vähäpäästöisen muutoskatsastaminen ei vähäpäästöiseksi

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OikeeJuGi
    replied
    e34 vm.1992

    Mitenkäs kun autoni on tuotu joskus suomeen ja rekisteriotteessa ei lue että olisi vähäpäästöinen. Eikä autosta löydy katalysaattoreita ja on hetki sitten kuitenkin leimattu.

    Eli voinko turbottaa laillisesti auton vai tarviiko niitä kalliita testejä tehdä?

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    puutaheinää
    Last edited by MikeDry; 12-01-2014, 09:51.

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Joku valopää keksi ohjeistaa 2000-luvun alkupuolella Ajoneuvohallintokeskuksesta (nykyinen TraFi), että kaikki tuontiautot täytyy merkitä vähäpäästöisiksi jos vähänkään on edellytyksiä sille. Vaikka oikeasti 1991 ja vanhempia ei olisi mitään tarvetta merkitä vähäpäästöisiksi. Eikä varmaan noita alle 1992 vuosimallisia suomiautoja ole taidettu aikoinaan merkitäkään. Korkeintaan katalysaattorista voi olla merkintä.

    Itsehän olen onnistuneesti rekisteröintikatsastanut aikoinaan Suomeen useita rajatapauksia mm. W140 S 600 mersun, joka oli 1991 vuonna käyttöönotettu. Tuli papereihin ei-vähäpäästöisenä ilman katalysaattoreita. Mutta aina nuo 1987 - 1991 on sellaisia rajatapauksia ja 1992 sekä uudemmat on lähes poikkeuksetta vähäpäästöisiä. Toki aina muutamia hyviä yksilöitä mahtuu näidenkin joukkoon.

    Ongelma on nimenomaan tuolla Trafin päässä tässä hulluudessa. Eivät varmaan halua, että autoja viritetään ja muutetaan ja siksi tuo vähäpäästöisyys leima on sitten lyöty useaan sellaiseen autoon johon se ei olisi ollut lainkaan välttämätön.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    puppua
    Last edited by MikeDry; 12-01-2014, 09:51.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    vähäpäästöisyyden ja ei vähäpäästöisyyden pystyy helposti päättelemään myös katsastulapun päästöosion raja-arvoista..
    HC 100= vähäpäästöinen
    HC 600= ei vähäpäästöinen.
    Kaikissa lapuissa vaan ei tuota lue...

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Inssi voi mittaustilanteessa luulla mitä vaan mutta kyllä siihen raporttiin pitäisi tulostua oikeat raja-arvot tietokannasta eikä inssin päästä.. jos menisi inssin pään mukaan niin insseillä olis PALJON kavereita
    Joo, ehkä. En sitten tiedä miksi se piti taas käydä koneelta erikseen tarkastamassa kun ei muuten uskonut

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    No en nyt sanois noinkaan. Jos Inssi luulee vuosimallin tai muiden speksien perusteella että on vähäpäästöinen vaikka ei ole niin voi joutua asiasta keskustelemaan

    Toki kun katsoo sitten auton tiedot koneelta niin pakkohan se on umpiluisenkin myötyä..
    Inssi voi mittaustilanteessa luulla mitä vaan mutta kyllä siihen raporttiin pitäisi tulostua oikeat raja-arvot tietokannasta eikä inssin päästä.. jos menisi inssin pään mukaan niin insseillä olis PALJON kavereita

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    vähäpäästöisyyden ja ei vähäpäästöisyyden pystyy helposti päättelemään myös katsastulapun päästöosion raja-arvoista..
    HC 100= vähäpäästöinen
    HC 600= ei vähäpäästöinen.
    No en nyt sanois noinkaan. Jos Inssi luulee vuosimallin tai muiden speksien perusteella että on vähäpäästöinen vaikka ei ole niin voi joutua asiasta keskustelemaan

    Toki kun katsoo sitten auton tiedot koneelta niin pakkohan se on umpiluisenkin myötyä..

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Sädde View Post
    Niin jos ottaa sen katsastus-asemalla.....En ymmärrä miksi se on pitänyt poistaa sieltä. Mikä se syy oli
    jaa.. mä en ole ikinä ottanut päästöjä kuin konttorilla.. ei ole ikinä tarvinnut kikkailla päästöjen kanssa

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    puutaheinää
    Last edited by MikeDry; 12-01-2014, 09:51.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    vähäpäästöisyyden ja ei vähäpäästöisyyden pystyy helposti päättelemään myös katsastulapun päästöosion raja-arvoista..
    HC 100= vähäpäästöinen
    HC 600= ei vähäpäästöinen.

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Mene käymään katsastusasemalla tai soita sinne ja pyydä tarkistamaan rekisteritunnuksella asia, jos auto on suomikilvissä.

    Leave a comment:


  • jomppali
    replied
    Lainataan vanhaa.

    Elikkä Itselläni on E34 vm90 auto joka on tuotu saksasta 97. Mistähän mahtaisin saada tietoa onko saksan rekisteriotteessa ollut tämä vähäpäästöisyyden merkintä? Pystyykö autoa saamaan mitenkään Ei-vähäpäästöiseksi rekisteröityä?

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by Slant 6 View Post
    Pyydän anteeksi, kun lainaan vähän viestiketjua, mutta

    ostin pari kuukautta sitten e34 525i:n M50 -koneella. Auto on valmistettu 5/92 ja rekisteröity 7/92 Saksaan. Auto on tuotu Suomeen vuoden 95 paikkeilla.

    Auton papereissa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä ja kymmenen vuoden ajalta kaikki pakokaasumittaukset katsastuksessa on otettu "vanhalla normilla" eli ei-vähäp. -rajoin. Myöskään katsastusmies ei tietokoneeltaan löytänyt mainintaa vähäpäästöisyydestä.

    Autossa on kaksi katalysaattoria ja lambda.

    Ihmettelen suuresti, koska käsittääkseni juurikin 92-vuoden alusta lähtien kaikki ovat vähäpäästöisiä ja Saksassa ovat olleet varmaan jo aikaisemminkin. :think
    Pitäisi olla vähä päästöinen, mutta ei ole kiinnittänyt huomiota.....

    Leave a comment:


  • Slant 6
    replied
    12/88 ja siitä eteenpäin tuli vähäpäästösyys Suomeen ja autot merkittiin vähäpäästöiseksi jos täyttivät vähäpäästöisyyden vaatimukset, mutta 1/92 ja siitä eteenpäin kaikki autot ovat vähäpäästöisiä.
    Pyydän anteeksi, kun lainaan vähän viestiketjua, mutta

    ostin pari kuukautta sitten e34 525i:n M50 -koneella. Auto on valmistettu 5/92 ja rekisteröity 7/92 Saksaan. Auto on tuotu Suomeen vuoden 95 paikkeilla.

    Auton papereissa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä ja kymmenen vuoden ajalta kaikki pakokaasumittaukset katsastuksessa on otettu "vanhalla normilla" eli ei-vähäp. -rajoin. Myöskään katsastusmies ei tietokoneeltaan löytänyt mainintaa vähäpäästöisyydestä.

    Autossa on kaksi katalysaattoria ja lambda.

    Ihmettelen suuresti, koska käsittääkseni juurikin 92-vuoden alusta lähtien kaikki ovat vähäpäästöisiä ja Saksassa ovat olleet varmaan jo aikaisemminkin. :think

    Leave a comment:

Working...
X