Jatketaan taas parilla helpolla noviisi kysymyksellä, kyseessä pazin m50 vanos pnp levy
- Mihin olette säätänyt tyhjäkänti rpm:n ? vakionahan taitaa olla m50b25 koneella 750rpm, nyt kyseessä m50b28.
- Onko muilla ollut ongelmia bluetoothin kanssa? saatu toimimaan pöydällä OK, mutta autossa ei saa yhteyttä, oletan että signaali on jostain syystä heikko. Jos en väärin muista niin oma bluetooth moduuli tuli pazin videoihin nähden väärin, päin jotta pinnijärjestys oikea, mutta noita pinnejä joutui taivuttamaan väärään suuntaan. Onko näitä moduuleja "erikätisinä" ?
- KAA ja nokan antureina Cherryn Hallit, gsxxxx, mikä tässäkin keskustelussa mainittu aiemmin, ilmavälinä 1,5mm, johtoihin isketty metallipunossukat ja 5volttia syötettynä. Leima säätöjä tehdessä huomasin että jengamittari kojelaudassa pomppi oudosti 2500-3000 välissä, samaa ei esiintynyt moottoritie ajossa samoilla rundeilla. Onko ideaa mistä lähteä asiaa ihmettelemään. Molemmat anturit oli kunnolla kiinni, sekä triggeri kehä myös
Speeduino DIY-moottorinohjaus
Collapse
X
-
Lupaavalt vaikuttaa
Puuttuukos siitä paljoakaan, että sillä ohjais m6xbxx-moottoreitakin?:thinkOriginally posted by Pazi88 View PostTällä hetkellä tuo ei sinänsä tarjoa hirveästi mitään muuta hyötyä, kuin että tuolla onnistuu timereiden puolesta 8x8 seqventiaali ja vielä jää ylikin niitä.
Itsellä toi mcu käytös mm. "CAN väylä-silta"-projektis (haaveena e38 740d pohjalt e39 540d),
joka ois tarkoitus nyt kaivella esiin ja jatkaa, kun ihan kotinurkilta sopiva e39 jo kiikaris.
Leave a comment:
-
Jotain uutta tällä rintamalla. Nyt on tiettävästi ensimmäinen moottori saatu käyntiin STM32F407 prosessorilla ja speeduino firmiksellä: https://www.youtube.com/watch?v=zYVt-PmlbTc
Asiaan liittyen meikäläisellä on kehitteillä tämmönen arduino megan korvaaja perustuen tuohon STM32F407 piiriin:

Tällä hetkellä tuo ei sinänsä tarjoa hirveästi mitään muuta hyötyä, kuin että tuolla onnistuu timereiden puolesta 8x8 seqventiaali ja vielä jää ylikin niitä. Prossu on toki 32-bittinen eikä 8-bittinen kuten arduino megassa on ja kellotaajuus on 168MHz vs. 16MHz jotenka tuossa on varaa melkoisesti monimutkaisempaan ja tarkempaan laskentaan. Lisäksi löytyy mm. pari integroitua CAN väylää. RTC ja SD-kortin käyttökin integroituna piirille.
Leave a comment:
-
Kyllä vaan, laajakaista asennettu ja sen avulla toki säädetty tuo VE-karttaa. Pitää tuota ignition eventsia alkaa tutkimaan, enpä ole tuollaisesta lukenutkaan mistään.Originally posted by muuris View PostYmmärsinkö oikein että laajakaista on kuitenkin jo olemassa ja sillä on säätelyä tehty?
Yksi tärkeimmistä AFR/O2 -asetuksista on ignition events per step sen mukaan, mikä on viive pw muutoksesta siihen että se näkyy AFR arvossa (logeista katsoo ajan ja laskee montako kipinää välissä ehti mennä). Mulla arvo on 20 kun anturi on näiden vanhempien vakiopaikalla vaihdelaatikon luona.
PID arvojen säätö ei ole nopea juttu, pidän todennäköisempänä että nopealla laitolla se pahentaa eikä paranna tilannetta. Tyhjäkäynnillä se ei pitäisi olla käytössä muutenkaan, ja VE-kartta pitäisi olla sen verran hyvin kohdallaan että PID:lle ei jää mitään töitä olosuhteiden ollessa täysin samat. Se auttaa sitten korjaamaan pieniä olosuhteista aiheutuvia heittoja. Tuon PID-säätimen toiminnassa vaikuttaa muutenkin olevan mahdollista bugia vielä, kehittäjillä syynäyksessä parasta aikaa eli senkin puolesta keskittyisin tässä vaiheessa VE hieromiseen.
Samoin jos VE-kartta ei ole hyvin lähellä niin simple aiheuttaa vaan jatkuvaa oskillointia.
Leave a comment:
-
Ymmärsinkö oikein että laajakaista on kuitenkin jo olemassa ja sillä on säätelyä tehty?Originally posted by rungo View PostYritin jo etsiä tietoa mutta kysytään täälläkin. Karttoja hierottu leimaa varten ja saatu pyörimään tontilla, mutta varmuuden vuoksi olisi haluja iskeä laajakaista ohjamaan seosta päästömittauksiin. Saako tuolla simple moodilla tarpeeksi fiksun korjauksen aikaan, vai onko PID ainoa järkevä vaihtoehto. Sattuuko kellään olemaan PID arvoja mistä olisi hyvä lähteä liikenteeseen tuon suhteen ?
Yksi tärkeimmistä AFR/O2 -asetuksista on ignition events per step sen mukaan, mikä on viive pw muutoksesta siihen että se näkyy AFR arvossa (logeista katsoo ajan ja laskee montako kipinää välissä ehti mennä). Mulla arvo on 20 kun anturi on näiden vanhempien vakiopaikalla vaihdelaatikon luona.
PID arvojen säätö ei ole nopea juttu, pidän todennäköisempänä että nopealla laitolla se pahentaa eikä paranna tilannetta. Tyhjäkäynnillä se ei pitäisi olla käytössä muutenkaan, ja VE-kartta pitäisi olla sen verran hyvin kohdallaan että PID:lle ei jää mitään töitä olosuhteiden ollessa täysin samat. Se auttaa sitten korjaamaan pieniä olosuhteista aiheutuvia heittoja. Tuon PID-säätimen toiminnassa vaikuttaa muutenkin olevan mahdollista bugia vielä, kehittäjillä syynäyksessä parasta aikaa eli senkin puolesta keskittyisin tässä vaiheessa VE hieromiseen.
Samoin jos VE-kartta ei ole hyvin lähellä niin simple aiheuttaa vaan jatkuvaa oskillointia.
Leave a comment:
-
Yritin jo etsiä tietoa mutta kysytään täälläkin. Karttoja hierottu leimaa varten ja saatu pyörimään tontilla, mutta varmuuden vuoksi olisi haluja iskeä laajakaista ohjamaan seosta päästömittauksiin. Saako tuolla simple moodilla tarpeeksi fiksun korjauksen aikaan, vai onko PID ainoa järkevä vaihtoehto. Sattuuko kellään olemaan PID arvoja mistä olisi hyvä lähteä liikenteeseen tuon suhteen ?
Leave a comment:
-
Tiedoksi muillekin, tämä vaatii nähtävästi uusimman firmiksen, ettei TS anna herjaa 6-sylinterisessä. Vanhemmilla firmiksillä ei anna tehdä tuota asetusta.Originally posted by Pazi88 View PostTää "Squirts per engine cycle 1, Alternating" on speeduinossa periaatteessa lähes sama kuin megassa(ms2) "Squirts per engine cycle 2, Alternating". Erona että suutin bankkeja on 3 eikä 2.
Leave a comment:
-
Kyllä se vain rupesi hienosti käymään ja järkevillä seoksilla. Kiitos avusta
Leave a comment:
-
Tunerstudion vissiin pitäis osata laskea se req fuel automaattisesti noiden muutoksien jälkeen, mutta enpä mene vannomaan kun ei tän speeduinon kehityksen perässä aina pysy.Originally posted by Odto View PostEli periaatteessa suuttimien kuorma puolittuu kun muutan 2 ->1.
Millaisia muutoksia VE-kartta tarvitsee? Pudotanko suoraa aluksi 50%?
Ainakin jollain speeduino ja tunerstudio version kombolla ei toiminut niin kuin pitäis vaan req fuelit piti korjata käsin yms yms.
Leave a comment:
-
En tiennykkään että tässä on 3 eri pankkia käytössä, hyvä niin.Originally posted by Pazi88 View PostTää on itseasiassa erillä lailla speeduinon kanssa. Nuo ylläolevat on miten megassa toimii. 6 koneen tapauksessa näin speeduinossa:
Squirts per engine cycle 2, Alternating = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu 120 astetta eri aikaan. = Saadaan jokaiselle pytylle identtinen ajoitus ruiskutukselle, toisin kuin megassa esim. tapahtuu.
Squirts per engine cycle 2, Simultaneous = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu kaikki yhtäaikaa.
Squirts per engine cycle 1, Simultaneous Avaa kaikki suuttimet samaan aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta.
Eli tosiaan jos tuo ruiskutusmäärän jakaminen 2:ksi seosten tasaamiseksi pyttyjen välillä aiheuttaa että PW menee liian pieneksi suuttimille, voi number of squirts vaihtaa yhdeksi. Mut kannattaa pitää alternating moodi käytössä että ei kummiskaan kaikki suuttimet ruutaa kerralla. Tää "Squirts per engine cycle 1, Alternating" on speeduinossa periaatteessa lähes sama kuin megassa(ms2) "Squirts per engine cycle 2, Alternating". Erona että suutin bankkeja on 3 eikä 2.
Kiitos Pasi korjauksesta, tuli itsellekin selväksi kerralla
Leave a comment:
-
Tää on itseasiassa erillä lailla speeduinon kanssa. Nuo ylläolevat on miten megassa toimii. 6 koneen tapauksessa näin speeduinossa:Originally posted by 8DOM8 View PostSquirts per engine cycle 2, Alternating = Avaa molemmat suutinpankit eri aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta
Squirts per engine cycle 2, Simultaneous = Avaa molemmat suutinpankit samaan aikaan, kaksi kertaa per 720 kampiakselin astetta
Squirts per engine cycle 1, Simultaneous Avaa molemmat suutinpankit samaan aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta
Jos sulla on nyt Squirts per engine cycle 2, Alternating, et saa enää seosta laihemmalle.
Jos sulla on nyt Squirts per engine cycle 2, Simultaneous, voit muuttaa 2 ->1 ja todnäk saat tarpeeksi laihalle.
Tai sitten rupee kikkailemaan bensapaineen kanssa?
Squirts per engine cycle 2, Alternating = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu 120 astetta eri aikaan. = Saadaan jokaiselle pytylle identtinen ajoitus ruiskutukselle, toisin kuin megassa esim. tapahtuu.
Squirts per engine cycle 2, Simultaneous = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu kaikki yhtäaikaa.
Squirts per engine cycle 1, Simultaneous Avaa kaikki suuttimet samaan aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta.
Eli tosiaan jos tuo ruiskutusmäärän jakaminen 2:ksi seosten tasaamiseksi pyttyjen välillä aiheuttaa että PW menee liian pieneksi suuttimille, voi number of squirts vaihtaa yhdeksi. Mut kannattaa pitää alternating moodi käytössä että ei kummiskaan kaikki suuttimet ruutaa kerralla. Tää "Squirts per engine cycle 1, Alternating" on speeduinossa periaatteessa lähes sama kuin megassa(ms2) "Squirts per engine cycle 2, Alternating". Erona että suutin bankkeja on 3 eikä 2.Last edited by Pazi88; 26-03-2020, 16:04.
Leave a comment:
Leave a comment: