BMW:n istuimet, selkäkipuja vai ei?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• loukkis
    replied
    Originally posted by AC_Tomppa View Post
    p.s. Oli autohuollon aikana lainassa pari päivää vakiopenkeillä varustettu 116i (2010) ja myös sen penkin etureunan kallistus oli niin järkyttävä, että selkä oli romuna 5 minuutin ajon jälkeen.
    Ainakin näissä 5-sarjalaisissa penkin etureunan saa niin alas, että väistämättä tulee tunne, että tippuu itsekin istuimelta jalkatilaan mikäli etureunan tiputtaa niin alas kuin säädöt antavat myöden.

Leave a comment:

• AC_Tomppa
    replied
    Täytyypä nyt itsekin kantaa kortensa kekoon tähän penkkikeskusteluun, kun olen e92:lla, jossa sporttipenkit, ajanut nyt nelisen kuukautta.

Säätöä penkissä piisaa, eli nämä:

1. Penkin korkeus
    2. Penkin etureunan kallistus
    3. Selkänojan kallistus
    4. Reisituen syvyyssäätö

Näillähän pitäisi saada penkki kuin penkki toimimaan, eikö niin? Ei, ei saa.

Auto on 320CDA ja ajettu 80.000km, joten penkit ovat jotakuinkin uudenveroiset. Kuitenkaan en saa niitä millään säädettyä sellaiseen asentoon, ettei alaselkä mene jumiin hetkessä etenkin oikean jalan puolelta.

Automaatti kun on, niin jalkaa tarvitsee liikuttaa juuri tasan kaasulta jarrulle ja takaisin. Näin ollen kytkinpolkimen painamiseen vaadittava liikehdintäkin jää pois, mutta siltikään homma ei toimi.

Olen todennut seuraavaa:

1. Penkin etureunan kallistus on liian jyrkkä, vaikka sen säätää ihan alimpaan mahdolliseen asentoon. Tulee sellainen fiilis, että takamus on kupissa ja jalat roikkuvat kupin reunan yli, eli reiden tukea on aivan liikaa.
    2. Kaasujalka lepää jatkuvasti reiden kohdalta penkkiä vasten, mikä aiheuttaa painetta reiteen. Penkin tuominen eteenpäin ei auta, koska jalan geometrian muuttuminen aiheuttaa sen jälkeen kipuja pohjelihakseen, joka kaasupolkimen asennon vuoksi on jatkuvassa jännityksessä.
    3. Ristiseläntuki on lähinnä vitsi (puuttuu kokonaan) ja tuntuu siltä, kuin istuisi kupissa selkä kyyryssä koko ajan, vaikka änkisikin takapuolensa tiukasti selkänojaa vasten.
    4. Rattiin on vaikea ylettää (riittämätön syvyyssäätö) paitsi jos penkin tuo "liian" eteen.
    5. Penkin sivutuet tekevät penkistä hyvin kapean suhteessa polkimiin (ja minulla on superkapea takamus), jolloin paine reisiin korostuu.

Olen 177/70kg, joten hoikka ja normipituinen. Luulisi penkin olevan edes jotenkin suunniteltu tällaiselle keskivertokaverille? Aiemmassa autossani (Audi A4 / 2003) oli ihan vakiopenkit, eikä ikinä selkä kipeytynyt vaikka miten pitkään ajoi. Minulla ei ole mitään selkäkipuhistoriaa, joten tämä on tullut aivan täytenä yllätyksenä.

Ainoa ratkaisu mitä olen tuohon ongelmaan löytänyt, on:

1. Penkin korkeussäätö aivan alimpaan mahdolliseen asentoon. (kaasujalka suoristuu).
    2. Istuminen aivan tiukasti alaselkä kiinni selkänojassa.
    3. Selkänojan nostaminen jopa luonnottoman suoraan asentoon. (ei tunnu mukavalta).
    4. Penkin siirtäminen niin eteen kuin mahdollista, jolloin kaasupolkimen / jarrun käyttö tuntuu epämukavalta.
    5. Penkin etureunan liiallisen kallistuksen vähentäminen, nostamalla penkin kiskoja lattian ja kiskon väliin tulevilla välikappaleilla penkin takaa. (ryhdyn kokeilemaan varmaan pian).
    6. Erillisen ristiseläntukipussin hankkiminen ja asentaminen joko penkin pinnalle tai verhoilun alle. (aion ostaa pussin piakkoin)

Joka tapauksessa, karmea kokemus kaikkiaan, enkä ole ikinä moiseen törmännyt. Autoja, joissa selkäni ei ole kipeytynyt:

VW Kleinbus (-68)
    VW Kupla (-72)
    Toyota Tercel (olikohan -86?)
    Nissan Sunny (-93)
    Ford Fiesta (-95)
    Nissan Almera (-99)
    VW Golf (-88 / -97 / -2000)
    VW Polo (2003)
    Audi A4 (2003)
    Skoda Fabia (2009)

Ja nyt vuoden 2007 e92 sporttipenkeillä, eikä pysty olemaan.

Aikamoista premium luokan laatua.

p.s. Oli autohuollon aikana lainassa pari päivää vakiopenkeillä varustettu 116i (2010) ja myös sen penkin etureunan kallistus oli niin järkyttävä, että selkä oli romuna 5 minuutin ajon jälkeen.

p.p.s Näemmä tämä on ihan tyypillinen ongelma E92:sten kanssa... http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=126316
    Last edited by AC_Tomppa; 04-01-2011, 16:15.

Leave a comment:

• H4ck
    replied
    Itellä on jatkuvasti selkä kipeä comfort penkeistä. Pitäis varmaan sitä ristiselän tuentaa säätää, jospa on sen vika.

Leave a comment:

• teropa
    replied
    Originally posted by Frozzu View Post
    Kyllähän sitä voisi laittaa noi sportit tai muut, mutta ei tahdo löytyä kovinkaan paljon noita. Mistä porukka ostelee noita?
    Kurkkaas nää:

=> "Originele lederen interieurs"
    => "KLIK HIER ..."

ja

Tero

Leave a comment:

• Frozzu
    replied
    Originally posted by teropa View Post
    Minusta E39 sportit on selkeästi parhaat penkit saatavillaolevista. Siis verrattuna Comforteihin taikka Vakiolankkuun.

Comfortit on ihan jees, mutta ainakin omaan makuun sivuttaistuki aivan liian olematon.

Pelimies asentaisikin sitten nuo E38:n Contour-jakkarat! Noissa on Comfortin säädöt (eli löytyy tuo taittuva selkänoja) mutta myös säädettävä reisituki ja sivuttaistuet about kuten Sport-jakkarassa !

Tero
    Kyllähän sitä voisi laittaa noi sportit tai muut, mutta ei tahdo löytyä kovinkaan paljon noita. Mistä porukka ostelee noita?

Leave a comment:

• teropa
    replied
    Minusta E39 sportit on selkeästi parhaat penkit saatavillaolevista. Siis verrattuna Comforteihin taikka Vakiolankkuun.

Comfortit on ihan jees, mutta ainakin omaan makuun sivuttaistuki aivan liian olematon.

Pelimies asentaisikin sitten nuo E38:n Contour-jakkarat! Noissa on Comfortin säädöt (eli löytyy tuo taittuva selkänoja) mutta myös säädettävä reisituki ja sivuttaistuet about kuten Sport-jakkarassa !

Tero

Leave a comment:

• Frozzu
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Niin, eikös tämä kovuus ole enempi-vähempi sitä ristiselän tukea, jota monet hakee? Komfortit kuulosta ehkä sitten paremmilta sun tilanteeseen, vaikkei niistä kokemusta mulla olekaan.
    Itselle vaan tuo kovakohta sattuu aivan väärälle paikkaa ja siksi selkä kipeytyy, ei tue yhtään oikeasta kohtaa vaan painaa liian ylhäältä, jolloin alaselkä jää tukematta. Vähän parani tuon ristiselän pumpun avulla, joka asennettiin jälkikäteen, mutta eipä nuo siltikään hyvät penkit kyllä ole.

Voi olla parempi, ettei tuhlaa rahojaan noihin penkkeihin, jos ne ei selkeää etua tuo vanhoihin verrattuna. Täytyy katsoa kesäkeleillä, jos tuntuu että tarvitsee enemmän tukea niin katsoo asiaa uudestaan.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Omasta mielestä ainakin vakiopenkit ovat selkänojasta (varsinkin alaselän kohdalta) todella kovat.
    Niin, eikös tämä kovuus ole enempi-vähempi sitä ristiselän tukea, jota monet hakee? Komfortit kuulosta ehkä sitten paremmilta sun tilanteeseen, vaikkei niistä kokemusta mulla olekaan.

Edellisessä autossa (-93 mondeo) oli plyyssipenkit ja ne oli todella pehmeät ja mukavat eikä niissä väsynyt selkä lainkaan.
    Heh, mulla oli Carinassa myös pehmeät plyyssipenkit, ja vaikka se kangas olikin ihan jees niin ergonomiamielessä ei kyllä jäänyt mitään niistä kaipaamaan. Ei edes sitä säädettävää ristiselän tukea. Harmi sinänsä ettei noita plyyssiverhoiluja enää saa, tosin Alcantara no kyllä ihan hyvä myös, mutta ei niin pehmeä/notkea.

Leave a comment:

• Frozzu
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Sopivuudesta en tiedä mitään, mutta mitä tarkoitat selkänojan kovuudella?
    Omasta mielestä ainakin vakiopenkit ovat selkänojasta (varsinkin alaselän kohdalta) todella kovat. Tämä on se suurin ongelma, joka aiheuttaa tuskaa vähänkään pidemmillä matkoilla. Selkä väsyy ja tulee kipeäksi. Edellisessä autossa (-93 mondeo) oli plyyssipenkit ja ne oli todella pehmeät ja mukavat eikä niissä väsynyt selkä lainkaan.

Näyttäisi ainakin noissa kuvissa (ei nahkapenkeissä) tuo seläntuki olevan yhtä kova, vaikka sivuttaistukea onkin enemmän niin uskon, että varmaankin väsyy yhtä paljon selkä noissa sporttipenkeissä.

Comfortpenkit olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta eipä näitä tunnu olevan liikaa missään. Tummat saisivat olla, koska musta sisustus on muuten.

Leave a comment:

• Jakuza
    replied
    Mitä itse noista e39 sporttijakkaroista huomannut niin sivuttaistukea on melko hyvin ja on ihan tukevat istua. Omasta mielestä ainakin tukevammat istua kun e36 sporttijakkarat. Tosin jos löytyy selästä yhtään normaalia enempää leveyttä niin alkaa kyllä ahdistamaan nopeasti. Muuten kyllä loistavat penkit. Vielä kun olisi säädettävä tuo sivuttaistuki..

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Sopiikohan e46 sporttipenkit e39:iin? Ne ainakin näyttää paljon tukevammilta kun vertaa esim. näihin: http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=923582
    Selkänoja näyttää ainakin noissa ihan yhtä kovalta kuin vakiopenkeissäkin, joten ainoa parannus olisi varmaan reisituki.
    Sopivuudesta en tiedä mitään, mutta mitä tarkoitat selkänojan kovuudella? Tuskin sporttipenkit pehmeyttä mihinkään kohtaan tuo, mutta sivuttaistukea on vakiota enemmän sekä istuinosassa että selkänojassa. Istuinosa on E39:n sporteissa aika jäykillä reunoilla muotoiltu jos useimpiin muihin istumiini lievästi sporttisiin penkkeihin vertaa.

Tukevuuden puute ei siis mun mielestä E39:n sportteja vaivaa, mutta muuten kannattaa kyllä testailla itse josko ne sopivat omaan makuun.

Last edited by Petri.Kekkonen; 10-03-2010, 09:04.

Leave a comment:

• Frozzu
    replied
    Sopiikohan e46 sporttipenkit e39:iin? Ne ainakin näyttää paljon tukevammilta kun vertaa esim. näihin: http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=923582
    Selkänoja näyttää ainakin noissa ihan yhtä kovalta kuin vakiopenkeissäkin, joten ainoa parannus olisi varmaan reisituki.

Leave a comment:

• joni_wt
    replied
    e30 prefaceliftin jousipenkit on ainoot joilla on tullu selkä kipeäksi.
    e34:n lättänahkajakkarat kapteenin käsituilla on ollut parhaat omalle perseelle/selälle. Mutta pääsääntöisesti bemarin penkeistä on kaikista löytynyt itselle säädöt.

Huonoista penkeistä jos puhutaan, niin voidaan mainita mersu. 80-luvulta aina vuoteen -09(ei kokemusta uudemmasta), aivan perseestä. Kymmenen kilometrin välein pitää vaihtaa asentoa ja muljua siinä penkissä ettei selekä hitsaa kii.. Kai neki joillekki sitte passaa, ku niillä niin paljo ajetaanki.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Voiko joku suositella sporttipenkkejä e39:iin? Kannattaako lähteä vaihtamaan normaaleista penkeistä?
    Ite olen tykännyt sporteista kyllä, mutta sehän ei taas sano mitään siitä toimiiko ne sulla vai ei. Parasta niissä on säädettävä reisituki (eli istuinosan pituus), ilman sitä harvoin osuu istuimen pituus kohdalleen. Edellisessä autossa oli taas säädettävä ristiselän tuki, E39 sporteissa ei sitä ole, enkä ole itse sitä osannut edes kaivata. Mutta onhan se selvä puute säädöissä kuitenkin.

Eilen ajoin uutta C-Mersua ja siinä oli aika samantyyppiset penkit, jotka ei kuitenkaan olleet kuulemma oikeat sportit, vaan vain vähän tukevammalla selkänojalla ilman säädettävää reisitukea.

Leave a comment:

• OneAndOnly
    replied
    Lyhyessä ajossa sporttipenkit on kyllä ehkä parhaat missä olen istunut mutta pitkällä matkalla kaipaisin siihen tuota ristiselän tukea, muutamia pitkiä matkoja ajaneena niin jossakin välissä tulee tunne että pitää selkää oikoa penkillä istuessa mutta ei ole kyllä selkä kipeytynyt kuitenkaan.

Leave a comment:

Working...