vähäpäästöisen muutoskatsastaminen ei vähäpäästöiseksi

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jaks0
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    Tähän haamurajaankin on ihan ohjeistus että jos se täyttää vähäpäästöisen vaatimukset niin sitten se on sellainen.
    Ei varsinaisesti ole inssin päätös.

    Eräässä tapauksessa inssi jätti merkitsemättä ja trafi korjasi perästä koska saksan otteessa oli kat merkintä.

    Sen merkinnän voi kait korjata otteesta jos se on väärin merkitty. Eli on tehty virhe
    Jos on alle 92 eikä ole täyttänyt vähäpäästöisen vaatimuksia rekisteröinti katsastuksessa mutta on silti merkitty.
    Eli alkuperämaan rek todistus ei vielä kerro mitään.

    Muut konttorit ei mielellään korjaa toisten virheitä vaan pyytää ottamaan yhteyttä rekisteröineeseen konttoriin, joka taas harvoin/koskaan myöntää tehneensä virhettä.

    Ainoaksi oljen korreksi jää että rek tehnyt konttori on konkassa ja saat jonkun toisen konttorin uskomaan tuon selityksen virheellisestä merkinnästä.
    Tämähän menee jännäksi, katsastuksen tehnyt konttori todella on konkassa/myyty ja sen tilalla on nykyään K1. Sieltä ei annettu tietoja auton alkuperäisestä merkinnästä, jos edes olikaan :think Trafilta kyselin tietoja niin sieltä kuuluu huomenna lisätietoa mikä merkintä siellä on ollut alunperin.

    Leave a comment:


  • Jaks0
    replied
    Vähän näyttää siltä että pitää haudata se viimeinenkin toivon kipinä että tuota koskaan saisi ahdettua..

    Näissä vanhemmissa topikeissa missä samasta asiasta jauhetaan nimimerkki duuk taisi mainita että on muutamia autoja saanu muutettua ei vähäpäästöiseksi etelässä (E30 -89 & E34 -90) Mitenhän nämä on saanut sen tehtyä?
    Last edited by Jaks0; 24-07-2013, 17:45.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Jaks0 View Post
    Seachilla toki löytyi tästäkin muutapa topikki, mutta ne oli muutaman vuoden takaa niin vähän tuoreempaakin tietoa olisi kiva saada. :think

    Itse olen tätä asiaa hieman tutkinut ja pistettään nyt yhteenvetoa miten olen käsittänyt asian.

    12/88 ja siitä eteenpäin tuli vähäpäästösyys Suomeen ja autot merkittiin vähäpäästöiseksi jos täyttivät vähäpäästöisyyden vaatimukset, mutta 1/92 ja siitä eteenpäin kaikki autot ovat vähäpäästöisiä.

    12/88 - 1/92 väliin sijoittuvat autot on siis siinä "haamurajalla" että onko vähäpäästöisiä vai ei, riippunut ihan katsastusinssiin päätöksestä.

    Nyt onkin suuri kysymys kun oma autoni E34 535 on ensirekisteröity 6/91 (etk mukaan valmistettu 11/89) että miten onnistuu, vai onnistuuko mitenkään poistaa tuota kirottua merkitää?

    Autohan on tuontiauto, niin auton maahantuontikatsastaneelta konttorilta yritän kysyä kopiota alkuperäisestä otteesta. Tästä voi selvitellä onko auto ollut alkuperäismaassa ei vähäpäästöinen ja sillä nojalla saada poistettua merkitää.

    Tänään Trafille soitin asiasta eikä siellä osannut virkailija muuta kertoa kun että katsastusyritykset neuvovat näissä asioissa, eli siis soittorumba alkaa..
    Tähän haamurajaankin on ihan ohjeistus että jos se täyttää vähäpäästöisen vaatimukset niin sitten se on sellainen.
    Ei varsinaisesti ole inssin päätös.

    Eräässä tapauksessa inssi jätti merkitsemättä ja trafi korjasi perästä koska saksan otteessa oli kat merkintä.

    Sen merkinnän voi kait korjata otteesta jos se on väärin merkitty. Eli on tehty virhe
    Jos on alle 92 eikä ole täyttänyt vähäpäästöisen vaatimuksia rekisteröinti katsastuksessa mutta on silti merkitty.
    Eli alkuperämaan rek todistus ei vielä kerro mitään.

    Muut konttorit ei mielellään korjaa toisten virheitä vaan pyytää ottamaan yhteyttä rekisteröineeseen konttoriin, joka taas harvoin/koskaan myöntää tehneensä virhettä.

    Ainoaksi oljen korreksi jää että rek tehnyt konttori on konkassa ja saat jonkun toisen konttorin uskomaan tuon selityksen virheellisestä merkinnästä.
    Last edited by Tonton; 22-07-2013, 23:50.

    Leave a comment:


  • Osku
    replied
    Originally posted by Jaks0 View Post
    Seachilla toki löytyi tästäkin muutapa topikki, mutta ne oli muutaman vuoden takaa niin vähän tuoreempaakin tietoa olisi kiva saada. :think

    Itse olen tätä asiaa hieman tutkinut ja pistettään nyt yhteenvetoa miten olen käsittänyt asian.

    12/88 ja siitä eteenpäin tuli vähäpäästösyys Suomeen ja autot merkittiin vähäpäästöiseksi jos täyttivät vähäpäästöisyyden vaatimukset, mutta 1/92 ja siitä eteenpäin kaikki autot ovat vähäpäästöisiä.

    12/88 - 1/92 väliin sijoittuvat autot on siis siinä "haamurajalla" että onko vähäpäästöisiä vai ei, riippunut ihan katsastusinssiin päätöksestä.

    Nyt onkin suuri kysymys kun oma autoni E34 535 on ensirekisteröity 6/91 (etk mukaan valmistettu 11/89) että miten onnistuu, vai onnistuuko mitenkään poistaa tuota kirottua merkitää?

    Autohan on tuontiauto, niin auton maahantuontikatsastaneelta konttorilta yritän kysyä kopiota alkuperäisestä otteesta. Tästä voi selvitellä onko auto ollut alkuperäismaassa ei vähäpäästöinen ja sillä nojalla saada poistettua merkitää.

    Tänään Trafille soitin asiasta eikä siellä osannut virkailija muuta kertoa kun että katsastusyritykset neuvovat näissä asioissa, eli siis soittorumba alkaa..
    Ei onnistu 11/87 jälkeen valmistetuista jos on kerran merkitty.

    Mutta on niitä suomiautoja -91 asti mitkä ei oo vähäpäästösiä.

    Itse koitin omasta E30 saada pois tota merkintää mutta tuo on ensirekisteröity 12.12.1988 Saksassa.
    Tuotu suomeen 2007

    Eli kaikki 13 päivää liian myöhään rekisteröity saksassa että sen ois "saanu" siitä pois.

    Sanoin kyllä tuosta asetuksesta.
    Ja siinä paperissahan seisoo että...

    12/88 eteenpäin auto TULEE MERKITÄ vähäpäästöiseksi,1/92 TULEE täyttää vähäpäästöisen vaatimukset.

    Eli vaikka mulla tuliski katittoman päästöt niin pitäs mennä läpi jos ton tulkitsee oikein..
    ELI PERIAATTEESSA!

    Sitä katalysaattoria en sielt kyllä saa repiä pois mutta sen siellä pitäs olla sama sitten et vaikuttaako se mihkään.

    Kun eikös se niin mennyt että katsotaan täyttävän vähäpäästöisyyden kun on lambda ohjattu ruiskutus ja katalysaattori.

    Joku viisaampi voi kertoa enemmän.

    Ite luovutin kun ei inssi suostunut edes keskustelemaan konttorilla mun kanssa semmosesta aiheesta kun olisin tulossa leimaamaan turboahdinta omaan vehkeeseen vaikka se muuten olisi mahdollista ollutkin(tehorajat,ymsyms) mutta "kun se päästöhomma"...
    Last edited by Osku; 22-07-2013, 23:44.

    Leave a comment:


  • atte.o
    replied
    A-katsastuksella Haukiputaalla sanottiin ,että tuontiauto joka on rekisteröity jälkeen 10/88 tulee merkata vähäpäästöiseksi.

    Leave a comment:


  • Jaks0
    replied
    Vähäpäästöisyyden poisto

    Seachilla toki löytyi tästäkin muutapa topikki, mutta ne oli muutaman vuoden takaa niin vähän tuoreempaakin tietoa olisi kiva saada. :think

    Itse olen tätä asiaa hieman tutkinut ja pistettään nyt yhteenvetoa miten olen käsittänyt asian.

    12/88 ja siitä eteenpäin tuli vähäpäästösyys Suomeen ja autot merkittiin vähäpäästöiseksi jos täyttivät vähäpäästöisyyden vaatimukset, mutta 1/92 ja siitä eteenpäin kaikki autot ovat vähäpäästöisiä.

    12/88 - 1/92 väliin sijoittuvat autot on siis siinä "haamurajalla" että onko vähäpäästöisiä vai ei, riippunut ihan katsastusinssiin päätöksestä.

    Nyt onkin suuri kysymys kun oma autoni E34 535 on ensirekisteröity 6/91 (etk mukaan valmistettu 11/89) että miten onnistuu, vai onnistuuko mitenkään poistaa tuota kirottua merkitää?

    Autohan on tuontiauto, niin auton maahantuontikatsastaneelta konttorilta yritän kysyä kopiota alkuperäisestä otteesta. Tästä voi selvitellä onko auto ollut alkuperäismaassa ei vähäpäästöinen ja sillä nojalla saada poistettua merkitää.

    Tänään Trafille soitin asiasta eikä siellä osannut virkailija muuta kertoa kun että katsastusyritykset neuvovat näissä asioissa, eli siis soittorumba alkaa..

    Leave a comment:


  • Jannuhuoleton
    replied
    Originally posted by Juhis View Post
    Kaikista helpointa on saada auto ei-vähäpäästöiseksi siinä vaiheessa, kun auto on tuotu käytettynä maahan ja rekisteröintikatsastetaan ensimmäistä kertaa Suomen rekisteriin. Nimimerkillä sellaisia autoja ei-vähäpäästöisenä ja ilman katalysaattoria Suomen kilpiin saanut, joita ei varmaan kyseisinä malleina ole koskaan valmistettukaan.. ja ihan 1991 ensimmäiseen käyttöönottoajankohtaan saakka.

    Kaikista vähimmällä pääsette, kun teette autostanne juuri sellaisen kuin haluatte ja toivotte, ettei onnettomuutta satu tai asiaa huomata tien päällä tai vuosikatsastuksessa.


    Miten on, kun viron rekisteriotteessa lukee: Kat. Onko auto suomeen tuotaessa automaattisesti vähäpäästöinen vai onko jotain tehtävissä? Vai määräytyykö tuo jonkin muun tiedon mukaan? Auto alunperin saksasta, vuosimallia -89.
    Vai onko katsurista kiinni miten tuon laittaa??

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Kaikista helpointa on saada auto ei-vähäpäästöiseksi siinä vaiheessa, kun auto on tuotu käytettynä maahan ja rekisteröintikatsastetaan ensimmäistä kertaa Suomen rekisteriin. Nimimerkillä sellaisia autoja ei-vähäpäästöisenä ja ilman katalysaattoria Suomen kilpiin saanut, joita ei varmaan kyseisinä malleina ole koskaan valmistettukaan.. ja ihan 1991 ensimmäiseen käyttöönottoajankohtaan saakka.

    Kaikista vähimmällä pääsette, kun teette autostanne juuri sellaisen kuin haluatte ja toivotte, ettei onnettomuutta satu tai asiaa huomata tien päällä tai vuosikatsastuksessa.

    Leave a comment:


  • MrCap
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    ruotsin (ehkä ahvenanmaan) kautta käyttäminen voi mahdollistaa uudelleen rekisteröinnin jolloin ei autoa tarvi merkitä vähäpäästöiseksi

    syystä että ruotsin otteessa ei ole merkintää katista niin kuin saksassa
    toki tuolloinkin pitää olla hereillä ja pyytää ettei sitä merkittäisi tai auto ei saa täyttää niitä arvoja

    et sattunut kysymään voisivatko he korjata tämän "virheen" kun asiahan on niin että sillä saksan otteen merkinnällä ei välttämättä ole merkitystä
    vaan sillä että täyttääkö auto vähäpäästöisyys vaatimukset rekisteröidessä
    ja noiden vuosilukujen perusteella sen ei välttämä ole tarvinnut niitä täyttää
    vasta 92 jälkeen tarvii täyttää
    Enpä tullut kysyneeksi. Ei ole ollut vielä ylimääräistä aikaa joten en ole vielä kunnolla käyttänyt searchia, enkä tutustunut kovin tarkasti merkinnän poistamiseen. Olen ajatellut että laki sanoo että 92 jälkeen autojen on pakko olla vähäpäästöisiä, mutta ei erikseen kiellä sitä etteikö auto voisi olla vähäpäästöinen jo aiemmin. Jos joku on tutustunut aiheeseen paljonkin enemmän niin olisin kiitollinen jos joku voisi heittää linkkiä tarinaan jossa ulkomailla vähäpäästöinen (88 - 92) auto on saatu Suomessa ei vähäpäästöiseksi.

    Mahtaako jollain olla kokemuksia auton rekisteröinnistä Ruotsiin. Ruotsista Suomeen tarinoita löytänen aika helposti. Mahtaneeko miten paljon tulla kustannuksia veroista ja maksuista sellaisen lenkin tekemisestä kun auton arvo ei kuitenkaan paljoa ole? Entä miten hyvin katsastajien yhteistyö toimii, jos Suomesta vie auton Ruotsiin ja tuo takaisin niin tuleeko konttorilta auton vanhat paperit kouraan vai voisiko olla teoriassa mahdollista saada tällä tavalla ikävä merkintä pois?

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by MrCap View Post
    Threadista sain innostuksen että testaanpa tuuriani.

    Ekana soittelin AKElle josko ne vois kertoa onko auto ollut saksassakin vähäpäästöinen (525 E34 1990). AKEn neiti selvitteli asiaa ja soitteli takas ja kehotti ottamaan maahantuojaan yhteyttä. Olivat siellä sen verran pihalla koko asiasta että päätin sitten soitella paikkakunnan (ilmeisesti) ainoaan lauantaina auki olevaan katsastamoon, koska tänään en kerkeä asoita juoksemaan eikä millään malta odottaa maanantaihin.

    Konttorilta ne osasi neuvoa että noin vanhan auton tietoja ei enää joka asemalta saa, jotenka pitää olla yhteydessä asemaan joka on rekisteröintikatsastuksen tehnyt. Kävikin sitte melkoinen tuuri että rekisteröinnin oli aikoinaan tehnyt juurikin tämä kyseinen asema.

    Kaivelivat paperit ja tuumasivat että vähäpäästöiseksi auto on Saksassakin rekisteröity. Asiantunteva setä ymmärsi tuskani ja kertoili siinä vielä että Saksassa ovat jo Suomea aikasemmin alkaneet merkata autoja vähäpäästöisiksi.

    Nyt on sitten aika tyhjä ja surullinen olo kun pieni toivon kipinä sammui. Voiko autoa enää mitenkään saada ei vähäpäästöiseksi (esimerkiksi myymällä se Venäjälle ja tuomalla se uudelleen maahan vanhana Venäläisenä vai huomaako ne jostain numeroista saman tien että autohan on jo Suomessa joskus ollut)?

    Entä mitä tuomio oikeastaan käytännössä tarkoitaa (turbotus, lastutus yms.) vaatii vtt:n testin. Voiko autolle enää tehdä mitään kivaa tehoa lisäävää ilman että tarvitsisi maksaa maltaita päästötesteistä?
    ruotsin (ehkä ahvenanmaan) kautta käyttäminen voi mahdollistaa uudelleen rekisteröinnin jolloin ei autoa tarvi merkitä vähäpäästöiseksi

    syystä että ruotsin otteessa ei ole merkintää katista niin kuin saksassa
    toki tuolloinkin pitää olla hereillä ja pyytää ettei sitä merkittäisi tai auto ei saa täyttää niitä arvoja

    et sattunut kysymään voisivatko he korjata tämän "virheen" kun asiahan on niin että sillä saksan otteen merkinnällä ei välttämättä ole merkitystä
    vaan sillä että täyttääkö auto vähäpäästöisyys vaatimukset rekisteröidessä
    ja noiden vuosilukujen perusteella sen ei välttämä ole tarvinnut niitä täyttää
    vasta 92 jälkeen tarvii täyttää

    Leave a comment:


  • MrCap
    replied
    Threadista sain innostuksen että testaanpa tuuriani.

    Ekana soittelin AKElle josko ne vois kertoa onko auto ollut saksassakin vähäpäästöinen (525 E34 1990). AKEn neiti selvitteli asiaa ja soitteli takas ja kehotti ottamaan maahantuojaan yhteyttä. Olivat siellä sen verran pihalla koko asiasta että päätin sitten soitella paikkakunnan (ilmeisesti) ainoaan lauantaina auki olevaan katsastamoon, koska tänään en kerkeä asoita juoksemaan eikä millään malta odottaa maanantaihin.

    Konttorilta ne osasi neuvoa että noin vanhan auton tietoja ei enää joka asemalta saa, jotenka pitää olla yhteydessä asemaan joka on rekisteröintikatsastuksen tehnyt. Kävikin sitte melkoinen tuuri että rekisteröinnin oli aikoinaan tehnyt juurikin tämä kyseinen asema.

    Kaivelivat paperit ja tuumasivat että vähäpäästöiseksi auto on Saksassakin rekisteröity. Asiantunteva setä ymmärsi tuskani ja kertoili siinä vielä että Saksassa ovat jo Suomea aikasemmin alkaneet merkata autoja vähäpäästöisiksi.

    Nyt on sitten aika tyhjä ja surullinen olo kun pieni toivon kipinä sammui. Voiko autoa enää mitenkään saada ei vähäpäästöiseksi (esimerkiksi myymällä se Venäjälle ja tuomalla se uudelleen maahan vanhana Venäläisenä vai huomaako ne jostain numeroista saman tien että autohan on jo Suomessa joskus ollut)?

    Entä mitä tuomio oikeastaan käytännössä tarkoitaa (turbotus, lastutus yms.) vaatii vtt:n testin. Voiko autolle enää tehdä mitään kivaa tehoa lisäävää ilman että tarvitsisi maksaa maltaita päästötesteistä?

    Leave a comment:


  • Osmis
    replied
    Originally posted by Eepo View Post
    Eipä mulla muuta kun että nyt Osmis vaan konttorille....
    Minä oon jo luovuttanu

    Leave a comment:


  • Incarnated
    replied
    Originally posted by Make H. View Post
    Lukemani perusteella kaikki alle -92 vuosimallin autot on helppoa (halpaa) turbottaa jälkikäteen, koska tuosta vuosiluvusta eteenpäin vaaditaan VTT:n päästötestit....
    Perustuuko tuo johonkin virallisempaan tietoon, vai mistä toi tulee et -92 eteenpäin tarvitaan se mittaus. Ainkin meinaan mitä lueskelee sieltä sun täältä niin se ois kaikissa -89 -> vähäpäästösissä tehtävä..

    Leave a comment:


  • mazajns
    replied
    Originally posted by Eepo
    Eipä mulla muuta kun että nyt Osmis vaan konttorille....
    Eri homma jos auto rekisteröity vähäpäästöiseksi suomeen. Jälkeenpäin eivät rupea muuttamaan. Ainakaan helposti. Joitakin on amerikan autoihin onnistuneet muuttamaan mutta jos katsastus mies soittaa trafille ja kysyy onnistuuko. Niin ei mitään mahdollisuutta...

    Jos katsastus mies sattuu tuurilla muuttamaan ei vähäpäästöiseksi jälki käteen niin on hissukseen vähän aikaa ja toivoo ettei tule trafilta kirjettä takaisin konttorille...

    Typerää kyllä eikä trafin omienkaan ohjeiden mukaista eikä lain mukaistakaan. Mutta Trafilla tehdään päätökset persereiän mukaan eikä lain

    Leave a comment:


  • Eepo
    replied
    Originally posted by Osmis View Post
    Avoani yritin saada syksyllä ei vähäpäästöiseksi ja minulle ainakin sanottiin että jos auto on ollut kotimaassaan (Saksassa) vähäpäästöinen, niin ei ole mahdollista saada täällä (Suomessa) vähäpäästöiseksi. Kyselin tuota siltä konttorilta, jossa auto on katsastettu Suomen kilpiin (kuulemma vain se konttori voi muuttaa auton ei vähäpäästöiseksi) Siltä konttorilta neuvottiin ottamaan yhteytty BMW Suomeen, ja sieltäkin sanottiin että ei onnistu. Kysyin myös Trafilta tota hommaa ja sanoi että ei onnistu.

    Voihan se olla vaan tapauskohtaistakin tietysti
    Originally posted by Shuko View Post
    Ei ole pelkoa, että alkavat -87:aan vaatimaan.

    Sen verran aiheeseen lisäten. Olen rekisteröintikatsastanut -88 E32, johon oli katit laitettu Saksassa ja rekisteriotteessa luki jokin GKAT tjsp luokitus, niin konttorin setä sanoi, että katit saa ottaa pois ja otteeseen merkkasi ei vähäpäästöinen.
    Eipä mulla muuta kun että nyt Osmis vaan konttorille....

    Leave a comment:

Working...
X