Tai sitten opettelet ajamaan sillä autollas.
Ei ole lukkoa omassa ja ainoastaan kerran olen ollut kiinni..silloinkin ajoin jäällä ja auraamattomalla paikalla.
Kyllä sillä takatuupparilla pystyy ajamaan yhtä hyvin ku etuvedollaki
... ellei jopa paremmin ja ainakin ajaminen on mielekkäämpää
Itse tykkään että toi nykynen takaveto, jossa ei lukkoa siis ole, on parempi talviautona(kin) kuin esim. saman ikäiset ysitonnarit saabit, joita muutaman olen omistanut. Ei liukkaat pelota
Tänään kävin hakemassa ekan bemmani itelle, mutta jos C-kadetilla tyhjällä kontilla ajelin koko viime talven, niin eiköpähän tuolla bemmallaki pääse. täytyy osata käyttää vaan sitä kytkintä
Varmasti. Itsekin aikanaan C-Kadetilla jonkun verran ajaneena voi kyllä todeta että siinä autossa on jo vähän haastetta oikeasti liukkaissa paikoissa. Ei lukkoa, kevyt auto, tosi kevyt perä ja 1200cm3 voimamoottorissa ei minkäänlaista vääntöä alhaalla. Silti sillä tuli ajettua läpi vuoden tuhansia kilometrejä. Tosin tällaisten autojen kanssa pitää hieman ymmärtää ja osata jotakin jo auton ajamisesta. Elämä 50/50 painosuhteisen ja painavahkon BMW kanssa jossa on mahdollisesti vielä lukko ja luistonesto on tosiaan "pala kakkua" tuon Opelin rinnalla.
Itse en ymmärrä tätä että miksei takavetosella pärjäis talvella..
Tuo jos olisi totta niin miks ihmeessä moisia edelleen myydään täällä?
toinen mitä en ymmärrä niin se että missä hitossa jengi ajaa? Itsellä 9säs BMW ja renkaat välillä ollut niin huonoja että hävettää mutta silti on pärjätty. Ei ole vielä tähän saakka talvellakaan hermostuttanut se jos aura-auto ei olekkaan käyny. Hyvä esimerkki viime vuoden joulu. Lunta tuli prkleesti ja auramiehet ei joutanut tekee duunii. Kämpänpiha auraamatta ja about 15cm koskematon hanki. Alla "335" tosi huonoilla kitkoilla ja silti päästiin omaan ruutuun! Ja aamulla poiskin . Eli Aina on selvitty matkaan ja eipä olla jouduttu työntää kun pari kertaa ja nekin oman tyhmyyden takia tai toisten kun on joutunut väistämään..
E30/E34/E38 on koettu kitkoilla ja kaikilla on ongelmitta ajettu mutta E30/E34 en suosittele kitkoja..
Kun tässä pari talvea sitten ajelin Tuusulanväylällä ulos e21:llä, niin perä lähti ilman mitään ennakkovaroitusta ohi. Keula oli tulosuuntaan ennen kuin ehti kissaa sanoa. En olisi ehtinyt tehdä yhtään mitään vaikka autossa olisi ollut ohjaustehostin.
e21:hän on juuri tunnettu siitä että suoralla se tuntuu menevän kuin juna mutta kun se lähtee, oho, meni jo.
Käyttis 2022 330e xDrive M sport
Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva http://velkakello.fi/
Ehottomasti pitää lukko kyllä olla jos bemarilla talvella ajaa.
No hyvin minä ainakin tulin toimeen viime talvena e30 316i kanssa ilman lukkoa,kortin sain joulukuussa,enkä ollut oikeestaan koskaan takavetoisella ajanut.Silti ei käynyt mitään "tilanteita".kiinni jäin pari kertaa omaa tyhmyyttäni,ajelin meren jäällä,ja tietenkin kun oli paljon tilaa,nii pakkohan oli "hiukan" leikkiä .Eli jostaan ~60-100km/h vauhdista heittää perää puolelta toiselle,ja sitten "yllättäen" välillä pyörähtää,niin sitten kun liukuu poikittain lumihankeen,niin siinähän olet lunta on renkaiden edessä ja takaa,ja alla jäätä.ei muuta kuin tamppaa renkaiden ympäriltä lunta,että saa edes hiukan pitävää pintaa renkaiden alle,ja varovaisesti pakilla ja 1 vaihteella koittaa saada auton liikkeelle.ei ollut lukkoa,eikä hiekka säkkiä,eikä edes lumilapiota,mutta jotenkin selvisin talvesta
Originally posted by Rockford
jo kdffz< jerraan näin i´nssinn alasti ihan posliini
No aiheeseen sen verta että viime talven ajoin 4.2L V8 moottorilla varustetulla farkkulla jossa ei ollu ESP:tä ja kitkalukolla.. saksanmallin kitkat oli alla en jääny kertaakaan mihinkää kiinni.
Eiköhän sitä pitoo riittämiin ole että eteenpäin pääsee kuhan malttaa rauhassa lähtee liikkeelle...
poljinpohjassa.... ei pääse kun sivuttais suunnassa
Ehottomasti pitää lukko kyllä olla jos bemarilla talvella ajaa.
Nii'in, ehdottomasti kannataa olla lukoo, ei pidä olla. Samaan tapaanhan sä mainostat aina, että ettet harkitsekaan e36:sta 2.8 litrasta ja e34 3.5 litrasta pienemmällä koneella ollenkaan. Ei nerneitä, mutta kyllä sitä pienemmälläkin (ja ilman lukkoa) pärjää jos haluaa.
kyllähän sitä takapotkulla ilman lukkoa ihan hyvin pystyy talvet ajelemaan..
harvoin nää loppuusa "normaaleissa" paikoissa kiinni jää mut jos ottaa mahast kii ni sit erijuttu eikä siin kyl etuvetokaa auta sitten...
jos meinaa jäähä kiinni johki nii sit vaa käkkärillä varovasti "köyhänmiehen luiston estoo" peliin ja taas mennään...
ja se on kyllä totta et onhan se paljo miehekkäänpää ajella takapotkulla....
Itsellä oli hiekan lisäksi myös halkoja kontissa....
Kerran ei antanut ylpeys periksi jättää autoa tien varteen, vaikka kotipihaan menevä ylämäki olikin peilijäällä, noh kuudes,seitsemäs kerta tuottikin tulosta, tosin liika vauhdin otto kostautui eikä viimeinen ysikymppi sitten enää taipunutkaan. Noh siitäpä sitten työntelemään, eipä auttanut yksin työtäminen mitään, kuningas idea, ei muuta kuin pakki silmään ja ryyppy täysille kyllähän se on avuksi kun auto pyörittää kuitenkin apuana...
Arvata voittekin mitä tapahtui sitten kun pito taas löytyi...
Viisastuneena sitten pidin halkoja "stoppareina" kontissa jos joutuu vastaavaan, niistähän voi sitten tehdä myös nuotion jos lopullisesti istuttaa auton johonkin.
Nii'in, ehdottomasti kannataa olla lukoo, ei pidä olla.
Näinpä... Saa nähdä pitääkö ens talvi mennä ilman lukkoa, vai kerkeekö hommata ennen pakkasia sen lukkomurikan tuohon E34:een. Ei malttais talvea ilman lukkoa ajaa, kun se jo E28:sta löytyi.
Näinpä... Saa nähdä pitääkö ens talvi mennä ilman lukkoa, vai kerkeekö hommata ennen pakkasia sen lukkomurikan tuohon E34:een. Ei malttais talvea ilman lukkoa ajaa, kun se jo E28:sta löytyi.
Mistähän meille kaikille löytyy niitä lukkoja Kun mäki sitä suunnittelen.
Ite tuli mentyä 3 talvea ja 50000 km(talviajoa, kun kesällä ollut eri pirssi) ilman lukkoa edellisellä pirssillä, ilman minkäänlaisia pitovaikeuksia.Tosin ajamista on auttanut tomaattilaatikko ja ahkera "talvivaihteen" käyttö.
Ikinä en ole jäänyt mihinkään jumiin talvella, en jäällä, en lumella, en loskakelissä, en mäessä, en tasaisella.
Alla on ollut Hakkapeliitta 4set E36sessa rengaskoolla 185/65-15".
Kanttaa muistaa että renkaan leveys vaikuttaa aika oleellisesti pitoon talvella. Täällä on aika turha valittaa että ei pärjää talvea ilman lukkoa kun jossain E36sessa pyörii talven 225/45-17 Jingjangjoo kitkat...:think
Eli hyvin pärjää ilman lukkoa talvella.
Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
Joskus kun oli vielä toi 525i ja muija oli ratsastustallilla koko päivän, ilta rupes hämärtyyn ja lunta oli satanut rankasti koko päivän.
Koitti kotio lähdön aika ja soitteli mulle että eihän millään pääse kotio ku lunta on niin paljon tiellä, joku hiekka tie jossain mettässä, kehuin vaan et tuut hiukan ylikovaa ni hyvin se menee.
Ja menikin ei ollut sen kummoisempaa ongelmaa ollut, lähti vielä ekana sieltä tallilta ja auras muille tien valmiiksi, mutta silti joku etuveto ibiza ja olikohan voorti oli pystynyt ajaan jotenkin jumiin ne vehkeensä siellä.
Ei tullut koskaan mieleenkään että johonkin mäkeen tai pöperöön olis jumiin jäänyt.
- Paras kahlaaja on ollut kupla - kapeat hakkapeliitat ja liukuu pohjalevyn varassa vauhdilla metsätraktoriteillä.
- BMW:llä voi pihasta lähdössä olla vaikeuksia jos ei tee lumitöitä ja alla leveät kitkat.
- Käsijarru hieman päälle, kakkonen, tasainen kytkinluistatus niin ettei rengas pääse pyörähtämään tyhjää.
- Mottorilla heijausta jaihtaen pakin ja 1-väliä.
Eikös takavedolla ole helpompi ajaa talvella? Etuvetoisella keula puskee ja perä on irti ja nopeutta liikaa - ei päljon naurata, kytkimellä vai käsijarrullako? Takavetoisella perä lähtee ajoissa ja on hallittavissa kaasulla ja ohjaamalla, joten tilanne ei pääse huomaamatta pahaksi. Jos keula on samalla irti saa pidon saa palautettua ohjaamalla luiston suuntaan.
Tuosta kuplasta on faijakin maininnut, tullut ajeltua kun oli nuori.
Ja onhan se PALJON mukavempaa ajella takapotkulla. leikkisä kun on, vaikka kohta 30 vee..
mulla kävi e30:lla aika hassu homma tossa viime talvella. lumikynnyksen yli ei oikein päässyt joten piti ottaa hieman vauhtia että sai parkkiin. tien puolella oli aurattu niin että oli lumi kynnys koko matkan auton vasemmalla puolella, siis niin että kun auto oli parkissa vasen puoli oli korkeammalla kuin oikea (lunta vasempien renkaiden alla).
illalla kun parkkasin niin oli hieman enemmän tilaa edessä ja takana koska autot oli jättänyt kerrankin tarpeeksi tilaa. aamulla kun oli kiire hammaslääkäriin niin siinä ei sitten oikein auttanut nytkyttely tai muukaan koska alla oli muhkuraista ja jäistä, mutta kyllähän se auto siihen edellisenä iltana vauhdilla meni
aikani leikittyäni (alla nokian hieman vanhemmat ihan ok nastarenkaat) ei auttanut kuin jättää pakki päälle ja kytkin ylös, toinen rengas pyöri oikein kivasti tyhjäkäynnillä, ja mennä työntämään edestä. nitkuttelun jälkeen se sitten irtosikin-tuli vaan pikku kiire hypätä ohjaamoon ennen kun bemari osuisi takana olevaan autoon. kerkesin kuitenkin joten ei hätää
mukana oli aina lapio, hiekkasäkki ja jotain lankunpätkiä jota hätä tapauksessa pystyi tunkemaan renkaiden alle mutta onneksi niitä ei tarvittu.
better to be safe than sorry.
Käyttis 2022 330e xDrive M sport
Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva http://velkakello.fi/
Comment