Originally posted by RistiKolmonen
View Post
Jarrujen tärinää, ja parran pärinää "taas"...
Collapse
X
-
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
-
-
Originally posted by RistiKolmonen View PostCarrier?
Nyt nettiin... kokeillaan toimiiko Brake Carrier?
Tarkoittaako Carrier sitä ns kiinteää ”telakkaa” jossa palat mäntien ohjaamana liikkuu, eli siinä rungossa olis hiertyneet kolot jotka pitäisi täyttää ja oikaista?__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Mä unohtaisin tossa kohtaa noi rei'itetyt levyt. Ei ole ensinmäinen kerta kun niitä ei saa normi ajossa toimimaan. +Kieroutuvat todella herkästi. Ootko liukutapit ja männän rasvannut, ettei jää jumittaa ja sitä kautta lämmitä ajan kanssa liikaa? Sinuna hakisin jo orkkis levyt tilalle.G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S
Ex:
E61 535dA -05
E91 320dA -06
E53 X5 3.0dA - 03
E39 535iA -01
E39 520i -97
E39 530dA - 00
Comment
-
-
Useampikin tullut vastaan missä jarrumäntä jumittaa pohjalla, kun palat ja levyt uusittu. Herkistelemällä mäntä kunnolla tai uusimalla mäntä ongelmat poistunut. Kun ajetaan riittävän pitkään vaihtamatta jarrunesteitä, nesteeseen keräytynyt vesi ruostuttaa männän sisältäpäin.E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
1. Bäri: liukutapit on uudet.
2. Tänään kontattu auton alla (no ei vaiskaan kun nostettu ylös) anyway... ja kappas (kuva liitteenä jos sen tähän saan). Siellähän oli kolme juuri sormin tuntuvaa nystyä sisärungon puolella (näkyy kuvissa ja ulkona ylhäällä kolme ja alhaalla kaksi. Ei tartte mussuttaa, mutta laitoin hiukan kupari tahnaa jotta ei tarrais enää näihin.
Ne kuopat on niin pienet, että kunhan saan uudet levyt, käytän rungot ruuvipenkissä ja hiukan laikalla kiillotan (Kuten JR66 tuossa jo ehdottikin)
Kokeilen että palikka kelluu urassaan hyvin ja jos palikat vastaa viiksiltään rungon perälle, niin otan palikoiden viiksistä inuset pois.
3. Scitso. Nesteet on vaihdettu viimeksi kevättalvella. (Tykkään ajaa kovaa, sillä elämä on lyhyt ja siksi myös pidän kaluston kunnossa!)
Oon iloinen että mahdollinen aiheuttaja löytyi. Eihän se varmaa oo, mutta ei maksa vaivaa kokeilla. Joten kiitos e46touringin...
Ja saattaa olla, huom saattaa olla... että päädyn OEM levyihin, vaikka hiukan hintavat ovatkin. Ne Zimmerin Black Zetat saisin saksanmaalta (pari) jo reippaasti yhden OEM:in hinnalla 3pvässä kotiovelle toimitettuna.
Mutta kiitos uusista ajatuksista.Last edited by RistiKolmonen; 06-11-2018, 12:58.
Comment
-
-
Originally posted by RistiKolmonen View Post1. Bäri: liukutapit on uudet.
2. Tänään kontattu auton alla (no ei vaiskaan kun nostettu ylös) anyway... ja kappas (kuva liitteenä jos sen tähän saan). Siellähän oli kolme juuri sormin tuntuvaa nystyä sisärungon puolella (näkyy kuvissa ja ulkona ylhäällä kolme ja alhaalla kaksi. Ei tartte mussuttaa, mutta laitoin hiukan kupari tahnaa jotta ei tarrais enää näihin.
Ne kuopat on niin pienet, että kunhan saan uudet levyt, käytän rungot ruuvipenkissä ja hiukan laikalla kiillotan (Kuten JR66 tuossa jo ehdottikin)
Kokeilen että palikka kelluu urassaan hyvin ja jos palikat vastaa viiksiltään rungon perälle, niin otan palikoiden viiksistä inuset pois.
3. Scitso. Nesteet on vaihdettu viimeksi kevättalvella. (Tykkään ajaa kovaa, sillä elämä on lyhyt ja siksi myös pidän kaluston kunnossa!)
Oon iloinen että mahdollinen aiheuttaja löytyi. Eihän se varmaa oo, mutta ei maksa vaivaa kokeilla. Joten kiitos e46touringin...
Ja saattaa olla, huom saattaa olla... että päädyn OEM levyihin, vaikka hiukan hintavat ovatkin. Ne Zimmerin Black Zetat saisin saksanmaalta (pari) jo reippaasti yhden OEM:in hinnalla 3pvässä kotiovelle toimitettuna.
Mutta kiitos uusista ajatuksista.E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Kuten edellä jo mainittu niin männät päydälle ja tarkempaan syyniin. Ongelma kohta löytyy männän yläpäästä. Männäntiiviste tulisi olla vesitiivis mutta käytännössä näin ei aina ole. Tiivisteen välistä pääsee kosteus männän varren puolelle ja se aiheuttaa tietty korroosiota. Nyt kun uusitaan levyt ja palat niin mäntä joudutaan painamaan ihan pohjaan, ja mikäli tiivisteen alla, männänvarressa on hiukankaan epätasaisuutta niin ongelmia tulee varmasti. Hienolla santapaperilla ja teräsharjalaikalla männät kiiltäväksi. Tiivisteura hyvä saada myös puhtaaksi.
Eikä niitä tiivisteitä ole pakko uusia, ellei ole selvästi rikki. Putsaus jarrukliinerillä ja kasaan vaan.
Mitä liukujen rasvaamiseen tulee niin ehdottomasti jotain rasvaa niissä oltava. ATE:n kumeissa on rasva valmiina, joten niihin ei välttämättä tarvi enää muuta sotkea. Näin uusissa osissa, mutta vanhoja herkistellessä on laitettava uutta rasvaa.
Comment
-
-
Tai jos haluaa hipostella niin laittaa keraamiikka rasvaa. Ei tarttee mittää kuparitahnoja.
Muutenkin aika harvinaista että joku nykypäivänä edes haluaa saati viitsii yrittää vanhan satulan korjaamista kun kaikki hakevat kaupasta uuden.
Propsit siitä ketkä näin kuitenkin tekevät, alkavat olla aika harvassa.
Comment
-
-
Originally posted by RistiKolmonen View Post
2. Tänään kontattu auton alla (no ei vaiskaan kun nostettu ylös) anyway... ja kappas (kuva liitteenä jos sen tähän saan). Siellähän oli kolme juuri sormin tuntuvaa nystyä sisärungon puolella (näkyy kuvissa ja ulkona ylhäällä kolme ja alhaalla kaksi. Ei tartte mussuttaa, mutta laitoin hiukan kupari tahnaa jotta ei tarrais enää näihin.
Ne kuopat on niin pienet, että kunhan saan uudet levyt, käytän rungot ruuvipenkissä ja hiukan laikalla kiillotan (Kuten JR66 tuossa jo ehdottikin)
Kokeilen että palikka kelluu urassaan hyvin ja jos palikat vastaa viiksiltään rungon perälle, niin otan palikoiden viiksistä inuset pois.
Mutta kiitos uusista ajatuksista.
Toki MIG hitsauksellakin tuohon ns. räkärautaan saa riittävän laadukkaan pinnan.
ekana olen teräsrae puhaltanut tuon kuntoiset carrierit. Sen jälkeen todella helppo hitsata kulumisesta aiheutuneet kolot täyteen.__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
e46Touring:
Kakku ja kynttilät, virtuaalihatun nosto ja HE-LE-VE-TIN iso KUUTOSKONE ja KIITOS!
- tutulta varaosamyyjältä Zimmermanit (peruste: jos ne alkaa taas lenkkaamaan, 2 vuoden takuulla helpompi vekslata niitä varaosaliikkeen kanssa kuin veivata niitä saksalaisen nettikaupan kanssa. Myyjä / yrittäjälle tämä oli Fine. Tietää casen.)
- auto pajalle (vaihto ja runkojen tuunaus ilmainen, koska jarruja ei aiemmin oltu saatu asettumaan)
- Hra X:n kanssa satulat irti, satularungot irti ja vanhat laikat irti...
- Hra X putsasi levyjen tienoot ja minä "pirralla" satularungot ja käsihionnalla palikat
- Hra X tempaisi mig:llä vähän ainesta monttuihin ja heti perään tasoitus kulmurilla.
- pientä jälki hipistelyä ja pinta oli sileä niin silmin, kuin käsin.
- (tällä kertaa) kuparitahnaa ja osat paikoilleen
- (kuvatkin on ja laitan ne tänne jos osaan)
- pyörittelyä heittokellon kanssa (juu, juu, pultit paikallaan)
- ei heittoa
- renkaat paikalleen ja ajoon....
....
1vko 600km
....
2 vko 1100km
...
2,5 vko ja 1500km myöhemmin
Pysähtyy kauniisti, ei tärise, ei värise, eikä pärise... Ratti pysyy kourassa ja amalgaamit ja kirosanat suussa.
Jarrut toimii just niinkuin pitääkin!
Ja jotta hipistely pääsee valloilleen...
Takapäässäkin mitattiin pientä heittoa, mutta sen tuntee vasta aivan pysähtymisen loppumetreillä kevyenä nykimisenä. Ei aiheuta toimenpiteitä toistaiseksi. Seuraavien jarrulaikkojen vaihdon yhteydessä... ehkä. Manjana...
Mutta kiitos kaikille hyvästä yrityksestä ja kuten alussa jo totesin, erityisesti e46touring:lle. Lupaan vastakin kuunnella sua ongelmien ilmetessä herkällä korvalla!
Ja ettei ihan nuolemiseksi mene, niin ostin ensi kesäksi 20" Zinik huulivanteet pois Porvoolaisen 46 coupen alta... Ymmärrän, kypsyyhän siihenKuka välittää!
Ja Boomster:
Ei satuloiden mukana yleensä tule runkoja. Saksanmaalta niitä saa erikseen n 55-60€/kpl. Suomesta ei taida saada edes marmorilta runkoja satulapaketin mukana, eli summsummarum:
kannatti seisottaa tunti autoa nosturilla, värkätä vähän ja kokea onnistumisen riemu. Lompakkoa rasitti vain levyjen kustannus, joka sekin vain reilun kympin kovempi per kiekko kuin esim autodoc:sta samasta levystä!Last edited by RistiKolmonen; 30-11-2018, 17:44.
Comment
-
-
Vähän huono toteutus nämä E6x jarrut materiaalipintojen suhteen. ”rauta rautaa vasten” ja liukupinta valettua röpelöä. Esim AR Mitossa johon vaihdoin palat on kitkapintojen välissä rst-luiskat varmistamassa jarrupalojen liikkuvuuden.
E6x olen ajanut nuo röpelöpinnat koneella tasaisemmaksi ja tämä auttanut hyvin. Mitään kupari yms. tahnoja en laita vaan täysin kuivaksi jätän ulkoiset osat, vain liukutappeihin vaseliini. Ulkoiset kuparitahnat yms. kerää hiekan ja pölyn itseensä alkaen jumittaa paloja liukupinnoille. Jarrupaloista olen smirkelillä ottanut liukupinnat auki ja tehnyt palasta hieman väljän satulaan. Myös mäntä herkistelty pyörittämällä ja painelemalla useaan otteeseen satulassa.
Näillä eväillä jumputukset pysyneet poissa.
Comment
-
Comment