memebuy23buy

Lastukeskustelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kolkaksviis
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 159

    Lastukeskustelua

    Sellaista vaan ihmettelen näissä halppislastuissa kun kierrosrajoitinta on nostettu 6500rpm:stä esim 7000rpm.Eihän sillä saada tehoa lisää ainoastaan moottorivaurio.Maksimitehot ja väännöt tulevat jo paljon aikaisemmin ja kannattaa vaihtaa vaihdetta ennemmin kuin huudattaa konetta 7000rpm tai yli.Luin juuri jostain että monet ovat koneensa rikkoneet noilla ylikierroksilla.
    "Alpinan" lastussa ei ole kierroksia nostettu.

    Tiedän huippunopeus nousee ylikierroksilla,kai...
  • toniwe
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 316
    • Lahti

    #2
    No se voi olla aivan myynninedistämisen takia, monille kokemattomille varmasti kuulostaa korvaan hyvältä kun rajoitinkin on poistettu ja saa kierrätellä vapaasti

    Onko nuo sigun tehot muuten mitattu ihan penkissä?

    Comment

    • ässä lavaan
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1717
      • Savo

      #3
      noi itsekkin sen käsittäsin... kierrättäköön ne kellä kiertää...
      E91

      Exät:
      E36 325i -93 Cabriolet
      E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
      E36 325i -91 Sedan
      E30 325i -85

      Comment

      • mikko
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1769
        • kotona

        #4
        riippuen tietty moottorista... esimerkkinä M42 pannu jota saa vinguttaa huolettomasti 7200rpm, vakio limitti 6500rpm ja TEHTAAN 12 14 1 314 855 grouppe N lastulla pierii 7000rpm

        M42 kone sopii hyvin tällaselle harrastajalle ku mä, saa säätää nokkapyörillä luonnetta hieman siihen suuntaan mistä tykkää

        mutta jotai M40 turha vingutella 7000, alamäki kun alkaa jo 5000

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1652
          • Pk-seutu

          #5
          Originally posted by kolkaksviis
          Sellaista vaan ihmettelen näissä halppislastuissa kun kierrosrajoitinta on nostettu 6500rpm:stä esim 7000rpm.Eihän sillä saada tehoa lisää ainoastaan moottorivaurio.Maksimitehot ja väännöt tulevat jo paljon aikaisemmin ja kannattaa vaihtaa vaihdetta ennemmin kuin huudattaa konetta 7000rpm tai yli.Luin juuri jostain että monet ovat koneensa rikkoneet noilla ylikierroksilla.
          "Alpinan" lastussa ei ole kierroksia nostettu.

          Tiedän huippunopeus nousee ylikierroksilla,kai...
          Ainakin M20-padoissa meno ei kyllä hyydy vielä rajoittimelle tultaessa, joten maksimaalista kiihtyvyyttä haettaessa saattaa kone helposti päästä rajoittimelle. Rajoitinta vasten hakkaaminen taas on myrkkyä keinuvivuille kuten esim. tämän foorumin ongelmat-osiosta voi havaita.

          Nyt jos rajoitin siirtyy hieman ylemmäs samassa kohdassa vaihtaessa kone ei mene rajoittimelle ja voi käyttää hyödyksi koko (kapean) tehoalueen. M50 ja M52 padoissakin kone alkaa vetämään vasta 4000 kiekan tienoilla ja voisi kuvitella, että niissäkin rajoitin on hieman "aikaisin". Koneet kyllä kestävät tuon silloin tällöin tapahtuvan 7000 1/min tapaamisen, mutta rajoitinta vasten hakkaaminen tuhoaa yläkerran ja tekee hallaa muutenkin koneelle.

          Ja tuohon huippunopeusasiaan: Kuinka moni vakio-bemu kerää suurimmalla vaihteella kiekat rajoittimelle asti? Ei ainakaan yksikään niistä, mitä itse on tullut kovemmassa vauhdissa kokeiltua.

          Comment

          • Ravermeister
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1508
            • Melkeen Turkkuses

            #6
            Originally posted by SledgeHammer82
            Ja tuohon huippunopeusasiaan: Kuinka moni vakio-bemu kerää suurimmalla vaihteella kiekat rajoittimelle asti? Ei ainakaan yksikään niistä, mitä itse on tullut kovemmassa vauhdissa kokeiltua.
            Kaverin vakio E36 318is tosiaan tempasee tasasella moottoritiellä vitosella rajottimeen niin että helähtää. Useesti todistanu ko. tapauksen. Vauhtia tuolloin mittarin mukaan n.225km/h. Tehdashan ilmottaa tuolle mallille huiput 217km/h. Itse suunnittelen tuossa vauhdissa sitä vitosen heittämistä silmään
            -Turku Connection-
            HDJ80 4.2TD
            ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

            Comment

            • Blindi
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 524
              • Järvenpää

              #7
              Onko M50B25 koneessa rajoitin myös 6500RPM (punaraja) kohdalla? Siihen ne kierrokset jämähtivät huippuja testatessa, suhina/humina/ajomelu oli vaan semmonen ettei konetta kuullut ollenkaan. Vauhtia mittarin mukaan 230...

              Comment

              • mauritiusblau
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 125
                • Espoo

                #8
                Väitän ettei noita halpis lastuja kannata laittaa. Luulen että on enemmän haitaks kun hyödyks.. Ja teho ei ole tasaista jos jota 60e lastuja laittaa kiinni.
                Se mikä paranee on ainoastaa se ihan ylä kierroksilla oleva teho... elikkä kone ehkä kierättää sinne 7000RPM rajalle ja sinne saa sen 10hv lisää tehoo
                En mä sitte tiedä
                E32 750iA -88

                -E36 328iA Coupè M-sport -97
                -E36 325i Coupè German looker -93
                sigpic

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3399
                  • Tre

                  #9
                  Originally posted by mauritiusblau
                  Väitän ettei . Luulen että
                  Onko tietoa luulojen lisäksi?

                  Itseä ei kyllä paljon huipputehot kiinnosta, mutta jos saisi 2000-4000 rpm tehokuopan tasaisemmaksi.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • Ravermeister
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1508
                    • Melkeen Turkkuses

                    #10
                    Niin itelläni on tosiaan täältä voorumilta tilattu halpislastu, ei siitä ainakaan mitään haittaa ollut. Penkissä olin vasta lastun laiton jälkeen, joten ei oo kauheen luotettava vertailu mutta: Kun lappua vertaa kaverin vastaavan auton lappuun niin alavääntöä on enemmän. Huipputeho oli minulla ~215hp.
                    Sigun linkistä löytyy huono kuva tosta dynolapusta.
                    -Turku Connection-
                    HDJ80 4.2TD
                    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1652
                      • Pk-seutu

                      #11
                      Originally posted by sepp0
                      Onko M50B25 koneessa rajoitin myös 6500RPM (punaraja) kohdalla? Siihen ne kierrokset jämähtivät huippuja testatessa, suhina/humina/ajomelu oli vaan semmonen ettei konetta kuullut ollenkaan. Vauhtia mittarin mukaan 230...
                      Niinpä näyttää olevan..



                      Huppunopeudesta ei ole kokemusta kuin näistä vanhemmista pommeista ja niistä ainoastaan E12 528i jaksoi vetää kierrokset rajoittimelle vitosella. E32 750i nopeus rajoittui siihen reiluun 250-mittarinopeuteen, mutta kierrosten puolesta olisi vielä ollut potentiaalia. Facelift E30 320i:llä vitosella rajoitinta vasten huiput olisi muistaakseni n. 220 (siis todellista nopeutta) ja siihen ei kyllä m20b20-motti pysty.

                      Aika jännä, että e36 325 vitonen on sitten niin "lyhyt" kun omien muistikuvien mukaan esim. kakkosen ja kolmosen väli tuntuu vauhdikkaammin ajaessa turhan isolta. Esim. radalla tuntuu, että sopivissa mutkissa kakkonen liian lyhyt ja kolmonen jo liian pitkä. Vitonen taisi olla e36:sessa suora vaihde kun vanhemmissa nelonen oli suora ja vitonen loikkari.

                      Comment

                      • juha77
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 749
                        • Vaasa

                        #12
                        Mihinkäs kaikkeen toi lastun vaihto vaikuttaa paitsi rajottimen siirtymiseen. Jos esimerkiksi auton alkuperäisessä boksissa on vikaa, niin voiko lastun asennuksella esimerkiksi ohittaa/korjata jotain vikoja. Joskus aiemmin ollut mm. puhetta M50 moottorien alkupään (vanoksettomat) lambda ongelmista ja että tähän ogelmaan olisi ratkaisuna boxin uudelleen ohjelmointi merkkiliikkeessä. Tuli vaan mieleen että ajaako lastun asennus saman asian vai...?
                        e90 330ia
                        E36 328i touring
                        Ex:
                        e46 330i touring facelift
                        e46 318ci facelift
                        e36 320i cab M-Sport
                        e36 325i coupe
                        e30 318i

                        Comment

                        • jani73
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 4339
                          • Turku

                          #13
                          Mä olen ymmärtänyt että rajoittimen mahdollisen noston/poiston lisäksi lastuilla säädetään bensa- ja sytytyskarttoja. Viisaammat lisätköön jos on lisättävää lastujen ominaisuuksiin.

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #14
                            Onkos kukaan selvittänyt mitä nuo halpislastut oikeasti muuttavat alkuperäiseen ohjelmaan verrattuna, siis vapaastihengittävissä?

                            Löytyykä mistään/keneltäkään mitattua tietoa (ennen ja jälkeen) lastutetusta m42 moottorista?

                            Comment

                            • Ändi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1292
                              • Pori

                              #15
                              ittelläkin huipputeho löytyy 6100 kierroksen kohdalla. voi olettaa et rajottimen siirto helpottais auton kulkua jonkinverran.
                              sigpic
                              E46 2d 330 -02
                              EX.
                              E36 2d 328 -97
                              e92 335d -07
                              330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                              Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                              Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                              Bmw 325 iA 2D -93
                              Bmw 325 4d -92

                              Comment

                              Working...
                              X