Announcement

Collapse
No announcement yet.

540ia - Rakennussarja...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    #46
    Ettei menisi pelkäksi murehtimiseksi niin pitää sanoa, että autossa on kyllä paljon hyvääkin. Ensinnäkin se on käytännössä niin ruosteeton pelleiltään, kuin tuon ikäinen auto voi olla ja maalipinnaltaan hyvä, massattukin joskus. Lisäksi se on valmiiksi "tunattu" sen verran mitä halusinkin = hieman laskettu alemmas, valkoiset vilkut joka paikassa, nätit vanteet. Väri on hieno, sisusta on erinomaisessa kunnossa, ehjä ja penkit ryhdissään. On vielä sporttipenkeillä, jotka sopii mun perseelle todella hyvin. Kaikki näytöt toimii, ei pikselivirheitä, kaikki mittarivalot toimii ja lähes kaikki katkaisimien valot toimii, hyvä MP3-soitin, kaukosäätöinen keskuslukko + ajonesto + hälytin löytyy ja toimii. Mittarissa siedettävä lukema, historiaa jonkin verran tiedossa, ilmastointiautomatiikka tuntuu toimivan, kaikki sähkövemputtimet (lasit, peilit, kattoluukku, takalasin verho, penkit) toimii moitteettomasti.

    Mikä tärkeintä... Auto liikkuu todella iloisesti. Automaattilaatikko toimii kuin unelma, ei mitään merkkejä ongelmista (ja nyt kun tuon kirjoitin niin huomenna se räjähtää maata kiertävälle radalle). E-asennossakin toimii siten, että mahdollistaa ripeät, asialliset kiihdytykset, mutta on silti suhteellisen bensataloudellinen, *-asentoa en ole juuri kokeillut ja S-asennolla mennään sitten tarvittaessa tarkalleen vaihdot punarajalle vieden. Ja lähtee meinaan kiukkuisesti kyllä viemään. Luistonesto toimii (luojan kiitos), kuten kuuluukin. Alla on uudet kitkat ja tallissa (ilman vanteita tosin) lähes uudet kesikset. Voimansiirrosta ei kuulu pelottavia ääniä ja alusta toimii mutkateilläkin todella hienosti. Jopa kitkoilla. 280nm alkaen n. 1000rpm ja 400nm maksimivääntö on kyllä asioita joiden avulla aika hyvin unohtuu pienemmät murheet...
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

    Comment

    • jsa014
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1651
      • Turun Pallivaha

      #47
      Originally posted by bemu2000 View Post
      onkos kukaan mitannut E34 540iA:n todellisia kulutuksia? ajotietokone varmasti hiukan valehtelee, mutta kuinka paljon... aika pieneltä kuulostaa reilut 8 litraa sadalle. :think
      Kuten aiemmin kirjoitin, Turku-Kuopio-Turku, todellinen kulutus 8.8l/100km. Laskettu GPS:n antamista kilometreistä ja tankatuista litroista. Keskinopeus oli jotain 90km/h
      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

      Comment

      • jsa014
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1651
        • Turun Pallivaha

        #48
        Originally posted by Tenox View Post
        Automaattilaatikko toimii kuin unelma, ei mitään merkkejä ongelmista (ja nyt kun tuon kirjoitin niin huomenna se räjähtää maata kiertävälle radalle). E-asennossakin toimii siten, että mahdollistaa ripeät, asialliset kiihdytykset, mutta on silti suhteellisen bensataloudellinen, *-asentoa en ole juuri kokeillut ja S-asennolla mennään sitten tarvittaessa tarkalleen vaihdot punarajalle vieden. :
        Näissä E34 540:n automaateissa näkyy olevan jotain eroja, mulla ei ole E/*/S valintoja, vaan A/S. Eli adaptive ja sport. Eli mulla on tuo oppiva laatikko joka esim talvella haistelee ABS-antureista etu ja takapään pyörimiseroja ja säätää vaihot sen mukaan. Samoin säätää vaihdot ajotavan mukaan.

        Leka varmaankin informoi laatikkojen eroista tarkemmin
        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          #49
          Voisin kuvitella, että A/S laatikko on uudempi ja tuo missä on E/S/* on vanhempi. Mullahan on 92 rekattu 1993 malli ja sulla kait 1995 malli? Tai vaikka laatikko olisi sama, niin sen sähköinen puoli lienee uusittu jossain vaiheessa? Kävin koeajamassa yhtä toistakin 540ia:ta ja siinä oli tää sama kuin mulla. 1993 mallinen sekin.

          Kulutuksesta, että nyt kun on hiukan enemmän kaupunkiajoa kuin mulla normaalisti ja lisäksi testailua / koeajoa huoltojen jälkeen, niin näyttääpi 12,0l / 100km tällä hetkellä.

          Sellaista kysyisin vielä, että mitä veikkaatte: Jos tuohon nyt laittaisi vain katit paikoilleen - ei lambdoja - niin toimisiko ja pysyisikö katit ehjinä ja menisikö päästöistä läpi?

          Ihmettelen edelleen sitä, että tuo auto ihan aikuisten oikeasti toimii ihan sairaan hyvin niin hitaassa ajossa, tavallisessa, ripeässä, kuin ihan huippukierroksillakin. Ja toimii niin kuumana kuin kylmänäkin, eikä edes kuluta normaalista poikkeavasti. Että mihnä niitä laamoja tarvitaan? :think

          EDIT: Onkos muilla 540ia:n omistajilla laatikoissaan sellainen ominaisuus, että selvästi huomaa hidastaessa miten laatikko vaihtaa pienemmälle (kierrokset nousee) ja moottori jarruttaa? Edellisessä Mersussa kun alaspäinvaihtoja ei perstuntumalla havainnut. Siis mielestäni tuo on ihan hyvä noin kyllä. Sporttisemman oloinen.
          Last edited by Tenox; 05-01-2007, 20:57.
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #50
            Mikäs tämä on kun ETK antaa katittoman ja lambdattoman vaihtoehdon. hakukriteereinä 92-93 mallin 540iA.

            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • Tenox
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 1732

              #51
              Huomasin saman, mutta ei auta mulla, kun on vähäpäästöinen otteen mukaan. Ei saa millään katsastettua Suomessa katittomaksi. Jokin verohelpotustekninen asia. Eikä tuo ole katiton ollutkaan.

              Sikäli tietty tuo taitaa selvittää sen, että miten on mahdollista, että tuo toimii ilman lambdoja ja katteja... Ilmeisesti molemmat liittyvät vain ikään kuin toisiinsa ja päästöjen vähentämiseen.
              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

              Comment

              • 540iA Tapsa
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 97
                • Kangasala

                #52
                jos siinä ei ole lambdoja niin missäs ne johdot on? minne ne on hukattu? meinaa ne alkuperäiset johdot/liitin 2kpl on sellaisessa pellissä kiinni lambda-anturin vieressä..
                hullua jos johdotkin on revitty pois...?

                miten se toimii niin hyvin vaikkei oo lambdoja.. Tiedän kyllä että ohjainpoksi käyttää anturivian ollessa vikaohjelmaa.. :think
                -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                Auto: e46 330d manual touring -00
                -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                -ex: e34 525tds touring -94
                -ex: e34 540iA
                -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                Moottoripyörät:
                Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                KTM EXC-F 250 -08
                ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                ex: Gas Gas EC300
                ex: Husqvarna CR125

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1985
                  • Tampere

                  #53
                  Originally posted by Tenox View Post
                  Huomasin saman, mutta ei auta mulla, kun on vähäpäästöinen otteen mukaan. Ei saa millään katsastettua Suomessa katittomaksi. Jokin verohelpotustekninen asia. Eikä tuo ole katiton ollutkaan.

                  Sikäli tietty tuo taitaa selvittää sen, että miten on mahdollista, että tuo toimii ilman lambdoja ja katteja... Ilmeisesti molemmat liittyvät vain ikään kuin toisiinsa ja päästöjen vähentämiseen.
                  Mielenkiintoista olisi verrata 540:n päästöarvoja katillisen ja katittoman välillä. Kai se voi hyvinkin toimia ilman lambdaa ja kattia, mutta silloin ei voida puhua vähäpäästöisestä. Käsittääkseni lambdallisessa tietokone pyrkii säätämään seoksen mahdollisimman sopivaksi ajon aikana, jolla on tietysti vaikutusta esim. polttoaineen kulutukseen.
                  Last edited by pheno; 05-01-2007, 23:16.

                  Comment

                  • jsa014
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1651
                    • Turun Pallivaha

                    #54
                    Mutta miten tuo auto on sitten katsastettu viime syksynä, vai onko uus putkisto laitettu sen jälkeen?
                    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #55
                      Originally posted by jsa014 View Post
                      Näissä E34 540:n automaateissa näkyy olevan jotain eroja, mulla ei ole E/*/S valintoja, vaan A/S. Eli adaptive ja sport. Eli mulla on tuo oppiva laatikko joka esim talvella haistelee ABS-antureista etu ja takapään pyörimiseroja ja säätää vaihot sen mukaan. Samoin säätää vaihdot ajotavan mukaan.

                      Leka varmaankin informoi laatikkojen eroista tarkemmin
                      En mä noita ulkoa muista, voin kyllä kaivaa tiedot jostain jos joku niitä tarvii.

                      Jos lambdan tieto puuttu niin se näkyy kyllä testerissä vikakoodina. Samoin DME on nilkutusmoodissa ja se näkyy kyllä bensankulutuksessa ja tuntuu tehonpuutteena.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • jsa014
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1651
                        • Turun Pallivaha

                        #56
                        Kyllä tuo hiukan kiinnostaa, ETK:n mukaan 92 ja 95 malleissa ois sama laatikko, A5S560Z.
                        Mutta onkohan tuo 92 laatikko sitten "manuaaliautomaatti" ja 95 sähköinen ja oppiva.
                        Last edited by jsa014; 06-01-2007, 00:23.
                        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                        Comment

                        • 540iA Tapsa
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2005
                          • 97
                          • Kangasala

                          #57
                          laatikko on tietääkseni vuosimallista riippumatta sama. mutta ohjainboksi on muuttunut jossain -94 paikkeilla. uudempi on AGS-ohjaus eli adabtive.. jotain ja vanhempi EGS-ohjaus eli Elektronic ja jotain.. näissä missä on ags ohjaus on vaihdevivun luona A-S nappi ja joissa on vanhempi egs-ohjaus on - S-E-W- nappi. S=Sport E=economy W=winter.

                          molemmat kyllä on ajotyylin oppivia laatikoita.. AGS- jotenkin parempi. ainakin talvitoiminto on siinä parempi..äkkiseltään en ole huomannut eroa autoissa olipa kumpi ohjaus tahansa..
                          -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                          Auto: e46 330d manual touring -00
                          -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                          -ex: e34 525tds touring -94
                          -ex: e34 540iA
                          -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                          Moottoripyörät:
                          Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                          KTM EXC-F 250 -08
                          ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                          ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                          ex: Gas Gas EC300
                          ex: Husqvarna CR125

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            #58
                            Originally posted by 540iA Tapsa View Post
                            jos siinä ei ole lambdoja niin missäs ne johdot on? minne ne on hukattu? meinaa ne alkuperäiset johdot/liitin 2kpl on sellaisessa pellissä kiinni lambda-anturin vieressä..
                            hullua jos johdotkin on revitty pois...?

                            miten se toimii niin hyvin vaikkei oo lambdoja.. Tiedän kyllä että ohjainpoksi käyttää anturivian ollessa vikaohjelmaa.. :think
                            Nämä kaksi asiaa askarruttavat KOVASTI myös minua. En ole päässyt niin hyvin auton alle, että olisin löytänyt sen paremmin lambdoja, kuin niiden johtojakaan. Pelkään juuri sitä, että myös johdot on poistettu. Mikä olisi todella outoa ja kummallista.

                            Faktaa: Autossa on kattien tilalla suorat putket 1. vaimentimelle asti. Auto toimii erittäin hyvin. Paremmin perstuntumalla kuin vakio, eikä ainakaan huonommin...

                            Vaihtoehtoja:
                            1) Autossa on lambdat, en vain yksinkertaisesti ole löytänyt niitä. (Epäilen kovasti tätä vaihtoehtoa)
                            2) Autossa ei lambdoja. Virilastu ohittaa vikaohjelman. (Pelkkää arvailua)

                            Kiinnostaisi tosiaan tietää itsekin nuo päästöt ja se, että riittäisikö se, että asentaa pelkät katit. Epäilen.
                            Last edited by Tenox; 06-01-2007, 01:28.
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • Tenox
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1732

                              #59
                              Originally posted by jsa014 View Post
                              Mutta miten tuo auto on sitten katsastettu viime syksynä, vai onko uus putkisto laitettu sen jälkeen?
                              Tuotu Suomeen loppukesästä ja rekisteröintikatsastettu käsittääkseni 15.09.2006. Katsastuslapussa päästöarvot OK, rekisterissä siis merkintä: Vähäpäästöinen. Eli on laitettu putki vasta katsastuksen jälkeen. Ei kai ole muita vaihtoehtoja.
                              Last edited by Tenox; 06-01-2007, 01:29.
                              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                              Comment

                              • Tenox
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1732

                                #60
                                Originally posted by Leka View Post
                                Jos lambdan tieto puuttu niin se näkyy kyllä testerissä vikakoodina. Samoin DME on nilkutusmoodissa ja se näkyy kyllä bensankulutuksessa ja tuntuu tehonpuutteena.

                                Voiko lastu "huijata" siten, että DME (mikä se sitten onkin) pysyisi normaalimoodissa? Bensankulutus on jopa yllättävän vähäistä ja tehoa, kuten sanoin on verraten vakioon, vähintään yhtä paljon.

                                Outoa...

                                EDIT: Toimii vakiolastulla ihan yhtä hyvin ilman katteja ja lambdoja. Saapa nähdä miten toimii syksyllä niiden asennuksen jälkeen...
                                Last edited by Tenox; 11-03-2007, 01:36.
                                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎