Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kesärenkaat

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Dunlop Sport Maxx RT 235/45-17. Testien mukaan ihan ok rengas, todellisuudessa ei. Selvästi tuntee urat ja tien kallistukset. Eilen +5 ja märkä asfaltti, todella huono pito vaikka testien mukaan märkä pito on hyvä. Testit varmaan tehty +20 lämmössä. Moottoritie vauhdissa täysjarrutuksessa abs ratisee kuin talvella eikä vauhti juuri tunnu hidastuvat. Nokian saksankitkat pitää paljon paremmin, vaikka jotkut väittää ettei kitkarenkaat sovi märälle asfaltille.

    Onko Nokian Hakka renkaat ainut vaihtoehto Suomen "kesään"? Ne kai suunniteltu viileille keleille.
    Ihan tyypillistä "max performance" kesärenkaille. Niissä on melko heikko pito kun lämpötila laskee alle +5c ja tie on märkä. Ratkaisu on on ns. all-season renkaat, esim. Continental ExtremeContact DWS. Tästä on paljon juttua amerikkalaisilla foorumeilla. Eli pitää valita mitä ominaisuuksia renkaalta vaatii. Jos sen pitää toimia heti nollasta ylöspäin, valitse all-season. Jos taas tärkein kriteeri on maksimaalinen pito 10c+ lämpötiloissa valitse "max performance" kesärengas. Vähän sama kuin saksan kitka vs pohjoinen kitka.
    Last edited by HTK12; 03-05-2014, 02:00.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by HTK12 View Post
      Ihan tyypillistä "max performance" kesärenkaille. Niissä on melko heikko pito kun lämpötila laskee alle +5c ja tie on märkä. Ratkaisu on on ns. all-season renkaat, esim. Continental ExtremeContact DWS. Tästä on paljon juttua amerikkalaisilla foorumeilla. Eli pitää valita mitä ominaisuuksia renkaalta vaatii. Jos sen pitää toimia heti nollasta ylöspäin, valitse all-season. Jos taas tärkein kriteeri on maksimaalinen pito 10c+ lämpötiloissa valitse "max performance" kesärengas. Vähän sama kuin saksan kitka vs pohjoinen kitka.
      Täällä on all season renkaita aika heikosti tarjolla, olisiko matalamman (H tai V) nopeusluokan rengas sama asia?

      TM on teettänyt rengastestejä etelä afrikassa, joten voisi olettaa ettei niilllä tuloksilla ole paljon virkaa Suomen kesässä kun sadekelillä voi olla selvästi alle +10 astetta.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Täällä on all season renkaita aika heikosti tarjolla, olisiko matalamman (H tai V) nopeusluokan rengas sama asia?

        TM on teettänyt rengastestejä etelä afrikassa, joten voisi olettaa ettei niilllä tuloksilla ole paljon virkaa Suomen kesässä kun sadekelillä voi olla selvästi alle +10 astetta.
        Itse en valitsisi esim H nopeusluokan rengasta, koska ne eivät luultavasti ole yhtä tukevia rungoltaan kun korkeamman nopeusluokan renkaat ja itselle riittää talvirenkaiden huojuminen. Mielessä kannattaa myös pitää se, että katsastuksessa pitää alla olla sellaiset renkaat, joissa nopeusluokka on ajoneuvolle riittäävä. "Autoon vaihdettavien renkaiden nopeusluokan tulee olla vähintään auton rakenteellisen nopeuden edellyttämä. Tätä alemman nopeusluokan renkaat ovat sallittuja, jos ne ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja ohjaamossa on tästä kuljettajalle helposti näkyvä kilpi tai tarra." Tosin pehmeämpi runko luultavasti tarjoaa mukavamman kyydin, koska urat jne. ei tunnut niin pahasti. Eiköhän joku kohta tule antamaan suosituksia viileämmissä olosuhteissa toimivista kesärenkaista.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Ei tuota nopeusluokitusta sovelleta käytännössä Suomessa katsatuksessa ollenkaan joten kauhean huolissaan ei katsastuksen suhteen tarvitse kyllä olla. Ikinä en ole kuullut, että Suomessa olisi hylsyä tullut tuosta syystä.

          Itsellä on ollut takavuosina useammassakin autossa mm. Honda CRX:ssä Q-luokan talvirenkaat vaikka rakenteellisestihan tuossa on huippunopeus on tehtaan mukaan 222km/h, koskaan ei katsastuksessa ole mitään sanottu.

          Ei tästä tarte mennä kuin joku 15v taaksepäin niin yleisimmät talvirenkaat oli lähes kaikki Q-luokan renkaita. Autoissa oli huippunopeudet kuitenkin enemmän.

          Last edited by Antsah; 03-05-2014, 13:43.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by Antsah View Post
            Ei tuota nopeusluokitusta sovelleta käytännössä Suomessa katsatuksessa ollenkaan joten kauhean huolissaan ei katsastuksen suhteen tarvitse kyllä olla. Ikinä en ole kuullut, että Suomessa olisi hylsyä tullut tuosta syystä.

            Itsellä on ollut takavuosina useammassakin autossa mm. Honda CRX:ssä Q-luokan talvirenkaat vaikka rakenteellisestihan tuossa on huippunopeus on tehtaan mukaan 222km/h, koskaan ei katsastuksessa ole mitään sanottu.

            Ei tästä tarte mennä kuin joku 15v taaksepäin niin yleisimmät talvirenkaat oli lähes kaikki Q-luokan renkaita. Autoissa oli huippunopeudet kuitenkin enemmän.

            http://www.tuulilasi.fi/uutiset/onko...suorituskykyyn

            Talvirenkaiden kanssa tuossa tehdään poikkeus: "Talvikäyttöön tarkoitettujen renkaiden runkorakenne poikkeaa kesärenkaista olennaisesti, eikä EU-direktiivikään vaadi niiden soveltuvan yli 160 kilometrin tuntinopeuteen." En tiedä miten tiukkaan syynäävät noita nopeusluokkia kesärenkaissa, mutta itse en kehtaa turhaan antaa hylkäämis perusteita. Osa insseistä tuntuu ihan etsimällä etsivän, jos jonkun syyn hylkäämiselle autosta löytäisi.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Riki-
              Bimmer Rookie
              • Aug 2008
              • 111

              Mitkähän "keskiluokan" renkaat E30 M3 alle? 17x8 vanne ja itse mietin 215/40R17. 235/35 mietin myös mutta on ehkä hiukan liian pulla tuolle vanteelle. 225/40 olis varmaankin se optimi mutta sitähän ei tunnetusti saa mistään.

              Sporttinen ja hyvällä tuntumalla, mutta inhimillisellä metelillä varustettu olisi hakusessa. Mietin itse Kumho KU39 ja Hankook Ventus V12 Evo2 K120, mitä muita kannattaisi harkita? Kellään kokemuksia kahdesta edellämainitusta? Mitään linglongeja en tule alle laittamaan jo ihan pelkästään nimen takia.

              E: V12 Evo K110 versiota Hankookista on näköjään kehuttu maailmalla kovasti. Liekkö se sitten best bang for the buck tässä hintaluokassa?
              Last edited by Riki-; 24-05-2014, 23:16.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Riki- View Post

                E: V12 Evo K110 versiota Hankookista on näköjään kehuttu maailmalla kovasti. Liekkö se sitten best bang for the buck tässä hintaluokassa?
                Jaa-a, luoja tietää muttei kerro. Maailmalla osa kehuu todella hyväksi ja osa haukkuu täysin kelvottomaksi. Onkohan niissä laadun vaihtelua vai onko käsitykset hyvästä renkaasta niin erilaisia? Mulla oli tuollaiset viime kesänä, ainut vika oli flat spot ilmiö joka aamu. Samaan rahaan tai hieman halvemmalla saa S1 evo K107 ja evo2 k117. Niistä ei löydy flat spot valituksia netistä.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10077
                  • KVLA

                  Yleensä nuo "maailmalla kehutut" kumit ajellaan kuitenkin urattomilla teillä ja asfaltti on tehty pienemmästä "murskeesta",kuin Suomessa.Joten meluvertailukin on aika vaikeaa.Etenkin jos asfaltti ei ole aivan uutta ja tasaista.Siis silloin,kun vertaillaan käyttäjien kokemuksia.

                  Comment

                  • Riki-
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2008
                    • 111

                    BMWForumin puolella eli Suomessa myös kehuja saanut tuo K110 versio, eritoten hiljaisuudesta ja hyvästä ajettavuudesta. Eli jotakuinkin juuri niistä ominaisuuksista, joita itse nimenomaan haen.

                    Miten tuo S1 EVO K107 tai K117 eroaa sitten tästä K110 versiosta ominaisuuksiltaan?
                    Last edited by Riki-; 25-05-2014, 10:58.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by Riki- View Post

                      Miten tuo S1 EVO K107 tai K117 eroaa sitten tästä K110 versiosta ominaisuuksiltaan?
                      S1:set on max performance renkaita ja V12 ultra high performance

                      http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Hankook/ Tuolta voi katsella kokemuksia ja testituloksia.

                      Comment

                      • Jolli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 2556
                        • Virolahti

                        Nankang Eco2 Green sporteista kokemusta?
                        Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                        Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                        PM tavoittaa, puhelimella ei.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7450
                          • Oulu

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Mulla oli tuollaiset viime kesänä, ainut vika oli flat spot ilmiö joka aamu. Samaan rahaan tai hieman halvemmalla saa S1 evo K107 ja evo2 k117. Niistä ei löydy flat spot valituksia netistä.
                          Perjantaina meni eteen alle S1 Evo2 K117 235/45R17 ja paineita laittoivat 2,7 bar. Eilen ja tänään yön seisomisen jälkeen olen ihmetellyt epätasaista menoa 3-4 ekaa kilometriä. Kyllä noissa vanhoissa S1 Evo K107:issakin joskus huomasi flat spot -ongelmaa, mutta tähänastisen perusteella uudet vaikuttaa selvästi huonommilta tuossa suhteessa. Muuten kyllä mukavan hiljaiset, kuten uudet renkaat yleensä on.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            Originally posted by Riki- View Post
                            Mitkähän "keskiluokan" renkaat E30 M3 alle? 17x8 vanne ja itse mietin 215/40R17. 235/35 mietin myös mutta on ehkä hiukan liian pulla tuolle vanteelle. 225/40 olis varmaankin se optimi mutta sitähän ei tunnetusti saa mistään.

                            Sporttinen ja hyvällä tuntumalla, mutta inhimillisellä metelillä varustettu olisi hakusessa. Mietin itse Kumho KU39 ja Hankook Ventus V12 Evo2 K120, mitä muita kannattaisi harkita? Kellään kokemuksia kahdesta edellämainitusta? Mitään linglongeja en tule alle laittamaan jo ihan pelkästään nimen takia.

                            E: V12 Evo K110 versiota Hankookista on näköjään kehuttu maailmalla kovasti. Liekkö se sitten best bang for the buck tässä hintaluokassa?
                            Ehdottomasti 215/40/17 rengas, kun on lähimpänä alkuperäiskokoa ja istuu parhaiten 8" vanteelle. Lisäksi nuo 235/35 renkaat on alikokoiset, eikä niitä taida juurikaan olla saatavilla. Oikea koko 35-sarjaisena olis 245/35/17.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5175
                              • Kuopio

                              Originally posted by Riki- View Post
                              Mitkähän "keskiluokan" renkaat E30 M3 alle? 17x8 vanne ja itse mietin 215/40R17.
                              215/40-17" on just sopivat koko, varsinkin jos vanteen et luku on 20.

                              Itse kyllä laittaisin ko. autoon sellaiset renkaat, joilla on hyvä ajaa pientä ja mutkaista asfaltti pätkää. Eli napakka ja tarkka ajotuntuma tiehen.

                              Eli melkeinpä uskaltaisin lähteä suosittelemaan Conti3set tai Hankookin K120(uusittu painos K110) renkaasta.

                              Itselle valinta olisi helpp, renkaani olisi Hankook RS2 Z212.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • T3
                                BTCF Member
                                • Oct 2003
                                • 8530
                                • Karhe

                                E30:n vakiokoon kesärengas 205-55-15. Kesäkäyttiksessä Style-5 vanteilla Hankook Ventus Prime-2:n. Ei kovin mairittelevaa arvosanaa voi antaa. Ostin rengassarjan uutena ja nyt n.10tkm takana. Yön yli seisottuaan on renkaissa selkeä flat-spot ilmiö. Muutaman kilometrin jälkeen meno tasaantuu, mutta sitten ne muut ongelmat... Noinkin maltillinen rengaskoko ja johan tuntee urat. Selvää vetelyä, kun ajelee urien yli, ei hyvä. Rengasmelu aika kova. Kulutuskestävyys ei sekään parhaasta päästä. Kouluarvosana 6+.

                                Vertailurenkaana toisessa E30:ssä samanlaisilla Style-5:lla Good-Year NCT5 ja koko myös sama 205-55-15. Ero kuin yöllä ja päivällä. Good-Year kulkee kuin sukkasillaan. Ei minkäänlaista tuntoa uriin, ei vähimmässäkään määrin. Erittäin hiljaiset ja mukavat. Myös kulutuskestävyys parempi, kuin Hankookeilla. Arvosana 9.
                                .

                                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎