Announcement

Collapse
No announcement yet.

kannattaako tankata välillä 98:a?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    Nissanissa polttoaineen kulutus laski huomattavasti tuolla v-powerilla. No se ei ihan vakio olekkaan ja on vielä turbolla. Lisäksi siinä on aktiivinen järjestelmä joka haistelee palamista (nakutusanturin ja lambdan avulla) ja säätää sytkää sen mukaan. Turbohan ikäänkuin muuttaa puristussuhdetta ja silloin paremmallle nakutuksen sietokyvylle on tosiaan käyttöä. V-powerilla se vetää muutenkin tasaisemmin ja vedossa ei esiinny enää minkäänlaisia piikkejä.

    Normaalisti matka-ajossa pääsee parhaimmillaan 350km puolella tankilla. Nyt olin ajanut pohjalle kaupunkiajoa ruutukaava-alueella reilut 50km ja silti tripissä oli 350km kun tankista oli puolet ajettu. Näin hyvään polttoainetalouteen en ole vielä koskaan päässyt ko. autolla. Vaparikoneisiin tuosta bensasta tuskin on mitään hyötyä saatavilla. Ei kukaan varmaan viritä moottorinohjausta niin äärimmilleen että sen jälkeen konetta voisi ajaa enää v-power bensalla. Moottorinohjauksestahan se on pitkälti kiinni hyödyttääkö tuota laittaa vai ei. veikkaisin että aika harvoissa 2000 lukua ennen valmistetuissa vapareissa on sellaista ohjausta joka tuosta oikeasti hyötyisi.

    Edit: ja alkuperäisen aiheeseen: Ei kannata tankata 98okt polttoainetta jos auto on tehty toimimaan 95:llä. Siitä ei ole mitään hyötyä.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Juppe
      Edit: ja alkuperäisen aiheeseen: Ei kannata tankata 98okt polttoainetta jos auto on tehty toimimaan 95:llä. Siitä ei ole mitään hyötyä.
      Näin. Ja jos aletaan hiuksia halkomaan niin tällöin lisäaineistetumpi
      98-oktaaninen/V-power antaa heposen tai kaksi vähemmän kuin 95-oktaaninen.
      Last edited by Hemi; 25-07-2006, 12:38.

      Comment

      • zzats
        Newbiemmer
        • Aug 2005
        • 15

        Originally posted by BemariVompatti
        --- LUE TÄSTÄ

        Hemi on jo vissiin kolmeen otteeseen selittäny mutta ei uppoo vielä.

        Eli.

        Lisää oktaaneja = jalostetumpaa, homogeenisempää ja lisäaineistettua = sietää puristuksia. Tiukat puristukset = järeämpi moottori = enemmän tehoja...
        Mainio posti. Jos tällä ei turhat 98:t sieltä tankinpohjilta häviä ni on jo ihmisessä vikaa.

        Comment

        • hj325hml
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 729
          • Pirkanmaa

          Vanha on topikki, mutta varmaan aina ajankohtainen.

          Voisko joku valaista mitä 323 99 e46 ohjekirja antaa oktaaniluvun suositukseksi?

          Ja mitä itse olette siihen pataan tankannu?

          Itse tankannu 98 mutta näillä kasvavilla hinnoilla voisi jo 95 tankata jos kerta on ihan sama autolle? Hä..
          F16 M-Sport

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7396
            • Oulu

            Originally posted by hj325hml View Post
            Voisko joku valaista mitä 323 99 e46 ohjekirja antaa oktaaniluvun suositukseksi?
            Mulla on sama motti E39:ssä ja siinä ainakin ohjekirja on tosi epämääräinen. Oktaanivaatimus on todella alhainen (en muista mikä), mutta sitten kuitenkin sanotaan että käyttämällä korkeaoktaanista suorituskyky paranee ja kulutus pienenee.

            Itse en ole havainnut 98:sta tai V-Power:ista mitään käytännön hyötyä koskaan.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • hj325hml
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 729
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Mulla on sama motti E39:ssä ja siinä ainakin ohjekirja on tosi epämääräinen. Oktaanivaatimus on todella alhainen (en muista mikä), mutta sitten kuitenkin sanotaan että käyttämällä korkeaoktaanista suorituskyky paranee ja kulutus pienenee.

              Itse en ole havainnut 98:sta tai V-Power:ista mitään käytännön hyötyä koskaan.

              Juu juu, kait se 95:kin menee siinä missä kasillakin.

              Pitänee harkita..
              F16 M-Sport

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by hj325hml View Post
                Juu juu, kait se 95:kin menee siinä missä kasillakin.

                Pitänee harkita..
                ...ja tuosta vielä kerran rautaisannos mitä sillä oktaaniluvulla oikeastaan tarkoitetaankaan:

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Mulla on sama motti E39:ssä ja siinä ainakin ohjekirja on tosi epämääräinen. Oktaanivaatimus on todella alhainen (en muista mikä), mutta sitten kuitenkin sanotaan että käyttämällä korkeaoktaanista suorituskyky paranee ja kulutus pienenee.

                  Itse en ole havainnut 98:sta tai V-Power:ista mitään käytännön hyötyä koskaan.
                  Nakutuksentunnistimella varustetulla moottorilla saadaan korkeampioktaanisella bensiinillä parempi hyötysuhde. Se onko esim. 95E vs. 98E käytännön vaikutusta on tapauskohtaista ja riippuu moottorista, sen kunnosta sekä ajo-olosuhteista.

                  Kannattaa ajella kokonaistaloudellisimmalla vaihtoehdolla. Voi hyvin olla että tulee halvemmaksi ajaa 98:lla kuin 95:llä, vaikka tankatessa vähän kirpaseekin. Saksan tuttu oli ainakin e39 528iA:lla havainnut normal benzinillä (oktaani ROZ 91) ajamisen tulevan kalliimmaksi kuin super benzinillä (oktaani ROZ 95), vaikka jälkimmäinen onkin kalliimpaa.

                  Eli sitten muutama tankki samanlaista ajoa ja jos 98E:llä menee vähemmän euroja samoilla kilsoilla, niin sitten sitä.

                  Comment

                  • Lanttu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 1643

                    Matalaviritteisiin (siis pieni litrateho) moottoreihin on pelkkää tuhlausta tankata varmuuden vuoksi korkeampioktaanista polttoainetta.

                    Comment

                    • Harzzza
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 218
                      • Tampere

                      Miksei mistään selviä kuinka kova puristussuhde pitää olla jotta tarvittis käyttää 98 : ia ?

                      Kauheesti puhutaan ja puhutaan mut tietääkö kukaan faktaa tohon ?

                      Eli se maaginen puristussuhteen raja, että nakutuksentunnistimen ei tartte alkaa säätää sytytystä ysivitosella...

                      Ja ainakin perstuntumalla tossa M60B30 -motissa ei ainakaan huomaa ihmeellisempiä eroja vaikka oon koittanukkin joskus niin 98 kun 99+ : aakin.

                      Tavallisesti siis 95 tankissa vaikka puristukset tossa koneesa onkin 10,5 kun B40 -koneessa tasan 10,0.

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        Originally posted by Harzzza View Post
                        Miksei mistään selviä kuinka kova puristussuhde pitää olla jotta tarvittis käyttää 98 : ia ?

                        Kauheesti puhutaan ja puhutaan mut tietääkö kukaan faktaa tohon ?

                        Eli se maaginen puristussuhteen raja, että nakutuksentunnistimen ei tartte alkaa säätää sytytystä ysivitosella...
                        Ei tuollaista maagista rajaa ole olemassa, sillä nakutukseen liittyy oleellisesti puristussuhteen lisäksi mm. kuormitusaste, moottorin ja imuilman lämpötila sekä palotilojen muoto ja karstaisuus. Uskon että tarpeeksi aikaisella sytytyksellä sinunkin autosi moottori saadaan nakuttamaan vedätyksessä.

                        Tässä ei ole kyse isoista eroista, mutta monessa nakutuksentunnistimella varustetussa moottorissa korkeammalla oktaaniluvulla saadaan parempi hyötysuhde eli suurempi teho ja pienempi kulutus. Perstuntumalta ei eroa välttämättä huomaa, mutta ero kuitenkin on olemassa. Perusautoilijan kannalta suurin hyöty tullee pienentyneenä polttoaineenkulutuksena.

                        Comment

                        • hj325hml
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 729
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Lanttu View Post
                          Matalaviritteisiin (siis pieni litrateho) moottoreihin on pelkkää tuhlausta tankata varmuuden vuoksi korkeampioktaanista polttoainetta.

                          Mihin sä sen rajan vedät sit? Mikä on jo korkeaviritteinen?
                          F16 M-Sport

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Sellainen huomio tähän väliin, että paras ennakko ei ole aina se, mikä on nakutusrajalla. Nykyaikaiset neliventtiilikannen palotilat toimivat aika paljon alle nakutusrajan, joten se on ihan sama pistääkö sinne 95 vai 98 kun kummallakaan ei olla rajoilla = ei jouduta pienentämään ennakkoa alle optimin.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              Originally posted by Cell View Post
                              Sellainen huomio tähän väliin, että paras ennakko ei ole aina se, mikä on nakutusrajalla. Nykyaikaiset neliventtiilikannen palotilat toimivat aika paljon alle nakutusrajan, joten se on ihan sama pistääkö sinne 95 vai 98 kun kummallakaan ei olla rajoilla = ei jouduta pienentämään ennakkoa alle optimin.
                              Miksi sitten esim. VAG-konserni ilmoittaa osalle moottoreistaan suuremman polttoaineenkulutuksen ja huonommat suoritusarvot käytettäessä 95E:tä verrattuna 98E:hen? Kulutuksessa saattaa olla eroa jopa 0,5 l/100 km. Suomessa tosin moottorit pääsevät niin helpolla, että 95E ajanee pääosin tehtävänsä. Baanakäytössä tai rata-leikittelyssä 98E ei ole ainakaan pahaksi - siis olettaen että autossa on nakutuksentunnistin.

                              Comment

                              • bmwbil
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2007
                                • 230
                                • Varsinais-Suomi

                                Itse käytän 95:ttä koska auto sillä toimii.
                                Tuollaisilla olen tässä vuosien varrella ajellut.

                                Fiat 600 -71, Ford Cortina -72, Saab 99 -72, Bmw 316- 78, Bmw 315 -82, Bmw 316 -84, Bmw 316 -85, (Chevrolet Corvette -85 summercar, Toyota corolla -87, Nissan -87 wintercars), Bmw E34 (91), Corvette C4 (94). Porsche 911 Carrera 4S (07)

                                Now: Lamborghini Gallardo 2006
                                Bmw E39 520 i M5 look (98)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎