Announcement

Collapse
No announcement yet.

etusivulasien tummennus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wiking
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2005
    • 1641
    • Laihia

    #46
    Tääläpäin saa ainakin katsastuskonttorilta etukalvoista vain korjauskehoituksen, jolla ei ole mitn merkitystä

    Autoni sai uutta ilmettä tummennuksilla:
    Nyt
    BMW 330e g21 M-Sport
    Ennen
    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

    Comment

    • Qman
      Newbiemmer
      • Jul 2007
      • 26

      #47
      Tääläpäin saa ainakin katsastuskonttorilta etukalvoista vain korjauskehoituksen, jolla ei ole mitn merkitystä.
      Ei toistaiseksi ole mitään merkitystä. Jos olen ymmärtänyt oikein niin marraskuun jälkeen vuosikatsastuksen huomautukset sekä tien päällä annetut korjauskehoitukset merkitään suoraan AKE:n tietoihin. Enää ei auta rekisteriotteen "kadottaminen"..

      Comment

      • Krynx
        BTCF Member
        • Sep 2006
        • 908
        • á la Temmes

        #48
        Originally posted by NokiLeka View Post
        Nyt tulee MUTUa, mutta eikös tummennetut lasit ole lailliset jos ne on ns. tehdasasenteiset? Eli hommaa lasifirmasta tummemmaksi tehdyt lasit tarvittavilla merkinnöillä ja iskee paikalleen niin ei inssillä/poliisilla pitäisi olla mitään sanomista, kunhan nuo %-säännökset täyttyy. Onhan nämä panssariautot yleensä lähes mustilla laseilla ja koska määräykset pitäisi olla samat kaikille niin...
        En ole varma että toimiiko tämäkään nykyisin. Itsellä on tummahkot lasi ympäriinsä tuulilasiamyöten. Teetetty aikoinaan jossain lasifirmassa. Mutta edellinen omistaja on otteeseen saanut tekstin jossa lukee että tummennukset tehty ennen vuotta 1994 ja ei normaali kalvotummennus. Vuoden aikana vain kaksikertaa on yritetty revityttää kalvoja poliisin toimesta ja kerran katsastuksessa. Mutta siihen on jäänyt kun on esitellyt otteen Vieläköhän joku firma tekee noita. Jos esim tahtoo uuden tuulilasin sävysävyyn :think
        E39 525d -00
        E39 523i-96
        E30 316 -86

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #49
          Originally posted by NokiLeka View Post
          Nyt tulee MUTUa, mutta eikös tummennetut lasit ole lailliset jos ne on ns. tehdasasenteiset? Eli hommaa lasifirmasta tummemmaksi tehdyt lasit tarvittavilla merkinnöillä ja iskee paikalleen niin ei inssillä/poliisilla pitäisi olla mitään sanomista, kunhan nuo %-säännökset täyttyy. Onhan nämä panssariautot yleensä lähes mustilla laseilla ja koska määräykset pitäisi olla samat kaikille niin...
          Taikasana tässä on se E-hyväksyntämerkki joka jokaisesta hyväksytystä=laillisesta lasista pitää löytyä. Lasifirmassa tehdyjä tummempia laseja ei voida leimata E-hyväksytyiksi ilman tehdas-speksejä, joten vain tehtaalla E-speksatut tummennukset hyväksytään.
          Etusivulasit saa muuten tummentaa hartialinjasta taakseppäin...

          Comment

          • Wiking
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2005
            • 1641
            • Laihia

            #50
            Originally posted by Hemi View Post
            Taikasana tässä on se E-hyväksyntämerkki joka jokaisesta hyväksytystä=laillisesta lasista pitää löytyä. Lasifirmassa tehdyjä tummempia laseja ei voida leimata E-hyväksytyiksi ilman tehdas-speksejä, joten vain tehtaalla E-speksatut tummennukset hyväksytään.
            Etusivulasit saa muuten tummentaa hartialinjasta taakseppäin...
            Mut eihän se ikkunassa oleva e-merkki häviä mihinkään tummennus käsittelyssä? Eli mitenkäs kukaan voi sanoa,että onko merkki siinä ollut kirkkaana vai tummana.
            Nyt
            BMW 330e g21 M-Sport
            Ennen
            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #51
              Originally posted by Wiking View Post
              Mut eihän se ikkunassa oleva e-merkki häviä mihinkään tummennus käsittelyssä? Eli mitenkäs kukaan voi sanoa,että onko merkki siinä ollut kirkkaana vai tummana.
              Siis nyt oli kyse tummempien ja kokonaan uusien lasien teettämisestä, ei tummentamisesta jota myöskään ei siis E-hyväksyttyyn saa tehdä millään menetelmällä.
              Eli tuossa lasin E-hyväksynnässä on tietty speksattu valonläpäisyarvo joka on autokohtainen ja jota ei siis saa muuttaa millään keinolla.

              Comment

              • Wiking
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2005
                • 1641
                • Laihia

                #52
                Originally posted by Hemi View Post
                Siis nyt oli kyse tummempien ja kokonaan uusien lasien teettämisestä, ei tummentamisesta jota myöskään ei siis E-hyväksyttyyn saa tehdä millään menetelmällä.
                Eli tuossa lasin E-hyväksynnässä on tietty speksattu valonläpäisyarvo joka on autokohtainen ja jota ei siis saa muuttaa millään keinolla.
                Mutta jos joku firma tekee jollain muulla menetelmällä kuin kalvolla tummennuksen e-merkittyyn lasiin, niin eihän sitä kukaan millään todistaa onko aito/voimassa oleva E merkintä?
                Nyt
                BMW 330e g21 M-Sport
                Ennen
                BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                Comment

                • tepabmw
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 834
                  • LAITAMAA

                  #53
                  ja jokainenhan varmasti tietää,että pelkästään kirkas lasi heikentää läpäisykykyä 10 prossaa,elikä vielä 15 voit lisätä kirkkaaseen,mut sitten kun lähes jokaisessa tuoreemmassa on jo sävylasit,niin ei tarvi ku olla paskainen lasi,ni ei mee enää mittauksesta läpi...nimimerkillä kikkailtu ja kokeiltu tuota kats. konttorillakin olevaa läpäisymittaria...

                  yllättävää,että lohjalla,kun noi sedät ovat "vähän" normipoliisia innokkaampia,tapahtui seuraavasti...

                  oli ämmäläisen kanssa kauppareissulla meidän surullisen kuuluisassa lohjan keskustassa n. klo. 15.30...sedät tulee vastaan ja huitoo ikkunasta,että pysähdy...etsivät vissiin jtn muuta tummaa e34 bemua ja todettuaan väärän auton,pahoittelevat ja pyytävät jatkamaan matkaa...
                  no minä siitä sitten nostan kytkintä ja painan ikkunankatkaisijaa,jolloin takaata kuuluu ääni,hei,hei,odotas vähän!!!
                  poijaat peruttaa takaisin ja kiukkuisena kysyy:onko pojalla kalvo etusivulasissa?!
                  minä siihen sitten,että kyllä on ja tiedän ettei sais olla...

                  setä siihen että ajas sivuun,nooh minä sitten ehdotan,että ajetaas tohon huoltiksen pihaan,ettei tukita tätä ruuhkaista kujaa sen enempää ja kurvaan esson parkkikselle...

                  setä tulee perässä ja autosta päästyään huutaa:vihes vittuun sä luulit lähteväs?!

                  nyt se surullisen kuuluisa suoni alkaa otsalohkossa pullistamaan ja vanhemmilta opitut hyvät käytöstavat unohtuvat...

                  kysyn rauhallisella ja asiallisella äänensävyllä:tuleeko sakkojenkirjoitus,vai saanko lähteä töihin takaisin,kun asiakas odottaa oven takana...?

                  setä siihen:nyt ei sulla oo enää kiire vaan nyt kirjoitetaan sulle laput ja huomautus kalvoista ja tulee noin sentin päähän nenä-nenään lähes kiinni ja kysyy:otathan noi kalvot pois?!!!!!

                  minä pidin viileyteni loppuun saakka ja sanoin:iskä ja äiti pienenä opetti,ettei saa valehdella,enkä nytkään sitä tee,tarkoittaen,ETTEI MULLA OO PIENINTÄKÄÄN TARKOITUSTA OTTAA NOITA KALVOJA POIS!!!!!!!!!!

                  kaikki voi tässä vaiheessa varmastikin arvata miten kävi...poliisisedän otsasuoni pullistui entisestään ja sanoi:nyt lähti sitten kilvet,et alappas ruuvata!

                  minä siihen,että ruuvaappas ite,ei oo mun aika päivästä suorittaa tienestejään,jolloin setä siihen,että kyllähän noi repimällä lähtee...!

                  tyyneyden palatessa,ilmoitin että hypi vaikka tasajalkaa katolla,mutta kaikki mitä hajoaa,tulee teidän maksettavaksi...
                  mitä tästä jäi käteen:kilvet konttorille ja ei hyvät suhteet paikalliseen poliisiin,mut SO WHAT,sitä saa mitä tilaa!
                  -Tepan Paja-
                  Veikkola city
                  0405203098
                  Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #54
                    Originally posted by Wiking View Post
                    Mutta jos joku firma tekee jollain muulla menetelmällä kuin kalvolla tummennuksen e-merkittyyn lasiin, niin eihän sitä kukaan millään todistaa onko aito/voimassa oleva E merkintä?
                    Mikähän tällainen menetelmä voisi olla, mikä ei paljastu sisäpintaa raapaisemalla?
                    Tällaisen lasin valonläpäisykyky voidaan kyllä tarkistaa ja verrata saatua tulosta ko.lasin E-hyväksyntäspeksiin. Toisaalta, ei ne katsastusinssit eikä ihan kaikki poliisitkaan niin täysiä imbesillejä ole etteivätkö huomaa massasta poikkeavaa lasin tummuutta.

                    Comment

                    • juhniemi
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2007
                      • 40

                      #55
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Mikähän tällainen menetelmä voisi olla, mikä ei paljastu sisäpintaa raapaisemalla?
                      Tällaisen lasin valonläpäisykyky voidaan kyllä tarkistaa ja verrata saatua tulosta ko.lasin E-hyväksyntäspeksiin. Toisaalta, ei ne katsastusinssit eikä ihan kaikki poliisitkaan niin täysiä imbesillejä ole etteivätkö huomaa massasta poikkeavaa lasin tummuutta.
                      Sähkötummennus!

                      Comment

                      • RiteCo
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2007
                        • 97
                        • Harjamäki

                        #56
                        Vakuutusyhtiön kanta

                        Täällä on paljon puhuttu etusivulasien tummennuksista poliisin ja katsastusmiehen kannalta. Itseltäni on yli 10 vuotta sitten ystävällinen Tampereen poliisi kirjoittanut kalvojen poistokehoituksen silloisen E30:sen rekisteriotteeseen ja antoi toimenpiteelle jopa viikon aikaa. Laki on laki ja sitä ei tämän foorumin kautta muuteta.

                        Mutta miettikääpä seuraavaa skenaariota ja lue läpi oma vakuutuskirja:

                        Ajat risteys tai kaistanvaihtokolarin, oli syy sinun tai ei auto menee vakuutusyhtiön edustajan tarkastettavaksi. Edustaja toteaa, että autossa on lainvastaisesti tummennettu etusivulasit. -> Ajoneuvo ei ole lainmukaisessa liikennöinti kunnossa. Auton omistaja on tehnyt osaltaan vakuutuskirjan vastaisen sopimusrikkomuksen. Vakuutusyhtiöllä on mahdollisuus pudottaa korvausta 20 - 30% ja räikeimmissä tapauksessa evätä korvaus.

                        No onko vakuutusyhtiö hyväntekeväisyyslaitos? Bisness on bisness heillekin ja yleensä sopimusrikkojia ei silitellä kuin lekalla.

                        Voi tulla aika kalliit kalvot. Todennäköisesti joku vastaa tähän, että BS ei vaikuttanut hänen korvauspäätökseen, mutta haluatko Sinä kokeilla onneasi?


                        Sitä en kiellä ettei auto näytä paremmalta tummien lasien kanssa, kuten useimmat mainostoimistot kuvauksissaan käyttää. Jos jostain löytää alkuperäisillä E-merkinnöillä varustetu lasit on se jättipotti.
                        -x-x-x-x-x-x-x-x-

                        MFG RiteCo


                        W211 and 944

                        ex E21, ex E30, ex E39

                        Comment

                        • Dunky
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 4927
                          • Kotka

                          #57
                          Täällä Kotkassa 90 luvun alussa yksi firma "maalasi" laseja. Kävin itsekin katsomassa kuinka homma tehdään. Tuulilasi joka oli tummennuksessa irroitettiin autosta ja laitettiin tiettyyn kulmaan kenolleen ja lasin ylä reunaan levitettiin itse "maali" joka valui sitten lasia pitkin lattialle jälkeensä jättäen nätisti tummentuneen lasin. Tummuuden sai juuri halutuksi laittamalla eri annoksia itse peitettä... Tiedetään: Eihän tämmöinen nykyisin laillista ole :(
                          Täytyy sanoa että lasi oli todella tasaisesti tummentunut, tämä todettiin mittarilla myös.
                          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                          Comment

                          • juu-das
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 756
                            • Kuopio

                            #58
                            tuossa maalaamisessa tai sähköllä tummentamisessa on vaan se haittapuoli, että lasi tummentuu samalla %asteikolla myös sisältä päin katsottaessa..

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Originally posted by juhniemi View Post
                              Sähkötummennus!
                              Siis eiköhän nuo hiukankin normaalia tummemmat etupään lasit herätä sen verran leimalla inssien huomiota, että valonläpäisykyky voidaan mitata/määrätä mitattavaksi. Siis näin mikäli timantilla sisäreunaa raapastessa ei alta paljastu kirkasta....

                              Comment

                              • Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

                                #60
                                Mitenköhän tummennokset mitataan tällaisessa tapauksessa?
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎