Originally posted by Pazi88
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Speeduino DIY-moottorinohjaus
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostJotain uutta tällä rintamalla. Nyt on tiettävästi ensimmäinen moottori saatu käyntiin STM32F407 prosessorilla ja speeduino firmiksellä: https://www.youtube.com/watch?v=zYVt-PmlbTc
Asiaan liittyen meikäläisellä on kehitteillä tämmönen arduino megan korvaaja perustuen tuohon STM32F407 piiriin
Leave a comment:
-
-
Originally posted by aae30 View PostLupaavalt vaikuttaa
Puuttuukos siitä paljoakaan, että sillä ohjais m6xbxx-moottoreitakin?:think
Itsellä toi mcu käytös mm. "CAN väylä-silta"-projektis (haaveena e38 740d pohjalt e39 540d),
joka ois tarkoitus nyt kaivella esiin ja jatkaa, kun ihan kotinurkilta sopiva e39 jo kiikaris.
Ja mulla on nyt STM32F1 tossa uudessa m52tu/m54 hoitamassa CAN väylää auton suuntaan että saa mittariston pelaamaan. Tuntuis pelaavan hienosti, mutta autossa asti en ole kerenny kokeileen:
Leave a comment:
-
-
Originally posted by rungo View PostJatketaan taas parilla helpolla noviisi kysymyksellä, kyseessä pazin m50 vanos pnp levy
- Mihin olette säätänyt tyhjäkänti rpm:n ? vakionahan taitaa olla m50b25 koneella 750rpm, nyt kyseessä m50b28.
- Onko muilla ollut ongelmia bluetoothin kanssa? saatu toimimaan pöydällä OK, mutta autossa ei saa yhteyttä, oletan että signaali on jostain syystä heikko. Jos en väärin muista niin oma bluetooth moduuli tuli pazin videoihin nähden väärin, päin jotta pinnijärjestys oikea, mutta noita pinnejä joutui taivuttamaan väärään suuntaan. Onko näitä moduuleja "erikätisinä" ?
- KAA ja nokan antureina Cherryn Hallit, gsxxxx, mikä tässäkin keskustelussa mainittu aiemmin, ilmavälinä 1,5mm, johtoihin isketty metallipunossukat ja 5volttia syötettynä. Leima säätöjä tehdessä huomasin että jengamittari kojelaudassa pomppi oudosti 2500-3000 välissä, samaa ei esiintynyt moottoritie ajossa samoilla rundeilla. Onko ideaa mistä lähteä asiaa ihmettelemään. Molemmat anturit oli kunnolla kiinni, sekä triggeri kehä myös
- Se mun levy on tehty niin että pinnit pitäs bluetooth moduulissa kääntää toiselle puolelle. Tällä tavalla saa antennin osoittamaan ylöspäin eikä piirilevyä kohden. Muuten noiden bluetooth moduulien toiminta vaihtelee vahvasti riippuen autosta, läppäristä yms. Jos yhteys on huono, voi sen bluetooth moduulin koittaa vetää johdoilla ulos boksista. Itse aattelin kokeilla tämmöstä esp wifi moduulia ihan kokeilumielessä, että jos tuolla sais bluetoothia varmemman yhteyden: https://www.ebay.co.uk/itm/Megasquir...r/223820108939
- Oletko kattonut tuleeko sync-lossia tuolloin vai ei? Jos ei tuu sync lossia, niin sit liittyy jotekin ihan vaan mittaripuoleen. Jossain vanhassa firmis versiossa tuossa oli ihan bugiakin, mutta katso että tacho pulssin pituus on 1ms eikä pidempi.
Leave a comment:
-
-
Jatketaan taas parilla helpolla noviisi kysymyksellä, kyseessä pazin m50 vanos pnp levy
- Mihin olette säätänyt tyhjäkänti rpm:n ? vakionahan taitaa olla m50b25 koneella 750rpm, nyt kyseessä m50b28.
- Onko muilla ollut ongelmia bluetoothin kanssa? saatu toimimaan pöydällä OK, mutta autossa ei saa yhteyttä, oletan että signaali on jostain syystä heikko. Jos en väärin muista niin oma bluetooth moduuli tuli pazin videoihin nähden väärin, päin jotta pinnijärjestys oikea, mutta noita pinnejä joutui taivuttamaan väärään suuntaan. Onko näitä moduuleja "erikätisinä" ?
- KAA ja nokan antureina Cherryn Hallit, gsxxxx, mikä tässäkin keskustelussa mainittu aiemmin, ilmavälinä 1,5mm, johtoihin isketty metallipunossukat ja 5volttia syötettynä. Leima säätöjä tehdessä huomasin että jengamittari kojelaudassa pomppi oudosti 2500-3000 välissä, samaa ei esiintynyt moottoritie ajossa samoilla rundeilla. Onko ideaa mistä lähteä asiaa ihmettelemään. Molemmat anturit oli kunnolla kiinni, sekä triggeri kehä myös
Leave a comment:
-
-
Lupaavalt vaikuttaa
Originally posted by Pazi88 View PostTällä hetkellä tuo ei sinänsä tarjoa hirveästi mitään muuta hyötyä, kuin että tuolla onnistuu timereiden puolesta 8x8 seqventiaali ja vielä jää ylikin niitä.
Itsellä toi mcu käytös mm. "CAN väylä-silta"-projektis (haaveena e38 740d pohjalt e39 540d),
joka ois tarkoitus nyt kaivella esiin ja jatkaa, kun ihan kotinurkilta sopiva e39 jo kiikaris.
Leave a comment:
-
-
Jotain uutta tällä rintamalla. Nyt on tiettävästi ensimmäinen moottori saatu käyntiin STM32F407 prosessorilla ja speeduino firmiksellä: https://www.youtube.com/watch?v=zYVt-PmlbTc
Asiaan liittyen meikäläisellä on kehitteillä tämmönen arduino megan korvaaja perustuen tuohon STM32F407 piiriin:
Tällä hetkellä tuo ei sinänsä tarjoa hirveästi mitään muuta hyötyä, kuin että tuolla onnistuu timereiden puolesta 8x8 seqventiaali ja vielä jää ylikin niitä. Prossu on toki 32-bittinen eikä 8-bittinen kuten arduino megassa on ja kellotaajuus on 168MHz vs. 16MHz jotenka tuossa on varaa melkoisesti monimutkaisempaan ja tarkempaan laskentaan. Lisäksi löytyy mm. pari integroitua CAN väylää. RTC ja SD-kortin käyttökin integroituna piirille.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by muuris View PostYmmärsinkö oikein että laajakaista on kuitenkin jo olemassa ja sillä on säätelyä tehty?
Yksi tärkeimmistä AFR/O2 -asetuksista on ignition events per step sen mukaan, mikä on viive pw muutoksesta siihen että se näkyy AFR arvossa (logeista katsoo ajan ja laskee montako kipinää välissä ehti mennä). Mulla arvo on 20 kun anturi on näiden vanhempien vakiopaikalla vaihdelaatikon luona.
PID arvojen säätö ei ole nopea juttu, pidän todennäköisempänä että nopealla laitolla se pahentaa eikä paranna tilannetta. Tyhjäkäynnillä se ei pitäisi olla käytössä muutenkaan, ja VE-kartta pitäisi olla sen verran hyvin kohdallaan että PID:lle ei jää mitään töitä olosuhteiden ollessa täysin samat. Se auttaa sitten korjaamaan pieniä olosuhteista aiheutuvia heittoja. Tuon PID-säätimen toiminnassa vaikuttaa muutenkin olevan mahdollista bugia vielä, kehittäjillä syynäyksessä parasta aikaa eli senkin puolesta keskittyisin tässä vaiheessa VE hieromiseen.
Samoin jos VE-kartta ei ole hyvin lähellä niin simple aiheuttaa vaan jatkuvaa oskillointia.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by rungo View PostYritin jo etsiä tietoa mutta kysytään täälläkin. Karttoja hierottu leimaa varten ja saatu pyörimään tontilla, mutta varmuuden vuoksi olisi haluja iskeä laajakaista ohjamaan seosta päästömittauksiin. Saako tuolla simple moodilla tarpeeksi fiksun korjauksen aikaan, vai onko PID ainoa järkevä vaihtoehto. Sattuuko kellään olemaan PID arvoja mistä olisi hyvä lähteä liikenteeseen tuon suhteen ?
Yksi tärkeimmistä AFR/O2 -asetuksista on ignition events per step sen mukaan, mikä on viive pw muutoksesta siihen että se näkyy AFR arvossa (logeista katsoo ajan ja laskee montako kipinää välissä ehti mennä). Mulla arvo on 20 kun anturi on näiden vanhempien vakiopaikalla vaihdelaatikon luona.
PID arvojen säätö ei ole nopea juttu, pidän todennäköisempänä että nopealla laitolla se pahentaa eikä paranna tilannetta. Tyhjäkäynnillä se ei pitäisi olla käytössä muutenkaan, ja VE-kartta pitäisi olla sen verran hyvin kohdallaan että PID:lle ei jää mitään töitä olosuhteiden ollessa täysin samat. Se auttaa sitten korjaamaan pieniä olosuhteista aiheutuvia heittoja. Tuon PID-säätimen toiminnassa vaikuttaa muutenkin olevan mahdollista bugia vielä, kehittäjillä syynäyksessä parasta aikaa eli senkin puolesta keskittyisin tässä vaiheessa VE hieromiseen.
Samoin jos VE-kartta ei ole hyvin lähellä niin simple aiheuttaa vaan jatkuvaa oskillointia.
Leave a comment:
-
-
Yritin jo etsiä tietoa mutta kysytään täälläkin. Karttoja hierottu leimaa varten ja saatu pyörimään tontilla, mutta varmuuden vuoksi olisi haluja iskeä laajakaista ohjamaan seosta päästömittauksiin. Saako tuolla simple moodilla tarpeeksi fiksun korjauksen aikaan, vai onko PID ainoa järkevä vaihtoehto. Sattuuko kellään olemaan PID arvoja mistä olisi hyvä lähteä liikenteeseen tuon suhteen ?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostTää "Squirts per engine cycle 1, Alternating" on speeduinossa periaatteessa lähes sama kuin megassa(ms2) "Squirts per engine cycle 2, Alternating". Erona että suutin bankkeja on 3 eikä 2.
Leave a comment:
-
-
Kyllä se vain rupesi hienosti käymään ja järkevillä seoksilla. Kiitos avusta
Leave a comment:
-
Leave a comment: