Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen tärinää, ja parran pärinää "taas"...

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2817
    • Kuusankoski

    #46
    Nuo kulumat eivät kyllä vaikuta tärinään mitenkään. Omassa E39.ssä huomattavasti syvemmät urat eikä tärise yhtään, tärkein on perushuolto. Mäntä pitää olla vapaa liikkumaan, liukutappien puhtaus sekä jarrurasvan käyttö niin ei ole koskaan ollut ongelmaa.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • RistiKolmonen
      Newbiemmer
      • Mar 2014
      • 29
      • Oulu

      #47
      Jaahas.

      Täällä on vanhasta aiheesta väännetty.

      Nyt on kohta 10tkm carrier-korjauksen jälkeen takana ja jarrut toimii kuten pitääkin.

      Ja kyllä, niiden kolojen seurauksena uusien paksujen palojen korvat tipahti kovemmassa jarrutuksessa siihen carrierin monttuun ja ei sitten päästäneet mäntää liikkumaan takaisin pesään. Kolmet levyt ehdin polttaa kieroiksi, ennenkuin täältä tuli tietoa ja vika saatiin korjattua...
      (kannattaa vilkaista muutama sivu taaksepäin kuvat, ja...)

      välttää turhaa huutelua, jos ei ole lukenut tämän ketjun alkua. Keulaanhan oli tehty kaikki mahdollinen uusiksi hammastangon nivelestä powerflexiin ja tolppiin saakka...

      Joten; I rest my case. Kiitos vielä kerran kaikille jotka neuvoillaan auttoivat.

      PSSsss. viikolla 09 sitten vihdoinkin lähestytään maagista 5sadan hevosen rajaa, mutta väännöt heilahtaa jo tuhannen tuolle puolen.. vaatii se jarruiltakin jotain=)

      Hyvää kesän jatkoa... suditellaan kun nähdään.

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 2000
        • Tampere/kainuu

        #48
        Ja tieto jarrupalojen vaihtoon liittyen, mikä toki varmaan kaikilla niitä vaihtavilla jo olikin. Retaining spring jouset tulisi uusia aina 48kk välein jarruremonttien yhteydessä.

        Vinkuvista jarruista kärsiville.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2817
          • Kuusankoski

          #49
          E39.ssä ei ainakaan mitään merkitystä urilla kunhan männät on kunnossa. Ja merkittävästi isommat urat kuin topicissa
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • e46touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1327
            • Tornio

            #50
            Originally posted by RistiKolmonen View Post
            Jaahas.

            Täällä on vanhasta aiheesta väännetty.

            Nyt on kohta 10tkm carrier-korjauksen jälkeen takana ja jarrut toimii kuten pitääkin.
            .
            Jaahas alkaa näyttää siltä, että carrierin kolojen täyttöhitsaus 10tKm jälkeen voidaan tulkita onnistuneeksi korjaukseksi.

            Yllättävän paljon sitä jaksetaan tästäkin asiasta vääntää puolesta ja vastaan.
            __________________________________________________ ____________
            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10078
              • KVLA

              #51
              Originally posted by e46touring View Post
              Jaahas alkaa näyttää siltä, että carrierin kolojen täyttöhitsaus 10tKm jälkeen voidaan tulkita onnistuneeksi korjaukseksi.
              Vai on sitä jarruosia hitsailtu,soo soo

              Comment

              • RistiKolmonen
                Newbiemmer
                • Mar 2014
                • 29
                • Oulu

                #52
                Höpö höpö, me mitään jarruosia hitsattu. Mitä nyt vähän lämmitettiin rautaa...

                Ja varmuuden välttämiseksi vielä tarkennusta tähän vääntöön.

                - ei ne carrierit sitä tärinää tee, vaan...
                - palan korvakko saattaa kovassa jarrutuksessa (+150kmh - 0kmh) tipahtaa siihen carrierin koloon, jolloin mäntä palaa pesään, mutta jarrupala jää kantamaan, jonka seurauksena...
                - levy kuumuu... kuumuu... kuumuu ja ensimmäisen kosteikon tullessa se on menetetty

                Eli aivan fysiikan lakien mukaan tapahtuvaa lämpenemistä, jonka syy ainakin tässä tapauksessa oli juuri nuo carrieriin kilometrien ja vuosien saatossa hakkautuneet urat.

                E46Touring kuuluu tämän ristuskolmosen advisory-henkilöihin laatumääreellä
                (on vetänyt muutakin kuin rekee...)

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  #53
                  Eikö tuota carrierien kolojen paikkaamista voi tehdä ohkasella pellillä joka tulee siihen väliin uhrimetalliksi niin kuin joissain autoissa on tehtaalta lähtiessä?
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #54
                    Originally posted by GOOFY View Post
                    Eikö tuota carrierien kolojen paikkaamista voi tehdä ohkasella pellillä joka tulee siihen väliin uhrimetalliksi niin kuin joissain autoissa on tehtaalta lähtiessä?
                    Siihen carrieriin pitäisi sitten hieroa tilaa sille pellille ja suoristaa se kolo muutenkin.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5273
                      • Pirkkala

                      #55
                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      Siihen carrieriin pitäisi sitten hieroa tilaa sille pellille ja suoristaa se kolo muutenkin.
                      Tai työntää viilalla palasta vähäsen pois. Se on paljon helpompaa.

                      Eräissä vag vehkeissä vanhemmiten palat rämisee kuopissa älyttömästi kun palan paikka kuluu niin tolkuttoman väljäksi.

                      Ja kyllä se kuoppaantuminen jumittaa sitä palaa. En uskonut ennenkuin itse totesin ja jouduin asian korjaamaan.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Muurahainen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #56
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Tai työntää viilalla palasta vähäsen pois. Se on paljon helpompaa.

                        Eräissä vag vehkeissä vanhemmiten palat rämisee kuopissa älyttömästi kun palan paikka kuluu niin tolkuttoman väljäksi.

                        Ja kyllä se kuoppaantuminen jumittaa sitä palaa. En uskonut ennenkuin itse totesin ja jouduin asian korjaamaan.
                        Jos otat palasta pois ja carrieriin jää kuoppa niin luulen että se ohut peltikin menee mutkalle siellä välissä.

                        Comment

                        Working...
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎