks noi tapit oo myöhässä???

                          vai oonko mää iha pihalla.


                          Comment

                          • Suutari
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 3064
                            • Suomi




                            Eiköhän tuosta selviä idea . huomaa että 1 sylinteriä käytetään vaan tuohon triggereiden asetteluun. käytännnössä jakajahan hoitaa sitten kipunan jaon. moottorin sytytysväli on 120 astetta ja sillon on aina joka sylinterin yläkuolokohtaa ennen joku triggeri tuossa samassa kohdassa suhteessa kyseisen sylinterin YKK kohtaan ja hall anturiin, jakaja jakaa sitten sen oikeaan sylinteriin joten siitä ei kannata välittää tässä tapauksessa. Tietysti sen verran et jakajan kansi on oikeassa asennossa... . näin siis M20 koneessa.
                            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                            -Official BTCF-Sauna Team-
                            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                            -Team BTCF Top Alcohol-
                            -Team Pimp My Bride-
                            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                            Comment

                            • mika.h
                              BTCF Member
                              • Mar 2004
                              • 799
                              • haukipudas

                              nopeat syöskentelee hitaita.


                              Comment

                              • Suutari
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2003
                                • 3064
                                • Suomi

                                niin ja tietty tuo hall-anturi tuossa kuvassa pitäs olla siinä 1.syl. yläkuolokohdan paikoilla...kalibroinnilla ei niin väliä kun ei se paljoo heitä ja sen hall havaitseman paikan todelliseen tapin paikkaan voi kompensoida sieltä MS:n asetuksista.jos laittaa vaikka 55 astetta ennen niin saa kyllä varmasti ihan mukisematta 0-45 astetta säädettävää ennakkoa joten ei pitäs olla ongelmia.

                                Helppo tapa on myös merkitä tuo ensimmäinen 1.syl tappi/triggerin paikka siten et laittaa ykkös sylinterin YKK ja lukitsee siihen. sitten triggerikiekko paikoilleen kampiakselin päähän ja hall asentaa sitten missä se parhaiten silmää miellyttää. siitä hallista sitten lasketaan tuo ennakko myötäpäivään ja lykätään tuo 1.syl. tappi siihen tai tehdään koneistusmerkinnät.. eli sitä hall anturia ei oo pakko laittaa mihinkään tiettyyn paikkaan vaan sen voi laittaa mihin vaan tykkää ja parhaiten omasta mielestä sopii..
                                Last edited by Suutari; 16-02-2005, 12:18.
                                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                                -Official BTCF-Sauna Team-
                                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                                -Team BTCF Top Alcohol-
                                -Team Pimp My Bride-
                                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎