Mites tämä kohta, 2.3 Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen:
Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, jonka moottori on hyväksytty Euro 3 -päästöluokan mukaisten tai lievempien pakokaasupäästövaatimuksen mukaan, jos muunnoslaitteiston valmistaja antaa selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä. Lisäksi muutetussa ajoneuvossa tulee olla asennettuna siihen sopiva moottorinlämmitin. Muunnos ei saa myöskään aiheuttaa ylimääräisiä vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa. Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee tehdä muunnoslaitteiston asennus.
Ahdin+etanoli menis Euro 3 päästöluokallisiin autoihin pelkällä muutoskatsastuksella?
Lihavoin tuon oleellisen kohdan. Jos siis ahdin on osa sitä etanolimuunnossarjaa ja joku antaa tarvittavat dokumentit että muunnossarja ei lisää ajoneuvon päästöjä niin silloin menee.
Mites tämä kohta, 2.3 Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen:
Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, jonka moottori on hyväksytty Euro 3 -päästöluokan mukaisten tai lievempien pakokaasupäästövaatimuksen mukaan, jos muunnoslaitteiston valmistaja antaa selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä. Lisäksi muutetussa ajoneuvossa tulee olla asennettuna siihen sopiva moottorinlämmitin. Muunnos ei saa myöskään aiheuttaa ylimääräisiä vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa. Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee tehdä muunnoslaitteiston asennus.
Ahdin+etanoli menis Euro 3 päästöluokallisiin autoihin pelkällä muutoskatsastuksella?
Ei varmasti hymyilytä etenkään ennen vuotta -72 tms tapauksissa missä moottorin potku on ilmoitetty SAE gross:ina eikä net:inä niin kuin nykyisin. Jos tuossa ei saa käyttää jotain muuntokerrointa menee aika haastavaksi.
Mikä kyseinen muuntokerroin kulloinkin on on sitten toinen juttu koska se vaihtelee ainakin valmistajien eri koneille ilmoittamien gross ja net tehojen ja vääntöjen osalta melkoisesti.
No se taas riippuu miten uskottavasti esität teokseksi sitä valvovalle taholle. Ns. Naama kerroin. Mutta kun et pidä inssiä saappaana etkä tee laittomuuksia niin niillä pääsee pitkälle. Se että e30:iin ei voi laittaa v8:a niin Mietippä jenkki miehien ilmeitä tuosta nm rajoituksesta.
Niin ei tietenkään tieliikenteessä ole laillista noita muuttaa siitä mihin ne on muutoskarsastuksen tehonmittauksessa kuristettu ts. säädetty, niin kuin ei tähänkään asti oo ollu laillista ajaa kadulla muuta kuin niillä teholapuissa olevilla laillisilla tehoilla...suljetut alueet/moottoriradat sitten erikseen...
Niin no jokuhan nuo "street" luokan kiihytyskilpuritkin leimaa eikä yhtään epäilyttäviä laitteita saati nuo rakennellut jenkit ...
No se taas riippuu miten uskottavasti esität teokseksi sitä valvovalle taholle. Ns. Naama kerroin. Mutta kun et pidä inssiä saappaana etkä tee laittomuuksia niin niillä pääsee pitkälle. Se että e30:iin ei voi laittaa v8:a niin Mietippä jenkki miehien ilmeitä tuosta nm rajoituksesta.
Toki voivat sanoa konttorilla että ei käy. Inssi saa ihan itse päättää hyväksyykö muutoksen.
Ja tokihan tuo rajoitin sitten pitää olla siellä 4.5krpm kohdalla tieliikenteessä.
Saattaa olla hieman raivostuttava ominaisuus ja jos sitä nostat ei taas auto ole enään katsastus kunnossa / tieliikenteeseen sallittu.
Tuommosen rajoittimen tai "vaihtokartan" moottorinohjauksessa voinee sijoittaa katkaisijan taakse?
Lukutaito kohdallaan mulla... eli yrittävätkö vain sanoa että vertailumoottorin pitää olla valmistajan jne.. no, luonnollisesti niin pitää olla.
Niin ja tuon lisäksi myös:
"Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Mutta luulis että noille "omavalmiste"moottoreillekin joku pykälä olis koska kyllähän niitä kuitenkin on semmosia ihan tarvikevalmistajan tekemiä tai ite jyrsittyjä osia tai muuten niin muuteltuja koneita mitkä ei vastaa suoraan mitään valmistajan tekemää:think?
Toki voivat sanoa konttorilla että ei käy. Inssi saa ihan itse päättää hyväksyykö muutoksen.
Ja tokihan tuo rajoitin sitten pitää olla siellä 4.5krpm kohdalla tieliikenteessä.
Saattaa olla hieman raivostuttava ominaisuus ja jos sitä nostat ei taas auto ole enään katsastus kunnossa / tieliikenteeseen sallittu.
Lukutaito kohdallaan mulla... eli yrittävätkö vain sanoa että vertailumoottorin pitää olla valmistajan jne.. no, luonnollisesti niin pitää olla.
Ihastuttavaa kapulakieltä. Eli siis ilmeisesti tarkoittaa samaa kuin nykyisinkin. Vertailukohdan pitää olla samasta automallista kuin mihin vaihdettava kone on tulossa
Olisikin hyvä kun esim. Taunukseen saisi verrata Mustangin moottoreita.
Leave a comment: