Announcement

Collapse
No announcement yet.

1600m/300km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 2.3i-16
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 20

    #61
    Tuon painon vaikutus näissä karkeloissa on oikeastaan yhtä mitätön kuin varttimailiajankin, Tarmon saabin kaksi parasta vetoa 0-400m ajassa eroa 1,75sek (n. 13 ja n. 14.7) ja loppunopeudessa mailin kohdalla 4 km/h (308 ja 312 km/h).

    Lähdölläkään ei ole juuri mitään merkitystä.

    Comment

    • Maza
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 4321
      • Kannus/Kokkola

      #62
      Originally posted by Tylyttäjä View Post
      Koittakaa nyt kaikki muistaa, että mailin kiihdytyksen loppunopeus < huippunopeus.
      Tämä tuntuu olevan useille yllättävän hankala sisäistää.. Se mailin matka ei loppujen lopuksi ole kovin pitkä.

      Comment

      • Antza
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2143
        • Espoo

        #63


        Kun on ollut puhetta vaadittavista tehoista, niin 80-luvun RUF kelasi linkin takaisessa testissä 469 hevosen voimin maililla 299km/h.

        Ja kevennykseksi hieman eri lukemia:


        919awhp / 1500kg / 372km/h
        Current rides:
        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

        Previous rides:
        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

        Comment

        • BimmerM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1137
          • Kemi

          #64
          Qvarniksen possu ottaa 18 sekunnissa 300. Tehoista ja muista suhteista ei mitään tietoa, mutta kunnioitettava lukema kun perus koppa on vuodelta 78


          Tuolta projekti topicikista saattaisi löytyä tietoa tehoista yms. on vaan liian monta sivua luettavaksi..


          G-powerin M6 hurricane on mielenkiitoinen koska sen aerodynamiikkaa nyt ei suuremmin ole muutettu (vakio m6 ilmanvastuskerroin 0.320) ja on kohtuullisen kova kulkuinen 730 hepan voimin. Hurricane on nopein sarjavalmisteinen bemari ja CS versiohan on vielä kovempi kulkuisempi, mutta omaa huomattavasti enemmän aerodynaamisia muutoksia.


          Ja ainakin tämän http://www.carfolio.com mukaan e30 m3 ei suinkaan ole kovin huono aerodynamiikan kannalta :think

          1986 BMW M3
          Drag coefficient 0.330
          Frontal area 1.88 m2
          Cx 0.62

          2004 BMW M6
          Drag coefficient 0.320
          Frontal area 2.15 m2
          Cx 0.69
          Last edited by BimmerM; 25-09-2009, 00:31.

          Comment

          • Tylyttäjä
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 1412

            #65
            Originally posted by BimmerM View Post
            Qvarniksen possu ottaa 18 sekunnissa 300. Tehoista ja muista suhteista ei mitään tietoa, mutta kunnioitettava lukema kun perus koppa on vuodelta 78

            Tuolla alkaa pärjäämään jo isommille kyykkypyörillekin Tosin ei vielä vähän enemmän laitetuille, mutta vakioilla tekee jo tiukkaa tuohon..

            Paras aika tänä vuonna katupyörällä lentokenttäajoissa taitaa olla n. 12-13s 0-300km/h, mutta se on ajettu aavikkovälityksillä. Eli tiuhemmalla lähtisi tuosta vielä muutama sekka pois.. Oma pienikuutionen vapari meni vaisulla lähdöllä ja aavikkovälityksellä 17s 0-300km/h Joensuussa. PerformanceBoxilla mitattuja arvoja siis, eikä mitään "mutua"...
            Last edited by Tylyttäjä; 25-09-2009, 12:51.
            Current: Modified Subaru WRX Sti '05

            EX: BMW E39 M5
            Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
            Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
            (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

            Suzuki GSX-R 1070 K5
            Performance Mods: Lot
            Performance: 200mph/322kph@1mile
            (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

            Comment

            • .:Dam:.
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 178

              #66
              Originally posted by 2.3i-16 View Post
              Tuon painon vaikutus
              Voisitko tarkentaa?

              Comment

              • FroZ
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 298
                • jkl

                #67
                Täältä joskus jossain voimassa olleita ennätyksiä... itse xvitermini sivu ei ole tainnut toimia pitkään aikaan, mutta archive pelastaa...

                -> http://web.archive.org/web/200611131...om/records.htm


                International 4WD high speed records:
                Class Owner Country Vehicle Type ET Trap Speed
                1st JUN Japan Nissan Skyline R33 GTR n/a 383.8 km/h
                2nd VeilSide Japan Nissan Skyline R34 GTR n/a 346.2 km/h
                ...

                International 4WD 0-300km/h records:
                Class Owner Country Vehicle Type 0-100km/h 100-200km/h 200-300km/h 0-300km/h
                1st VeilSide Japan Nissan Skyline R32 GTR 2.76 3.86 6.38 13.00
                2nd Waste Sports Japan Nissan Skyline R33 GTR 2.98 4.38 7.36 14.72
                3rd Infini Racing Japan Nissan Skyline R33 GTR 2.53 5.42 7.92 15.87

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #68
                  Siinä toi 0-300km/h 13s Skylle.

                  Comment

                  • Tylyttäjä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 1412

                    #69
                    Originally posted by primerap10gtr View Post
                    Siinä toi 0-300km/h 13s Skylle.

                    http://www.youtube.com/watch?v=Kpebo3X3aRk
                    Huh huh, siinä alkaa olemaan jo kyyti kohdallaan!
                    Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                    EX: BMW E39 M5
                    Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                    Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                    (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                    Suzuki GSX-R 1070 K5
                    Performance Mods: Lot
                    Performance: 200mph/322kph@1mile
                    (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                    Comment

                    • 2.3i-16
                      Newbiemmer
                      • Sep 2008
                      • 20

                      #70
                      Originally posted by .:Dam:. View Post
                      Voisitko tarkentaa?
                      Autojen painoista on siis ollut puhetta.

                      Paino vaikuttaa vedon kuluessa sitä vähemmän mitä enemmän ilmanvastus alkaa vauhdin myötä vaikuttaa. Tuo, että Tarmolla oli kahdessa vedossa paljon eroa varttimailiajassa mutta mailin loppunopeudessa taas ei juurikaan, kertoo osaltaan siitä ettei näissä kekkereissä auton paino merkitse juuri mitään. Merkitystä on raa'alla voimalla ja aerodynamiikalla.

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11717
                        • Kouvola

                        #71
                        Eipä ollut laitetulla E60 M5:llakaan jakoja..

                        Comment

                        • .:Dam:.
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 178

                          #72
                          Originally posted by 2.3i-16 View Post
                          Autojen painoista on siis ollut puhetta.

                          Paino vaikuttaa vedon kuluessa sitä vähemmän mitä enemmän ilmanvastus alkaa vauhdin myötä vaikuttaa. Tuo, että Tarmolla oli kahdessa vedossa paljon eroa varttimailiajassa mutta mailin loppunopeudessa taas ei juurikaan, kertoo osaltaan siitä ettei näissä kekkereissä auton paino merkitse juuri mitään. Merkitystä on raa'alla voimalla ja aerodynamiikalla.
                          Todellisuudessa tuo auton paino kylläkin merkitsee aika tavalla. Alussa paino vaikuttaa kiihtyvyyteen ja kun vauhtia alkaa olemaan tarpeeksi, aerodynamiikalla alkaa olemaan enemmän merkitystä, juurikin näin kuten kerroit. Mutta, lähdölläkin on merkitystä. Tarmon Saab kulki varttimaililla n 13 sekunnin vedolla varmaankin kovempaa 400 metrin kohdalla kuin n 14.7 sekunnin vedolla? Jäljellä kuitenkin enää 1200 metriä kiihdytettävää ja noilla nopeuksilla 1200 metriä on aika lyhyt pätkä ajallisesti. Kiihtyvyys kuitenkin hidastuu nopeuden kasvaessa... Mitä nopeammin, sitä nopeammin. Varttimaililla paremmuusjärjestys on nopein ensin (ajallisesti), täysmaililla nopein ensin (km/h).

                          Jos lähdöllä ja painolla ei ole merkitystä, pyydä pari läskiä takapenkille ja lähde kolmosella :think

                          Comment

                          • olde
                            Newbiemmer
                            • Apr 2003
                            • 26

                            #73
                            Originally posted by .:Dam:. View Post
                            Todellisuudessa tuo auton paino kylläkin merkitsee aika tavalla. Alussa paino vaikuttaa kiihtyvyyteen ja kun vauhtia alkaa olemaan tarpeeksi, aerodynamiikalla alkaa olemaan enemmän merkitystä, juurikin näin kuten kerroit. Mutta, lähdölläkin on merkitystä. Tarmon Saab kulki varttimaililla n 13 sekunnin vedolla varmaankin kovempaa 400 metrin kohdalla kuin n 14.7 sekunnin vedolla? Jäljellä kuitenkin enää 1200 metriä kiihdytettävää ja noilla nopeuksilla 1200 metriä on aika lyhyt pätkä ajallisesti. Kiihtyvyys kuitenkin hidastuu nopeuden kasvaessa... Mitä nopeammin, sitä nopeammin. Varttimaililla paremmuusjärjestys on nopein ensin (ajallisesti), täysmaililla nopein ensin (km/h).

                            Jos lähdöllä ja painolla ei ole merkitystä, pyydä pari läskiä takapenkille ja lähde kolmosella :think
                            Kaikkihan on suhteellista mikä on iso ero maalissa ja mikä ei, nyt ajettu 4km/h lisä 300+ tulokseen on IMHO paljon, toisin kuin esim 250 tuloksen uppiminen 254 luvuksi. Oli miten oli niin oheisessa graafissa esitettynä 312 ja 308 vedot nopeus ja aika matkan suhteen esitettynä, mistä nuo ym asiat käy paremmin ilmi

                            eroa vartin kohdalla nopeudessa oli ~15km/h ja maalissa tuo todettu 4km/h. Alussa hitaampi "kuroo" siis nopeampaa kiinni (nopeus vs. matka) koko loppuvedon ajan, mutta ajan suhteen (matka vs. aika) jää koko ajan enempi jälkeen. Tämä siksi mikä jo todettu että kiihtyvyys hidastuu kun vauhti kasvaa ja näin ollen "hitaampi" veto lähestyy nopeudellisesti, kun kiihtyvyys siinä vedossa suurempi pienemmästä nopeusta vs. matka johtuen.

                            Reilu 100kg kun ko. autoon lisää painoa niin tippuu tulos luokkaa 5km/h. Heikennys on samaa luokkaa kuin mikä vaikutus on Cw arvon yhden satikan nostolla.

                            Comment

                            • .:Dam:.
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 178

                              #74
                              Originally posted by olde View Post
                              Kaikkihan on suhteellista mikä on iso ero maalissa ja mikä ei, nyt ajettu 4km/h lisä 300+ tulokseen on IMHO paljon, toisin kuin esim 250 tuloksen uppiminen 254 luvuksi. Oli miten oli niin oheisessa graafissa esitettynä 312 ja 308 vedot nopeus ja aika matkan suhteen esitettynä, mistä nuo ym asiat käy paremmin ilmi

                              eroa vartin kohdalla nopeudessa oli ~15km/h ja maalissa tuo todettu 4km/h. Alussa hitaampi "kuroo" siis nopeampaa kiinni (nopeus vs. matka) koko loppuvedon ajan, mutta ajan suhteen (matka vs. aika) jää koko ajan enempi jälkeen. Tämä siksi mikä jo todettu että kiihtyvyys hidastuu kun vauhti kasvaa ja näin ollen "hitaampi" veto lähestyy nopeudellisesti, kun kiihtyvyys siinä vedossa suurempi pienemmästä nopeusta vs. matka johtuen.

                              Reilu 100kg kun ko. autoon lisää painoa niin tippuu tulos luokkaa 5km/h. Heikennys on samaa luokkaa kuin mikä vaikutus on Cw arvon yhden satikan nostolla.
                              Myöskin mun mielestä 4 km/h ero on aika paljon, aikaisemmasta postauksesta kopioituna Joensuu top 20->

                              3 Toyota Supra mk4 Espoo 299
                              4 Audi 100 Joensuu 297
                              5 Saab 9-3 2.0T Espoo 297
                              6 Saab 9000 CS Turbo 297
                              7 Audi 100 Quattro Joensuu 296

                              Tuossa on muutama auto ja nopeuseroa ei ole edes sitä mitä Tarmon vetojen välinen ero on...

                              Ja tuosta graafista näkee aika hyvin vetojen erot, selventää todella paljon. 100 km/h eroa muutama kymmentä metriä, 200 km/h välimatka jo hieman enemmän.

                              Comment

                              • r.w.
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2007
                                • 2510
                                • Länsirannikko

                                #75
                                4km/h ero on toki noissa nopeuksissa paljon, mutta 1,5s ero varttiajassa ei ole ainoastaan paljon, vaan aivan älyttömästi, joka käytännössä tarkoittaa jälleen kerran sitä, että auton varttimailiajalla ja tätä kautta pidolla sekä massalla ei tuolla mailin matkalla ole enää niin hirveän suurta merkitystä.

                                Jenkit kun ajaa suola-aavikoilla, pitää osa laitteista auttaa työntämällä lähtöviivan yli pitkien välitysten takia, eikä nekään hitaita ole...
                                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎