Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taka-akselin puslat e30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaa
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 32
    • Kuopio

    #46
    Itse otin puslat irti 3-leuka ulosvetäjällä(E30)

    -kuusiokoloruuvit ja 22mm mutteri irti(ruuvit lähtee parhaiten lämmittämällä mutteriosia ja crc:tä perään>tiukassa!!!)
    -pölkky palkin alle, silleen et jää muutaman millin rako
    -vasaralla kierretappi silään> tulee takapenkin alle koloon booreilla
    -sopivan kokoinen tanko puslan reijästä
    -nytkyttelyä että palkki putoaa pölkyn varaan
    -tappi takaisin booreille lyömällä vasaralla ja tuurnalla sisältä
    -kolmileukaulosvetäjä kiinni puslan kaulukseen, kierretappi keskellä
    -ulosvetäjä kireälle>kuumailmapuhaltimella lämmitetään palkinrunkoa>lisää kiristystä>lisää lämpöä(pusla tulee noin 15mm kerrallaan, et ei kiirettä)
    -kun loppuu kiristysvara lisätään puslan sisään holkki
    -uusi pusla laitetaan fairylla voideltuna takaisin
    -menee noin puoliväliin esim. tunkilla
    -ulosvetäjän jalat kiinni palkkiin puslan ympärille ja puslan väliin
    joku jäykkä lätkä ettei paineta alumiiniosasta puslaa hajalle
    (voi joutua laittamaan jatkopalat ulosvetäjään et riittää vara)

    Aikaa toimitukseen kuluu noin pari tuntia

    Comment

    • trollE30
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 33
      • Uusimaa

      #47
      -ulosvetäjä kireälle>kuumailmapuhaltimella lämmitetään palkinrunkoa>lisää kiristystä>lisää lämpöä(pusla tulee noin 15mm kerrallaan, et ei kiirettä)

      eilen otettiin toiselta puolelta pusla irti pelkällä ulosvetäjä tekniikalla ja ei ollu muutako 2-leukainen ulos vetäjä...

      mutta tosiaan lämmitys hoidettiin pilleillä ---> nopeampaa ja helpompaa, ainoana miinuksena että sai olla varovainen ettei massat pala...
      "luottakaa", sano Juudas ku opetti kaverille ristiriipuntaa

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6741
        • PK-seutu

        #48
        Originally posted by trollE30 View Post
        ...ainoana miinuksena että sai olla varovainen ettei massat pala...
        Ja kun apparin puolella se bensakaan ei niin kauhean kaukana ko. paikasta ole, että ei kovin suositeltava tapa
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • trollE30
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 33
          • Uusimaa

          #49
          Originally posted by pyroz View Post
          Ja kun apparin puolella se bensakaan ei niin kauhean kaukana ko. paikasta ole, että ei kovin suositeltava tapa
          Niin on se kyllä siinä about n. 10cm päässä, mutta eipä tuo tuntunu ottavan lämpöä. Ja turvallinen olo oli kun tiesi että seinällä on iso vaahtosammutin... Oli nätti vetää se loppu ulos käsin ku kuulu sitä ritinää vaan ku se kumipaloi siellä.

          Muuten onko teillä muilla lähtyny sieltä akselin ja korin välistä se iso prikka, joka on siinä kierretangossa? Se lykättiin vain takaisin sinne mistä tulikin.:think
          "luottakaa", sano Juudas ku opetti kaverille ristiriipuntaa

          Comment

          • petteriu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 1164
            • Pori

            #50
            Vanha viidakon sanonta:
            Originally posted by Vaeltava aave/Phamtom/Mustanaamio
            Sitä tikulla silmään, joka puslia polttamalla irrottaa!
            Ne lähtevät E30:n palkista helpommin ilman tohotinta, kaasupillejä tai edes kuumailmapuhallinta, ihan varmasti ! Polttamalla homma kestää vähintään 3x sen mitä pelkällä ulosvetimellä ja homma on n. 10x sotkuisempaa. Ensimmäistä puslaa vaihtaessani tein aikoinaan tuon virheen mutta toinen pusla oli helpompi, kun sitä ei tehty polttamalla.
            Koska neuvo täälläkin sitkeästi aina silloin tällöin esintyy, oli se testattava pari vuotta sitten uudelleen ja sitä enemmän olen pelkän ulosvetäjän kannalla ! E34:ssa puslat isommat ja paljon tiukemmassa, mutta vaatii ainoastaan hieman isomman ulosvetäjän. Ja näitä puslia (E30+E34) on tullut jokunen vaihdettua...

            Petteri
            Originally posted by trollE30 View Post
            Niin on se kyllä siinä about n. 10cm päässä, mutta eipä tuo tuntunu ottavan lämpöä. Ja turvallinen olo oli kun tiesi että seinällä on iso vaahtosammutin... Oli nätti vetää se loppu ulos käsin ku kuulu sitä ritinää vaan ku se kumipaloi siellä.

            Muuten onko teillä muilla lähtyny sieltä akselin ja korin välistä se iso prikka, joka on siinä kierretangossa? Se lykättiin vain takaisin sinne mistä tulikin.:think
            BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

            Comment

            • trollE30
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 33
              • Uusimaa

              #51
              Oi voi.. Eipä mänö enää pusla paikalleen. On laitettu rasvaa ja fairia sun muuta ja
              on painettu tunkilla, on painettu ulosvetäjällä eikä mee. vaan menee aina tietyn matkan ja sitte ko höllää tunkin niin valuu takaisin sen matkan mitä on menny.

              Sen verran se on mennyt että ei tarvis enään ku 1cm niin sais rueta vetään sen kannatinlevyn kanssa mutterilla kinnaamaan sitä paikalleen..

              Ei sattuis kellään oleen vinkkejä.:think
              "luottakaa", sano Juudas ku opetti kaverille ristiriipuntaa

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #52
                Originally posted by petteriu View Post
                Vanha viidakon sanonta:

                Ne lähtevät E30:n palkista helpommin ilman tohotinta, kaasupillejä tai edes kuumailmapuhallinta, ihan varmasti ! Polttamalla homma kestää vähintään 3x sen mitä pelkällä ulosvetimellä ja homma on n. 10x sotkuisempaa. Ensimmäistä puslaa vaihtaessani tein aikoinaan tuon virheen mutta toinen pusla oli helpompi, kun sitä ei tehty polttamalla.
                Koska neuvo täälläkin sitkeästi aina silloin tällöin esintyy, oli se testattava pari vuotta sitten uudelleen ja sitä enemmän olen pelkän ulosvetäjän kannalla ! E34:ssa puslat isommat ja paljon tiukemmassa, mutta vaatii ainoastaan hieman isomman ulosvetäjän. Ja näitä puslia (E30+E34) on tullut jokunen vaihdettua...

                Petteri
                Juuri näin

                Kuunnelkaa nyt hyvät ihmiset ilmaisia hyviä neuvoja ja rakentakaa se ulosvetäjä niin pääsette PALJON helpomalla noiden puslien vaihdossa kun jollain vippaskonsteilla.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • trollE30
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 33
                  • Uusimaa

                  #53
                  No niin toinen pusla oli hiukan ohuempi, joten vedin vanhan sen toisen pois mitä junttasin jo sinne ja ahaa löysin vesipohjaista vaseliinia, jota voitelin reippaasti puslaan ja palkkiin joka jälkeen painoin ulosvetäjällä puslan paikoilleen. Oli vaan vielä se onkelma että palkki oli tunkattuna runkoon aivan kiinni joten puslaa ei voinu saada kunnolla eli menee uusinnaksi vielä tänään.

                  Sen isomman puslan laitoin illalla pakkaseen ja tänään ois tarkoitus irroittaa toiseltakin puolelta..

                  Ja nyt ko oikein tutkein tallin perukoita niin löysin myös kasvirasva-pohjaista vaseliinia... Onko kukaan muu kuullut ikään moisesta. Tuosta vesipohjaisesta tiesin sitä olevan, mutta kasvirasva-pohjaista. huh. Ei taida enää mineraalipohjainen olla ainoa oikea vaikka onko oikean mustan vaseliinin voittanutta....
                  "luottakaa", sano Juudas ku opetti kaverille ristiriipuntaa

                  Comment

                  • eofkAnssi
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 306
                    • Hki Downtown

                    #54
                    Niin vieläkin sitä mitä tossa jo joku kyseli: Miten tämä asia näkyy ajossa?

                    Itsellä liikkeellelähtiessä kolisee/hakkaa oikealta takaalta. Ei täristä ajossa ollenkaan, eikä muutenkaan valita. Vain liikkeellelähtö "normaalisti" on tuo ongelma. En jaksa oikeen uskoa, että olis vetari tai muukaan.

                    Kertokaa ny !

                    Ja sit ku en ite jaksa vaihdella ni oisko vaikka tapiolan esso tai muu (ehdotuksesi tähän) paras vaihtoehto ko. hommaan?

                    Kiits ja anteeks
                    "You open your mouth again I swear I'm gonna break it" - Kornia, mutta hyvää


                    e89 Z4 3.5i DKG + hayabusa Tbo
                    x Porsche 911 C4
                    x e92 LCI 320dA
                    x e92 330 xD
                    x 08 WRX
                    x e82 123dA
                    x '88 e30 320i "drifting edition"
                    x '01 e46 320iM

                    Comment

                    • tomppa 3,8v
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2006
                      • 30
                      • Kouvola

                      #55
                      Originally posted by trollE30 View Post
                      No niin toinen pusla oli hiukan ohuempi, joten vedin vanhan sen toisen pois mitä junttasin jo sinne ja ahaa löysin vesipohjaista vaseliinia, jota voitelin reippaasti puslaan ja palkkiin joka jälkeen painoin ulosvetäjällä puslan paikoilleen. Oli vaan vielä se onkelma että palkki oli tunkattuna runkoon aivan kiinni joten puslaa ei voinu saada kunnolla eli menee uusinnaksi vielä tänään.

                      Sen isomman puslan laitoin illalla pakkaseen ja tänään ois tarkoitus irroittaa toiseltakin puolelta..

                      Ja nyt ko oikein tutkein tallin perukoita niin löysin myös kasvirasva-pohjaista vaseliinia... Onko kukaan muu kuullut ikään moisesta. Tuosta vesipohjaisesta tiesin sitä olevan, mutta kasvirasva-pohjaista. huh. Ei taida enää mineraalipohjainen olla ainoa oikea vaikka onko oikean mustan vaseliinin voittanutta....
                      En kyllä suosittele minkään valtakunnan vaseliinia.Vaan kunnon putsaus reikään/esim.porakone ja teräsharja/oikea työkalu kiinni puristamiseen.Pitäs mennä jos pusla oikea/eikä reikää oo terrorisoitu mitenkää:think

                      Comment

                      • Maza
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 4321
                        • Kannus/Kokkola

                        #56
                        Originally posted by Leka View Post
                        Juuri näin

                        Kuunnelkaa nyt hyvät ihmiset ilmaisia hyviä neuvoja ja rakentakaa se ulosvetäjä niin pääsette PALJON helpomalla noiden puslien vaihdossa kun jollain vippaskonsteilla.
                        Niinpä ! E34:n puslanvaihto meni ennätysajassa kunnon ulosvetäjällä. Siitä hetkestä ku sain auton tunkattua ilmaan kesti 1,5h, kun homma oli valmis.

                        Comment

                        • trollE30
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2006
                          • 33
                          • Uusimaa

                          #57
                          Originally posted by tomppa 3,8v View Post
                          En kyllä suosittele minkään valtakunnan vaseliinia.Vaan kunnon putsaus reikään/esim.porakone ja teräsharja/oikea työkalu kiinni puristamiseen.Pitäs mennä jos pusla oikea/eikä reikää oo terrorisoitu mitenkää:think
                          kunnon ulosvetäjä kyllä löytyy, mutta kun ei oo kun kaks piikkinen..Voin ottaa vaikka kuvan siitä, meinaan potentiaalia löytyy...

                          Btw Auto on muuten samalla tallilla missä Maza kävit sillon viime keväänä kattoon serkkupoikas 320-->325 tekniikan vaihtoa.
                          "luottakaa", sano Juudas ku opetti kaverille ristiriipuntaa

                          Comment

                          • Juliet^
                            Newbiemmer
                            • Jan 2005
                            • 14
                            • Turku

                            #58
                            ulosvetäjästä kuva/tekoohjeita?

                            Moro!

                            Luin tästä forumista paljon että tehkää se ulosvetäjä, mutta en yhtään linkkiä löytänyt mikä olisi näkynyt tai toiminut missä olisi siitä ulosvetäjästä kuvia tai ohjetta. Katastusmies kun ei lyönyt leimaa paperiin "vaihda noi puslat....."
                            Auto mulla on e30 320i farmari -90.

                            Kiitos vinkeistä!!
                            320i Touring E30 -90
                            Cadillac Fleetwood -60

                            Comment

                            • Tasmaani
                              Newbiemmer
                              • Feb 2006
                              • 11
                              • Turku

                              #59
                              Originally posted by Juliet^ View Post
                              Moro!

                              Luin tästä forumista paljon että tehkää se ulosvetäjä, mutta en yhtään linkkiä löytänyt mikä olisi näkynyt tai toiminut missä olisi siitä ulosvetäjästä kuvia tai ohjetta. Katastusmies kun ei lyönyt leimaa paperiin "vaihda noi puslat....."
                              Auto mulla on e30 320i farmari -90.

                              Kiitos vinkeistä!!
                              E30 325i M-tech2 -89 taxi
                              E21 316 -78 Projekti

                              Ex E30 316i -89
                              Ex E39 528i -96

                              Comment

                              • Juliet^
                                Newbiemmer
                                • Jan 2005
                                • 14
                                • Turku

                                #60
                                Hmmm.. Musta tollanen ulosvetäjä ei toimi -90 vuotisessa kun tota yläpään laippaa ei saa mistään sinne yläpuolelle tai siis sitä koko jenkatappia ei saa putken sisään, vai olenko väärässä. Tämä on muistikuvaani kun sitä tossa yksipäivä tsiikailin että taitaa olla hapan homma edessä....
                                Nii ja mun homma sillon tyssäs siihen kun en saanut sitä peltilaippaa pois siitä alapuolelta. Pultit aivan ruostees eikä ollu laikkakonet...
                                Last edited by Juliet^; 13-11-2006, 19:56.
                                320i Touring E30 -90
                                Cadillac Fleetwood -60

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎