Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rata-autoprojektit yleinen jarrukeskustelu ABS vai ilman

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #46
    BTW. Bugatti Veyronissa on MK60 ABS.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Wesulius
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 304
      • Mynämäki

      #47
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Hmm. Illan viimeinen ajatus, abs toimintahan perustuu jarrutus, vapautus, jarrutus jne. Jolloin se saa jokaisessa välissä jokaisen pyörän referenssitiedon kun pyörä lähes lukittuu ja se sitten vapautetaan. Auton nopeustiedollahan se ei tee mitään, abs vain vahtii pidon menettämisen rajaa.
      Eikai se pyöriä toisiinsa vertaa?
      Ei kai sitä jarrua kokonaan tarvitse vapauttaa , riittää , että rengas lähtee pyörimään , kyllä se silloin tarvitsee nopeustiedon jotta tietää miten kovaa renkaan pitäisi pyöriä. Mutta aina joku pyörä ei jarruta täysillä.
      Voihan sellaisiakin olla jotka vapauttaa pyörän kokonaan , mutta ei sillä kyllä kovin tehokkaasti pysäytetä. Silloinhan pyörä jarruttaa puoliteholla , jos se huilaa vaikka sen 4ms ja jarruttaa 4ms niin puolet ajasta se on vapaana joten eikös se silloin jarruta puoliteholla.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5175
        • Kuopio

        #48
        Originally posted by Wesulius View Post
        Ei kai sitä jarrua kokonaan tarvitse vapauttaa , riittää , että rengas lähtee pyörimään , kyllä se silloin tarvitsee nopeustiedon jotta tietää miten kovaa renkaan pitäisi pyöriä.
        Anti-lock Braking System eikä How Fast Wheel Should Spin While Braking.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          #49
          Originally posted by Wesulius View Post
          Ei kai sitä jarrua kokonaan tarvitse vapauttaa , riittää , että rengas lähtee pyörimään , kyllä se silloin tarvitsee nopeustiedon jotta tietää miten kovaa renkaan pitäisi pyöriä. Mutta aina joku pyörä ei jarruta täysillä.
          Voihan sellaisiakin olla jotka vapauttaa pyörän kokonaan , mutta ei sillä kyllä kovin tehokkaasti pysäytetä. Silloinhan pyörä jarruttaa puoliteholla , jos se huilaa vaikka sen 4ms ja jarruttaa 4ms niin puolet ajasta se on vapaana joten eikös se silloin jarruta puoliteholla.
          Ei abs minun tietääkseni ole mikään smooth toiminto joka pitää pyörän pidon ja luiston rajalla absoluuttisen tarkasti, vaan kun anturi huomaa pyörän lähes lukittuvan, se päästää ko. Linjasta painetta niin kauan että se havaitsee pyörän taas pyörivän, sitten sama uudelleen ja uudelleen. Ja pumppu pitää huolen että pääsylinterissä riittää tavaraa ja sinun jalkasi tekee painetta.

          Niin ja jos puhutaan puhtaasti pelkästä abs:tä niin en kyllä itse keksi mitä ohjainlaite tekee auton nopeustiedolla. Osaa se painetta löysätä vaikka se ei AUTON nopeudesta tiedä mitään, kunhan auto liikkuu.
          Last edited by Urpo_rotta; 05-02-2019, 21:50.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5175
            • Kuopio

            #50
            Originally posted by Urpo_rotta View Post

            Niin ja jos puhutaan puhtaasti pelkästä abs:tä niin en kyllä itse keksi mitä ohjainlaite tekee auton nopeustiedolla. Osaa se painetta löysätä vaikka se ei AUTON nopeudesta tiedä mitään, kunhan auto liikkuu.
            Voisiko olla että kun vauhtia on alle 10km/h ABS kytketyy pois päältä?
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #51
              Originally posted by Wesulius View Post
              Ei kai sitä jarrua kokonaan tarvitse vapauttaa , riittää , että rengas lähtee pyörimään , kyllä se silloin tarvitsee nopeustiedon jotta tietää miten kovaa renkaan pitäisi pyöriä. Mutta aina joku pyörä ei jarruta täysillä.
              Voihan sellaisiakin olla jotka vapauttaa pyörän kokonaan , mutta ei sillä kyllä kovin tehokkaasti pysäytetä. Silloinhan pyörä jarruttaa puoliteholla , jos se huilaa vaikka sen 4ms ja jarruttaa 4ms niin puolet ajasta se on vapaana joten eikös se silloin jarruta puoliteholla.
              Sun kanssa loppuu rautalanka kesken tässäkin asiassa.
              4ms ecu tietää auton nopeuden, sen ei tarvitse tehdä tarkistuksia 4ms välein kiitos sen algoritmin.

              Race ABS jarruja on ihan turha edes kuvitella haastavansa hidastuvuudessa vs. Tilanne jossa ei ole abs jarruja ja autossa on laadukas pedalbox.

              Ja auton jarrujen pitää olla järkyttävän hyvin balanssissa ja tasainen alusta että voisi päihittää CSL mapilla varustetun auton jossa samat jarrut.
              Hivenen painon siirtoa, ylä/alamäkeä, kanttari osumaa , sadetta ja olet jo taatusti hävinnyt taiston mk60:stä vastaan.

              50miltsiä vuodessa ajamisesta tienaava kaverikin lukitsee tahtomattaan renkaita. Vaikka tiimi loggaa painedataa livenä varmaan 200hz tai nopeammin.

              Täällä ilmeisesti useampi kuski joka säätelee jarrupolkimella muutaman millisekunnin sisällä kaikkien neljän renkaan jarrupainetta olosuhteessa kuin olosuhteessa. Ja kovimmat vielä vakiolla pääsylinterillä.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                #52
                Originally posted by jani View Post
                Voisiko olla että kun vauhtia on alle 10km/h ABS kytketyy pois päältä?
                Ainakin osa järjestelmistä on sellaisia jotka eivät toimi ihan hitaassa vauhdissa
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5175
                  • Kuopio

                  #53
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Ainakin osa järjestelmistä on sellaisia jotka eivät toimi ihan hitaassa vauhdissa
                  Kaikki ovat.

                  Noin teoriassa autohan ei pysähdy koskaan mikäli ABS ei kytkeydy pois päältä hitaassa vauhdissa?
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎