Legenda kertoo että vehon aikaan olivat ensimmäisten v12 koneiden tulppien vaihdosta laskuttaneet 8 tunnin työn. Tänään päätin vaihtaa omaani. Ensimmäiseksi kerrraksi 1h 15min ei tunnu pahalta. Oli muuten iso apu paineilmaräikästä sen lähinnä kuskia olevan tulpan vaihdossa. Minkälaisia kokemuksia/vinkkejä muilla?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kuningasmoottorin tulppien vaihto
Collapse
X
-
V12
Pelkäsin myös alkuun hankalaa hommaa ja teetätin huollossa 3v sitten.
Viime kesänä sitten vaihdoin itse takaluukusta löytyvällä alkuperäisavaimella ja hienosti kävi,toki sormeni ovat normaalia pidemmät.Huomasin kuten epäilinkin että molemmat lähimpänä tulipeltiä olevat tulpat oli jäänyt edellisellä kerralla vaihtamatta,kaikista laskutettu tietenkin. Paksut oli asentajan kädet eli olis pitäny tietää ettei ne sinne mahdu ja jättää kylmästi vaihtamatta. Vastaavia kertomuksia löytyy seiska foorumeista. eon 2 a5.60€ =57,20 lasutettu ja työstä ei löytyny hintaa mutta ison ispektion II sisältyy ja se makso 160€(Saksassa ei BMW:llä).Sen koommin en ole ketään muita juuri päästäny autooni käsiks ja kaiken tehny itse,ainoa keino tietää että homma tulee tehdyksi oikein.
Kump
Comment
-
-
Originally posted by jpaitala View PostItsellä ko. operaatio on vielä edessä jossain vaiheessa talvea ja tuntuu aika kovalle suoritusajalle tuo....
Haluatko vaihtuu minun autosta myös??"Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
Comment
-
-
Originally posted by dunkelblau View PostNäyt olevan aika isokokonen kaveri, riittääkö 60cm? Voi olla, että ei ihan onnistukaan kuten kynäniskoilta?
Comment
-
-
nostellaas vanhaa topikkia kun näytti sellainen olevan...
pitäis tulpat vaihdella m70 ja katselin että kyllä sinne just ja just avaimen (kai) saa joka lävelle. varsinkin jos irroittaa pesunestesäiliön ja sen plusnapahässäkän. mutta perkele kun homma tyssää heti alkuunsa. tulpanhatut niin helvetisti paikallaan. yhden sai kiskastua irti mutta siinä oli tilaa nyppästä. eli ainakaan kymmentä ei saa irti.
onko hattujen irrottamiseen jotain jekkua? en ole ikinä nähnyt tuollaisia johtoja jotka on päällystetty keraamisilla renkailla. olisko alkuperäiset sitten??E12 520 Automatic -76 (RIP)
E23 735iA -84 (myyty)
E32 750iA -88 (ajopeli)
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostNe on jyrsijöitä varten, siis ne rinkulat. Osassa eurooppaa oikea maanvaiva kun nakertavat syttyjohdot paskaksi.E12 520 Automatic -76 (RIP)
E23 735iA -84 (myyty)
E32 750iA -88 (ajopeli)
Comment
-
-
Originally posted by Dunky View PostKysyppäs JoniB:ltä!
Vaihtoi bemun omalla avaimella parkkipaikalla muistaakseni
850:iin vaihdoin tulpat parkkipaikalla suorastaan kädenkäänteessä ja nimenomaan bmw:n omalla tulppa-avaimella joka löytyy työkaluboksista
e38 750:iin myös parkkiksella, mutta nivelpäisellä räikällä
e32 750:iin joutuu ottamaan "pissapojan" säiliön irti, mutta muuten vaihtuu ihan leikiten. Kuskinpuolella pari tulppaa joutuu normaalin "lyhyen" jatkon sijasta irroittamaan metodilla:
Nivelpäinen räikkä --> Lyhyt nivelletty jatkopala(on lyhyempi kuin lyhyt 1/2"jatko), tulppa-hylsy.
Näin se homma etenee
Comment
-
Comment