Announcement

Collapse
No announcement yet.

318iS tehonlisäys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2539
    • .

    #61
    Originally posted by Tonppa1 View Post
    Harrastetaas vähän teoriaa :think
    Täytyy pohtia tän M42 koneen hyviä ja huonoja puolia ahdettuna pienellä budjetilla. Jos sitä raaskis tollaiseen sijottaa

    Vakiona vois jotain holsettia kestää, mutta miten noita "modernimpia" alhaalta herääviä pakopainehirviöitä? MHI, yms.

    Kertokaa tietäjät onko NA koneeseen suunitellut 10,8:1 Wisecot oikeasti kovempaa seosta, kun turbo käyttöön tehdyt? Eli haettu keveyttä vapariin, eikä kestä ahdettuna?

    Lisäksi jos jollain on tietoa M40 ja M42 kansien palotilojen tilavuuksista, niin otetaan tietoa mielellään vastaan.

    M40 ja M42 on sama 81mm isku, niin saako M40 8,8:1 puristeisilla veiveillä ja männillä 9:1 kieppeille puristukset M42:ssa?

    Jatketaan haastavilla kysymyksillä. Hondan b18c1 koneessa on muuten sopivat 138mm veivit, mutta yläsilmä on 21mm vs. orkkis 22mm. Millä ihmeellä sais sovitettua? B16a koneeseen sais kyllä sopivaa 84mm mäntää, mutta jos budjetti on kymppejä ja halutaan askarrella.

    Toki saa viisaat ehdotella muitakin tapoja saada puristuksia alas ja tehoja ylös.

    Samalla setupilla luulis M42 saavan 10-30% enemmän tehoa, kun M40?
    E30:n ja vanhimmissa E36:n M42-moottoreissa on syvemmällä 4,5mm kuopalla varustetut männät kuin 9/93-> valmistetuissa M42TU-moottoreissa, joissa käytetään 3,5mm kuopalla olevaa mäntää. Eli laittamalla vanhempaan koneeseen uudemman kansi tai uudempaan koneesen vanhemman männät saadaan puristusta hieman laskettua. Näin tehtäessä myös palotilan ja männän muoto pysyy toisiinsa sopivana sekä paljealue pienenä, mitä ei taas tapahdu M40-mäntää tai lyhyempää kankea käytettäessä. Sitä en tiedä mikä on tuleva puristussuhde.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Tonppa1
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 142
      • Hki

      #62
      Originally posted by Freak View Post
      Näin tehtäessä myös palotilan ja männän muoto pysyy toisiinsa sopivana sekä paljealue pienenä, mitä ei taas tapahdu M40-mäntää tai lyhyempää kankea käytettäessä. Sitä en tiedä mikä on tuleva puristussuhde.
      Tosta paljealueesta on vähän ristiriitaista tietoa liikkeellä. Monet on väittäneet, että on vain hieman hyötyä vain kierrosalueen keskellä. Varsinkin 4-venttiilikoneessa paljealue on aika olematon ihan tilasyistä vs 2-venttiilikoneet.
      Muodostuukohan kuopaton mäntä ja lyhyempi veivi ongelmaksi?
      Rohkeesti vaan kokeilemaan? :think Oishan se harrastuksen kannalta tylsää onnistua kerralla.
      Mielummin toki otan edelleen hyviä vinkkjä vastaan!
      E46 320dAT -02

      Comment

      • Bambu
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 282
        • Kuusankoski

        #63
        Nostetaas vanhaa topikkia.

        Itsellä edessä E30 iS:ssä koneen kunnostus ja ehkä sinne jotain pientä viriä vois hifistellä. Väljää löytyy sylinterin ja mäntien välistä (400tkm ovat tehneet tehtävänsä), siis poraukseen lähtee lohko. Mihin kokoon lohko kannattaa porauttaa ja minkälaiset ja mistä männät hommata?

        sigpic

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5153
          • Kuopio

          #64
          Originally posted by Bambu View Post
          Nostetaas vanhaa topikkia.

          Itsellä edessä E30 iS:ssä koneen kunnostus ja ehkä sinne jotain pientä viriä vois hifistellä. Väljää löytyy sylinterin ja mäntien välistä (400tkm ovat tehneet tehtävänsä), siis poraukseen lähtee lohko. Mihin kokoon lohko kannattaa porauttaa ja minkälaiset ja mistä männät hommata?
          Uusien mäntien + porautuksen hinnalla saa 150tkm ajettua 318is moottoria.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • Bambu
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2007
            • 282
            • Kuusankoski

            #65
            Originally posted by jani View Post
            Uusien mäntien + porautuksen hinnalla saa 150tkm ajettua 318is moottoria.
            On sekin käynyt mielessä, että ostaisi jonkin vähempi ajetun ja tekisi siihen perushuollon, mutta kumpi käy sitten loppujen lopuksi kalliimmaksi? Onko sulla joku kone mielessä, vai mistä meinasit koneita saatavan?
            Last edited by Bambu; 03-06-2009, 20:52.

            sigpic

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              #66
              Originally posted by jani View Post
              Uusien mäntien + porautuksen hinnalla saa 150tkm ajettua 318is moottoria.
              Nii, tai halvemmallakin saa tuon verran ajettuja koneita ja E36 kokonaisen kopan päälle

              Ja sitten sillä on kuitenkin ajettu 150tkm ja vikaa voi olla vaikka mitä. Itse kun tekee kunnolla niin tulee käytännössä "uusi" ja tietää että on varmasti kunnossa:think
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • Bambu
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2007
                • 282
                • Kuusankoski

                #67
                Noniin makkis myyppäs sitten halvalla ratapäivän jälkeen kamppees mulle, ni laitan kahdesta koneesta yhden hyvän

                Realoem antaa männille hinnaksi reilun 200e, mutta onko kpl vai sarja, kappale uskoisin :think sekä renkaille 50e. Tonnin reissu ois mäntien suhteen orkkisosilla. Eiköhän tuohon kuitenkin tarvikkeena löydy Pitäisi kysellä porautuksen hintoja, kun olen aivan ulalla paljon semmoinen lysti maksaa...

                sigpic

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #68
                  Mittaa nyt ensin paljonko siellä on välystä.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #69
                    Eiköhän männät saada renkaineen hommattua 200-300e
                    Poraukset ovat luokkaa 20e/pytty

                    Ja mäntien ja sylinterien välinen väljyys on luokkaa 1,5-2mm, kun on painettuna toiseen reunaan.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #70
                      Ei välystä mitata männän laesta, sen kuuluukin olla väljä kylmänä.

                      200-300e männät kannattaa unohtaa jos uusista osista on puhe, menee jokkistouhuiksi.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5153
                        • Kuopio

                        #71
                        Originally posted by Cell View Post

                        200-300e männät kannattaa unohtaa jos uusista osista on puhe, menee jokkistouhuiksi.
                        Juuri näin! Tuolla hintaa ei saa BMW:n koneeseen kelvollisia viritysmäntiä todellakaan.

                        Kunnolliset männät maksavat n. 200e/reikä ja poraus 100e = 900e kuolema. Lisäksi täytyy muistaa että 400tkm ajettu moottori on kaikin puolin jo aika väsynyt verrattuna 150tkm ajettuun. Täytyy muistaa vielä että kun ostat uuden koneen, voit myydä vanhan "ehjän" vielä pois summalla x.
                        Last edited by jani; 03-06-2009, 23:46.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #72
                          Jos haluaa päästä halvemmalla ja silti tehdä kunnolla, kannattaa tutkia saisiko sopivia mäntiä jostain muusta bemarin koneesta. Itse männät tuskin ovat kauheasti orkkismitastaan kuluneet tuossa is:n koneessakaan, mutta sylinterit ovat soikeat tai ainakin sen verran kasvaneet ettei renkailla enää saa kompensoitua.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            #73
                            Originally posted by jani View Post
                            Juuri näin! Tuolla hintaa ei saa BMW:n koneeseen kelvollisia viritysmäntiä todellakaan.

                            Kunnolliset männät maksavat n. 200e/reikä ja poraus 100e = 900e kuolema. Lisäksi täytyy muistaa että 400tkm ajettu moottori on kaikin puolin jo aika väsynyt verrattuna 150tkm ajettuun. Täytyy muistaa vielä että kun ostat uuden koneen, voit myydä vanhan "ehjän" vielä pois summalla x.
                            Tässähän oli haettu jotain kaiken kestäviä viritysmäntiä
                            Vaan eiköhän tässä Bambun tapauksessa kelpaa alakertaan ihan perusmännät ja jos sitten samassa rempassa jotain pikku viilailuja tekis.

                            Itse tiedän kuitenkin sellaisia 2.5l kisakoneita joissa puristuspaineet ovat aivan älyttömiä ja takapyörätehot ovat +250hp ja nekin ovat tehty aivan "perusmännillä"
                            Myöskin mittatilaus männätkin saa jo jollain 700-800e
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5153
                              • Kuopio

                              #74
                              Originally posted by makkis View Post
                              Itse tiedän kuitenkin sellaisia 2.5l kisakoneita joissa puristuspaineet ovat aivan älyttömiä ja takapyörätehot ovat +250hp ja nekin ovat tehty aivan "perusmännillä"
                              Myöskin mittatilaus männätkin saa jo jollain 700-800e
                              Nuohan on jo 500e kalliimmat ?

                              Mutta jos niitä kelvollisia mäntiä saa 200-300e hintaan ko. moottorin, varmaan myös jaat tietosi meidän muiden harrastajien kesken niin varmasti kerrot mistä mäntiä saa tuohon hintaan?
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • S4Driver
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2006
                                • 572
                                • Kaukana

                                #75
                                -

                                JE-pistonsin takomännät haluamallasi porauksella ja puristuksella 653,02 amerikan rahaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎