Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nevari
    replied
    Onkos kukaan touhunnut m20 moottoriin sequential speeduinoa? Vähän aikaa mietiskellyt nyt kokoonpanoa
    -M52 johtosarja johon e30 korin liitin
    -Pazi88 m52 speeduino board, tätä varten ecu jostain
    -Mrtn nokka anturin teline
    -M52tu ?? Nokka akselin tunnistin

    Tällä hetkellä cherry hall anturi kampuralla
    Edit : onnistuuhan tämä m50 non vanos johtosarjalla ja eculla kun näköjään voi jumppereilla vaihtaa hall antureille.

    Onkos tässä nyt jotain ihan väärää eikä voi toimia

    helpompaa ois vaihtaa m50 juu mut tällä moottorilla nyt on päätetty harrastaa.
    Last edited by nevari; Yesterday, 14:33.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Originally posted by nevari View Post
    Näin äkkilseltää tulee mieleen kiihdytysrikastukset, ovatko samankaltaiset kun ms3?
    Taitaa olla aika pitkälti samanlainen. Läpän avautumisnopeuteen perustuva, ellen ihan täysin väärin muista. Vähän jäi lyhyeksi Speeduino-kokemus.

    Leave a comment:


  • nevari
    replied
    Kyselläämpä täälläkin tyhmiä
    Hankala löytää tietoa millainen määrä säätömahdollisuuksia nykyään on speeduinossa?
    Näin äkkilseltää tulee mieleen kiihdytysrikastukset, ovatko samankaltaiset kun ms3?

    Megasquirt2 ois aikeessa jättää sivuun ja sequential tietenkin houkuttaisi. Kertokaa ihmeessä kokemuksia

    Leave a comment:


  • Jp__
    replied
    Originally posted by kalevik View Post

    Puuttuuko toinen tehofettien kiristyspanta/klipsu, vai onko aina olleet noin?
    Ollut tuommosenaan ajossa vuosia

    Leave a comment:


  • kalevik
    replied
    Originally posted by Jp__ View Post
    Alkaa auto turaamaan ja kierroslukutieto pätkii kun boksi lämpenee. Monta vuotta ollut ajossa ja nyt alkanut temppuilemaan. M30 kyseessä. Mikä avuksi?
    Puuttuuko toinen tehofettien kiristyspanta/klipsu, vai onko aina olleet noin?

    Leave a comment:


  • Jp__
    replied
    Tuli tuplat..

    Leave a comment:


  • Jp__
    replied
    Alkaa auto turaamaan ja kierroslukutieto pätkii kun boksi lämpenee. Monta vuotta ollut ajossa ja nyt alkanut temppuilemaan. M30 kyseessä. Mikä avuksi?
    Last edited by Jp__; 15-06-2025, 21:33.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Toinen sessio takana. Kutakuinkin hehtaarilla ollaan, omituisia hetkittäisiä hyytymisiä. Mutta... kone työntää suhteellisen rajusti sinistä. Lähtökohta oli siis liian huono, ei pelastunut hoonaamalla. Taitaa olla ajanhukkaa jatkaa tästä. Pitää punoa uudet suunnitelmat

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by 525iiäxä View Post

    Okei, oikean suuntaiset menetelmät oli - aluksi... Pitää ottaa uusi yritys. Elikkäs pidetäänkö myös idle advance (ja samalla idle RPM target) pois päältä kunnes ollaan tuossa about oikealla kierrosluvulla ja lambda 1?
    Ei oo oikeestaan väliä. Ihan miten vaan tunnustaa helpommalta säätää.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Juu, häiriötekijät pois ja openloop säätö käyttöön ICV:lle. Koneesta riippuen joissain asetetaan perus tyhjäkäynti kaasuläppää raottamalla ja ICV:llä vaan lisää ilmaa kylmälle koneelle. Mut bemareissa aikalailla järkiään kaasuläppään ei kosketa ja ICV:llä pelkästään tyhjäkäynnin ilma. ICV openloop moodissa on sama asia kuin sitä kaasuläppää raottais vaan. Ja EGO saa kyllä niin kauan olla muutenkin pois päältä, kunnes kaikki on säädetty loppuun asti.

    Mut siis käytännössä koittaa asettaa ICV:llä tyhjäkäynnin alkuun 1200 kierroksen tuntumaan, ja hieroo siihen sit VE:n kohdalleen että käy lambda 1:llä. Sit siitä alkaa laskemaan ICV:n dutyä että kierrokset laskee ja sitä mukaa säätelee sit VE karttaa kohdalleen. Herkästi tässä vaiheessa alkaa humppaileen jos VE kartta on semmonen että muuttu seos paljonkin kun vaihdellaan solujen välillä. Mut sit kun oot tuntien äheltämisen jälkeen saanu sen koneen käymään lambda 1:llä tyyliin 700-1200 RPM välin, niin sit yleensä itte asetan ICV:llä tyhjäkäynnin pikkusen korkeemmalle mitä tavoite tyhjäkäynti on. Minkä jälkeen sitten tyhjäkäynnin ennakkokäyrän säätää niin, että alle target kierrosten se nostaa ennakkoa ja yli target kierrosten laskee ennakkoa. Ja sit koko käyrä semmoseen offsettiin että se optimia pienemmällä ennakolla laskee tyhjäkäynnin sopivalle tasolle. Niin sillä saa aikaan todella vakaan tyhjäkäynnin, mikä menee heittämällä päästöistä läpi. Ja joo kylmänä ICV duty ja RPM targetti tyhjäkäynnille on yleensä korkeemmalla.
    Okei, oikean suuntaiset menetelmät oli - aluksi... Pitää ottaa uusi yritys. Elikkäs pidetäänkö myös idle advance (ja samalla idle RPM target) pois päältä kunnes ollaan tuossa about oikealla kierrosluvulla ja lambda 1?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Juu, häiriötekijät pois ja openloop säätö käyttöön ICV:lle. Koneesta riippuen joissain asetetaan perus tyhjäkäynti kaasuläppää raottamalla ja ICV:llä vaan lisää ilmaa kylmälle koneelle. Mut bemareissa aikalailla järkiään kaasuläppään ei kosketa ja ICV:llä pelkästään tyhjäkäynnin ilma. ICV openloop moodissa on sama asia kuin sitä kaasuläppää raottais vaan. Ja EGO saa kyllä niin kauan olla muutenkin pois päältä, kunnes kaikki on säädetty loppuun asti.

    Mut siis käytännössä koittaa asettaa ICV:llä tyhjäkäynnin alkuun 1200 kierroksen tuntumaan, ja hieroo siihen sit VE:n kohdalleen että käy lambda 1:llä. Sit siitä alkaa laskemaan ICV:n dutyä että kierrokset laskee ja sitä mukaa säätelee sit VE karttaa kohdalleen. Herkästi tässä vaiheessa alkaa humppaileen jos VE kartta on semmonen että muuttu seos paljonkin kun vaihdellaan solujen välillä. Mut sit kun oot tuntien äheltämisen jälkeen saanu sen koneen käymään lambda 1:llä tyyliin 700-1200 RPM välin, niin sit yleensä itte asetan ICV:llä tyhjäkäynnin pikkusen korkeemmalle mitä tavoite tyhjäkäynti on. Minkä jälkeen sitten tyhjäkäynnin ennakkokäyrän säätää niin, että alle target kierrosten se nostaa ennakkoa ja yli target kierrosten laskee ennakkoa. Ja sit koko käyrä semmoseen offsettiin että se optimia pienemmällä ennakolla laskee tyhjäkäynnin sopivalle tasolle. Niin sillä saa aikaan todella vakaan tyhjäkäynnin, mikä menee heittämällä päästöistä läpi. Ja joo kylmänä ICV duty ja RPM targetti tyhjäkäynnille on yleensä korkeemmalla.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Mites toi idlen säätö ny menee? Säätelin eilen, joo, käy ihan ok, mutta todella rikkaalla, enkä saanu alle tonnin kierroksia. Oli dashboardilla väärä AFR-mittari (AFR2), niin en hoksannut lennossa. Vasta lokeista myöhemmin katoin, niin AFR oli jotain reilu 9...

    Kattelin juutuupista mallia ja siellä heitettiin tyyli, että eliminoidaan kaikki "häiriötekijät", kuten EGO corr ja ICV. Pelkästään säätämällä kaasuläppää raolleen, ja tuunaamalla VE, spark jne. säädetään kierrokset ja AFR kohilleen kone lämpimänä. Jäi sitten epäselväksi, että mitä ICV:lle sitten tehdään jos tuolla tapaa saa käymään tyhjää? Konffataanko se kylmempänä antamaan lisää ilmaa, mutta lämpimänä on kiinni? Niin varmaan.

    Enivei, mikä on suunnilleen VE-taso tyhjäkäynnillä? Monennäköistä taulukkoa löytyy haulla. Ja M20B23 siis kyseessä.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Noniin, kohtalaisen driver-jumpan jälkeen tuli jotain eloa ja Tunerstudiosta löytyi sitten oikeasta alakulmasta Go Online -toiminto, niin sitten alkoi homma rokata! Muuten kaikki kutakuinkin ennallaan, antureista tulee järkeviä lukuja paitsi TPS on mykkä. Saattaa olla joku johdotusjuttu, pitää tsekata. Se kuitenkin toimi ennen Speeduinon siirtoa takakonttiin. Kiekkamittari on mykkä myös, mutta se ei tainnut toimia aiemminkaan, nyt kuitenkin oli olevinaan johto kiinni... Se on pieni riesa, mutta TPS on aika oleellinen.

    Edit: TPS signaalijohdosta oli kuori risa ja otti maihin (turvavyön kiinnikkeeseen) takapenkin alla. Eihän se muuta tarvitse. Syy moiseen tuntematon, mutta korjattu ja toimii. Kiekkakelloa ihmetellään joskus.
    Last edited by 525iiäxä; 05-05-2025, 09:40.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Se läppärin kiinniolo pitäis vain vaikuttaa siihen, että se speeduino menee päälle sen virroilla. Eli käytännössä se tekee sillon primingin ja muut, mut tottakai sillon ei tapahdu mitään, koska virtoja ei koneessa ole. Ainakin E85:lla se primingin puute tahtoo tehdä sen että saa iäisyyden pyörittää että lähtee käyntiin.

    Ja kun läppärin tunkee kiinni koneen käydessä, se resetoi prossun, mikä aiheuttaa sen sammumisen. Yleensä toimivin järjestys on pistää ensin autoon virrat. Sit läppäri kiinni ja herättää TunerStudio yhteys. Ja sit käyntiin.

    Toki on myös kikkoja esim. erilaiset reset protectionit ja 5v virtapiuhan katkaisu usb piuhasta, ettei moista käytöstä tapahdu.

    Ja joo USB ajurit pitää olla kohdallaan että TunerStudiolla saa yhteyden. Arduinosta riippuen niissä on yleensä CH340 tai atmega 16u2 USB-sarjaportti adapteri. Normaalisti windows kyllä pitäis asentaa kummallekkin ajurit automaattisesti, kunhan sillä on yhteys nettiin. Mut ne automaattisesti asentuvat CH340 ajurit ei yleensä pelaa. Vaan pitää hakea käsin oikeat kinkkien omilta sivuilta.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Jaahans, mistähän nyt kiikastaa...? Rojektiauto olisi kutakuinkin säätöä vaille leimauskunnossa. Säätö on odotellut lämpimiä kelejä ja muutenkin hiljattain meni kevään aikataulut kokolailla uusiksi. Mutta, siis olin käyttänyt työnantajan läppäriä säätämiseen ja sen verran sitä viime kesänä sain tuunattua, että käynnistyy ja käy aaltoillen tyhjää. Tavoite oli siis vain todeta, että kaikki suunnilleen toimii.

    Oma läppäri oli pitkään harkinnassa, mutta kyseisen koneen windows tilttasi, sain uuden koneen tilalle ja vanhan lunastin itselleni. IT putsasi sen ja laittoi ihan tuoreen Win11:n. Selvä, läppäriasia ratkesi sillä. Oitis asentamaan Tunerstudio ja Megalogviewer, kummastakin on maksettu versio.

    Nyt sitten vapun kunniaksi ajattelin lopultakin kokeilla, että kaikki edelleen on kunnossa säätöä varten. Piuhat kiinni, virrat päälle, ei yhteyttä Speeduinoon, startataan, pyörittää muttei edes lupaa. WTF? Aikani ihmettelin ja tutkin. Lopulta selvisi, että auto lähtee käyntiin entiseen tapaan kun ei ole piuhoja kiinni. Kun tökkää USB-johdon koneen kylkeen, niin siihen sammuu. Edellisestä kesästä on muuttunut siis tuo läppärin windows, muistaakseni vanhassa oli Win10. Ja lisäksi Speeduino on takakontissa etumatkustajan jalkatilan sijasta ja USB-johdossa on jatkojohto.

    Erikoista on se, että tyhjäkäyntiventtiili kyllä surisee kun on piuhat kiinni, mutta esim bensapumppu ei inahda.

    Mistähän nyt kiikastaa? Vähän huono säätää...

    Edit: Taitaapi puuttua vain (ainakin) virtual com port driver. Aloitetaan siitä.
    Last edited by 525iiäxä; 02-05-2025, 08:42.

    Leave a comment:

Working...
X