Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulutus putosi 2.5l/100 km!!! (530 da touring, miksei sama toimisi 525:llakin)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rado
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 716

    #31
    Eli suomennettuna, AUTO ON TEHTY AJAMISTA JA NAUTTIMISTA VARTEN

    Comment

    • Bemujehu
      Newbiemmer
      • Aug 2005
      • 22

      #32
      [QUOTE=suffeli]Olisko jollain heittää linkkiä noiden 525d ja 530d koneiden vääntökäyriin? Mulle on jostain jäänyt päähän, että moottori toimisi "optimaalisimmin" vääntöhuipun kohdalla. En sitten tiedä pitääkö tuo käytännössä paikkansa ja olisko kulutuksen pieneneminen juuri tuosta johtuvaa?

      QUOTE]

      Näinhän se on eli kyse on moottoreiden ominaiskulutuskäyrästä/kuvaajasta. Eli jokaisella moottorityypillä on tietty kierrosluku jossa hyötysuhde (g/kwh) on parhaimmillaan. Tässä samassa kohtaa on usein myös parhaimmat väännöt.
      Näyttäisi siis että M57-koneen tämä "optimaalinen" alue on tuolla +2000 r/min. Eipä siinä kuin omalla 525d:llä kokeilemaan kunhan saa laitteen kuntoon...

      Comment

      • suffeli
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 559
        • JKL

        #33
        Originally posted by Bemujehu
        Näinhän se on eli kyse on moottoreiden ominaiskulutuskäyrästä/kuvaajasta. Eli jokaisella moottorityypillä on tietty kierrosluku jossa hyötysuhde (g/kwh) on parhaimmillaan. Tässä samassa kohtaa on usein myös parhaimmat väännöt.
        Näyttäisi siis että M57-koneen tämä "optimaalinen" alue on tuolla +2000 r/min. Eipä siinä kuin omalla 525d:llä kokeilemaan kunhan saa laitteen kuntoon...
        En löytänyt googlettamalla kuin tämän vääntökäyrän:
        http://www.e60.net/gallery/engines/M57D30/torque_curve.jpg

        Tuon perusteella maksimi vääntö on alueella 2000-2750rpm eli ainakaan tuon perusteella ei voi selittää kulutuksen vähenemistä.
        Tämän ketjun aloittaja Maxon kirjoitti:
        "D:llä ajaessa (5 vaihde):2100 rpm ja vauhtia 120, keskikulutus 7.6
        S:llä ajaessa (4 vaihde):2800 rpm ja vauhtia 120, keskikulutus 5.1
        "
        ------
        G31 530d

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          #34
          Mielenkiintoinen juttu jos kulutus laskee vaikka kone kiertää enemmän
          Mulla menee juuri päinvastoin. Eli mitä enemmän kierroksia sitä enemmän menee polttoainetta, mun tapauksessa siis bensaa. Kaupunki ajossa sama juttu S:llä hetk. kulutumittari näyttää kokoajan vähintään 4litraa suurempia lukemia mitä D:llä, koska siis käyttää herkemmin pienempää vaihdetta ja kiihdyttäessä vaihtaa hieman myöhemmin suuremmalle. Mun kokemukset perustuu kylläkin ihan tuohon mittarin katsomiseen joten ei mikään sata varma juttu. Ei välttämättä toimi bensa vehkeissä samaan tyyliin kuin dieselissä, mutta silti itsekkin tarkka testi on pakko tehdä matka ja kaupunki ajossa.
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • hopeanuoli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 211
            • Helsinki

            #35
            [QUOTE=Bemujehu]
            Originally posted by suffeli
            Olisko jollain heittää linkkiä noiden 525d ja 530d koneiden vääntökäyriin? Mulle on jostain jäänyt päähän, että moottori toimisi "optimaalisimmin" vääntöhuipun kohdalla. En sitten tiedä pitääkö tuo käytännössä paikkansa ja olisko kulutuksen pieneneminen juuri tuosta johtuvaa?

            QUOTE]

            Näinhän se on eli kyse on moottoreiden ominaiskulutuskäyrästä/kuvaajasta. Eli jokaisella moottorityypillä on tietty kierrosluku jossa hyötysuhde (g/kwh) on parhaimmillaan. Tässä samassa kohtaa on usein myös parhaimmat väännöt.
            Näyttäisi siis että M57-koneen tämä "optimaalinen" alue on tuolla +2000 r/min. Eipä siinä kuin omalla 525d:llä kokeilemaan kunhan saa laitteen kuntoon...
            Riippuu kyllä ihan koneesta ja välityksistä, onko paras hyötysuhdealue lähellä parhaan väännön aluetta. Esim. M50 motissa joka on melko ylävireinen kierroskone paras vääntö tulee vasta 4700 r/min hujakoilla, mutta taatusti ei kannata konetta vinguttaa noilla kierroksilla jos haluaa kulutuksen minimoida.
            e90 330d -05

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              #36
              Mä olin jo testaamassa tätä, mutta lopetin kahdestakin syystä.

              1. Motarilla 120 lasissa kierrokset tosiaan nousi yli 2500:n
              2. kulutusmittarikin heilahti aavistuksen ylöspäin. Tuntui niin luonnottomalta kierrättää konetta, joten heitin takaisin D:lle.

              Reissun keskikulutus oli 6.7 l/100 km. 320 kilometriä, josta ~2/3 motaria cruisella 120 km/h. Mitattu tankkaamalla.

              Tarpeelliset taustamuuttujat: Renkaina Nokian kitkat 225 -16, joissa painetta 2.4. Lämpötila aamulla -15 ja päivällä -1.5. Ilmanpaine 1007 hPa, ja kosteusprosentti ~75. 1 tarpeeton väistöliike (syy: kuollut orava). Aamulla vitutti mut iltapäivällä ei.
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • samivaan
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 176

                #37
                Originally posted by Stone
                Mielenkiintoinen juttu jos kulutus laskee vaikka kone kiertää enemmän
                Eipä se välttämättä liity moottoriin "mitenkään", vaan jos D asennolla automaatti luistaa kaikissa pienissä kiihdytyksissä/ylämäissä enemmän kuin sport asennossa, niin teho menee vähän harakoille.

                En kyllä tiedä miten fiksuja uudet tomaatit on, mutta yleensä jos ajomukavuutta maksimoidaan, niin joudutaan lisäämään luistatusta.

                Comment

                • Susi
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 473
                  • Kuopio, Suomi

                  #38
                  Lisaksi on varmaankin hyva muistaa se, etta E39 530D:n moottori/automaattilaatikkoyhdistelma D-asennossa lienee optimoitu Saksan autobahn-ajoa silmalla pitaen eli silloin nopeutta 140-160km/h. Talloin moottori kiertaa enemman ja olisi loogista ajatella, etta polttoainetaloudellisin kierroshaarukka on laitettu juuri sinne.

                  Comment

                  • Vanquish
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1961
                    • Hki

                    #39
                    Originally posted by Susi
                    Lisaksi on varmaankin hyva muistaa se, etta E39 530D:n moottori/automaattilaatikkoyhdistelma D-asennossa lienee optimoitu Saksan autobahn-ajoa silmalla pitaen eli silloin nopeutta 140-160km/h. Talloin moottori kiertaa enemman ja olisi loogista ajatella, etta polttoainetaloudellisin kierroshaarukka on laitettu juuri sinne.
                    Mitäköhän tää optimointi tarkemmin ottaen tarkoittaa?

                    Hyötysuhde voipi olla parempi korkeammilla kierroksilla, mutta sen hyödyn syö ilmanvastus (jos nopeus kasvaa) sekä kierrosluvun kasvu (enemmän palotapahtumia). Ilmanvastun on suurin vastusvoima, mikä pitää voittaa tasaisella nopeudella. 160km/h nopeudessa ilmanvastus on 2,5 kertainen 100km/h verrattuna. Ja mitä taas tulee ominaiskulutuksiin, niin se on pienimmillään (ainakin bensakoneilla) noin 2/3 kaasusta auki. Vaikee vaan ajaa tasaista nopeutta siten, että kaasu olisi 2/3 auki. Silloin nopeus olisi suuri ja saavutetun hyödyn kumoaisi ilmanvastus (ja nopeammat kierrokset-->palotapahtumia/s).

                    -->Arvaus: Jos hyötysuhde on érityisen huono pienellä osakuormalla 5-15%, ja siten suurempi kuorma kumoaisi kierrosten nopeuden kasvun aiheuttaman negatiivisen vaikutuksen.

                    Comment

                    • S.P.R
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1009
                      • Oulu area

                      #40
                      Jospa ketjun aloittajan autosta on alaväännöt kateissa ja kierrosten nosto näin parantaa polttoainetaloutta..

                      nimimerkki, luotan todella paljon M57D30 koneisiin..

                      Comment

                      • TBman
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 76

                        #41
                        Mjooh...
                        Pitää "säätää" ensviikolla, kun tulee jälleen näppärä 4000km:n viikko... voi olla niin, että kannattaa pitää S päällä, elikkä kepukka kuskinlaidalla... Tutkitaan ja hutkitaan...

                        Comment

                        • kortsu
                          Newbiemmer
                          • Oct 2003
                          • 1

                          #42
                          Originally posted by Stone
                          Mielenkiintoinen juttu jos kulutus laskee vaikka kone kiertää enemmän
                          Mulla menee juuri päinvastoin. Eli mitä enemmän kierroksia sitä enemmän menee polttoainetta, mun tapauksessa siis bensaa.
                          bensa toimii aina 14,7:1-seossuhteella, diesel ei. mitä enemmän bensa kiertää, sitä enemmän palaa tavaraa. dieselissä ilmaylijäämä voi olla paljon suurempi ja siksi korkeampi (moottorille paremmin sopiva) kierrosluku voi olla taloudellisempi.

                          dieselin ominaiskulutus on yleensä parhaimmillaan vääntöhuipun kohdalla. nykymoottoreissa sitä on vain mahdoton sanoa, koska vääntökäyrää on keinotekoisesti venytetty/leikattu ahtopainetta säätämällä.

                          Comment

                          • Woke
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 170
                            • Kemi

                            #43
                            Originally posted by samivaan
                            Eipä se välttämättä liity moottoriin "mitenkään", vaan jos D asennolla automaatti luistaa kaikissa pienissä kiihdytyksissä/ylämäissä enemmän kuin sport asennossa, niin teho menee vähän harakoille.

                            En kyllä tiedä miten fiksuja uudet tomaatit on, mutta yleensä jos ajomukavuutta maksimoidaan, niin joudutaan lisäämään luistatusta.
                            Itsellä ainakin E39 528 steptronicilla heitti turbiinilukon päälle n.85 km/h vauhdissa, eli laatikko ei silloin luista.Jos käyttää sport asentoa niin laatikko käyttää korkeintaan nelosvaihdetta ja myöskään turbiini ei lukitu eli silloin luistaa jonkinverran.
                            BMW E60 520da -2008

                            Comment

                            • samivaan
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 176

                              #44
                              Woke: No tuo selvitti tuonkin vaihtoehdon pois. Sitten täytyy sanoa että hämmästynyt olen, eihän dieselin hyötysuhde nyt kymmeniä prosentteja pitäisi parantua sillä välillä kun kierrokset nostetaan 2200rpm to 2700rpm.

                              Ja itseasiassa ei taida parantuakkaan, kun kukaan ei vielä manuaalilla ole saanut toistettua tuota kulutuksen laskua pienemmällä ajettaessa, mutta automaatilla useampikin. Outoa.

                              Comment

                              • 525TDS Touring
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 483
                                • Sahalahti

                                #45
                                Originally posted by Woke
                                Itsellä ainakin E39 528 steptronicilla heitti turbiinilukon päälle n.85 km/h vauhdissa, eli laatikko ei silloin luista.Jos käyttää sport asentoa niin laatikko käyttää korkeintaan nelosvaihdetta ja myöskään turbiini ei lukitu eli silloin luistaa jonkinverran.
                                E39 -98 TDS A5S310Z toosalla lukitsee myös nelosella turbiinin n. 68-70 vauhdissa. Itsekkin kokeilin tuota sportilla ajoa, mutta kulutusmittari heilahtaa heti vähintään 0,5l ylöspäin.
                                Ex-525TDSa Touring -98
                                Ex-MB E220T CDi -02
                                E61 520D -09
                                F11 518d -16

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎