Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tonton
    replied
    onhan vakio moottoria voinut kuristaa nyt ja ennenkin. tarvitsee uskottavan esityksen kuristamisesta konttorilla ja mahdollisesti trafille, tämän lisäksi, penkkilappu ja päästömittaus.

    samoin se s50 menisi vaikka e30 touringiin kuristamalla
    Last edited by Tonton; 29-09-2015, 21:51.

    Leave a comment:


  • K_olli
    replied
    Perehtykääpäs tähän Kommenttikoosteeseen ajatuksella

    http://www.trafi.fi/filebank/a/14434...das_versio.pdf

    Sivulta 23. YKL Ryn kysymys ja trafin vastaus. Esim tuon mukaanhan voisit iskeä Tojjotan JZ jumalmoottorin e36seen ja kuristaa sitä 230 heppaiseksi?
    Last edited by K_olli; 29-09-2015, 21:32.

    Leave a comment:


  • cook
    replied
    saakos näiden muutosten jälkeen vaihtaa e36 tourinkiin esim. s50 moottorin?

    Leave a comment:


  • nokonzok
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Jos oikein ymmärsin, niin tuon 20% sisällä toki. Mutta vapareissa saa käyttää kg/kW rajaa, mikäli vaihdettava moottori vakiona jää tohon 20% tehonlisäykseen?
    Systeemihän on täysin dorka kun alkuperäistä vaparimoottoria saa virittää tehopainosuhteen rajaan saakka, mutta vahdettua tai ahdettua ei saa viritellä kuin 20 % (vertailumoottoriin verrattuna) puitteissa.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Löytyihän se auton tyypin määritelmä. direktiivi 2001/116/EY määrittelee sen näin:

    "B AJONEUVOTYYPIN MÄÄRITTÄMINEN
    1 M1-luokan osalta:
    "Tyypillä" tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka ovat samanlaisia ainakin seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan:
    - valmistaja,
    - valmistajan tyyppinimitys,
    - rakenteen ja suunnittelun olennaiset osat:
    - alusta/pohjalevy (selvät ja olennaiset erot),
    - moottori (polttomoottori/sähkömoottori/hybridi).
    "


    Tuon perusteella Hartgen ja Alpinan omilla VIN-numeroilla varustetut autot ei välttämättä kelpaa vertailuun BMW-mallien kanssa. Mutta tämä H35-24 onkin sitten vaikeampi tapaus, koska sen Hartge teki BMW-autosta :think

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Olen ymmärtänyt että kaikki Harget olis myös tehty näin. Kansallinen yksittäishyväksyntä.

    Ne saa kyllä Suomessakin piensarjatyyppihyväksynnän, mutta se voi vaatia hieman paperityötä:


    Vna 1244/2002 §13


    3. Valmistajan hakemuksesta tyyppihyväksyntäviranomainen tunnustaa toisessa ETA-valtiossa myönnetyn piensarjatyyppihyväksynnän enintään 1 momentissa säädetylle ajoneuvomäärälle, jos 2 momentissa tarkoitetuissa asetuksissa säädetyt ehdot täyttyvät.



    Ja sen lisäksi siitä mallisarjasta on sanottu seuraavaa
    16 §

    Ajoneuvotyyppi

    1. M-, N-, O-, L- ja T- luokan ajoneuvot luokitellaan kansallisessa tyyppihyväksynnässä samaan tyyppiin kuuluviksi siten kuin tyyppihyväksyntädirektiiveissä säädetään.
    Last edited by Vauhtivaunu; 29-09-2015, 12:57.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Korjasinkin jo tohon aiempaan viestiin, mutta siis 10% tehonostoa tarkoitin.
    ei kai sillä ole merkitystä
    eikö ollut niin että 10% tai alle voi muuttaa tilavuutta olettaen ettei teho muutu mutta ylittäessä 10% on todistettava. jolloin se myös tarvitaan otteeseen.

    tarvii lukea uus ja vanhakin ennen seuraavaa kommenttia

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    meinaat että ei voi laittaa 25% isompaa mottia ja lisätä siihen leiman jälkeen 10%
    Korjasinkin jo tohon aiempaan viestiin, mutta siis 10% tehonostoa tarkoitin.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Tilavuushan on aina saanut nousta 25%.
    10% jälkeen tarvitaan penkkilaput kg/kW rajoihin. Ja jos auto on alle 10kg/kW, voi siitä vähentää 30% aina 5kg/kW asti.
    meinaat että ei voi laittaa 25% isompaa mottia ja lisätä siihen leiman jälkeen 10%

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by jouni.325 View Post
    Katsastus konttorilla meinasivat e30 vertailu moottorina 325i :/
    Ei ole varmaan vielä keritty lukemaan määräystä. Ja Trafi voi toki muuttaa omaa määräystään mutta niin kauan kun he viittaavat voimassaolevaan lainsäädäntöön (Vna 1244/2002) niin eivät he voi mutkia oikoa. Jos Hartge on tyyppihyväksyttänyt M88:n e30:ppiin ja asiasta on tarvittavat dokumentit niin niitä voi käyttää muutoskatsastuksessa todisteina.


    Kuten JIPSKI jo totesi.

    Leave a comment:


  • JIPSKI
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    eli se tilavuuden muuttamisen 10% sääntö poistettiin? ja tilalle tuli tuo kW/kg raja
    (en ole lukenut tuota uutta ohjeistusta vielä)

    olisko mitään jos joku noheva soittais noista malli sarjoista kärkkäiselle kun on sinne muutenkin soitellut. agua, Kytölä ???
    Uudessa määräyksessä puhutaan vain ajoneuvon tyypistä. Ja noissa hartgen papereissa on kaiketi hyväksytty tuo M88 moottori bmw typ 3/1 autoon?

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    eli se tilavuuden muuttamisen 10% sääntö poistettiin?
    (en ole lukenut)

    olisko mitään jos joku noheva soittais noista malli sarjoista kärkkäiselle kun on sinne muutenkin soitellut. agua, Kytölä ???
    Tilavuushan on aina saanut nousta 25%.
    10% tehonnoston jälkeen tarvitaan penkkilaput kg/kW rajoihin. Ja jos auto on alle 10kg/kW, voi siitä vähentää 30% aina 5kg/kW asti.

    Esim 1000kg auto 110kW moottorilla: =9kg/kW ja tästä saat vähentää 30% =6,3kg/kW
    Eli tonnin autoon jossa 110kW moottori, saat laittaa +20% moottorin (132kw) jonka saat virittää aina ~ 158kW moottoriksi vaparina.

    Väärinkäsitysten välttämiseksi, tämä on siis oma näkemykseni, ei mitään faktatietoa.
    Last edited by Skunkki^; 29-09-2015, 12:39.

    Leave a comment:


  • jouni.325
    replied
    Katsastus konttorilla meinasivat e30 vertailu moottorina 325i :/

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Jos oikein ymmärsin, niin tuon 20% sisällä toki. Mutta vapareissa saa käyttää kg/kW rajaa, mikäli vaihdettava moottori vakiona jää tohon 20% tehonlisäykseen?
    eli se tilavuuden muuttamisen 10% sääntö poistettiin? ja tilalle tuli tuo kW/kg raja
    (en ole lukenut tuota uutta ohjeistusta vielä)

    olisko mitään jos joku noheva soittais noista malli sarjoista kärkkäiselle kun on sinne muutenkin soitellut. agua, Kytölä ???
    Last edited by Tonton; 29-09-2015, 12:32.

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Originally posted by nokonzok View Post
    Kyllä valmiiksi ahdettuakin saa viritellä. Se rinnastetaan tosin moottorinvaihtoon.
    Jos oikein ymmärsin, niin tuon 20% sisällä toki. Mutta vapareissa saa käyttää kg/kW rajaa, mikäli vaihdettava moottori vakiona jää tohon 20% tehonlisäykseen?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎