Nyt taas jäitä hattuun.. se, että on (kuulemma, joskus) tehty koneremontti, ei takaa vielä yhtään mitään. Jos ei ole tietoa remonttireiskan pätevyydestä, on avaamaton vakiokone parempi vaihtoehto. Tyylejä on yhtä monia kuin tekijöitäkin. Kilometritkään ei takaa mitään kammioturbodeessä, ajotyylejäkin on monia. Alta 10tkm ajettu M51 voi olla aivan loppu jos ajettu vain pakkasilla ja kylmällä koneella lähdetty motarille ajamaan 10km kerrallaan pedaali lattiassa. Kärjistetty esimerkki, mutta varmaan ymmärrät pointin. Samoin tuo "vaihdettu syöttöpumppu" ei takaa mitään, ellei pumppu ole ammattipajalla kunnostettu ja kaikki kuluvat osat vaihdettu.
Mikäs tässä sitten mätti?
Jos se se pitkäikäinen virikone kiinnostaa, niin opiskelua, koneen täydellinen läpikäynti + perusremontti ja maltilliset tehotavoitteet. Kun tehoja nostetaan selvästi, niin hyvin todennäköisesti rakennusvaiheessa säästetyt eurot ja tunnit tulee eteen moninkertaisina. Koneessa heikot kohdat on käytännössä kansi ja sähköohjattu syöttöpumppu. Virittäessä tietysti uudet laakerit ym. Kaikkien tukivarsien/nivelien/puslien vaihto samaan syssyyn, väljää löytyy kuitenkin ja isommilla tehoilla on pian taka-akselin isot puslat aivan loppu..
Manuaalilootassa on käytännössä samat välitykset, kunhan loota on peräisin M50:stä = suora vitonen. Vanhemmissa on ylivaihde.
Jos automaatin haluat ja pumppu vaihtuu mekaaniseen, niin MB:n 722.3 olis hyvä valinta. Ihan kohtuu mukava loota ajossa ja saa vahvistettua tarpeeksi. Ei tosin käy heittämällä, vaatii adapterit.
Originally posted by Hagle
Jos se se pitkäikäinen virikone kiinnostaa, niin opiskelua, koneen täydellinen läpikäynti + perusremontti ja maltilliset tehotavoitteet. Kun tehoja nostetaan selvästi, niin hyvin todennäköisesti rakennusvaiheessa säästetyt eurot ja tunnit tulee eteen moninkertaisina. Koneessa heikot kohdat on käytännössä kansi ja sähköohjattu syöttöpumppu. Virittäessä tietysti uudet laakerit ym. Kaikkien tukivarsien/nivelien/puslien vaihto samaan syssyyn, väljää löytyy kuitenkin ja isommilla tehoilla on pian taka-akselin isot puslat aivan loppu..
Manuaalilootassa on käytännössä samat välitykset, kunhan loota on peräisin M50:stä = suora vitonen. Vanhemmissa on ylivaihde.
Jos automaatin haluat ja pumppu vaihtuu mekaaniseen, niin MB:n 722.3 olis hyvä valinta. Ihan kohtuu mukava loota ajossa ja saa vahvistettua tarpeeksi. Ei tosin käy heittämällä, vaatii adapterit.
Comment