Jarrujen tärinää, ja parran pärinää "taas"...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10946
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by RistiKolmonen View Post
    Carrier?
    Nyt nettiin... kokeillaan toimiiko Brake Carrier?
    Caliper carrier, eli se se mihin satula tulee kiinni.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1330
      • Tornio

      #17
      Originally posted by RistiKolmonen View Post
      Carrier?
      Nyt nettiin... kokeillaan toimiiko Brake Carrier?

      Tarkoittaako Carrier sitä ns kiinteää ”telakkaa” jossa palat mäntien ohjaamana liikkuu, eli siinä rungossa olis hiertyneet kolot jotka pitäisi täyttää ja oikaista?
      Joo juuri se "telakka" . Virallissesti noita sitten ei saa hitsaamalla korjata.
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • RistiKolmonen
        Bimmer Rookie
        • Mar 2014
        • 30
        • Oulu

        #18
        Suuren ajattelijan sanoin; jokainen tsäänssi on mahdollisuus.

        ... ja kiitos, huomenna huomenna konttaamaan.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16549
          • Asikkala

          #19
          Ei niitä hitsata tarvi, laikalla pyyhkäisee sen verran että kolon pohjalle jää pieni jälki eikä ehkä niinkään paljon. Ja ei, palat ei putoa, kolise eikä helise. Eivätkä jumita.

          Comment

          • _Bäri_
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2014
            • 935
            • Turku

            #20
            Mä unohtaisin tossa kohtaa noi rei'itetyt levyt. Ei ole ensinmäinen kerta kun niitä ei saa normi ajossa toimimaan. +Kieroutuvat todella herkästi. Ootko liukutapit ja männän rasvannut, ettei jää jumittaa ja sitä kautta lämmitä ajan kanssa liikaa? Sinuna hakisin jo orkkis levyt tilalle.
            G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

            Ex:
            E61 535dA -05
            E91 320dA -06
            E53 X5 3.0dA - 03
            E39 535iA -01
            E39 520i -97
            E39 530dA - 00

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2818
              • Kuusankoski

              #21
              Useampikin tullut vastaan missä jarrumäntä jumittaa pohjalla, kun palat ja levyt uusittu. Herkistelemällä mäntä kunnolla tai uusimalla mäntä ongelmat poistunut. Kun ajetaan riittävän pitkään vaihtamatta jarrunesteitä, nesteeseen keräytynyt vesi ruostuttaa männän sisältäpäin.
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • RistiKolmonen
                Bimmer Rookie
                • Mar 2014
                • 30
                • Oulu

                #22
                1. Bäri: liukutapit on uudet.

                2. Tänään kontattu auton alla (no ei vaiskaan kun nostettu ylös) anyway... ja kappas (kuva liitteenä jos sen tähän saan). Siellähän oli kolme juuri sormin tuntuvaa nystyä sisärungon puolella (näkyy kuvissa ja ulkona ylhäällä kolme ja alhaalla kaksi. Ei tartte mussuttaa, mutta laitoin hiukan kupari tahnaa jotta ei tarrais enää näihin.
                Ne kuopat on niin pienet, että kunhan saan uudet levyt, käytän rungot ruuvipenkissä ja hiukan laikalla kiillotan (Kuten JR66 tuossa jo ehdottikin)
                Kokeilen että palikka kelluu urassaan hyvin ja jos palikat vastaa viiksiltään rungon perälle, niin otan palikoiden viiksistä inuset pois.

                3. Scitso. Nesteet on vaihdettu viimeksi kevättalvella. (Tykkään ajaa kovaa, sillä elämä on lyhyt ja siksi myös pidän kaluston kunnossa!)

                Oon iloinen että mahdollinen aiheuttaja löytyi. Eihän se varmaa oo, mutta ei maksa vaivaa kokeilla. Joten kiitos e46touringin...

                Ja saattaa olla, huom saattaa olla... että päädyn OEM levyihin, vaikka hiukan hintavat ovatkin. Ne Zimmerin Black Zetat saisin saksanmaalta (pari) jo reippaasti yhden OEM:in hinnalla 3pvässä kotiovelle toimitettuna.

                Mutta kiitos uusista ajatuksista.
                Attached Files
                Last edited by RistiKolmonen; 06-11-2018, 12:58.

                Comment

                • Scitso
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 2818
                  • Kuusankoski

                  #23
                  Originally posted by RistiKolmonen View Post
                  1. Bäri: liukutapit on uudet.

                  2. Tänään kontattu auton alla (no ei vaiskaan kun nostettu ylös) anyway... ja kappas (kuva liitteenä jos sen tähän saan). Siellähän oli kolme juuri sormin tuntuvaa nystyä sisärungon puolella (näkyy kuvissa ja ulkona ylhäällä kolme ja alhaalla kaksi. Ei tartte mussuttaa, mutta laitoin hiukan kupari tahnaa jotta ei tarrais enää näihin.
                  Ne kuopat on niin pienet, että kunhan saan uudet levyt, käytän rungot ruuvipenkissä ja hiukan laikalla kiillotan (Kuten JR66 tuossa jo ehdottikin)
                  Kokeilen että palikka kelluu urassaan hyvin ja jos palikat vastaa viiksiltään rungon perälle, niin otan palikoiden viiksistä inuset pois.

                  3. Scitso. Nesteet on vaihdettu viimeksi kevättalvella. (Tykkään ajaa kovaa, sillä elämä on lyhyt ja siksi myös pidän kaluston kunnossa!)

                  Oon iloinen että mahdollinen aiheuttaja löytyi. Eihän se varmaa oo, mutta ei maksa vaivaa kokeilla. Joten kiitos e46touringin...

                  Ja saattaa olla, huom saattaa olla... että päädyn OEM levyihin, vaikka hiukan hintavat ovatkin. Ne Zimmerin Black Zetat saisin saksanmaalta (pari) jo reippaasti yhden OEM:in hinnalla 3pvässä kotiovelle toimitettuna.

                  Mutta kiitos uusista ajatuksista.
                  Mut onko ne männät herkistelty myös sieltä ihan sisässä?
                  E34 525i Touring -96 "Iris"
                  E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                  E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                  E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                  E61 530d Touring -04

                  ex. E39 520ia Touring -98
                  ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                  ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                  ex. E28 520i -82

                  Comment

                  • Hezman
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2012
                    • 708
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Kuten edellä jo mainittu niin männät päydälle ja tarkempaan syyniin. Ongelma kohta löytyy männän yläpäästä. Männäntiiviste tulisi olla vesitiivis mutta käytännössä näin ei aina ole. Tiivisteen välistä pääsee kosteus männän varren puolelle ja se aiheuttaa tietty korroosiota. Nyt kun uusitaan levyt ja palat niin mäntä joudutaan painamaan ihan pohjaan, ja mikäli tiivisteen alla, männänvarressa on hiukankaan epätasaisuutta niin ongelmia tulee varmasti. Hienolla santapaperilla ja teräsharjalaikalla männät kiiltäväksi. Tiivisteura hyvä saada myös puhtaaksi.
                    Eikä niitä tiivisteitä ole pakko uusia, ellei ole selvästi rikki. Putsaus jarrukliinerillä ja kasaan vaan.

                    Mitä liukujen rasvaamiseen tulee niin ehdottomasti jotain rasvaa niissä oltava. ATE:n kumeissa on rasva valmiina, joten niihin ei välttämättä tarvi enää muuta sotkea. Näin uusissa osissa, mutta vanhoja herkistellessä on laitettava uutta rasvaa.

                    Comment

                    • Boomster
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2011
                      • 569
                      • Lohja

                      #25
                      Tai jos haluaa hipostella niin laittaa keraamiikka rasvaa. Ei tarttee mittää kuparitahnoja.
                      Muutenkin aika harvinaista että joku nykypäivänä edes haluaa saati viitsii yrittää vanhan satulan korjaamista kun kaikki hakevat kaupasta uuden.
                      Propsit siitä ketkä näin kuitenkin tekevät, alkavat olla aika harvassa.

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1330
                        • Tornio

                        #26
                        Originally posted by RistiKolmonen View Post

                        2. Tänään kontattu auton alla (no ei vaiskaan kun nostettu ylös) anyway... ja kappas (kuva liitteenä jos sen tähän saan). Siellähän oli kolme juuri sormin tuntuvaa nystyä sisärungon puolella (näkyy kuvissa ja ulkona ylhäällä kolme ja alhaalla kaksi. Ei tartte mussuttaa, mutta laitoin hiukan kupari tahnaa jotta ei tarrais enää näihin.
                        Ne kuopat on niin pienet, että kunhan saan uudet levyt, käytän rungot ruuvipenkissä ja hiukan laikalla kiillotan (Kuten JR66 tuossa jo ehdottikin)
                        Kokeilen että palikka kelluu urassaan hyvin ja jos palikat vastaa viiksiltään rungon perälle, niin otan palikoiden viiksistä inuset pois.



                        Mutta kiitos uusista ajatuksista.
                        Nuo kuvassa näkyvät kulumisen aiheuttamat kolot ovat minun mittapuun mukaan ehdottomasti hitsaamalla täytettävä. JOS hyvän halut niin Googleta UTP hitsauspuikko.
                        Toki MIG hitsauksellakin tuohon ns. räkärautaan saa riittävän laadukkaan pinnan.
                        ekana olen teräsrae puhaltanut tuon kuntoiset carrierit. Sen jälkeen todella helppo hitsata kulumisesta aiheutuneet kolot täyteen.
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • RistiKolmonen
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2014
                          • 30
                          • Oulu

                          #27
                          e46Touring:
                          Kakku ja kynttilät, virtuaalihatun nosto ja HE-LE-VE-TIN iso KUUTOSKONE ja KIITOS!

                          - tutulta varaosamyyjältä Zimmermanit (peruste: jos ne alkaa taas lenkkaamaan, 2 vuoden takuulla helpompi vekslata niitä varaosaliikkeen kanssa kuin veivata niitä saksalaisen nettikaupan kanssa. Myyjä / yrittäjälle tämä oli Fine. Tietää casen.)
                          - auto pajalle (vaihto ja runkojen tuunaus ilmainen, koska jarruja ei aiemmin oltu saatu asettumaan)
                          - Hra X:n kanssa satulat irti, satularungot irti ja vanhat laikat irti...
                          - Hra X putsasi levyjen tienoot ja minä "pirralla" satularungot ja käsihionnalla palikat
                          - Hra X tempaisi mig:llä vähän ainesta monttuihin ja heti perään tasoitus kulmurilla.
                          - pientä jälki hipistelyä ja pinta oli sileä niin silmin, kuin käsin.
                          - (tällä kertaa) kuparitahnaa ja osat paikoilleen
                          - (kuvatkin on ja laitan ne tänne jos osaan)
                          - pyörittelyä heittokellon kanssa (juu, juu, pultit paikallaan)
                          - ei heittoa
                          - renkaat paikalleen ja ajoon....
                          ....
                          1vko 600km
                          ....
                          2 vko 1100km
                          ...
                          2,5 vko ja 1500km myöhemmin

                          Pysähtyy kauniisti, ei tärise, ei värise, eikä pärise... Ratti pysyy kourassa ja amalgaamit ja kirosanat suussa.

                          Jarrut toimii just niinkuin pitääkin!

                          Ja jotta hipistely pääsee valloilleen...
                          Takapäässäkin mitattiin pientä heittoa, mutta sen tuntee vasta aivan pysähtymisen loppumetreillä kevyenä nykimisenä. Ei aiheuta toimenpiteitä toistaiseksi. Seuraavien jarrulaikkojen vaihdon yhteydessä... ehkä. Manjana...

                          Mutta kiitos kaikille hyvästä yrityksestä ja kuten alussa jo totesin, erityisesti e46touring:lle. Lupaan vastakin kuunnella sua ongelmien ilmetessä herkällä korvalla!

                          Ja ettei ihan nuolemiseksi mene, niin ostin ensi kesäksi 20" Zinik huulivanteet pois Porvoolaisen 46 coupen alta... Ymmärrän, kypsyyhän siihen Kuka välittää!

                          Ja Boomster:
                          Ei satuloiden mukana yleensä tule runkoja. Saksanmaalta niitä saa erikseen n 55-60€/kpl. Suomesta ei taida saada edes marmorilta runkoja satulapaketin mukana, eli summsummarum:
                          kannatti seisottaa tunti autoa nosturilla, värkätä vähän ja kokea onnistumisen riemu. Lompakkoa rasitti vain levyjen kustannus, joka sekin vain reilun kympin kovempi per kiekko kuin esim autodoc:sta samasta levystä!
                          Attached Files
                          Last edited by RistiKolmonen; 30-11-2018, 17:44.

                          Comment

                          • revote
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2013
                            • 1886
                            • Hollola

                            #28
                            Siis nuo pienet kolot/"syvennykset" aiheuttivat koko ongelman, palat siis jumittaa niihin? Miten ne aiheuttaa sen, että levyt menevät kieroksi?
                            | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #29
                              Vähän huono toteutus nämä E6x jarrut materiaalipintojen suhteen. ”rauta rautaa vasten” ja liukupinta valettua röpelöä. Esim AR Mitossa johon vaihdoin palat on kitkapintojen välissä rst-luiskat varmistamassa jarrupalojen liikkuvuuden.

                              E6x olen ajanut nuo röpelöpinnat koneella tasaisemmaksi ja tämä auttanut hyvin. Mitään kupari yms. tahnoja en laita vaan täysin kuivaksi jätän ulkoiset osat, vain liukutappeihin vaseliini. Ulkoiset kuparitahnat yms. kerää hiekan ja pölyn itseensä alkaen jumittaa paloja liukupinnoille. Jarrupaloista olen smirkelillä ottanut liukupinnat auki ja tehnyt palasta hieman väljän satulaan. Myös mäntä herkistelty pyörittämällä ja painelemalla useaan otteeseen satulassa.

                              Näillä eväillä jumputukset pysyneet poissa.

                              Comment

                              • revote
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2013
                                • 1886
                                • Hollola

                                #30
                                Jos tilaisi vain uudet "rungot" kun ei ole mahdollisuutta hitsailla ja koneistaa noita vanhoja. Millä nimellä nuo on lontooksi?
                                | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                                Comment

                                Working...
                                X