Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulutus putosi 2.5l/100 km!!! (530 da touring, miksei sama toimisi 525:llakin)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommipommi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 225
    • sastamala

    #61
    Liekö tästä sport/pienemmällä vaihteella ajosta tullu lisäkokemuksia porukoille? Itellä -05 vuoden 530da tourinki ja oon vähän ollu pettyny kulutukseen ja yrittäny vanhana bensapemumiähenä sit viljellä pieniä kierroksia(n.1500) kohtuullisen kulutuksen toivossa, mutta n. seiskaahan se tuntuu maantiellä hörivän:-/ nii tämän ketjun ku eilen lukasinnii ei meinannu enää unikaa tulla ja mietin et varmaan se ominaiskulutus sit tosiaan on parempi vähän isommilla kierroksilla ja mikäs se täs kuusportaises maatissa on se ns. Suorakytkentä vaihde nelonen vai vitonen? eli aletaanks tästedes ajeleen sportilla vai steppinelosel tai vitosel? Pistäkääpäs vähän uusii kokemuksii heimoveljet:-D
    Kiitokset jo taas!!

    Edit: Sen verran testiä että sadan kilsan maantiereisut heitetty vaimon toimesta D:llä ja Sport-valinnalla niin parannusta ei kyllä ainakaan tässä e61:ssä saavutettu. Eli kulutukset oli tietokoneen mukaan 6.3 "D" ja 7.1 "S" Sillä erolla, että D-lenkille lähtiessä moottori oli valmiiksi lämmin ja S-lenkillä kylmä(n. +10'C), mutta eipä se noin paljoa noin pitkällä matkalla kulutusta nosta!

    Taitaa tämä Sportti-säästö toimia paremmin noissa e39 mallisissa vai? Aattelin kyllä ite vähän vielä testailla asiaa ja voihan sitä nelostakin koittaa, kun ketjun avaajakinhan oli 2800kierroksilla(3.vaihde e39) tainnu ajella edullisesti vaihteiston vikatilasta johtuen jos oikein muistan?

    Löytyisköös keltään mielipiteitä asiaan tän e6x:n osalta?
    Kitoos!!!
    Last edited by tommipommi; 16-10-2013, 07:33.

    Comment

    • tommipommi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 225
      • sastamala

      #62
      Joo nyt on palttiarallaa 300km omaa testiä ja kyllä se on nii että ainaki meän pirssi menee selkeesti pienimmällä maantiekulutuksella ihavvaa D:llä. Tämä tosin vaan ajotietokoneen perusteella todettua..

      Comment

      • Rado
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 716

        #63
        X5 sekalaisessa ajussa pienemmällä kulutuksella D:llä kuin S:llä, mut harvoin sporttipeli oliskaan pieniruokanen.

        Comment

        • tommipommi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 225
          • sastamala

          #64
          Originally posted by Rado View Post
          X5 sekalaisessa ajussa pienemmällä kulutuksella D:llä kuin S:llä, mut harvoin sporttipeli oliskaan pieniruokanen.
          Olikos tämä minkä sukupolven x5? Aattelinki, et mitenkäs päteeköhän tämä sporttisäästö myös ainakin siihen ensimmäisen sukupolven diesel X-5:een?

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #65
            Ei toimi -07 E91 325dAT:ssä. 6-lovinen automaagi.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #66
              Toi ilmiö perustuu ihan puhtaasti turbiinin luistoon. Saman huomasin mursullakin. Sportilla kulutus työmatkalla litran vähemmän/100km. C-asennossa veto oli lineaarista vasta 2000r jälkeen, S-asennossa jo 1500r nurkilla. Varmaan uudemmat laatikot osaa hallita tarkemmin tuota luistoa, niissähän ei kaiketi luisto enää tapahdu samalla tavalla kuin perinteisissä turbiineissa. Muistaakseni se luisto on ihan ohjelmoitavissa ja voisin kuvitella, että maantiellä laatikko adaptoituu tilanteeseen niin, että se vähentää tuota luistoa. Tällöin ei enää sportti/vaihdekikat muuta kulutusta. Varmaan päästöhommelitkin ovat ajaneet kehityksen siihen suuntaan, ettei voimaa ole varaa päästää harakoille. Manuaalilla luonnollisesti ei toimi tää taktiikka ollenkaan. Siellähän kone pyörittää pyöriä 1:1 vaikka tyhjäkäynnillä.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎