Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuningasmoottorin tulppien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mwm
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 30

    Kuningasmoottorin tulppien vaihto

    Legenda kertoo että vehon aikaan olivat ensimmäisten v12 koneiden tulppien vaihdosta laskuttaneet 8 tunnin työn. Tänään päätin vaihtaa omaani. Ensimmäiseksi kerrraksi 1h 15min ei tunnu pahalta. Oli muuten iso apu paineilmaräikästä sen lähinnä kuskia olevan tulpan vaihdossa. Minkälaisia kokemuksia/vinkkejä muilla?
  • jpaitala
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 65
    • Itä-Suomi

    #2
    Itsellä ko. operaatio on vielä edessä jossain vaiheessa talvea ja tuntuu aika kovalle suoritusajalle tuo....

    Haluatko vaihtuu minun autosta myös??
    '96 BMW 750 iA

    Comment

    • Tojopa
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 1592
      • Kuopio

      #3
      mwm on tottunu räpläämään V-koneita Kohtuullisen nopea suoritus joka tapauksessa

      Comment

      • vpernu
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 522
        • Kouvola

        #4
        n. 4h meni ekal kerral mut se pitkitti vähän hommaa ku katkes se tulpan johto mikä oli lähinnä kuskia ku ei meinannu löytyy uutee johtoo sopivii päitä..

        Comment

        • Kump
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 83

          #5
          V12

          Pelkäsin myös alkuun hankalaa hommaa ja teetätin huollossa 3v sitten.
          Viime kesänä sitten vaihdoin itse takaluukusta löytyvällä alkuperäisavaimella ja hienosti kävi,toki sormeni ovat normaalia pidemmät.Huomasin kuten epäilinkin että molemmat lähimpänä tulipeltiä olevat tulpat oli jäänyt edellisellä kerralla vaihtamatta,kaikista laskutettu tietenkin. Paksut oli asentajan kädet eli olis pitäny tietää ettei ne sinne mahdu ja jättää kylmästi vaihtamatta. Vastaavia kertomuksia löytyy seiska foorumeista. eon 2 a5.60€ =57,20 lasutettu ja työstä ei löytyny hintaa mutta ison ispektion II sisältyy ja se makso 160€(Saksassa ei BMW:llä).Sen koommin en ole ketään muita juuri päästäny autooni käsiks ja kaiken tehny itse,ainoa keino tietää että homma tulee tehdyksi oikein.

          Kump

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16457
            • Asikkala

            #6
            Ot mutta huhu kertoo että lahdessa (saattoi olla merkkiliike, en muista varmasti) asentaja laittoi tulpat kiinni pulttipyssyllä eikä edes kiertäny alkuun käsillä... En tiedä mikä moottori oli kyseessä mutta tais olla urakkapalkalla.

            Comment

            • dunkelblau
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 1151
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by jpaitala View Post
              Itsellä ko. operaatio on vielä edessä jossain vaiheessa talvea ja tuntuu aika kovalle suoritusajalle tuo....

              Haluatko vaihtuu minun autosta myös??
              Näyt olevan aika isokokonen kaveri, riittääkö 60cm? Voi olla, että ei ihan onnistukaan kuten kynäniskoilta?
              "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

              Comment

              • Bemu500
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 2992
                • INvaLA

                #8
                Originally posted by dunkelblau View Post
                Näyt olevan aika isokokonen kaveri, riittääkö 60cm? Voi olla, että ei ihan onnistukaan kuten kynäniskoilta?
                Ei taida olla avassa omakuva??
                -Official member of BTCF-Sauna team-


                e91 325i -06

                Comment

                • jpaitala
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 65
                  • Itä-Suomi

                  #9
                  Originally posted by Bemu500 View Post
                  Ei taida olla avassa omakuva??
                  Hieman kyllä offtopic menee nyt mutta mutta: eipä ole avatar onneksi omakuva....
                  Mutta kyllä tuo koko joskus on haitaksikin 195cm/145kg.
                  '96 BMW 750 iA

                  Comment

                  • allu72
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2005
                    • 78

                    #10
                    nostellaas vanhaa topikkia kun näytti sellainen olevan...

                    pitäis tulpat vaihdella m70 ja katselin että kyllä sinne just ja just avaimen (kai) saa joka lävelle. varsinkin jos irroittaa pesunestesäiliön ja sen plusnapahässäkän. mutta perkele kun homma tyssää heti alkuunsa. tulpanhatut niin helvetisti paikallaan. yhden sai kiskastua irti mutta siinä oli tilaa nyppästä. eli ainakaan kymmentä ei saa irti.

                    onko hattujen irrottamiseen jotain jekkua? en ole ikinä nähnyt tuollaisia johtoja jotka on päällystetty keraamisilla renkailla. olisko alkuperäiset sitten??
                    E12 520 Automatic -76 (RIP)
                    E23 735iA -84 (myyty)
                    E32 750iA -88 (ajopeli)

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #11
                      Originally posted by allu72 View Post
                      en ole ikinä nähnyt tuollaisia johtoja jotka on päällystetty keraamisilla renkailla. olisko alkuperäiset sitten??
                      Ne on jyrsijöitä varten, siis ne rinkulat. Osassa eurooppaa oikea maanvaiva kun nakertavat syttyjohdot paskaksi.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • allu72
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2005
                        • 78

                        #12
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Ne on jyrsijöitä varten, siis ne rinkulat. Osassa eurooppaa oikea maanvaiva kun nakertavat syttyjohdot paskaksi.
                        ah, ymmärrän. mutta millähän ne hatut saisi irti? hatutkin keraamiset niin ei oikein viitsi mistään pihdeistäkään kustomoida ulosvedintä
                        E12 520 Automatic -76 (RIP)
                        E23 735iA -84 (myyty)
                        E32 750iA -88 (ajopeli)

                        Comment

                        • Dunky
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 4929
                          • Kotka

                          #13
                          Kysyppäs JoniB:ltä!
                          Vaihtoi bemun omalla avaimella parkkipaikalla muistaakseni
                          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                          Comment

                          • JoniB
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 551
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by Dunky View Post
                            Kysyppäs JoniB:ltä!
                            Vaihtoi bemun omalla avaimella parkkipaikalla muistaakseni
                            No näin tein

                            850:iin vaihdoin tulpat parkkipaikalla suorastaan kädenkäänteessä ja nimenomaan bmw:n omalla tulppa-avaimella joka löytyy työkaluboksista

                            e38 750:iin myös parkkiksella, mutta nivelpäisellä räikällä


                            e32 750:iin joutuu ottamaan "pissapojan" säiliön irti, mutta muuten vaihtuu ihan leikiten. Kuskinpuolella pari tulppaa joutuu normaalin "lyhyen" jatkon sijasta irroittamaan metodilla:

                            Nivelpäinen räikkä --> Lyhyt nivelletty jatkopala(on lyhyempi kuin lyhyt 1/2"jatko), tulppa-hylsy.

                            Näin se homma etenee

                            Comment

                            • JoniB
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 551
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Originally posted by allu72 View Post
                              ah, ymmärrän. mutta millähän ne hatut saisi irti?
                              Hatut on varmasti tiukalla, mutta pyörittelemällä ja nykimällä olen tähän asti saanut johdot irroitettua.
                              Kuskinpuolella saattaa olla pari kinkkistä johtoa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎