Announcement

Collapse
No announcement yet.

kannattaako tankata välillä 98:a?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    #46
    Jatketaan linjaa...

    Jos nakuttaa, niin sytytystä pitää
    a) aikaistaa
    b) myöhästää

    Ja sitten kun joku vastaa tähän niin joku toinen vois vahvistaa
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

    Comment

    • tsbmw
      BTCF Member
      • Jun 2004
      • 1494
      • Ilvola

      #47
      Nykyisin ei oktaaniluvulla ole enää merkitystä polttoarvo/painosuhteeseen, ks.
      www.neste.fi/binary.asp?page=3379& field=FileAttachment&version=1

      , nakutuksella on sitäkin enemmän.

      On aika muuttunut, 1970-luvulla ajoin kuplalla petroolilla (parafin) ja hätätapauksessa bensan loputtua sinolilla ja jäänestoaineilla - mahtaisiko nykykoneet toimia?
      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
      - E28 528i, 528i+, M5

      Comment

      • bemsurules
        Newbiemmer
        • Apr 2005
        • 11

        #48
        Originally posted by Moonshine
        Jatketaan linjaa...

        Jos nakuttaa, niin sytytystä pitää
        a) aikaistaa
        b) myöhästää

        Ja sitten kun joku vastaa tähän niin joku toinen vois vahvistaa
        on täällä tainnu mennä puurot ja vellit sekasin...

        Kyllähän tosiasia on, että mikäli nakutusta esiintyy, täytyy ennakkoa myöhäistää! ja jos jälkikäyntiä(vw ongelma), aikaistaa

        Comment

        • Rossifumi
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1030
          • Hamina

          #49
          ja asiahan minkä takia 98:n käyttäminen vähentää kulutusta 95:een verrattuna on siinä että samassa määrässä bensaa on 98:ssa enemmän energiaa jolloin sitä ei tarvita niin paljoa saman liikkeen aikaansaamiseksi.
          Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

          On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #50
            Jaaha...Ja sitten faktaa kehiin mihin perustuu väite siitä että 98-oktaanisessa on ENEMMÄN ENERGIAA kuin 95-oktaanisessa??????

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #51
              Jaki: Mikään ennakkokäyrä ei voi lähteä siitä että ennakkokäyrän raja-arvot perustuu mitattuun nakutuksentunnistukseen.
              Nakutuksen tunnistus on vain varokeino suojella moottoria ja kyse on ainakin tämän ikäisissä tapauksissa aina on/off periaate. On totta että on moottoreja/valmistajia jotka speksaavat moottorinsa eri käyrään tuon nakutuksen tunnistuksen perusteella mm.Saab, jotkin PSA koneet jne. mutta ainakaan tämän ikäisissä bemun koneissa ei tällaista "valikkoa" ole kyllä olemassa. Eli systeemi toimii aina vain yhdellä ainoalla perusohjelmalla johon mm.nakutuksentunnistin voi ehkä puuttua vain lyömällä varo-ohjelman käyttöön(pudottaen ennakkoa jonkin kiinteän asteluvun).
              Eli tästähän on lastuttamisessa osin kyse. Peruskäyrän muuttamisesta hyödyntämällä suurempaa ennakkoa jonka mahdollistaa 98-oktaanisen käyttö.
              Nuo kisabensojen käyttöjutut vakiosoftilla tässä tapauksessa on ihan huuhaa juttua(uudemmat turbokoneet voivat tästä hyötyäkkin).
              Tai tietysti niissäkin voi olla kahta kautta perää. Eli siinä tapauksessa että käytettävässä koneessa on jotain vikaa(liian kuumat imuilmat, karstaa, väärän lämpöarvon tulpat,jne) jolloin perusohjelma saadaan pidettyä päällä käyttämällä korkeaoktaanisempaa bensaa kuin koneen orggisoftalle on speksattu. Eli jos joku saa Suomalaisella 95-oktaanisella koneensa nakuttamaan=pudottamaan ennakon, täytyy koneessa olla jo lähtökohtaisesti jotain vialla. Silloin voi toki tehonnousu olla totta, mutta vain suhteessa pudotetulla ennakolla saatavaan tehoon. Eli tällöin saavutetaan parhaimmillaan vain tehtaan ilmoittama maksimiteho. Toinen vaihtoehto on se että käytetty nimellisoktaaniluvultaan 95-oktaaninen polttoaine on niin huonolaatuista tavaraa että pitää käyttää nimellisoktaaniluvultaan 98-oktaanista jotta nakutusta ei ilmenisi. Suomen rajojen sisäpuolella tätä pelkoa ei tosiaan ole.
              Onko muuten joku nähnyt autonvalmistajan ilmoittamat eri tehot eri käytettävillä oktaaniluvuilla?

              Comment

              • Lanttu
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 1643

                #52
                Suomalainen bensiini on, kuten Hemi totesi, nykyisin niin hyvälaatuista että on aivan turhaa miettiä, nakuttaako moottori jos se on muuten kunnossa. Bensiinistä se ei johdu. Rajan takana tilanne on toinen. Katsokaa ihmiset ohjekirjoja, siellä ovat oktaanivaatimukset kullekin moottorityypille.

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1494
                  • Ilvola

                  #53
                  Originally posted by Hemi
                  Jaaha...Ja sitten faktaa kehiin mihin perustuu väite siitä että 98-oktaanisessa on ENEMMÄN ENERGIAA kuin 95-oktaanisessa??????
                  Nesteen bensaesite:
                  s.32 "Varsinaista hyötyäkään - esimerkiksi tehonlisää - korkeaoktaanisemmasta bensiinistä ei ole, vaikka varsin usein niin luullaan."

                  Nesteen tuoteselosteet oavt kuitenkin ristiriidassa em "mainoksen" kanssa (vihreää maaseutua niiettä yököttäää).

                  Futura 95 tiheys 15C = 745kg/m3
                  Futura 98 tiheys 15C = 750kg/m3

                  Eroa on n. 1% eli 98:ssa on enemmän energiaa ja hintaeroa saa olla samassa suhteessa. Jos aina tankkaa 30l ja ajaa 20000km/v kulutuksella 10l/100km säästää hinnan vastineeksi lisäksi tankkausajassa 6,6x7min=50min = 20E eli tankkauksen aikakustannus on 1c/ l lisättäväksi 95 hintaan. Energia-arvosta toinen 1c (1%) eli matalaoktaanisinta moottorissa moitteettomasti toimivaa kannattaa käyttää.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6935
                    • N/A

                    #54
                    Kysyn vielä uudestaan, saako tuossa 535i vm 92 mitään etua käyttämällä 98?
                    Osaako tuo ruisku haistella nakutusta ja myöhästää ennakkoa tarvittaessa, ts. saisko 98 ajettua pikkasen kovemmilla ennakoilla?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      tsbmw: Tuo 98-oktaanisen 1%:n suurempi tiheys ei suinkaan tule siitä että siinä olisi sama tilavuus lisää energiaa. Kysymys on siitä että siihen on "ympätty" nakutuskestävyyttä lisääviä suoloja tms. tuon painoprosentin verran enemmän. Jos ollaan ihan tarkkoja niin 98 antaa pierun verran VÄHEMMÄN tehoa 95-speksatusta koneesta korkeamman palamattoman lisäaineistuksensa vuoksi.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #56
                        AnttiO: Ei ole mitään systeemiä joka pystyisi "haistelemaan" käyttämäsi polttoaineen oktaaniluvun ja sitä mukaa lisäämään ennakkoa. Ainoastaan muuttamalla "lastuttamalla" orggissofta ja optimoimalla kone käyttämään 98-oktaanista polttoainetta voit saada muutaman hevosvoiman lisää. Tehoa et siis saa vakiosoftalla tehtaan ilmoittamaan maksimi hevosvoimiin lisää käyttämällä 98-oktaanista polttoainetta, vaan hiuksia halkoen, päinvastoin.
                        Nakutuksen tunnistimelliset järjestelmät voivat ainoastaa LASKEA tehtaan ilmoittamaa huipputehoa siinä tapauksessa että nakutuksentunnistin puuttuu peliin. Nykyinen Suomesta pumpuista saatava 95-oktaaninen "perusbensa" on niin puhdasta/laadukasta tavaraa, että nakutusvaaraa tässä tapauksessa ei todellakaan ole, mikäli koneesi nyt suurinpiirtein läpäisee nykyisen päästömittauksen ja mm.tulpat on orggislämpöarvoiset(ei siis karstoittuneet kylmemmät eikä "hehkuvat" kuumemmat).
                        Jotkin=lue useat "vapaavirtaussuodattimet" muuttavat tilannetta niin että imuilman lämpötilan noustua "sfääreihin" kone alkaa nakuttamaan ja systeemi puuttuu peliin. Tällöin siis alkuperäinen teho laskee. 98:ia käyttämällä kohonnut imuilmanlämpö voidaan tältä osin kompensoida, jolloin pysytään edelleen vakiomoottorin teholukemissa+tietenkin "tehokkaat imuäänet".
                        Eli laskeeko vai nouseeko teho? Pitää siis huomioida mihin verrataan?
                        Pointti on kuitenkin se että mitään reservissä olevaa "tehokäyrää" ei ohjelmassa ole joten tämä polku kulkee vain ja ainoastaan maksimi orggistehosta alaspäin.

                        Vastaus kysymykseesi: Ei, et saa tehoa lisää verrattuna tehtaan ilmoittamaan maksimitehoon.

                        Comment

                        • Lanttu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 1643

                          #57
                          Hemin viimeisin postaus kiteytti asian hyvin, todellakin, autovalmistajan (myös BMW:n) ilmoittama suurin teho on ehdoton yläraja (no okei, tuotantotoleranssit poislukien, plus miinus muutama %) teholle joka autosta vakiokunnossa saadaan, polttoaineen lisäoktaaneilla ei tuota tehoa ylitetä.

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6935
                            • N/A

                            #58
                            Joo selventävä vastaus, kiitoksia

                            Comment

                            • Tanza
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 86
                              • Tampere

                              #59
                              Mistä sen tietää että onko nalkutustunnistinta? Onko tossa E36 316iA:ssa sellanen?
                              BMW E90 325d -08
                              BMW E39 523A -98
                              Ex:BMW E46 325i -04,BMW E36 325i -93, BMW E36 325Ci -93,BMW E36 316iA -91

                              Comment

                              • Laud
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2004
                                • 335
                                • Espoo

                                #60
                                Originally posted by Tanza
                                Mistä sen tietää että onko nalkutustunnistinta? Onko tossa E36 316iA:ssa sellanen?
                                Jos se on vuosimallia -91, kuten sigusi väittää, niin ei taida olla, koska se tuli vasta M43-moottoriin. M40-moottorissa sitä ei ainakaan ETK:ssa näyttäis olevan. Kuvasta se kyllä löytyy (osa 15), mutta ei tuosta listasta.
                                E36 320i coupé (M50TU)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎