[QUOTE=suffeli]Olisko jollain heittää linkkiä noiden 525d ja 530d koneiden vääntökäyriin? Mulle on jostain jäänyt päähän, että moottori toimisi "optimaalisimmin" vääntöhuipun kohdalla. En sitten tiedä pitääkö tuo käytännössä paikkansa ja olisko kulutuksen pieneneminen juuri tuosta johtuvaa?
QUOTE]
Näinhän se on eli kyse on moottoreiden ominaiskulutuskäyrästä/kuvaajasta. Eli jokaisella moottorityypillä on tietty kierrosluku jossa hyötysuhde (g/kwh) on parhaimmillaan. Tässä samassa kohtaa on usein myös parhaimmat väännöt.
Näyttäisi siis että M57-koneen tämä "optimaalinen" alue on tuolla +2000 r/min. Eipä siinä kuin omalla 525d:llä kokeilemaan kunhan saa laitteen kuntoon...
Näinhän se on eli kyse on moottoreiden ominaiskulutuskäyrästä/kuvaajasta. Eli jokaisella moottorityypillä on tietty kierrosluku jossa hyötysuhde (g/kwh) on parhaimmillaan. Tässä samassa kohtaa on usein myös parhaimmat väännöt.
Näyttäisi siis että M57-koneen tämä "optimaalinen" alue on tuolla +2000 r/min. Eipä siinä kuin omalla 525d:llä kokeilemaan kunhan saa laitteen kuntoon...
En löytänyt googlettamalla kuin tämän vääntökäyrän:
http://www.e60.net/gallery/engines/M57D30/torque_curve.jpg
Tuon perusteella maksimi vääntö on alueella 2000-2750rpm eli ainakaan tuon perusteella ei voi selittää kulutuksen vähenemistä.
Tämän ketjun aloittaja Maxon kirjoitti:
"D:llä ajaessa (5 vaihde):2100 rpm ja vauhtia 120, keskikulutus 7.6
S:llä ajaessa (4 vaihde):2800 rpm ja vauhtia 120, keskikulutus 5.1"
Mielenkiintoinen juttu jos kulutus laskee vaikka kone kiertää enemmän
Mulla menee juuri päinvastoin. Eli mitä enemmän kierroksia sitä enemmän menee polttoainetta, mun tapauksessa siis bensaa. Kaupunki ajossa sama juttu S:llä hetk. kulutumittari näyttää kokoajan vähintään 4litraa suurempia lukemia mitä D:llä, koska siis käyttää herkemmin pienempää vaihdetta ja kiihdyttäessä vaihtaa hieman myöhemmin suuremmalle. Mun kokemukset perustuu kylläkin ihan tuohon mittarin katsomiseen joten ei mikään sata varma juttu. Ei välttämättä toimi bensa vehkeissä samaan tyyliin kuin dieselissä, mutta silti itsekkin tarkka testi on pakko tehdä matka ja kaupunki ajossa.
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Olisko jollain heittää linkkiä noiden 525d ja 530d koneiden vääntökäyriin? Mulle on jostain jäänyt päähän, että moottori toimisi "optimaalisimmin" vääntöhuipun kohdalla. En sitten tiedä pitääkö tuo käytännössä paikkansa ja olisko kulutuksen pieneneminen juuri tuosta johtuvaa?
QUOTE]
Näinhän se on eli kyse on moottoreiden ominaiskulutuskäyrästä/kuvaajasta. Eli jokaisella moottorityypillä on tietty kierrosluku jossa hyötysuhde (g/kwh) on parhaimmillaan. Tässä samassa kohtaa on usein myös parhaimmat väännöt.
Näyttäisi siis että M57-koneen tämä "optimaalinen" alue on tuolla +2000 r/min. Eipä siinä kuin omalla 525d:llä kokeilemaan kunhan saa laitteen kuntoon...
Riippuu kyllä ihan koneesta ja välityksistä, onko paras hyötysuhdealue lähellä parhaan väännön aluetta. Esim. M50 motissa joka on melko ylävireinen kierroskone paras vääntö tulee vasta 4700 r/min hujakoilla, mutta taatusti ei kannata konetta vinguttaa noilla kierroksilla jos haluaa kulutuksen minimoida.
Mä olin jo testaamassa tätä, mutta lopetin kahdestakin syystä.
1. Motarilla 120 lasissa kierrokset tosiaan nousi yli 2500:n
2. kulutusmittarikin heilahti aavistuksen ylöspäin. Tuntui niin luonnottomalta kierrättää konetta, joten heitin takaisin D:lle.
Reissun keskikulutus oli 6.7 l/100 km. 320 kilometriä, josta ~2/3 motaria cruisella 120 km/h. Mitattu tankkaamalla.
Tarpeelliset taustamuuttujat: Renkaina Nokian kitkat 225 -16, joissa painetta 2.4. Lämpötila aamulla -15 ja päivällä -1.5. Ilmanpaine 1007 hPa, ja kosteusprosentti ~75. 1 tarpeeton väistöliike (syy: kuollut orava). Aamulla vitutti mut iltapäivällä ei.
Mielenkiintoinen juttu jos kulutus laskee vaikka kone kiertää enemmän
Eipä se välttämättä liity moottoriin "mitenkään", vaan jos D asennolla automaatti luistaa kaikissa pienissä kiihdytyksissä/ylämäissä enemmän kuin sport asennossa, niin teho menee vähän harakoille.
En kyllä tiedä miten fiksuja uudet tomaatit on, mutta yleensä jos ajomukavuutta maksimoidaan, niin joudutaan lisäämään luistatusta.
Lisaksi on varmaankin hyva muistaa se, etta E39 530D:n moottori/automaattilaatikkoyhdistelma D-asennossa lienee optimoitu Saksan autobahn-ajoa silmalla pitaen eli silloin nopeutta 140-160km/h. Talloin moottori kiertaa enemman ja olisi loogista ajatella, etta polttoainetaloudellisin kierroshaarukka on laitettu juuri sinne.
Lisaksi on varmaankin hyva muistaa se, etta E39 530D:n moottori/automaattilaatikkoyhdistelma D-asennossa lienee optimoitu Saksan autobahn-ajoa silmalla pitaen eli silloin nopeutta 140-160km/h. Talloin moottori kiertaa enemman ja olisi loogista ajatella, etta polttoainetaloudellisin kierroshaarukka on laitettu juuri sinne.
Mitäköhän tää optimointi tarkemmin ottaen tarkoittaa?
Hyötysuhde voipi olla parempi korkeammilla kierroksilla, mutta sen hyödyn syö ilmanvastus (jos nopeus kasvaa) sekä kierrosluvun kasvu (enemmän palotapahtumia). Ilmanvastun on suurin vastusvoima, mikä pitää voittaa tasaisella nopeudella. 160km/h nopeudessa ilmanvastus on 2,5 kertainen 100km/h verrattuna. Ja mitä taas tulee ominaiskulutuksiin, niin se on pienimmillään (ainakin bensakoneilla) noin 2/3 kaasusta auki. Vaikee vaan ajaa tasaista nopeutta siten, että kaasu olisi 2/3 auki. Silloin nopeus olisi suuri ja saavutetun hyödyn kumoaisi ilmanvastus (ja nopeammat kierrokset-->palotapahtumia/s).
-->Arvaus: Jos hyötysuhde on érityisen huono pienellä osakuormalla 5-15%, ja siten suurempi kuorma kumoaisi kierrosten nopeuden kasvun aiheuttaman negatiivisen vaikutuksen.
Mjooh...
Pitää "säätää" ensviikolla, kun tulee jälleen näppärä 4000km:n viikko... voi olla niin, että kannattaa pitää S päällä, elikkä kepukka kuskinlaidalla... Tutkitaan ja hutkitaan...
Mielenkiintoinen juttu jos kulutus laskee vaikka kone kiertää enemmän
Mulla menee juuri päinvastoin. Eli mitä enemmän kierroksia sitä enemmän menee polttoainetta, mun tapauksessa siis bensaa.
bensa toimii aina 14,7:1-seossuhteella, diesel ei. mitä enemmän bensa kiertää, sitä enemmän palaa tavaraa. dieselissä ilmaylijäämä voi olla paljon suurempi ja siksi korkeampi (moottorille paremmin sopiva) kierrosluku voi olla taloudellisempi.
dieselin ominaiskulutus on yleensä parhaimmillaan vääntöhuipun kohdalla. nykymoottoreissa sitä on vain mahdoton sanoa, koska vääntökäyrää on keinotekoisesti venytetty/leikattu ahtopainetta säätämällä.
Eipä se välttämättä liity moottoriin "mitenkään", vaan jos D asennolla automaatti luistaa kaikissa pienissä kiihdytyksissä/ylämäissä enemmän kuin sport asennossa, niin teho menee vähän harakoille.
En kyllä tiedä miten fiksuja uudet tomaatit on, mutta yleensä jos ajomukavuutta maksimoidaan, niin joudutaan lisäämään luistatusta.
Itsellä ainakin E39 528 steptronicilla heitti turbiinilukon päälle n.85 km/h vauhdissa, eli laatikko ei silloin luista.Jos käyttää sport asentoa niin laatikko käyttää korkeintaan nelosvaihdetta ja myöskään turbiini ei lukitu eli silloin luistaa jonkinverran.
Woke: No tuo selvitti tuonkin vaihtoehdon pois. Sitten täytyy sanoa että hämmästynyt olen, eihän dieselin hyötysuhde nyt kymmeniä prosentteja pitäisi parantua sillä välillä kun kierrokset nostetaan 2200rpm to 2700rpm.
Ja itseasiassa ei taida parantuakkaan, kun kukaan ei vielä manuaalilla ole saanut toistettua tuota kulutuksen laskua pienemmällä ajettaessa, mutta automaatilla useampikin. Outoa.
Itsellä ainakin E39 528 steptronicilla heitti turbiinilukon päälle n.85 km/h vauhdissa, eli laatikko ei silloin luista.Jos käyttää sport asentoa niin laatikko käyttää korkeintaan nelosvaihdetta ja myöskään turbiini ei lukitu eli silloin luistaa jonkinverran.
E39 -98 TDS A5S310Z toosalla lukitsee myös nelosella turbiinin n. 68-70 vauhdissa. Itsekkin kokeilin tuota sportilla ajoa, mutta kulutusmittari heilahtaa heti vähintään 0,5l ylöspäin.
Comment