Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530d

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jms-btcf
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 696
    • Tampere

Re: BMW 530d

Originally posted by Rauno
    Kaipailisin kokemuksia ko laitteesta
    Viikon päästä pitäisi lähteä tuommonen hakeen saksasta joko farkku tai sedani automaatilla vuosimalli noin -99 kuinka kestää???
    Näkikös sieltä ajotietokoneesta jotenkin todelliset ajokilometrit???
    Mulla on 530d farmari manuaali -99 mittarissa 320k (ollut taksina) joista itse olen ajanut n. 50k. Ostin tutulta. Vaihdettuja (ei huoltoon sisältyviä) osia tähän mennessä: laturi, taaemmat alatukivarret edestä, raidetangon ulompi pää oikealta, vakaajan nivelet vasemmalta puolelta edestä ja takaa, ilmamäärämittari.
    Eli kilsoja on sen verran, että kulutusosien vaihto tulee väistämättä kohdalle, seuraavaksi luultavasti joko vesipumppu, startti, turbo tai ruisku... :juo

Mutta em. huolimatta jos nyt pitäisi ostaa auto niin ostaisin samanlaisen, mahdollisesti vähemmän ajettuun (köyhä kun olen niin hinnallakin on jotain merkitystä). Kaikki on suhteellista, mutta tämä auto on loistava ajaa, moottorissa on reippaasti jerkkua ja tilaa on riittävästi. Suosittelen.
    e61 535d

Comment

• Sami
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1332
      • Kajaani

Originally posted by jms-btcf
      Originally posted by Rauno
      Kaipailisin kokemuksia ko laitteesta
      Viikon päästä pitäisi lähteä tuommonen hakeen saksasta joko farkku tai sedani automaatilla vuosimalli noin -99 kuinka kestää???
      Näkikös sieltä ajotietokoneesta jotenkin todelliset ajokilometrit???
      Mulla on 530d farmari manuaali -99 mittarissa 320k (ollut taksina) joista itse olen ajanut n. 50k. Ostin tutulta. Vaihdettuja (ei huoltoon sisältyviä) osia tähän mennessä: laturi, taaemmat alatukivarret edestä, raidetangon ulompi pää oikealta, vakaajan nivelet vasemmalta puolelta edestä ja takaa, ilmamäärämittari.
      Eli kilsoja on sen verran, että kulutusosien vaihto tulee väistämättä kohdalle, seuraavaksi luultavasti joko vesipumppu, startti, turbo tai ruisku... :juo

Mutta em. huolimatta jos nyt pitäisi ostaa auto niin ostaisin samanlaisen, mahdollisesti vähemmän ajettuun (köyhä kun olen niin hinnallakin on jotain merkitystä). Kaikki on suhteellista, mutta tämä auto on loistava ajaa, moottorissa on reippaasti jerkkua ja tilaa on riittävästi. Suosittelen.
      Joo ei tota turbo juttua kannata säikähtää kun on ollut huollossa takseja joilla ajettu pitkästi 200 tkm ja ei mitään vikaa...Toisaalta taas tällä viikolla olen itse vaihtanut kahteen autoon ahtimet joista toisella mittariin kertynyt kilometrejä vain 96 tkm...Vieläpä aito suomiauto...Sen takia tässä hieman autonostajalle vinkkiä antanut että voivat hajota joissain tapauksissa pienilläkin kilometreillä...

Toisella oli päästy n.170 tkm ja yhteistä näillä autoilla oli puuttuva huoltohistoria ja helvetin paskaset ilmanputsarit...Ja pitkin kevättä sillontällöin noita ahtimia on mennyt eli voi puhua jonkinlaisesta "ongelmastako?"....Vai onko kaikki turbo vikaiset sattunut tänne kajaanin alueelle...onko kellään tietoa muun alueen tilanteesta..

Tossa turbossa voi tulla myös muuta vikaa eli alkaa ahtaa liikaa ja sillon ei enää lähde kärry mihinkään ja tähän taas vaikuttaa ne muuttuvat siivet vai mikä se rakenne siellä sisällä ikinä onkaan...

Comment

• Dj Niksperi
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 2437
        • Salo, Finland

Originally posted by LoudPipe
        Originally posted by Dj Niksperi
        Originally posted by Keimo
        Originally posted by Dj Niksperi
        kestää! ukolla oli tuollainen taksina ja ainoa vika mikä siinä oli johtui vesipumpun tiivisteiden hajoamisesta...ripeä vehje!
        Paljonko muuten ajoi sillä pelillä ? Ei siis ollut mitään turbovikaa tai vastaavaa ?
        Ajoi sillä 266tkm...ei mitään muuta vikaa kuin se vesipumpun tiiviste...ja sitten koitti E60 aika ja tietenkin 530D...Mutta Ukon mielestä paras auto mitä hanellä oli ollut ja autoja on muuten ollut muutamia...
        Onkos tää nro 19? Kaverit tolpalla vähän jutteli... Ei kai Salossa montaa E60:ä ole... alkaa olla aika jyrkän hintanen taksi :shock: Mutta onhan niitä kalliimpiakin. Ja kyllä tuollaisella varmasti mielellään kurvailee 8)
        onhan se tuo taksi nro.19...juu ei niitä salossa ole kai kun 4??? ei se niin suuri helpotus ole se osittain veroton hinta...ukolla oli ennen 14 mersua ennen BMWtä ja nyt hän totesi että BMW on ainut auto...kyllähän tuo E60 on mukava laite ja todella hyvä ajaa mitä olen saanut kokeilla...ukko kurvailee tuolla todella mielellään!!
        BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
        Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

-Team Pussihousu-
        Salo///Works
        sigpic

Comment

• jms-btcf
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 696
          • Tampere

Originally posted by Sami
          Tossa turbossa voi tulla myös muuta vikaa eli alkaa ahtaa liikaa ja sillon ei enää lähde kärry mihinkään ja tähän taas vaikuttaa ne muuttuvat siivet vai mikä se rakenne siellä sisällä ikinä onkaan...
          Mitä mä olen kaverini selostuksista tajunnut niin ahtimen "lisäsiipiä" käytetään matalilla kierroksilla jolloin alavääntöä saadaan parannettua. Mulla ei ole aavistustakaan millä mekanismilla toi siipipinnan muuttaminen tapahtuu, mutta jos toi mekanismi jollain tapaa saa siipeensä eli lisäsiivet joko ei avaudu ollenkaan - alavääntö on hukassa tai jos lisäsiivet juuttuu auki niin seurauksena tuo liika ahtaminen + aikamoinen lisärasitus ahtimelle kun tiedossa on ahtimen rpm:t.
          e61 535d

Comment

• Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

Mitenkäs muuten tuo samaisen koneen virittäminen lastulla, onko kokemuksia ?

Ilmeisesti tuollainen 200hp ja noin 430-450Nm on mahdollista saada. Olen kuullut, että automaatti ei kestäisi kovin korkeita nousuja väännön suhteen, vaan sitä pitää rajoittaa. Onko mahdollista rajata lastulla vääntöjäesim niin, että tehot olisivat vaikkapa 220hp ja väännöt edelleen ~ 440Nm ?

Comment

• jantsu
              Bimmer Rookie
              • May 2004
              • 168
              • siilinjärvi

lastutus 530da

Itse otin teholastun Kuopiosta Artec-powerilta.Teho=225hv Vääntö=510Nm.Ero on aivan selkeä vakioon ja polttoaineen kulutus tippui n. 1litra.Mainittakoon ohituskiihtyvyys 80-120 4.vaihteella=5,6 sek.Esim 540i v8 koneella 80-120 4. vaihteella=6,6sek.

Comment

• buksin-1
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 4592
                • Keski-Pohjanmaa

Kumpi on parempi lastu vai softin päivitys?
                Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                SISUSTAT modaukset

Comment

• Keimo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2032
                  • Kekkoslovakia

Re: lastutus 530da

Originally posted by jantsu
                  Itse otin teholastun Kuopiosta Artec-powerilta.Teho=225hv Vääntö=510Nm.Ero on aivan selkeä vakioon ja polttoaineen kulutus tippui n. 1litra.Mainittakoon ohituskiihtyvyys 80-120 4.vaihteella=5,6 sek.Esim 540i v8 koneella 80-120 4. vaihteella=6,6sek.
                  Tuntuu tuo vääntö aika korkealta verrattuna noihin ulkomaisiin lastuihin verrattuna. Sattuuko kenelläkään olemaan tietoa tuon 530:n automaattivaihtoston mallista, ilmeisesti joku ZF:n tuote ? Mitenkänhän tuo kestopuoli on, on meinaan aika juhlalliset väännöt :shock:

Comment

• Jarkko S
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 595
                    • Käärmelahti/Maaninka

Tuntuu tuo vääntö aika korkealta verrattuna noihin ulkomaisiin lastuihin verrattuna. Sattuuko kenelläkään olemaan tietoa tuon 530:n automaattivaihtoston mallista, ilmeisesti joku ZF:n tuote ? Mitenkänhän tuo kestopuoli on, on meinaan aika juhlalliset väännöt :shock:
                    530d:ssä on GM:n valmistama 5L-40E, joka on aivan erilainen kuin ZF, näyttää sisuksiltaan siltä että alkaa jo kestämään.
                    E60 530d M-Sport
                    E53 X5 3.0d Sport
                    E53 X5 3.0d Sport Paku
                    E93 330d
                    E61 535d M-Sport
                    E61 520d
                    E46 320i

Comment

• Keimo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2032
                      • Kekkoslovakia

Originally posted by Jarkko S
                      530d:ssä on GM:n valmistama 5L-40E, joka on aivan erilainen kuin ZF, näyttää sisuksiltaan siltä että alkaa jo kestämään.
                      Tuojan kuulostaa varsin hyvältä 8). Onkohan tietoa ihan speksien perusteella kyseisen vaihteiston maksimivääntöä ?

Olisiko heittää linkkiä sivustoille, missä nuo BMW:n vaihteistomallit on listattu. Kerran törmäsin sellaiseen ja empä tietysti pistänyt sitä suosikkeihin...

EDIT: Eli tuoltahan se löytyi, nyt kun vielä tietäisi paljonko nuo on Newtoneissa...

EDIT2: Eli löytyi myös konvetteri, joola pystyi muuntamaan newtoneiksi.

Maximum Engine Torque:
                      288 lb-ft (Diesel) = 390 Nm
                      221 lb-ft (Gas)

Maximum Gearbox Torque:
                      494 lb-ft = 669 Nm

Jos mitattu vääntö on 500, niin ainakin se menisi tuon ensimmäisen arvon yli ? Mitä muuten tarkoitetaan engine ja gearbox -väännöillä ?

lähde:

Comment

• exodus
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 774
                        • Oulu

toi vaihteistohomma onkin hauska; -99 ja -00 malleissa laatikon tyyppi
                        on ETK:n mukaan a5s390r eli senhän pitäisi kestää 390Nm vääntöä. Tuon
                        verranhan niistä koneista irtoaakin. Kummallista vaan että -01:ssä jossa
                        on jo 410Nm vääntöä on edelleen sama laatikko.
                        E38 730d olisi varmaan otollisempi viritettävä, kun siinä on kestävämpi vaihteisto.

Comment

• Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

530D:n atari on GM:n TH400:sta kehittämä 5L-40. Loota Ranskassa valmistettu ja todellakin mitoitettu kestämään vääntöä. Fyysisesti se on aivan eri luokan "kirstu" kuin ZF:n selkeästi hentoisempi valmiste. Ainakaan Saksassa ei näissä laatikoissa ole ollut lastutettaessa mitään ongelmia.

Comment

• jokke35
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 287
                            • .

Mistäs saan selville, että mikä laatikko mun autossa on?
                            E91 330Da

Comment

• Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

Originally posted by jokke35
                              Mistäs saan selville, että mikä laatikko mun autossa on?
                              Ainakin tuon aikaisemmin postaamami linkin perusteella sitä on laitettu myös 300-sarjaan, joten eiköhän se kaiken logiikan mukaan ole sama

Comment

• JuhaK
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 221
                                • Etelä-Suomi

onko noi lukemat liikeen ilmoittamia hevosia ja vääntöä vai ootko oikein käyny jossain testauttamassa?

Saattaa olla että kohta tulee sellanen keikkaluontoinen reissu Kuopioon :lol:

luulen et tollanen lastunvaihto on kuitenkin parempi operaatio jos tehoa haluaa enemmän pihalle kuin käyttää niitä tehoboxeja joka laitetaan sinne ohjausyksikön ja pumpun väliin...vai onko kellään tarkempaa kokemusta niistä ja niiden toimivuudesta :?:
                                850--voimaa kuin Veturissa

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎