Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d -01 satunnaisesti epätasainen käynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KATKU
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 230
    • Vaasa

    #16
    Merkkiliikkeen testerin mukaan suuttimien korjausarvot pitäisi saada pysymään välillä -4...+5 .
    Itselläni oli muistaakseni kakkosen korjausarvo +1,7 ja muut lähellä nollaa.
    Oireena pieni humppaaminen tyhjäkäynnillä. Fortet tankkiin. Kun humppaaminen loppui kävin tekemässä uudestaan smooth runing testin ja
    kakkosen korjausarvo oli tippunut +0,2:teen.

    Comment

    • th2376
      Bimmer Rookie
      • Apr 2006
      • 154

      #17
      Originally posted by KATKU View Post
      Merkkiliikkeen testerin mukaan suuttimien korjausarvot pitäisi saada pysymään välillä -4...+5 .
      Itselläni oli muistaakseni kakkosen korjausarvo +1,7 ja muut lähellä nollaa.
      Oireena pieni humppaaminen tyhjäkäynnillä. Fortet tankkiin. Kun humppaaminen loppui kävin tekemässä uudestaan smooth runing testin ja
      kakkosen korjausarvo oli tippunut +0,2:teen.

      Miten herkästi noiden korjausarvojen vaikutus näkyy moottorin käynnissä ???
      Eli käykö moottori siis teoriassa vielä tasaisesti jos kaikki arvot ovat välillä
      -4 .... +5, vaikka olisivatkin lähellä "reuna-arvoja" ?? Entäpä käytännössä ?

      Eli toisin sanoen voiko auto jossa yhden suuttimen korjausarvo on vaikkapa +3, käydä vielä nätisti, vai onko selvää että se tulisi vaihtaa....
      Ex BMW:

      E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

      Comment

      • KATKU
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 230
        • Vaasa

        #18
        Originally posted by th2376 View Post
        Miten herkästi noiden korjausarvojen vaikutus näkyy moottorin käynnissä ???
        Eli käykö moottori siis teoriassa vielä tasaisesti jos kaikki arvot ovat välillä
        -4 .... +5, vaikka olisivatkin lähellä "reuna-arvoja" ?? Entäpä käytännössä ?

        Eli toisin sanoen voiko auto jossa yhden suuttimen korjausarvo on vaikkapa +3, käydä vielä nätisti, vai onko selvää että se tulisi vaihtaa....

        Epäilisin, että korjausarvojen ollessa lähellä nollaa olisi ns. hyvä tilanne, koska silloin ei tarvitse korjata ruiskutusmäärää suuntaan eikä toiseen.
        Jos jonkun suuttimen korjausarvo poikkeaa paljon muista voisi sen kuvitella
        olevan se vikaantuva suutin.
        Jos korjausarvot välillä -4...+5 pystyy elektoniikka vielä korjamaan ruiskutusmäärää per sylinteri niin, että auto vielä käy kaikilla pytyillä. Mikäli
        rajaarvot ylitetään tippuu pytty pelistä pois tai käy muuten erittäin epätasaisesti.
        Luetettavin testi näille suuttimille taitaa olla noiden diisselhuoltojen suutin penkki, jossa nähdään suuttimen kokonaistoiminta tarkasti.

        Itse en ole mikään suutin spesialisti, joten korjatkaa jos virheitä.

        Comment

        • th2376
          Bimmer Rookie
          • Apr 2006
          • 154

          #19
          No niin, nyt on sitten uusi suuttimien johtosarja paikoillaan mutta vika ennallaan. Kun koneen käydessä irroittelee suuttimien liittimiä niin kolmossuuttimen piuhan irroitus ei vaikuta käyntiin paljoakaan, joten kai tässä täytyy taas kertaalleen vetää haalarit päälle kun kerran johtosarja on tullut testattua.

          Kannattaakohan ottaa kerralla kaikki suuttimet irti ja käyttää ne suutinhuollossa tarkastettavina vai keskittyä vain tuohon yhteen suuttimeen ??

          Ykkössuuttimen korjausarvo oli "vika päällä" myös välillä hieman kohollaan (luokkaa +1,6), onkohan tuossa myös hieman vikaa vai lieneekö seurausta tuon kolmossuuttimen ainakin osittaisesta poissaolosta ?? Vian poissaollessa ykkössuuttimen korjausarvo oli +0.5.

          Paljonko yhden viallisen suuttimen vaihto ehjään voi vaikuttaa muiden suuttimien korjausarvoihin ??

          Suuttimien testaus kun ilmeisesti on melko edullista hommaa (~25€ kpl), niin laittaa miettimään.....
          Ex BMW:

          E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #20
            Originally posted by th2376 View Post
            Suuttimien testaus kun ilmeisesti on melko edullista hommaa (~25€ kpl), niin laittaa miettimään.....
            Missä on noin halpaa? Tekevätkä Boschin testerillä vaiko silmämääräisesti tutkimalla
            ---

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #21
              Ainakin täällä päin tuo suuttimien testaus maksaa yhtä paljon on sulla 1 tai 6kpl suuttimia penkissä. Hintaa en muista kylläkään. Joten ehdottaisin testaamaan kaikki kerralla.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • th2376
                Bimmer Rookie
                • Apr 2006
                • 154

                #22
                Originally posted by -Tapi View Post
                Missä on noin halpaa? Tekevätkä Boschin testerillä vaiko silmämääräisesti tutkimalla
                Soittelin alkuviikosta autosähkö ja dieselhuolto Häkkiselle Turkuun (www.asdhakkinen.com) ja he antoivat seuraavat hinta-arviot:

                -testaus noin 25 € kpl
                -korjaus noin 170 € kpl (ja korjaus kuulemma onnistuu ~90% suuttimista)

                Aion ajella tuolla pirssillä vielä ainakin 100 tkm, joten luulen että yritän tilata jostakin pari varasuutinta, irroittaa kaikki ja viedä ne testattavaksi/korjattavaksi. Jos yksi tai useampi osoittautuu korjauskelvottomaksi, niin ei muuta kun varasuuttimet kehiin....jos taas varasuuttimia ei tarvita niin eiköhän niistä eroon pääse.... . Tai sitten jätän ne itselleni varalle, silloin kun on osia varastossa niin paikatkin kestää tunnetusti paremmin....
                Ex BMW:

                E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #23
                  No hö. Viime kesänä Häkkinen veloitti yhden suuttimen mittauksesta 60 €. Mokomakin.

                  Ja yhteen autoon vaihtoi suutinkärjet 535d-mallisiksi ilmoittaen että neljä suutinta ei sen jälkeen enää toiminut => uudet suuttimet kehiin.
                  ---

                  Comment

                  • th2376
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2006
                    • 154

                    #24
                    Onko kukaan mittauttanut ehjän ja nätisti käyvän 530d/330d:n suuttimien korjausarvoja, olisi mielenkiintoista tietää paljonko ne heiluvat 0 ympärillä.... ??
                    Ex BMW:

                    E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #25
                      Originally posted by th2376 View Post
                      Onko kukaan mittauttanut ehjän ja nätisti käyvän 530d/330d:n suuttimien korjausarvoja, olisi mielenkiintoista tietää paljonko ne heiluvat 0 ympärillä.... ??
                      -0,5-0,5 mutta isompikaan huojunta ei haittaa.
                      ---

                      Comment

                      • jms-btcf
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 696
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by th2376 View Post
                        No niin, nyt on sitten uusi suuttimien johtosarja paikoillaan mutta vika ennallaan. Kun koneen käydessä irroittelee suuttimien liittimiä niin kolmossuuttimen piuhan irroitus ei vaikuta käyntiin paljoakaan, joten kai tässä täytyy taas kertaalleen vetää haalarit päälle kun kerran johtosarja on tullut testattua.
                        Mulla alkoi kanssa oireilemaan epätasaisella käynnillä ja sain selvitettyä Tapin vinkin perusteella että kakkossuuttimen osalta johtosarja on viallinen, piuhoja liikuttamalla käynti palaa nomaaliksi joksikin aikaa.

                        Vähän offtopikkia:
                        Nyt on uusi johtosarja kätösissä ja eilen piti tehdä vaihto mutta homma viivästyi. Vaihdoitko th2376 itse ko. johtosarjan - miten ja millaisella avaimella sait irti johtosarjan moottorissa olevasta kiinnikkeestä? Homma on kaiketi nopea jos löytyisi oikea työkalu, itse yritin kihnuttaa ruuveja (2 kpl ?) auki vääntämällä torx-kärkeä pihdeillä... No avaimen kärki torx (t20) lepäilee nyt jossain pohjamuovin päällä, on taas kiitettävän ahdas ja näkymätön paikka...
                        Last edited by jms-btcf; 23-02-2008, 07:05.
                        e61 535d

                        Comment

                        • hank
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2002
                          • 176
                          • E-Pohjanmaa

                          #27
                          jos jollakin on tarvetta niin mulla on ylimääräisenä 3kpl 530d suuttimia, johtosarja ja korkeapainepumppu.
                          ja lisäksi rail pressure sensori
                          Last edited by hank; 26-02-2008, 18:14.

                          Comment

                          • pete74
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 63
                            • Kemi

                            #28
                            kulkine 530da touring -00

                            itselläni on myös hieman samanlaista ongelmaa "satunnaisesti", elikkä
                            ogelmana on että matka-ajon jälkeen kun kone on lämmennyt kunnolla niin esim. kun pysähdyt liikennevaloihin käynti on "seilaavaa" ja kone käy hieman epätasaisesti. toisinaan taas matka-ajossa tasakaasulla ajettaessa kierrokset ~1500-2000 r/min. kulku on nykivää.

                            auton historiaa
                            1. molemmat pa-pumput vaihdettu (tankista ja kuskin penkinalta)
                            2. kaikki pa-suuttimet kunnostettu sekä testattu
                            eilen kaikki suuttimet koeponnistettiin penkissä eikä ollut ohivuotoja/vikoja.
                            testerikään ei antanut mitään vikailmoituksia ei ennen eikä jälkeen koeponnistuksien.

                            joten olisiko ideoita mistä kyseistä vikaa voisi lähteä seuraavaksi metsästämään.

                            ps. kiitoksia jo etukäteen
                            530da touring -00 (E39)
                            ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                            Comment

                            • Rahu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 6464
                              • Tuusula

                              #29
                              Originally posted by pete74 View Post
                              kulkine 530da touring -00

                              itselläni on myös hieman samanlaista ongelmaa "satunnaisesti", elikkä
                              ogelmana on että matka-ajon jälkeen kun kone on lämmennyt kunnolla niin esim. kun pysähdyt liikennevaloihin käynti on "seilaavaa" ja kone käy hieman epätasaisesti. toisinaan taas matka-ajossa tasakaasulla ajettaessa kierrokset ~1500-2000 r/min. kulku on nykivää.

                              auton historiaa
                              1. molemmat pa-pumput vaihdettu (tankista ja kuskin penkinalta)
                              2. kaikki pa-suuttimet kunnostettu sekä testattu
                              eilen kaikki suuttimet koeponnistettiin penkissä eikä ollut ohivuotoja/vikoja.
                              testerikään ei antanut mitään vikailmoituksia ei ennen eikä jälkeen koeponnistuksien.

                              joten olisiko ideoita mistä kyseistä vikaa voisi lähteä seuraavaksi metsästämään.

                              ps. kiitoksia jo etukäteen
                              Tuo kuullostaa taas kerran rail pressure sensorilta, useasti tuo vika on korjaantunut tuon vaihdolla vaikka vikakoodia ei annakaan.

                              Sijaitsee siis siinä jakotukin päässä moottorin takaosassa imusarjan alla.
                              BMW Service
                              P.o4oo925441
                              [email protected]
                              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                              Comment

                              • Clavurion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 9159
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by jms-btcf View Post
                                Vähän offtopikkia:
                                Nyt on uusi johtosarja kätösissä ja eilen piti tehdä vaihto mutta homma viivästyi. Vaihdoitko th2376 itse ko. johtosarjan - miten ja millaisella avaimella sait irti johtosarjan moottorissa olevasta kiinnikkeestä? Homma on kaiketi nopea jos löytyisi oikea työkalu, itse yritin kihnuttaa ruuveja (2 kpl ?) auki vääntämällä torx-kärkeä pihdeillä... No avaimen kärki torx (t20) lepäilee nyt jossain pohjamuovin päällä, on taas kiitettävän ahdas ja näkymätön paikka...
                                Meniköhän multa jotain ohi? Ne johtosarjan muovituen torx-ruuvit saa kyllä ihan suoraan hylsyllä auki, ainakin kun ilmanputsarikotelo (apukuskin puoleinen kotelointi) on irti. Jos sopivaa torxia ei löydy, joku puolikas (muistaakseni 5,5 mm) normihylsy istuu siihen nasakasti.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎