Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skunkki^
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Eli ton uudistuksen kanssa saa e30 m3:saa olla 307-340hv.
    Eli s50b30 on laillinen. Ahdettunakin.
    Normi e30 taas max. 276hv..
    Toki hivenen painoja kikkailemalla onnistuu varmaan.
    Riippuen nyt sit miten tota tulkitaan.
    20% mallisarjan tehokkaimmasta.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Eli ton uudistuksen kanssa saa e30 m3:saa olla 307-340hv.
    Eli s50b30 on laillinen. Ahdettunakin.
    Normi e30 taas max. 276hv..
    Toki hivenen painoja kikkailemalla onnistuu varmaan.
    Riippuen nyt sit miten tota tulkitaan.
    Last edited by jannmann; 29-09-2015, 09:17.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Ei ollu ees vitsi.

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Vähät tehorajoista ja ahtimista.

    Saako ton päätöksen nojalla nakata päällekkäiset kolmiotukivarret joka nurkkaan?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Vähät tehorajoista ja ahtimista.

    Saako ton päätöksen nojalla nakata päällekkäiset kolmiotukivarret joka nurkkaan?

    Leave a comment:


  • nokonzok
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Etanolille muuntaminen ahtamisen yhteydessä jäi vielä vähän epäselväksi, mutta pitää lukea illalla ajatuksen kanssa uudestaan.
    Siellähän se sanotaan ihan suoraan, että muutoksen saa tehdä vain valmiilla sarjalla, jonka asentaa valmistajan valtuuttama asentamo. Eli saat kyllä ahtaa auton ja vaihtaa siihen aftermarket moottorinohjauksen, mutta etanoli ei käy.

    Tekisi mieli kysyä, että miten meni noin niinku omasta mielestä?

    Leave a comment:


  • nokonzok
    replied
    Originally posted by kmn View Post
    http://www.trafi.fi/filebank/a/14434...13_maarays.pdf

    Ei ole muuten sanallakaan mainittu mitään alustojen muutoskatsastuksen TÜV vaatimuksista? Vai olenko sokea? Mitä tämä mahtaa tarkoittaa? Lähinnä lukee vaan, että saa rälläköidä ja hitsata, kunhan rasitus kohdistuu oikeaan kohtaan?

    "akselistolla ajoneuvon akseleita ja pyöräntuennan osia, kuten apurunkoa, tukivarsia, jousia, heilahduksenvaimentimia ja kallistuksenvakaajia"

    "Ajoneuvon heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Jos alkuperäiset heilahduksenvaimentimet eivät toimi jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa, muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa myöskään toimia niin."

    :think
    Jos ei mitään lue niin mitään ei vaadita. Perustelumuistiostahan löytyy tällainenkin lausahdus:

    "Tarkempia vaatimuksia alustasarjoille ei laadita, jotta määräyksellä ei rajoiteta tarpeettomasti erilaisia teknisiä ratkaisuja."

    Toki soveltamisohje on vielä näkemättä. Oletus on, että jonkinlaista valmistajan / maahantuojan soveltamislappua edellytetään, mutta se TÜVien kanssa pelleily olisi vihdoinkin historiaa. Ei tota mitenkään muuten voi järkevästi ymmärtää.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Arde92 View Post
    Jos oikein laskin niin e34 m5 sedan 3.6l niin 301kw tulis raja vastaan sillä 30% rajalla vaikka Kg/kw raja jäisiki 5.5kg:think?
    Pitää paikkansa? :think Ja vaikka jotenkin vääntäisi vertailun 3.8 malliin, niin siitä +20% tehonlisäys jää myös tuohon 300kW pintaan.


    Etanolille muuntaminen ahtamisen yhteydessä jäi vielä vähän epäselväksi, mutta pitää lukea illalla ajatuksen kanssa uudestaan.

    Leave a comment:


  • Arde92
    replied
    Jos oikein laskin niin e34 m5 sedan 3.6l niin 301kw tulis raja vastaan sillä 30% rajalla vaikka Kg/kw raja jäisiki 5.5kg:think?

    Leave a comment:


  • kmn
    replied


    Ei ole muuten sanallakaan mainittu mitään alustojen muutoskatsastuksen TÜV vaatimuksista? Vai olenko sokea? Mitä tämä mahtaa tarkoittaa? Lähinnä lukee vaan, että saa rälläköidä ja hitsata, kunhan rasitus kohdistuu oikeaan kohtaan?

    "akselistolla ajoneuvon akseleita ja pyöräntuennan osia, kuten apurunkoa, tukivarsia, jousia, heilahduksenvaimentimia ja kallistuksenvakaajia"

    "Ajoneuvon heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Jos alkuperäiset heilahduksenvaimentimet eivät toimi jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa, muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa myöskään toimia niin."

    :think

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Tyhmä kysymys.

    " moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen
    jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
    saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW"

    Mitä tuo meinaa? Onko se nyt sitte 5kg/kW vai 7kW?
    No normitapauksessa 7kg/kW.

    Jos lähtökohta on se että vertailumoottorin suhde on enintään 10kg/kW (esim. joku kevyt tehokas auto) niin silloin se saa tippua siitä 30% mutta enintään tasolle 5kg/kW.
    Esimerkkinä vaikka Lotus Elise R (141kW/860kg), 6.01kg/kW. Tuosta saa tiputtaa siihen 5kg/kW eli tehoa saa olla 172kW, 18% pienennys siis.


    Mutta siis hetkinen, meneekö tuo omamassan vai kokonaismassan mukaan? Omamassan mukaan E36 328:kin menee jo alle tuon 10kg/kW, tosin ei sillä väliä ole kun siihen saa lisätä max. 20%.
    Last edited by Supra^; 28-09-2015, 14:32.

    Leave a comment:


  • JIPSKI
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Tyhmä kysymys.

    " moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen
    jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
    saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW"

    Mitä tuo meinaa? Onko se nyt sitte 5kg/kW vai 7kW?
    Riippuu vertailumoottorin tehoista.

    Leave a comment:


  • 928 GTS
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Mitä tuo meinaa? Onko se nyt sitte 5kg/kW vai 7kW?
    On 7 jos vakiona on yli 10 ja 5 jos vakiona 9,999... tai alle. Lisäksi jos on 9,999... tai alle muutos saa olla korkeintaan 30%. Tuokaan ei vielä tietysti riitä mihinkään oikeasti kivaan. Esim. tiettyjä uudehkoja Porscheja ei tässä maassa saa virittää muuten kun tehoa laskemalla.

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Tyhmä kysymys.

    " moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen
    jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
    saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW"

    Mitä tuo meinaa? Onko se nyt sitte 5kg/kW vai 7kW?

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    http://www.trafi.fi/filebank/a/14434...13_maarays.pdf


    Iso peukku.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎