Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16437
    • Asikkala

    Originally posted by TON-III View Post
    Tuota renkaan kovuutta pitoon voi peilata hieman abs-jarrujenkin kautta, jos pito olisi parasta lukittuneella renkaalla niin abs-jarruja ei olisi keksittykään ?
    Abs-jarrujen ansiosta ohjattavuus säilyy täysjarrutuksessa, ilman abseja pyörät ei pyöri ja auto on ominaisuuksiltaan kelkka/pulkka.

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5155
      • Kuopio

      Originally posted by TON-III View Post
      Tuota renkaan kovuutta pitoon voi peilata hieman abs-jarrujenkin kautta, jos pito olisi parasta lukittuneella renkaalla niin abs-jarruja ei olisi keksittykään ?
      Tottahan tuo on että lukkiutuneella pyörällä auto pysähtyy nopeiten.

      Mutta itse renkuleihin. Millaisia mahtaa olla halpis 19" nastat? Hintaeroa kumminkin huomattava, contit n. 1000e ja trianglet n. 400e
      Last edited by jani; 24-12-2020, 20:28.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3534
        • Raisio

        Ostat vaan halvimmat ja ihmetellään yhteenvetoa keväällä.

        Tai

        Contit pitää kyllä saada alle tonnin töineen/allelaittoineen ihan suomalaisesta rengasliikkeestä tai jättävät tuplaextraa väliin.

        Kitkoilla tuntui 3-sarjalainen muuttuvan 5-sarjalaiseksi, sen verran hiljaiselta ekat 40km tuntui.

        Onks suosituksia mitkä olisivat täydelliset paineet? Nyt tasaisesti 3 bar ja koko 235/35/19.
        Last edited by ritariässä; 25-12-2020, 11:07.
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5155
          • Kuopio

          Originally posted by ritariässä View Post
          Ostat vaan halvimmat ja ihmetellään yhteenvetoa keväällä.

          Tai

          Contit pitää kyllä saada alle tonnin töineen/allelaittoineen ihan suomalaisesta rengasliikkeestä tai jättävät tuplaextraa väliin.

          Kitkoilla tuntui 3-sarjalainen muuttuvan 5-sarjalaiseksi, sen verran hiljaiselta ekat 40km tuntui.

          Onks suosituksia mitkä olisivat täydelliset paineet? Nyt tasaisesti 3 bar ja koko 235/35/19.
          Nyt alla on auton mukana tulleet orkkis 17" ja niillä Trianglen nastat. Muuten ihan kelpo renkaat mutta peräpää on minun makuun 100km/h vauhdissa "levottoman oloinen". Tuskin muuttuu yhtään paremmaksi halkaisijaa kasvattamalla.

          Täytyy arkena käydä kyselee vielä tarkemmin uusi kierros... tarkistaa vielä mitä nastoja on saatavilla orkkis 19" koossa.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • Lenkka
            Bimmer Rookie
            • Jul 2019
            • 183
            • Kajaani

            Originally posted by jani View Post
            Nyt alla on auton mukana tulleet orkkis 17" ja niillä Trianglen nastat. Muuten ihan kelpo renkaat mutta peräpää on minun makuun 100km/h vauhdissa "levottoman oloinen". Tuskin muuttuu yhtään paremmaksi halkaisijaa kasvattamalla.

            Täytyy arkena käydä kyselee vielä tarkemmin uusi kierros... tarkistaa vielä mitä nastoja on saatavilla orkkis 19" koossa.
            Oletko kokeillut lyödä reilusti kuormapaineet renkaisiin? Ainakin itsellä helpotti, kun kiinankumeihin laittoi lisää ilmaa.

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5155
              • Kuopio

              Originally posted by Lenkka View Post
              Oletko kokeillut lyödä reilusti kuormapaineet renkaisiin? Ainakin itsellä helpotti, kun kiinankumeihin laittoi lisää ilmaa.
              Enpä kyllä ole kokeillut, siellä on nyt ehkä 0.2bar peruspaineen yli. Kuinka reilusti yli laitoit?
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • TON-III
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2018
                • 480
                • Turku

                Originally posted by jani View Post
                Tottahan tuo on että lukkiutuneella pyörällä auto pysähtyy nopeiten.
                Tulikohan kirjoitusvirhe ? Lukittuneen renkaan kitka on pienempi kuin sen vielä (abs:än avulla) hitaasti pyörivän renkaan.
                F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                Comment

                • TON-III
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2018
                  • 480
                  • Turku

                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Onks suosituksia mitkä olisivat täydelliset paineet? Nyt tasaisesti 3 bar ja koko 235/35/19.
                  Jos minulla olisi kolmonen ja haluaisin välttämättä ajaa talvella(kin) 19” vanteilla niin laittaisin tuohon 225/40 renkaat. Olisivat samalla nanon kapeammat ja korkeammat. Samoin paineet tuntuvat todella korkeilta, oma tonnikeiju (siis 2tonnia) menee todella nätisti 225/50/18 kitkoilla alle 3 barin paineilla. Ne renkaiden tietyt mukavuusominaisuudet menetetään juuri niillä viimeisillä liian korkeilla paineilla (on ihan 0,2-0,3 bar muutoksista kiinni).
                  F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7406
                    • Oulu

                    Originally posted by TON-III View Post
                    Jos minulla olisi kolmonen ja haluaisin välttämättä ajaa talvella(kin) 19” vanteilla niin laittaisin tuohon 225/40 renkaat.
                    Eikö toi ole jo melkoinen ylikoko kun vakioko on 225/40R18. 19" kitkat kiinnoistais kyllä E92 alla joskus testata, mutta liikkeellelähtönopeus risteyksissä ja liikenneympyröissä vaan vähän mietityttää.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 25-12-2020, 14:19.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5155
                      • Kuopio

                      Originally posted by TON-III View Post
                      Tulikohan kirjoitusvirhe ? Lukittuneen renkaan kitka on pienempi kuin sen vielä (abs:än avulla) hitaasti pyörivän renkaan.
                      Ei tullut ja varmaan jäällä ja kitkarenkaalla noin on.

                      Autokoulussa tästä nousi melkoinen keskustelu kumpi on oikeasti parempi. Lopulta autokoulunopettaja vei meidät ajoharjoitteluradalle missä tehtiin useampi jarrutus. Kyllä silloin lumella&nastarenkailla avensis abs sulake poistettuna pysähtyi parhaiten.

                      Toki tuohan ei muuta sitä tosiasiaa että ABS on ylivoimaisesti parempi kuin non-abs käytännössä.

                      Taitaa abs ja rengaspaineet olla niin pyhiä juttuja että niistä on yhtämonta näkemystä kuin keskustelijaa? Mikä sitten on oikein, sitä ei tiedä kukaan.
                      Last edited by jani; 25-12-2020, 14:37.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3534
                        • Raisio

                        Originally posted by TON-III View Post
                        Jos minulla olisi kolmonen ja haluaisin välttämättä ajaa talvella(kin) 19” vanteilla niin laittaisin tuohon 225/40 renkaat. Olisivat samalla nanon kapeammat ja korkeammat. Samoin paineet tuntuvat todella korkeilta, oma tonnikeiju (siis 2tonnia) menee todella nätisti 225/50/18 kitkoilla alle 3 barin paineilla. Ne renkaiden tietyt mukavuusominaisuudet menetetään juuri niillä viimeisillä liian korkeilla paineilla (on ihan 0,2-0,3 bar muutoksista kiinni).

                        Jos tää on uutena 19” vannekoolla ja 8/9” leveyksillä tehtaalta lähtenyt, luonnollinen valinta talvirengaskooksi myöskin ja useilla sähköherkuilla varustettu e92 painaa jo ihan kivasti. Haettu myös samalla omaa silmää miellyttävää ulkonäköä.

                        Oli hetken 18” 225/255 nastat alla ja nyt nämä 19” ja kyydin mukavuus ei kärsinyt kovuusmielessä yhtään.

                        B-pilariin liimattua painetarraa kun kattoo, varsinkin takana 3 Bar vaikuttaa varsin oikealta, ehkä eteen pieni hienosäätö alemmas?

                        Nämä on kyllä myöskin varsin tunneperäistä juttuja kun ei ole kaikilla riittävää vertailupohjaa. Toisaalta toiset tykkää jämäkän täsmällisestä kyydistä ja toisille ok, kun ensin ratilla veivataan 1/4 kierroksella löysät pois renkaista
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10011
                          • KVLA

                          Jotkut rengasvalmistajathan suosittelee talvirenkailleen auton "tarran" paineita korkeampia paineita. Yleensä 0,2-0,3bar plussaa,jos renkaat on täytetty sisällä.

                          Liian alhaiset paineet voi edesauttaa myös runkovaurioihin väärän kuluman lisäksi.
                          Last edited by Heguli 31; 26-12-2020, 17:07.

                          Comment

                          • TON-III
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2018
                            • 480
                            • Turku

                            Originally posted by ritariässä View Post

                            B-pilariin liimattua painetarraa kun kattoo, varsinkin takana 3 Bar vaikuttaa varsin oikealta, ehkä eteen pieni hienosäätö alemmas?
                            Etupään oikea käyttäytyminen onkin se tärkeämpi seikka :jep

                            Rengaskoosta voidaan olla montaa mieltä, oma 2 tonnin kutonen tuli minulle 245/45/18 100 Y eurooppakitkoilla jotka totesin ’paskoiksi’, nyt alla 225/50/18 95-luokan kitkat ja bellissimo, menee suoraan nyt niin nätisti (ei siis haettu ratarengasta ) !!!! Viime talven ajoin 2,7 etu/ 2,5 taka paineilla ja olikohan liiankin mukava sillä alkoivat kulumaan keskeltä ( nostin nyt 2,9/2,7).
                            F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2165
                              • Vantaa

                              Taakse korkeampi paine auton hallittavuuden takia.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • Wespa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2016
                                • 1835
                                • Karjaa

                                Liekö tuo nelivetoisessa niin nuukaa mutta joo, varsinkin kunnolla kuormattuna pitäisi takapäähän olla enemmän paineita kuin edessä.
                                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                                Porsche 944 -86 (DE)
                                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎