Announcement

Collapse
No announcement yet.

kannattaako tankata välillä 98:a?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Siltikin aika outo logikka jos/kun et saavuta 98:ia käyttämällä yhtään mitään?
    Valtionyhtiön tukemisen kannattaa siltikin suorittaa mielummin vaikka Alkossa...

    Comment

    • Hevimies
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1456
      • Savonlinna

      #17
      Originally posted by jmp2002
      Onko haittaa jos tankkaa 98, jos on katti?? kun hintaero on niin pieni että sama tankata 98:a
      98 on myös lyijytöntä eli sopii katalysaattoriautoihin. Lyijyllistä, katalysaattorin rikkovaa bensaa ei ole saanut enää vuosiin mistään.

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #18
        Viimeiset eräs lyijyllistä myytiin 1993.

        Comment

        • -Tate-
          Moderator
          • Jan 2004
          • 3210
          • Nurmijärvi

          #19
          Kyllä 99 on ainakin vuosi sitten saanut vielä ainakin muutamasta shellistä pkseudulla... siis lyijyllistä mikä on tarkoitettu nimenomaan vanhempiin autoihin.
          I Believed I Would Die.

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #20
            Olet valitettavasti nähnyt unta, 1993 lyijyllisen bensiinin myyminen muuttui laittomaksi lainsäädännön avittamana. Muistan kyseisen ajan hyvin ja tuon vuosiluvun olen myöhemmin tarkistanut Fortumin edustajalta. Se, että monet jauhavat että lyijyllistä sai vielä vähän aikaa sitten, johtuu hyvin pitkälti siitä, että huoltamoilla jaettiin bensiiniä mittareista, joissa luki vaikkapa mustilla numeroilla 99, ja kun ennen oltiin totuttu että siitä tuli lyijyllistä, pitäydyttiin hallusinaatiossa vaikka lyijy oli poistunut jo kauan sitten. Muinoin, kun lyijyä oli bensiinissä, pakoputken pään sisäpuoli oli harmaana kun seokset olivat kohdallaan. Harmaata putkenpäätä ei ole näkynyt pitkään aikaan, siinä sopiva testi kadunmiehelle jollei muuten usko.

            Comment

            • Janza182
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4987
              • 013

              #21
              Shell Myi pisimpään 99 mutta se oli lyijytöntä... siinä oli lisäaineet seassa
              Nim. entinen shellin työntekijä

              Comment

              • ruissi
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 75
                • Turku

                #22
                sellane juttu vielä että esim. bmw e46 -99 ohjekirjassa lukee et parempi käyttää 98....
                koska tehoa enemmä ja kulutusta vähemmä verrattuna jos käyttäisi 95...
                eli hinta ero tasottuu siinä kun bensaa kuluu vähemmä... itse käytän 98..
                huomaa kyllä eron...

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #23
                  Jos E46:nen on vaikkapa 318i, niin jopa yhden kilowatin ero siirryttäessä 95E:stä 98E:iin ei tunnu kyllä yhtään missään.

                  Comment

                  • jam75
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 654
                    • Tornio

                    #24
                    Originally posted by ruissi
                    sellane juttu vielä että esim. bmw e46 -99 ohjekirjassa lukee et parempi käyttää 98....
                    koska tehoa enemmä ja kulutusta vähemmä verrattuna jos käyttäisi 95...
                    eli hinta ero tasottuu siinä kun bensaa kuluu vähemmä... itse käytän 98..
                    huomaa kyllä eron...

                    Persedyno on ykkönen ... miten sen huomaa?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Kun joku vielä minullekkin kertoisi sen mistä=miten se lisäteho 98:ia käyttämällä tulee autoissa joihin on speksattu 95 polttoneste?
                      Moottorihan tunnistaa oktaaniluvun vain ja ainoastaan jos se nakuttaa.
                      95:lle suunniteltu pannu kun käy Suomalaisella 92 oktaanisella 100% nakuttamatta. "Tehoahan" 98:sta irtoaa ainakin periaatteessa vähemmän kuin 95:sta.

                      Comment

                      • Gonzalez
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 2632
                        • Seinäjoki

                        #26
                        Originally posted by hawkki
                        98:ia kannattaa käyttää semmoisissa moottoreissa joissa sytytyksen ajoitus säätyy tietokoneen ohjaamana ja jossa on nakutuksentunnistimet sun muut. En nyt muista missä moottoreissa löytyy tämä säätymis ominaisuus, joku muu voi sen kertoa. Muistelisin että m50 ei löydy tätä jos ei ole vanosta mutta vanoksen kanssa löytyy. mutta tämä taas iha muistelua eikä todellakaan varmaa tietoa.
                        Kenelläkään varmaa tietoa tästä?!? Onko vanoksellisissa ko. ominaisuus???
                        530d GT F07 2010
                        325i E30 Cabriolet 1987

                        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                        Comment

                        • S.P.R
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1009
                          • Oulu area

                          #27
                          98

                          Kun joku vielä minullekkin kertoisi sen mistä=miten se lisäteho 98:ia käyttämällä tulee autoissa joihin on speksattu 95 polttoneste?
                          BMW ilmoittaa esim. esitteissään, että moottorit käyttävät 98 oktaanista polttoainetta. Matalampi oktaaninen 92 asti käy, mutta tällöin teho laskee ja kulutus nousee. Tässä tilanteessa tulee lisätehoa käyttämällä 98:a ainakin verrattuna 95.

                          Jos moottori on speksattu 95 niin silloinkin on kai mahdollista saavuttaa hiukan parempia tuloksia 98:lla jos korkeilla kierroksilla 95:lla joudutaan sytytystä säätämään nakutuksen vuoksi tms. Tätähän ei oikeastaan voi etukäteen tietää ennenkuin kokeilee.

                          Comment

                          • Leba
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 2101
                            • Espoo

                            #28
                            joo kandee tankkaa ysikasii ku esson baarissa pojat kerto et saa 15 heppaa lisää
                            Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

                            Comment

                            • Gonzalez
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 2632
                              • Seinäjoki

                              #29
                              Originally posted by Leba
                              joo kandee tankkaa ysikasii ku esson baarissa pojat kerto et saa 15 heppaa lisää
                              Ja sinä hölmö menit ja tankkasit polttoöljyä kun oli halpaa ja eihän niillä oktaaneilla nyt niin ole väliä...

                              Asiallinen ja asiantunteva kannanotto keskusteluun...eikö näistä oo ollu jo tarpeeks puhetta?? Pidetään kerrankin asialinjalla tämä keskustelu, monta topikkia samasta aiheesta menny jo puuroksi tällasten takia...
                              530d GT F07 2010
                              325i E30 Cabriolet 1987

                              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Nykyisillä Suomessa käytössä olevilla erittäin puhtailla ja laadukkailla 95-oktaanin bensoilla tuskin yksikään 95-speksattu kone kuitenkaan nakuttaa kovemmillakaan kiepeillä.... Ehkä venäläisillä 95-kanisteribensoilla, mutta ei varmasti sillä tavaralla mitä saa Suomalaisista pumpuista.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎