Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by ///MJ View Post
    Mielenkiintoista :think

    Mites tämä kohta, 2.3 Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen:

    Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, jonka moottori on hyväksytty Euro 3 -päästöluokan mukaisten tai lievempien pakokaasupäästövaatimuksen mukaan, jos muunnoslaitteiston valmistaja antaa selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä. Lisäksi muutetussa ajoneuvossa tulee olla asennettuna siihen sopiva moottorinlämmitin. Muunnos ei saa myöskään aiheuttaa ylimääräisiä vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa. Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee tehdä muunnoslaitteiston asennus.

    Ahdin+etanoli menis Euro 3 päästöluokallisiin autoihin pelkällä muutoskatsastuksella?
    Lihavoin tuon oleellisen kohdan. Jos siis ahdin on osa sitä etanolimuunnossarjaa ja joku antaa tarvittavat dokumentit että muunnossarja ei lisää ajoneuvon päästöjä niin silloin menee.

    En lähtisi vielä ahtamaan Euro3-ajoneuvoa...

    Leave a comment:


  • ///MJ
    replied
    Mielenkiintoista :think

    Mites tämä kohta, 2.3 Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen:

    Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, jonka moottori on hyväksytty Euro 3 -päästöluokan mukaisten tai lievempien pakokaasupäästövaatimuksen mukaan, jos muunnoslaitteiston valmistaja antaa selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä. Lisäksi muutetussa ajoneuvossa tulee olla asennettuna siihen sopiva moottorinlämmitin. Muunnos ei saa myöskään aiheuttaa ylimääräisiä vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa. Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee tehdä muunnoslaitteiston asennus.

    Ahdin+etanoli menis Euro 3 päästöluokallisiin autoihin pelkällä muutoskatsastuksella?

    Leave a comment:


  • 928 GTS
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    Mietippä jenkki miehien ilmeitä tuosta nm rajoituksesta.
    Ei varmasti hymyilytä etenkään ennen vuotta -72 tms tapauksissa missä moottorin potku on ilmoitetty SAE gross:ina eikä net:inä niin kuin nykyisin. Jos tuossa ei saa käyttää jotain muuntokerrointa menee aika haastavaksi.

    Mikä kyseinen muuntokerroin kulloinkin on on sitten toinen juttu koska se vaihtelee ainakin valmistajien eri koneille ilmoittamien gross ja net tehojen ja vääntöjen osalta melkoisesti.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    No se taas riippuu miten uskottavasti esität teokseksi sitä valvovalle taholle. Ns. Naama kerroin. Mutta kun et pidä inssiä saappaana etkä tee laittomuuksia niin niillä pääsee pitkälle. Se että e30:iin ei voi laittaa v8:a niin Mietippä jenkki miehien ilmeitä tuosta nm rajoituksesta.
    Juuri tuota nm rajoitusta itsekkin murehdin...

    Muuten kyllä hyvää tuossa on tulossa.

    Leave a comment:


  • Make H.
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Toki mutta ei se siitä sen laillisempaa tee.
    Niin ei tietenkään tieliikenteessä ole laillista noita muuttaa siitä mihin ne on muutoskarsastuksen tehonmittauksessa kuristettu ts. säädetty, niin kuin ei tähänkään asti oo ollu laillista ajaa kadulla muuta kuin niillä teholapuissa olevilla laillisilla tehoilla...suljetut alueet/moottoriradat sitten erikseen...

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Make H. View Post
    Niin no jokuhan nuo "street" luokan kiihytyskilpuritkin leimaa eikä yhtään epäilyttäviä laitteita saati nuo rakennellut jenkit ...
    No se taas riippuu miten uskottavasti esität teokseksi sitä valvovalle taholle. Ns. Naama kerroin. Mutta kun et pidä inssiä saappaana etkä tee laittomuuksia niin niillä pääsee pitkälle. Se että e30:iin ei voi laittaa v8:a niin Mietippä jenkki miehien ilmeitä tuosta nm rajoituksesta.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Make H. View Post
    Tuommosen rajoittimen tai "vaihtokartan" moottorinohjauksessa voinee sijoittaa katkaisijan taakse?
    Toki mutta ei se siitä sen laillisempaa tee.

    Leave a comment:


  • Make H.
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Toki voivat sanoa konttorilla että ei käy. Inssi saa ihan itse päättää hyväksyykö muutoksen.

    Ja tokihan tuo rajoitin sitten pitää olla siellä 4.5krpm kohdalla tieliikenteessä.
    Saattaa olla hieman raivostuttava ominaisuus ja jos sitä nostat ei taas auto ole enään katsastus kunnossa / tieliikenteeseen sallittu.
    Tuommosen rajoittimen tai "vaihtokartan" moottorinohjauksessa voinee sijoittaa katkaisijan taakse?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    Ainahan on se mahdollisuus että Voi kieltäytyä leimaamista jos epäilee. Eikä haittaa vaikka olisi lain voimainen muutos.
    Juuri näin. Täällä ollaan aina rikollisia kunnes toisin todistetaan

    Leave a comment:


  • Make H.
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    Ainahan on se mahdollisuus että Voi kieltäytyä leimaamista jos epäilee. Eikä haittaa vaikka olisi lain voimainen muutos.
    Niin no jokuhan nuo "street" luokan kiihytyskilpuritkin leimaa eikä yhtään epäilyttäviä laitteita saati nuo rakennellut jenkit ...
    Last edited by Make H.; 03-03-2015, 22:40.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Make H. View Post
    Luulin vaan että siihen olisi jotain muitakin muutoksia vaadittu koneeseen...:think

    Ja tällain voi laskea moottorin vaparitehoa ilman mitään inssin mutinoita?
    Ainahan on se mahdollisuus että Voi kieltäytyä leimaamista jos epäilee. Eikä haittaa vaikka olisi lain voimainen muutos.

    Onhan olemassa kriteerit muutetulle moottorille. Saman pykälän alla. Jolloin kansi=vertailumoottori

    Kun tilavuus muuttuu niin teho muuttuu saman verran %na
    Last edited by Tonton; 03-03-2015, 22:41.

    Leave a comment:


  • Make H.
    replied
    Originally posted by Zoui View Post
    Lukutaito kohdallaan mulla... eli yrittävätkö vain sanoa että vertailumoottorin pitää olla valmistajan jne.. no, luonnollisesti niin pitää olla.
    Niin ja tuon lisäksi myös:

    "Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

    Mutta luulis että noille "omavalmiste"moottoreillekin joku pykälä olis koska kyllähän niitä kuitenkin on semmosia ihan tarvikevalmistajan tekemiä tai ite jyrsittyjä osia tai muuten niin muuteltuja koneita mitkä ei vastaa suoraan mitään valmistajan tekemää:think?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Make H. View Post
    Hyvää tietää...:think
    Toki voivat sanoa konttorilla että ei käy. Inssi saa ihan itse päättää hyväksyykö muutoksen.

    Ja tokihan tuo rajoitin sitten pitää olla siellä 4.5krpm kohdalla tieliikenteessä.
    Saattaa olla hieman raivostuttava ominaisuus ja jos sitä nostat ei taas auto ole enään katsastus kunnossa / tieliikenteeseen sallittu.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Zoui View Post
    Lukutaito kohdallaan mulla... eli yrittävätkö vain sanoa että vertailumoottorin pitää olla valmistajan jne.. no, luonnollisesti niin pitää olla.
    Ihastuttavaa kapulakieltä. Eli siis ilmeisesti tarkoittaa samaa kuin nykyisinkin. Vertailukohdan pitää olla samasta automallista kuin mihin vaihdettava kone on tulossa

    Olisikin hyvä kun esim. Taunukseen saisi verrata Mustangin moottoreita.

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Huomaa korostettu sana.
    Lukutaito kohdallaan mulla... eli yrittävätkö vain sanoa että vertailumoottorin pitää olla valmistajan jne.. no, luonnollisesti niin pitää olla.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎