Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA puutuu @3000rpm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #16
    Yks VNT muuten itsekin tullut putsattua, melko simppeli homma.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2017
      • Kangasala

      #17
      Originally posted by Clavurion View Post
      Tuossa muuten toinen kuvitettu tarina VNT:n putsaamisesta. KLIK
      Dr.Feelgood Tallensin tuon, hyvää tietoa!
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #18
        OT: Paljonko muuten GT2556V ahtimessa saa olla poikittaisvälystä aksilassa?
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #19
          Ahtimen laakerissahan on sivuttain sen verran välystä, että ilman öljynpainetta saa siiven kyllä koskettamaan pesän reunaa.
          Jos päittäisvälystä on yhtään niin se on merkki kuluneesta laakerista.

          Suosittelen ottamaan sen ahtimen irti ja katsomaan mikä pakosiiven ja johdin siipien tilanne on.
          Ahdin on helppo ottaa vaikka pihalla lumisateessa suoraan ajosta pois, kuten minä tein...

          Comment

          • mak
            Bimmer Rookie
            • Aug 2008
            • 30
            • Tampere

            #20
            aksiaalivälystä ei tuntunut ollenkaan, eikä siivet kyllä pahasti hiertäneet, joten toivoa vastausten perusteella siis on...

            tarkoitus oli ottaa se ahdin irti (parkkipaikka,suoraan ajosta ja vesisade), mutta aika loppui kesken...tarvii aamulla taas päästä töihin.

            Minkä takia käytitte niitä ahtimianne auki? oliko ongelmia juuttuvien siipien kanssa vai? Tuntui se varsi liikkuvan aika hyvän tuntoisesti imemällä, joten hieman mietityttää se jumiminen...tokihan paine-ero on säätötilanteessa pienempi, jolloin säätö takertelee herkemmin.

            Yksi asia tuli vielä tuossa tupakilla istuessa mieleen...laatikon (momentinmuuntimen) luisto tuntui aika suurelta. Voisiko olla, että laatikko ilmoittaisi ECU:lle liian suuresta pyörintänopeuserosta, jolloin ECU vähentäisi sopan määrää...? Toisaalta laatikossakaan ei ollut vikakoodeja ollenkaan...luulisi tuollaisen tiedon jäävän muistiin.


            Ei voi kuin ihmetellä tätä forumin meininkiä, tuntuu porukalla olevan mahtava yhteishenki!!!
            Kiitokset vastauksista
            Last edited by mak; 20-08-2008, 23:58.

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2017
              • Kangasala

              #21
              Originally posted by mak View Post
              aksiaalivälystä ei tuntunut ollenkaan, eikä siivet kyllä pahasti hiertäneet, joten toivoa vastausten perusteella siis on...

              tarkoitus oli ottaa se ahdin irti (parkkipaikka,suoraan ajosta ja vesisade), mutta aika loppui kesken...tarvii aamulla taas päästä töihin.

              Minkä takia käytitte niitä ahtimianne auki? oliko ongelmia juuttuvien siipien kanssa vai? Tuntui se varsi liikkuvan aika hyvän tuntoisesti imemällä, joten hieman mietityttää se jumiminen...tokihan paine-ero on säätötilanteessa pienempi, jolloin säätö takertelee herkemmin.

              Yksi asia tuli vielä tuossa tupakilla istuessa mieleen...laatikon (momentinmuuntimen) luisto tuntui aika suurelta. Voisiko olla, että laatikko ilmoittaisi ECU:lle liian suuresta pyörintänopeuserosta, jolloin ECU vähentäisi sopan määrää...? Toisaalta laatikossakaan ei ollut vikakoodeja ollenkaan...luulisi tuollaisen tiedon jäävän muistiin.


              Ei voi kuin ihmetellä tätä forumin meininkiä, tuntuu porukalla olevan mahtava yhteishenki!!!
              Kiitokset vastauksista
              Tohon luistoon takerrun, miten toi luistaminen ilmeni? Kokeilitko "manupuolella" ilmenikö samoin?
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #22
                Originally posted by Rubu View Post
                Ahtimen laakerissahan on sivuttain sen verran välystä, että ilman öljynpainetta saa siiven kyllä koskettamaan pesän reunaa.
                Jos päittäisvälystä on yhtään niin se on merkki kuluneesta laakerista.
                Eikös välystä kuitenki hiukan liikaa ole jos siivet ottaa seinämiin? Noh, joka tapauksessa olis yks GT2556V tuossa pöydällä eikä siinä kyllä turbiini ota seinämiin. Pitkittäisvälystäkään ei tunnu nimeksikään. Pitäis tuo jossain välissä vaihtaa tämän nykyisen melko kuluneen tilalle. Nykyisessä on yhtä paljon välystä molempiin suuntiin ja se sylkeekin öljyä jokin verran sekä ujeltaa kylmänä melko kovaa.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • mak
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 30
                  • Tampere

                  #23
                  Jälleen yksi villi idea tuon puutumisen aiheuttajaksi ...voisiko jumittavat imusarjan läpät tehdä tuon?

                  Puutuminen tuntuu tapahtuvan aina juuri tuon 3000rpm:n kohdalla vajaalla kaasullakin...Nuo läpät lienevät ainoa asia koko moottorissa, joita ohjataan pelkän pyörintänopeuden mukaan. Eli jos juuri tuolla pyörintänopeudella imupulssien taajuudet menisivät väärin, koska läpät eivät avautuisi...? En ole vielä läppien liikettä tarkistanut, mutta poistan ne heti kun sopivaa aikaa löytyy.ASAP tietenkin.

                  Onko läpät ilman alipainetta auki vai kiinni? Sieltäkin voi se alipaineletku olla hapertunut...

                  Mitä mieltä olette? Kommentteja...

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Niin siis ne läpät ovat ainoa asia jota EI ohjata pyörintänopeuden mukaan. Ja on auki ilman alipainetta.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Eikös se ollut niin, että läpät ovat kiinni tyhjäkäynnillä ja oikeastaan heti kun kaasua painetaan ne aukeavat..?
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • mak
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2008
                        • 30
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by Cell View Post
                        Niin siis ne läpät ovat ainoa asia jota EI ohjata pyörintänopeuden mukaan. Ja on auki ilman alipainetta.
                        Minkä mukaan niitä sitten ohjataan? Mikä muu vaikuttaa imupulssien taajuuteen kuin pyörintänopeus??

                        Comment

                        • Exami
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 986
                          • Hyvinkää, Tuusula

                          #27
                          Noniin kun saatiin munkin ajatusmailma sille mallille että puhutaan E39:korista ku oon tässä koko alkupään miettiny vaan E60:stä.. todettakoon että imusarjan läppien tarkotus on tuoda alavääntöä automaattimalliin kaiketi siitä johtuen että toimis paremmin ja vääntäs paremmin alhaalta.. näin monesti todettu.. läpät toimii alipaineella..

                          Osa nro 11? juu eli voihan olla että läpissä on liikaa karstaa / öljyä / mömmöä ympärillä eikä sentakia toimi vapaasti.. auto siis menee alakierroksilta ihan ok mutta 3k kohalla hyytyy totaalisesti ja hetkenpäästä taas lähtee vetämään?.. tutulla on -01 530dA joka on ihan totaalisen laiska ja kiihtyvyys puuttuu kokonaan.. sen kohdalla läpät ilmeiseti totaalisen jumissa / tukossa eikä kone tunnu saavan ollenkaa ilmaa.. siihenkin ahdin hiljattain vaihdettu sen jälkeen toimi ok jonkin aikaa..

                          E39 530d:tä yleisesti ottaenhan vaivaa EGR venttiili.. sen poisto on "suositeltavaa" ja imusarjan puhdistus ja Osan 15 puhdistus / totaali tyhjennys.. (EGR venttiilin romppeet sisältä pois ja suora putki tilalle tjms.) <- nämä vinkit ei varmasti ole laakkosen suosittelemia tai kovinkaan monen "hyväksymiä" (lähinnä poiso operaatiot) mutta tuo autoon muutaman tyypillisen vikaantumisen korjauksen muistaen myös automaattiversioita imusarjan läpät pois (myös laakkosen mielestä ok..)
                          Last edited by Exami; 21-08-2008, 14:12. Reason: Linkit korjattu
                          sigpic
                          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #28
                            OT: oottehan kaikki huomanneet, ettei RealOemin kuvia enää voi hotlinkittää.

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • mak
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2008
                              • 30
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by schwarze View Post
                              Tohon luistoon takerrun, miten toi luistaminen ilmeni? Kokeilitko "manupuolella" ilmenikö samoin?
                              Manuaalilla ajettiin niitä livedatoja...muistikuva on, että luisti silloinkin...mitenhän kuuluisi olla, saako luistaa "manupuolella"?

                              Tasaisella nopeudella carsoftista näki, kun se laatikko kytki vaihteen päälle, tällöin ei tietenkään luistoa ollut...ainoastaan kiihdytyksissä.

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #30
                                Läpät ovat saastelaitteita, ne eivät vaikuta tehontuottoon millään tapaa. Ne ovat kiinni pienellä kuormalla, ei tyhjäkäynnillä. Lisäävät ilman pyörteilyä jonka takia palaminen tuolla pienellä kuormalla on tietyn päästökomponentin osalta puhtaampaa. Luultavasti sekoittaa paremmin EGR:n kaasut imuilmaan ja laskee siten palamislämpötilaa.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎