Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaikki 525 TDS touringin omistajat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • saastuttaja
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 139

    #46
    Paljonko painaa 525td sedan?
    Last edited by saastuttaja; 13-04-2008, 14:03.

    Comment

    • zarde
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 70
      • Helsinki

      #47
      Originally posted by poikaja
      Oman auton omapaino korjattiin alkuperäiseksi (=saksan rek.otteessa 1595kg, maahantuonnissa "muuttui" 1610kg) ja näin meni 48 euron maksulla 1+4 pakuksi.
      Riittikö tähän pelkkä saksan rekisteriote, vai millä tavalla sait muutettua kilot pienemmiksi.
      Oma autoni lihoi melkein 150 kiloa rajan yli tullessaan kotimaan rekisteröintiin.
      Olisikohan tuojalla unohtunut saksan "tuliaiset" takakonttiin....

      Zarde
      BMW 320i -88
      BMW 525Tds -94
      BMW 525IA -01
      BMW 530D -06
      BMW 525D -11 M-sport

      Comment

      • poikaja
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 30
        • Siperia

        #48
        Originally posted by zarde
        Originally posted by poikaja
        Oman auton omapaino korjattiin alkuperäiseksi (=saksan rek.otteessa 1595kg, maahantuonnissa "muuttui" 1610kg) ja näin meni 48 euron maksulla 1+4 pakuksi.
        Riittikö tähän pelkkä saksan rekisteriote, vai millä tavalla sait muutettua kilot pienemmiksi.
        Oma autoni lihoi melkein 150 kiloa rajan yli tullessaan kotimaan rekisteröintiin.
        Olisikohan tuojalla unohtunut saksan "tuliaiset" takakonttiin....

        Zarde
        Tässä tapauksessa riitti Saksan paperit. Tuontivermeen malli oli kuulemma sellainen, että tarkkoja tietoja ei järjestelmistä suoraan löytynyt (eli ilmeisesti ko. mallia ei ole tuotu Suomeen?) maahantuontikatsastuksessa ja pistivät jonkun "vastaavan" tiedot lappuihin. Tästä johtuu 15 kg ero todellisuuteen eli alkuperäisiin saksalaisiin papereihin. Asiaan ei kukaan kiinnittänyt huomiota tuontivaiheessa, mutta nyt kun se tuli ajankohtaiseksi niin aloin lukemaan tarkemmin saksalaisia papereita. Asialle ei olisi ollut tehtävissä mitään jos kyseisen mallin tiedot olisivat olleet EU:n sisällä yleisesti tiedossa (tyyppihyväksyntä tai joku muu vastaava termi???), mutta tällöinhän eroa ei olisikaan syntynyt Saksan papereihin verrattuna.

        Tulikohan selvitettyä tarpeeksi epäselvästi? :roll:

        Comment

        • mazazx
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 31
          • Turku

          #49
          Mulla on kakkosautona 520T -93. Massat 1550 ja 2100. Eli menis ilman muutoksia?
          Vakuutukset: liikenne 20% ja kasko 60%. Nyt 503e ja 374e, pakuna 495e ja 190e. Eli kannattais. Keskeytysturva pitää tosin lopettaa, se kun nousisi 61e:stä 120e:hen.

          Tuleepahan ajettua motarillakin sitten vaan 130:tä, niin ei poliisit kiinnostu :lol:

          Comment

          • petteriu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 1164
            • Pori

            #50
            Originally posted by mazazx
            Mulla on kakkosautona 520T -93. Massat 1550 ja 2100. Eli menis ilman muutoksia?
            Vakuutukset: liikenne 20% ja kasko 60%. Nyt 503e ja 374e, pakuna 495e ja 190e. Eli kannattais. Keskeytysturva pitää tosin lopettaa, se kun nousisi 61e:stä 120e:hen.

            Tuleepahan ajettua motarillakin sitten vaan 130:tä, niin ei poliisit kiinnostu :lol:
            Eipä taida mennä ihan ilman muutoksia:

            2100-1550=550kg kantavuus, mutta koska kyseessä <95 malli (jolloin omamassa ei sisällä kuljettajaa=75kg, joka on kuitenkin huomioitava)
            550-75=475kg kantavuutta, josta matkustajille puolet, eli
            475/2=237,5kg, ja edelleen
            237,5kg/68=3,49 -> 3 matkustajaa

            (Ja nämä tiedot sitoumuksetta jne. yleensä pienellä olevat tekstit)
            Voihan tuo mennä muutoksitta läpi (550/68=4,04), mutta periaatteessa 75kg kuljettajasta ensin huomioitava. Näin muistaisin joskus AKE:n ohjetta tulkinneeni.

            Petteri

            EDIT: Itse asiassa en löytänyt tuota kohtaa "<1995 kuljettajan huomioinnista" ko. ohjeesta, mutta se saattoi löytyä jostain muualta kun asiaa muutama viikko sitten tutkin perusteellisemmin.
            2. Täyden autoveron alaisen pakettiauton istuimet
            Täyden autoveron alaisessa pakettiautossa saa olla istuimia sekä ohjaamossa
            etuistuinten takana että tarvittaessa umpinaisessa tavaratilassa. Istumapaikko-jen
            kokonaislukumäärä saa olla enintään kuljettajan lisäksi kuusi. Auton tavara-kantavuuden
            tulee olla suurempi kuin autoon hyväksyttyjen matkustajien luku-määrä
            x 68 kg ( A 1248/2002 9§ 1 mom.). Omamassaa muutettaessa tulee ot-taa
            huomioon direktiivin 97/27/EY ( massat ja mitat ) liitteen I kohdan 7.1 mää-räys:”
            Jos mitatut massat eivät poikkea enempää kuin 3 prosenttia valmistajan
            vastaaville samaa tyyppiä edustaville teknisille konfiguraatioille ilmoittamista
            massoista tai enempää kuin 5 prosenttia, jos kyseessä on massaltaan enintään
            3,5 tonnin luokan N1, O1, O2 tai M2 ajoneuvo, käytetään valmistajan ajokuntoi-selle
            ajoneuvolle ilmoittamia massoja ja niiden jakautumista akseleille seuraa-vien
            vaatimusten osalta. Muutoin käytetään mitattuja massoja ja tutkimuslaitos
            voi tarvittaessa tehdä lisämittauksia muille kuin 3.3. kohdassa tarkoitetuille ajo-neuvoille.”
            Istuinten suuntausta ei ole rajoitettu ja ne voivat olla rakenteeltaan ns. tavanomaisia.
            Kiinteästi eteenpäin suunnattujen istuinten tulee olla lujuudeltaan ja
            kiinnityspisteiltään asianmukaisesti testattuja. 1.10.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettuja pakettiautoja koskien on tällöin esitettävä testaustodistus tai E- /
            e-hyväksymis- / vastaavuustodistus lisättyjen tai muutettujen istuinten lujuudes-ta
            ja kiinnityksestä. Ylimääräisten istuinten rakenteet ja niiden kiinnityspisteet
            on poistettava pysyvästi käytöstä jäljempänä kerrotun menettelyn mukaisesti.
            Turvavöiden tulee täyttää turvavöitä sekä niiden kiinnityspisteiden turvavöiden
            kiinnitystä koskevat vaatimukset – 1.7.1997 tai sen jälkeen käyttöönotettuja pa-kettiautoja
            koskien on tällöin esitettävä testaustodistus tai E- / e-hyväksymis- /
            vastaavuustodistus lisättyjen turvavöiden kiinnityksestä.
            Kokoontaitettavista tai sivulle suunnatuista istuimista ei määräyksissä edellytetä
            erillistä selvitystä istuimen lujuudesta ja kiinnityksestä eikä sellaisia istuimia
            edellytetä varustettavaksi turvavöillä. Jos ne on varustettu turvavöillä, vöiden ja
            niiden kiinnityspisteiden tulee täyttää niitä koskevat vaatimukset.
            Istuinten ja niiltä ulos johtavien kulkuteiden mitoituksen ja rakenteen tulee täyt-tää
            edellisessä kohdassa mainitut yleiset vaatimukset (A 1248/2002 21§ ja
            23§).
            Katsastuksessa tällaiset pakettiautoon lisätyt istuimet sisällytetään rekisteritie-doissa
            tavanomaisiin istumapaikkoihin.
            BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

            Comment

            • mazazx
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 31
              • Turku

              #51
              No voi venäjä Täytyy katsoa Saksan papereista, josko siellä olis paremmat massat :? ja soitella konttorille. Auto on 520 ilmastoinnilla ja etulasit sähköllä, ei koukkua ei luukkua ei nahkoja. Ei luulis et painais enemmän kuin 525TDS :shock: thänx enivei!

              EDIT:
              Hei mitens tää on sitten mahdollista?
              Kanalan -94 525TDS meni 1+4:ksi!!!!
              Tässä massat: Omamassa 1570kg
              Kok. massa 2160kg
              eli (2160-1570-75)/2/68=3.78

              Comment

              • Rocker
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 1023
                • Suburb of SUUR-Oulu

                #52
                Dodii, nyt on 324Td Touring 1+2 paikkainen N1 luokan pakettiauto. Tiedoksi muillekkin, ainakaan oulussa (ruskon kats.asemalla) ei vaadittu mitään penkin korvakoiden "särkemistä" Otin vaan istuinosan ja selkänojan veks, piilotin jopa toisen puolen turvavyöt ja sillä selvä koko homma. Katsastussetä vaan totesi että ei niitä ois tarvinnu poistaa omalta paikaltaan pois niitä turvavöitä.. :lol: Noh, pultti kiinni ja vyöt takasin paikalleen. Että semmosta oulussa tännään 8)
                T:Tero
                2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                EX: 524Tda, 324TdicT
                Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                Comment

                • petteriu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 1164
                  • Pori

                  #53
                  Originally posted by Rocker
                  Dodii, nyt on 324Td Touring 1+2 paikkainen N1 luokan pakettiauto. Tiedoksi muillekkin, ainakaan oulussa (ruskon kats.asemalla) ei vaadittu mitään penkin korvakoiden "särkemistä" Otin vaan istuinosan ja selkänojan veks, piilotin jopa toisen puolen turvavyöt ja sillä selvä koko homma. Katsastussetä vaan totesi että ei niitä ois tarvinnu poistaa omalta paikaltaan pois niitä turvavöitä.. :lol: Noh, pultti kiinni ja vyöt takasin paikalleen. Että semmosta oulussa tännään 8)
                  T:Tero
                  Mikä oli käytäntö esim. kuljettajan painon suhteen ? Vähennettiinkö 75kg kantavuudesta vai huomioitiinko sitä mitenkään ? Laitatko kokonais- ja omamassat näkyville.

                  Petteri
                  BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                  Comment

                  • kanala
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 169
                    • Jämsä

                    #54
                    Originally posted by mazazx
                    Hei mitens tää on sitten mahdollista?
                    Kanalan -94 525TDS meni 1+4:ksi!!!!
                    Tässä massat: Omamassa 1570kg
                    Kok. massa 2160kg
                    eli (2160-1570-75)/2/68=3.78
                    Auto on vm -94 eli, kuskin massaa (75kg) ei lasketa kantavuuteen.
                    (2160-1570)/2/68=4,3 juu sii....

                    Comment

                    • mazazx
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 31
                      • Turku

                      #55
                      eli mistä vuodesta toi nyt menee poikki? Petterin mukaan <95, mutta mitens sun -94 meni noin? ei ymmärtää :(

                      Comment

                      • petteriu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1164
                        • Pori

                        #56
                        Originally posted by mazazx
                        eli mistä vuodesta toi nyt menee poikki? Petterin mukaan <95, mutta mitens sun -94 meni noin? ei ymmärtää :(
                        Onnenkantamoinen eli vahinko. 75kg olisi pitänyt vähentää ensin kantavuudesta ja sen jälkeen suorittaa jakolaskut:

                        http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1455 (AKE, Ajoneuvotekniikka, Usein kysytyt kysymykset)

                        Henkilöauton muuttaminen pakettiautoksi

                        1. Omistan vm.1991 Mitsubishi Pajero maastohenkilöauton. Saako sen muutettua pakettiautoksi ja miten?
                        Maastohenkilöautot ovat olleet alennetun autoveron alaisia autoja 3.5.1993 asti. Tämän jälkeen tullivalvonnasta luovutetut maastoautot ovat täyden autoveron alaisia autoja. Kyseisestä autosta voidaan siis ilman veroseuraamuksia muuttaa vain alennetun autoveron alainen pakettiauto. Alennetun autoveron alainen pakettiauto on määritelty autoverolain 23 ja 24 §:ssä ja sen vaatimuksina on mm. kyseisten pykälien mukaan mitattuna tavaratilan tilavuus yli 3 kuutiometriä ja tavaratilan sisäkorkeus yli 1,3 metriä. Lisäksi autossa saa olla vain etuistuimet paikallaan. Jotta Pajero täyttäisi kyseiset vaatimukset, on siihen tehtävä kattokorotus ja kaikki takaistuimet tulee poistaa.

                        Lisätietoja pakettiauton istuinjärjestelyistä löytyy AKEn ohjeesta

                        2. Minulla on farmarimallinen Volkswagen passat henkilöauto vuosimallia 1994. Onko kyseisestä autosta mahdollista muutoskatsastaa pakettiautoa ja mitä se maksaa?

                        Kaikki farmari- ja tila-automalliset täyden autoveron alaiset henkilöautot ja maastohenkilöautot voidaan muutoskatsastaa pakettiautoiksi. Et kertonut tarkemmin autosi mallia, etkä rekisterinumeroa, joten tässä yleisiä ohjeita muutoksen tekemiseksi.

                        Pakettiauton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin henkilökantavuus. Auton kantavuus on kokonaismassa vähennettynä omalla massalla. 1994 ensimmäisen kerran käyttöön otetussa autossa kuljettajan massaa ei vielä ole huomioitu omassa massassa (muuttunut 1.1.1995 käyttöönotosta), tällöin auton kantavuudesta pitää ensin vähentää kuljettajan massa 75 kg. Jäljelle jäänyt kantavuus jaetaan kahdella ja vielä tämän jälkeen yhden matkustajan massalla joka on 68 kg.

                        Esim.
                        auton kokonaismassa: 2150 kg.
                        auton omamassa: 1590 kg.

                        kantavuus: 2150 kg – 1590 kg = 560 kg.
                        kantavuus - 75 kg = 560 kg – 75 kg = 485 kg.
                        (485 kg / 2) / 68 kg = 3,566, tämän perusteella esimerkin auton kantavuus riittää pakettiautona kuljettajan lisäksi 3 hengelle.

                        Direktiivin 70/156/ETY mukaan sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 2001/116/EY pakettiauton tulee toteuttaa ehto: P - (M + N × 68) > N × 68
                        Kyseisessä kaavassa:
                        P = kokonaismassa = 2150 kg
                        M = omamassa (HUOM! sisältäen kuljettajan massan) = 1590 kg + 75 kg = 1665 kg
                        N = istumapaikkojen lukumäärä kuljettajaa lukuun ottamatta = 3 jolloin sen voidaan katsoa olevan N-luokan ajoneuvo (pakettiauto)

                        Lasketaan edellisillä arvoilla:
                        2150kg – (1665 kg + 3 x 68 kg) > 3 x 68 kg
                        281 kg > 204 kg, direktiivin määrittelemä ehto siis toteutuu.

                        Esimerkin autosta (normaalisti kuljettajan lisäksi 4 matkustajaa) tulee näin ollen poistaa yksi istuin (sisältää myös selkänojan) kiinnityspisteineen. Poistetun istuimen kiinnityspisteet tulee peittää hitsatuilla peitelevyillä tai poistaa käytöstä asentamalla katkopultit kiinnityspisteiden pultinreikiin.

                        Lisätietoja istuimen poistosta ja muutoskatsastuksen hinnasta saat katsastustoimipaikoilta.

                        Lisää aiheesta löytyy AKEn ohjeesta

                        3. Voidaanko takaistuimen henkilölukumäärä rajoittaa lukitsemalla kyynärnoja pysyvästi ala-asentoonsa keskimmäisen istuimen päälle?

                        Ei Voida. Jos auton istumapaikkojen lukumäärää joudutaan vähentämään yhdellä, tulee autosta poistaa kokonaisuudessaan yksi istuin (sisältää myös selkänojan). Poistetun istuimen kiinnityspisteet tulee myös poistaa käytöstä (peittämällä ne hitsatuilla peitelevyillä tai asentamalla katkopultit kiinnityspisteiden pultinreikiin)
                        BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                        Comment

                        • Rocker
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1023
                          • Suburb of SUUR-Oulu

                          #57
                          [quote="petteriu"]
                          Originally posted by Rocker
                          Dodii, nyt on 324Td Touring 1+2 paikkainen N1 luokan pakettiauto. Tiedoksi muillekkin, ainakaan oulussa (ruskon kats.asemalla) ei vaadittu mitään penkin korvakoiden "särkemistä" Otin vaan istuinosan ja selkänojan veks, piilotin jopa toisen puolen turvavyöt ja sillä selvä koko homma. Katsastussetä vaan totesi että ei niitä ois tarvinnu poistaa omalta paikaltaan pois niitä turvavöitä.. :lol: Noh, pultti kiinni ja vyöt takasin paikalleen. Että semmosta oulussa tännään 8)
                          T:Tero
                          Mikä oli käytäntö esim. kuljettajan painon suhteen ? Vähennettiinkö 75kg kantavuudesta vai huomioitiinko sitä mitenkään ? Laitatko kokonais- ja omamassat näkyville.

                          Kokonaispaino 1740kg, omapaino 1300kg
                          =440kg-75kg/2/68 = 2,6838
                          Tokihan mulla on tossa E30:ssä sikaiso akku, ilmastointi, sähkökattoluukku vetokoukku jne, että ilman noita varusteita ja tuurinkantamoisen avituksella voisi E30stä saada vaikka 1+3 paikkaisen pakun... Jos katsastussetällä tulis laskuvirhe ja unohtas ton kuskin omapainon huomioimatta 8)
                          T:Tero
                          2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                          Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                          EX: 524Tda, 324TdicT
                          Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                          ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                          Comment

                          • Jeremias_touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 170
                            • Kuopio

                            #58
                            Rocker, 1+2 paikkainen 324td ?? Eikö saanut 1+3 paikkaseksi eli ois vaan toi yks paikka puonnu pois... Irrotit siis katsastukseen koko takapenkin selkänojineen vai? Ja sillä läpi? Sen jälkeen penkit takas kii ok
                            RWD on pop

                            Comment

                            • mazazx
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 31
                              • Turku

                              #59
                              En taida alkaa yhtä paikkaa poistamaan. Keskimmäisen voisi ottaa, mutta ei sitä kovin järkevästi siitä oteta :(

                              Tiedättekö onko Saksan omamassassa (leergewicht) kuljettaja mukana, vai onko toi joku suomijuttu? Meinaan vaan että mulla on Saksan papereissa 1530kg! ja tuskin siellä on kuskia edes mukana :roll:
                              Valitettavasti ei riitä vaikka ottaisivat tuon Saksa painon omaksi painoksi... Kuski on saata vex, perk....

                              Comment

                              • Rocker
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 1023
                                • Suburb of SUUR-Oulu

                                #60
                                Originally posted by Jeremias_touring
                                Rocker, 1+2 paikkainen 324td ?? Eikö saanut 1+3 paikkaseksi eli ois vaan toi yks paikka puonnu pois... Irrotit siis katsastukseen koko takapenkin selkänojineen vai? Ja sillä läpi? Sen jälkeen penkit takas kii ok
                                Ei saanut 1+3 paikkaiseksi, syynä on noi lisävarusteet, ja sitäkautta suuri omamassa. Eli en irrottanut kuin puolet takapenkistä katsastukseen (istuinosa sekä selkänoja), ja takasin laitan penkkipuoliskot joskus tulevaisudessa, jos tarvista on muuttaa toi kosla henkilöautoksi.
                                Jospa tämä valaisi hieman tilannetta =)
                                T:Tero
                                2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                                Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                                EX: 524Tda, 324TdicT
                                Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                                ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎