Announcement

Collapse
No announcement yet.

kannattaako tankata välillä 98:a?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    #31
    jep

    Nykyisillä Suomessa käytössä olevilla erittäin puhtailla ja laadukkailla 95-oktaanin bensoilla tuskin yksikään 95-speksattu kone kuitenkaan nakuttaa kovemmillakaan kiepeillä.... Ehkä venäläisillä 95-kanisteribensoilla, mutta ei varmasti sillä tavaralla mitä saa Suomalaisista pumpuista.
    Voi hyvinkin olla, mutta kone kohtaista silti. Suurempi pointti on ehkä se, että BMW:n nykykoneista lähes kaikki taitaa olla speksattu 98:lle.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Eli, onko tämä nyt ymmärrettävä niin että oikeasti jollain on vm.-91-uudempi bemun kone(vähäpäästöinen/tehdas-softa) joka nakuttaessaan 95-oktaanisella Suomibensalla säätää ennakot myöhäiselle ja näin menettää tehoa??????
      Eli joudutaan käyttämään 98-oktaanista löpöä jotta kone ei nakuta?????

      Comment

      • -Tate-
        Moderator
        • Jan 2004
        • 3210
        • Nurmijärvi

        #33
        Originally posted by Lanttu
        Olet valitettavasti nähnyt unta, 1993 lyijyllisen bensiinin myyminen muuttui laittomaksi lainsäädännön avittamana. Muistan kyseisen ajan hyvin ja tuon vuosiluvun olen myöhemmin tarkistanut Fortumin edustajalta. Se, että monet jauhavat että lyijyllistä sai vielä vähän aikaa sitten, johtuu hyvin pitkälti siitä, että huoltamoilla jaettiin bensiiniä mittareista, joissa luki vaikkapa mustilla numeroilla 99, ja kun ennen oltiin totuttu että siitä tuli lyijyllistä, pitäydyttiin hallusinaatiossa vaikka lyijy oli poistunut jo kauan sitten. Muinoin, kun lyijyä oli bensiinissä, pakoputken pään sisäpuoli oli harmaana kun seokset olivat kohdallaan. Harmaata putkenpäätä ei ole näkynyt pitkään aikaan, siinä sopiva testi kadunmiehelle jollei muuten usko.
        Oletko NYT aivan varma? Mun mielestä kolme vuottakin sitten ainakin 99 myytiin muutamilla eri asemilla ja NIMENOMAAN luki että lyijyllistä??? No aika kivat tekee asema siinä kun lukee lyijyllinen 99 ja sitten siellä onkin jotain 95:sta..
        I Believed I Would Die.

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #34
          Originally posted by Gonzalez
          Kenelläkään varmaa tietoa tästä?!? Onko vanoksellisissa ko. ominaisuus???
          DME 3.3.1:ssä (M50TU) on ko. ominaisuus. Kun ETM:ää katselee.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Ei vaan kyllä se on niin kuin Lanttu totesi. Vanhoissa 99-lyijypumpuissa oli joillain asemilla infoa että letkusta tulee 98-lyijytöntöntä venttiilien suoja-aineella höystettynä jolloin se vastaa käytännössä 99-lyijylistä.
            Lyijyä Nesteen perusbensaan ei ole vuoden -93 jälkeen sekoitettu ja jonka myyminen on ollut ehdottomasti kiellettyä. Mustia 99-pumppuja löytyi vielä pitkään tämän jälkeen, mutta letkusta tuli kyllä 98-lyijytöntä.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Leka: Kyllä, mutta M50 pannun pitää ensin nakuttaa Suomi 95:lla ennenkuin ennakko muuttuu! Nykyinen 95-oktaaninen vastaa kevyesti vuoden 91-93 98-oktaanista...

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #37
                Originally posted by Hemi
                Leka: Kyllä, mutta M50 pannun pitää ensin nakuttaa Suomi 95:lla ennenkuin ennakko muuttuu! Nykyinen 95-oktaaninen vastaa kevyesti vuoden 91-93 98-oktaanista...
                Näin on, mutta ominaisuus löytyy...
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • Moonshine
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1018
                  • Järvenpää

                  #38
                  Originally posted by Hemi
                  Leka: Kyllä, mutta M50 pannun pitää ensin nakuttaa Suomi 95:lla ennenkuin ennakko muuttuu! Nykyinen 95-oktaaninen vastaa kevyesti vuoden 91-93 98-oktaanista...
                  Mihin nuo boksit tallentavat datansa? Eli olisiko mahdollista tankata autoon 98:ia, jonka jälkeen akusta kengät irti riittäväksi ajaksi, ja auto käyntiin -> ennakko säätyy 98:lle?
                  "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                  Comment

                  • Tanza
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 86
                    • Tampere

                    #39
                    Mitäs laitan tonne E36 316iA?
                    BMW E90 325d -08
                    BMW E39 523A -98
                    Ex:BMW E46 325i -04,BMW E36 325i -93, BMW E36 325Ci -93,BMW E36 316iA -91

                    Comment

                    • -Tate-
                      Moderator
                      • Jan 2004
                      • 3210
                      • Nurmijärvi

                      #40
                      Originally posted by Hemi
                      Ei vaan kyllä se on niin kuin Lanttu totesi. Vanhoissa 99-lyijypumpuissa oli joillain asemilla infoa että letkusta tulee 98-lyijytöntöntä venttiilien suoja-aineella höystettynä jolloin se vastaa käytännössä 99-lyijylistä.
                      Lyijyä Nesteen perusbensaan ei ole vuoden -93 jälkeen sekoitettu ja jonka myyminen on ollut ehdottomasti kiellettyä. Mustia 99-pumppuja löytyi vielä pitkään tämän jälkeen, mutta letkusta tuli kyllä 98-lyijytöntä.
                      Jeps, näin se asia varmaan olikin..
                      I Believed I Would Die.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        moonshine: Ei onnistu kahdestakaan syystä. Ensinnäkin ennakkokäyrät tottelee poltettua perusohjelmaa joka tässä tapauksessa on siis mitoitettu 95-oktaaniselle perusbensalle(käytännössä nykyiselle 92:lle).
                        Toisekseen itse auto ei mitenkään voi tunnistaa mitä polttoainelaatua tankissa on.
                        Vain ja ainoastaan siinä tapauksessa että moottori nakuttaa ja moottorissa/järjestelmässä on nakutuksentunnistinsysteemi, kone=ohjelma pudottaa perusohjelman ennakkoa. Mitään suuremman ennakon ohjelmaa ei siis ole olemassa 98-oktaanista varten, eikä siis mitään järjestelmää mikä lisäisi tehoa normaalitapauksessa tankattaessa 98-bensaa. Tilanne on toki siinä tapauksessa eri, mikäli koneen ennakkokäyrää on lastuttamalla muutettu niin että joudutaan käyttämään 98-oktaanista.
                        Moottori/softa reagoi siis käytettyyn polttonesteen vakio-ohjelmilla vain ja ainoastaan siinä tapauksessa ennakkoa pudottamalla mikäli moottori nakuttaa(ja nyt ei puhuta vanoksen tai nostajien NAPUTUKSESTA). Tämä on siis erittäin epätodennäköistä nykyisin käytössäolevalla 95-oktaanin pumppubensalla joka vastaa hyvin pitkälti m50 moottorien valmistusajankohdan 97/98 bensoja.

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2978
                          • Uusimaa

                          #42
                          hemi:

                          Oletko varma?
                          Nyt pitää kaivella materialia, muta muistan lukeneeni useastakin (mm BMW:n myyntiesite), joissa sanotaan, etä 98:lla tulee enemmän tehoa. Tuo perustuu vain ja ainoastaan dynaamiseen ennakkoon ja nakutuksen tunnistimiin. Eli ennakkoa säädetään koko ajan käyttäen apuna nakutuksen tunnistimilta tulevaa dataa. Eli ennakko pidetään aina "maksimissa", jossa ei vielä nakuta. Siksi korkeampioktaaninen tuo enemän tehoa, koska optimisytytyshetki on aikaisempi kuin mitä 95:llä voi käyttää.
                          Mutta: selvitän tämän ja palaan asiaan.
                          Tähänhän perustuu Saksassa myytävä Vmax100 bensa, pitäisi löytyä esitekin jostakin. ja perustelut yllä.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • Moonshine
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 1018
                            • Järvenpää

                            #43
                            Originally posted by Hemi
                            moonshine: Ei onnistu kahdestakaan syystä. Ensinnäkin ennakkokäyrät tottelee poltettua perusohjelmaa joka tässä tapauksessa on siis mitoitettu 95-oktaaniselle perusbensalle(käytännössä nykyiselle 92:lle).
                            Toisekseen itse auto ei mitenkään voi tunnistaa mitä polttoainelaatua tankissa on.
                            Vain ja ainoastaan siinä tapauksessa että moottori nakuttaa ja moottorissa/järjestelmässä on nakutuksentunnistinsysteemi, kone=ohjelma pudottaa perusohjelman ennakkoa. Mitään suuremman ennakon ohjelmaa ei siis ole olemassa 98-oktaanista varten, eikä siis mitään järjestelmää mikä lisäisi tehoa normaalitapauksessa tankattaessa 98-bensaa. Tilanne on toki siinä tapauksessa eri, mikäli koneen ennakkokäyrää on lastuttamalla muutettu niin että joudutaan käyttämään 98-oktaanista.
                            Moottori/softa reagoi siis käytettyyn polttonesteen vakio-ohjelmilla vain ja ainoastaan siinä tapauksessa ennakkoa pudottamalla mikäli moottori nakuttaa(ja nyt ei puhuta vanoksen tai nostajien NAPUTUKSESTA). Tämä on siis erittäin epätodennäköistä nykyisin käytössäolevalla 95-oktaanin pumppubensalla joka vastaa hyvin pitkälti m50 moottorien valmistusajankohdan 97/98 bensoja.
                            No jos noin on, niin eihän siinä sitten mitä. Mutta jotenkin olisin taipuvainen toivomaan, että oletuksena oleva ennakkokäyrä olisi sille suurimman oktaaniluvun omaavalle litkulle jota kyseiseen konemalliin on tarkoitettu, ja sitten auton nakuttaessa karttaa säädetään. Mutta odottelempa vielä jännityksellä jakin jorinoita.
                            Onko muuten selkosyitä, miksi nakutuksentunnistus ei olisi aktiivinen, kuten jaki epäili?
                            Ja samaan postiin lisää kyssäreitä: Kun moottorinohjaus on huomannut nakutuksen, ja säätänyt sytkän ennakkoa aikaisemmaksi (?), niin millä perusteella se myöhäistää ennakkoa?
                            Last edited by Moonshine; 25-05-2005, 23:10.
                            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                            Comment

                            • S.P.R
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 1009
                              • Oulu area

                              #44
                              jos

                              Kun moottorinohjaus on huomannut nakutuksen, ja säätänyt sytkän ennakkoa aikaisemmaksi (?), niin millä perusteella se myöhäistää ennakkoa?
                              JOS se nakutuksentunnistus on aktiivinen niin luulis, että kun se ei havaitse
                              nakutusta niin se heittää ohjelmoidun max ennakon kehiin. Tai sitten se myöhäistää sytkää niin kauan että ollaan taas nakutuksen rajamailla. Tämä on tosiaan JOS...

                              Comment

                              • hawkki
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 458
                                • Vuosaari

                                #45
                                Originally posted by jaki
                                Oletko varma?
                                Nyt pitää kaivella materialia, muta muistan lukeneeni useastakin (mm BMW:n myyntiesite), joissa sanotaan, etä 98:lla tulee enemmän tehoa. Tuo perustuu vain ja ainoastaan dynaamiseen ennakkoon ja nakutuksen tunnistimiin. Eli ennakkoa säädetään koko ajan käyttäen apuna nakutuksen tunnistimilta tulevaa dataa. Eli ennakko pidetään aina "maksimissa", jossa ei vielä nakuta. Siksi korkeampioktaaninen tuo enemän tehoa, koska optimisytytyshetki on aikaisempi kuin mitä 95:llä voi käyttää.
                                Mutta: selvitän tämän ja palaan asiaan.
                                Tähänhän perustuu Saksassa myytävä Vmax100 bensa, pitäisi löytyä esitekin jostakin. ja perustelut yllä.
                                my 2 cents! Minunkinmielestä tämä olisi se tapa jolla ainakin osa moottoreista toimii. (esim. S-sarjan)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎