Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rata-autoprojektit yleinen jarrukeskustelu ABS vai ilman

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Rata-autoprojektit yleinen jarrukeskustelu ABS vai ilman

    Liittyen nick Henreey rata-autotopicin abs jarru keskusteluun pyynnöstä avattu sille oma topic, alkuperäisestä topicista osa postauksista kopioitu, osa siirretty kokonaan tähän topiciin.

    Jatkakaa t. duke



    Ei se mk60 nyt niin kallis ole. Johtosarjakin on helposti tehtävissä. Ei tartte ostaa mitään 1500€ valmista.
    MK100 voi olla myös vaihtoehto.

    Itse en kyllä ymmärrä miks abs pitäis poistaa.
    Käytännössä et milloinkaan ilman abseja saavuta samaa hidastuvutta kuin laadukkailla abs jarruilla jotka rata-ajoon tarkoitetut.

    Jos kiinnostaa, ota muhun yhteyttä niin katsotaan mahdollisia ratkaisuja.
    Last edited by duuk; 29-01-2019, 21:34.
    Aprilia RSV4
  • sunbeam
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2008
    • 303
    • Hämeenlinna

    #2
    Hienoa työtä ja siisti tulee
    lasikuituluukut etu ja taka maksaa 250e pari,niillä paino putoisi oikeasti
    Mun mielestä abs jarrut ja luistonesto ei kuulu kilpa-autoon

    Comment

    • Matuh
      BTCF Member
      • Apr 2013
      • 3702
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by sunbeam
      Hienoa työtä ja siisti tulee
      lasikuituluukut etu ja taka maksaa 250e pari,niillä paino putoisi oikeasti
      Mun mielestä abs jarrut ja luistonesto ei kuulu kilpa-autoon
      Jeps, kun puhas kilpuri ja osaava kuski niin sillohan ei pitäs olla ABS:Le edes tarvetta
      E36 328i M50B30 turbo
      Skoda vRS
      Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
      Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

      EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #4
        Originally posted by Matuh
        Jeps, kun puhas kilpuri ja osaava kuski niin sillohan ei pitäs olla ABS:Le edes tarvetta
        Auto on vaan nopeampi niillä. Toimii kelillä kuin kelillä, eikä tuhoa renkaita lukkojarrutuksin.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          #5
          Originally posted by jannmann
          Auto on vaan nopeampi niillä. Toimii kelillä kuin kelillä, eikä tuhoa renkaita lukkojarrutuksin.
          Usko jo. Kuski on paska jos menee rengas lukkoon jarruttaessa.
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15256
            • Ajamisen Iloa

            #6
            Joko E46 CSL abs yksikkö tai sitten bmw motorsportin vastaava. Se on kuulemma niin hyvin harkittu että kun on rakennettu nopeeta rataporschea niin on laitettu se bmw motorsportin yksikkö.
            Itselläni tietenkään tuon taivaankaan tajua asioista mutta isot pojat bimmerforumsilla jotka ovat rakentaneet ihan tosissaan kilpa-autoja bemareista ovat näin sanelleet.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • Matuh
              BTCF Member
              • Apr 2013
              • 3702
              • Kouvola

              #7
              Originally posted by Tonton
              Usko jo. Kuski on paska jos menee rengas lukkoon jarruttaessa.
              Ja Ohan se auto nopeempi niillä abs, vaikka kuski vaihtus ja ajat tippuis 5sek.
              E36 328i M50B30 turbo
              Skoda vRS
              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Matuh
                Jeps, kun puhas kilpuri ja osaava kuski niin sillohan ei pitäs olla ABS:Le edes tarvetta
                Kerro se Hamiltonille joka lukittee joka jarrutuksessa sisäpuolen etupyörän.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #9
                  Originally posted by petrolhead
                  Kerro se Hamiltonille joka lukittee joka jarrutuksessa sisäpuolen etupyörän.
                  Jep, eikä se halua sitä. Vaikuttaa ohjattavuuteen ja pilaa renkasta.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15256
                    • Ajamisen Iloa

                    #10
                    Täytyy nyt sitten ymmärtää että on ABS:iä ja on ABS:iä. Jälkimmäisellä ei ole lähes mitään yhteistä ensimmäisen kanssa.

                    E36:sen jarrupiiri pitää muutta E46 nelipiiriseksi mutta sen jälkeen löytyy vaihtoehtoja, tästä teksti ja tuote muualta: https://www.turnermotorsport.com/p-3...iring-harness/
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #11
                      Originally posted by Remotion
                      Täytyy nyt sitten ymmärtää että on ABS:iä ja on ABS:iä. Jälkimmäisellä ei ole lähes mitään yhteistä ensimmäisen kanssa.

                      E36:sen jarrupiiri pitää muutta E46 nelipiiriseksi mutta sen jälkeen löytyy vaihtoehtoja, tästä teksti ja tuote muualta: https://www.turnermotorsport.com/p-3...iring-harness/
                      Tossa muutama virhe jos kyseessä on mk60 race abs. Se ei kyllä mukaudu mihinkään ilman ohjelmointia.
                      Auto mitä ajetaan semeillä ja kadulla vaihtelevissa olosuhteissa toimii 99% csl mapilla riittävän hyvin. Vasta sileillä kumeilla aletaan saamaan lisähyötyä "race" ohjelmoidusta abs systeemistä.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Pakollinen mötinä muutaman kaljan jälkeen. Aivan se ja sama mikä ABS-laitteisto on jos takapyörillä ei ole jarrutuksen aikana kuormaa niin se jarruttaa käytännös kahdella. Ja se matka on pitkä. Tai jos staattista camberia on piruna paljon niin se pidentää matkaa. Oli sit mikä vaan systeemi. Pointti? Kannattaa hieroa ihan mekaanisia 101 perusasioita kohdalleen siitä autosta. Hyödyt on suuret ja kustannus pieni.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Krister
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2003
                          • 227
                          • PK-seutu

                          #13
                          Miten tuollainen race abs eroaa tavallisesta absista?
                          Supra MKIV 6spd lhd
                          W212 E350CDI

                          Ex: E39 530d

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #14
                            Originally posted by Krister
                            Miten tuollainen race abs eroaa tavallisesta absista?
                            Pelkistettynä:

                            Normi ABS toimii niin että Sirpa, 4 lapsen äitikin pystyy ajotaidottomana paniikki jarruttamaan ja väistämään hirveä. Auto on suuntavakaa. Hidastuvvuudesta tingitään hivenen jotta suuntavakaus säilyy.

                            Race abs ei käytännössä välitä suuntavakaudesta vaan ainut tehtävä on maximaalinen hidastuvuus. Ratissa kunnei ole Sirpoja vaan oletetusti osaava kuski.

                            Csl mapilla oleva mk60 on sitten tavallaan näiden puolesta välistä. Ainut moderni abs systeemi joka on suunniteltu semeille. Agressiivisempi kuin normi m3, mutta silti vielä suhteellisen suuntavakaa.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Normaali ABS-järjestelmä kiertää aika yksinkertaista looppia, luulen. Perustan LUULONI siihen että ABS-jarrutuksessa yleensä normiautolla, poljinvoiman lisääminen parantaa hidastuvuutta. Käy järkeen että siviiliautossa hidastuvuutta ei maksimoida jarrutuksen aikana, silloin ei olisi yhtään pitovoimaa käytettävissä suunnanmuutoksiin kuten jannmann valotti.
                              Ja normi ABS on tehty normirenkaille. Tavan Continental/Misukka whatever on rakenteeltaan ja kuvioltaan sellainen että se kehittää jarrutussuunnassa kaikkein suurimman pidon. Huomaa hyvin siitä kun ajat normirenkaalla liian kovaa mutkaan että se alkaa sivusuunnassa luistaa. Kuitenkin jarruttamallasaa saa useimmiten vihellettyä siinä tilanteessa pelin poikki.
                              Originally posted by jannmann
                              Jep, eikä se halua sitä. Vaikuttaa ohjattavuuteen ja pilaa renkasta.
                              En muista nyt F1-tiimin nimeä, mutta yhdellä putkalla oli lukkoperä etupyörien välissä. Ainoa funktio tasata pyörintänopeuksia. Oli simulaatioissa sekuntin kierroksella nopeampi. Todellisuudessa vetarit sotki aerodynamiikan ja systeemi muuten sotki painojakauman.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎