Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mahdolliset vahingot pyöränpulttien ylikiristyksen seurauksena?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3822
    • California

    Mahdolliset vahingot pyöränpulttien ylikiristyksen seurauksena?

    Täällä kun pyörii paljon vanne experttejä niin kysytääs tällaista. Eli yritin irroittaa autosta vannetta mutta pultit ovat niin kireällä rengaliikkeen jäljiltä että eivät auenneet jatkovarrellakaan.

    Päätin että auto menee sinne missä vaihtoivat sarjan viimeksi alle ja saavat siellä irroittaa pyörät. Pahoin pelkään että esim. vanteissa on hiusmurtumia ylikiristyksen jäljiltä.

    Mitkä ovat mahdolliset vahingot autolle ja vanteelle vanteen ylikiristyksen seurauksena? Jos tästä saisi faktaa niin helpottaisi mahdollista vahinkotarkastusta. Ei oo koskaan ennen jäänyt pyöränpultit avaamatta jatkovarrella.
    P
    R
    N
    D
  • pazq
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 3175
    • 47200

    #2
    Vanteen kartio voi ottaa kipeää. Muuta ei tule mieleen. Uudemmissa bemareissa kun on tiheä kierre niin menee helposti ylitiukalle jossei käytä momenttisauvaa pyssyssä. Toiset liikkeet vaan ampuu ne kiinni ja toiset käyttää sauvaa siinä ja jotkuu laittaa käsin momenttiin. Tinavanteet voi halkeilla muttei oem kovin helposti. Bmw ainakin käyttää hyviä vanteita oem vanteina. Suht kevyitä ja kestäviä.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10073
      • KVLA

      #3
      Minulla tuli taannoin vastaan tapaus,missä vanne/vanteet oli halki useammasta pultin reiästä keskiöreikään. Eli tarvikevanteessa oli aika suuri keskiöreikä ilman soviterengasta ja täten metallia jäi aika ohuesti siitä pulttien reikiin. Keskireikä oli hieman muuttanut muotoaan pulttien kohdilta ja monissa reikien väliset "kannakset" oli halki. Tämä kaikki ylikiristetyistä pyörän pulteista. Oliko nuo halkeamat sitten tulleet kerrasta vai useammista kiristyksistä???

      Comment

      • jluoma
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 685
        • Lappeenranta

        #4
        Lievä ylikiristys tapahtuu helposti, kun terve mies laittaa pultit tiukkaan perus rengasavaimella ilman jatkovartta. Tällöin kuitenkin jatkovarren avulla pitäisi aueta. Rengasliikkeen kannalta kai ylikiristys on pienempi paha, kuin että asiakkaan rengas irtoaisi kesken ajon.

        Täydellistä työtä tekee valitettavan harvat, josta syystä ruuvaan renkaani itse, enkä harkitse muita vaihtoehtoja.
        Last edited by jluoma; 17-03-2019, 12:09.
        Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

        325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

        Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

        Comment

        • Boomster
          Bimmer Fanatic
          • May 2011
          • 571
          • Lohja

          #5
          Yup, onhan näitä joskus nähty että vanne repeää irti silleen, että keskiö jää napaan ja loppu vanne lähtee kuikkaan. Sit vaan tokaistu että vanne on kyllä ollu kii,vannevalmistajan vika. Vaikka onkin ylikiristetty pilipali tinavanne kyseessä.
          Ja aika harva paja laittaa mitään pultin kierteisiin, harrastaja aika monesti töräyttää tervat väliin, ei hirtä niin pahasti kiinni.

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4630
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Boomster View Post
            Yup, onhan näitä joskus nähty että vanne repeää irti silleen, että keskiö jää napaan ja loppu vanne lähtee kuikkaan. Sit vaan tokaistu että vanne on kyllä ollu kii,vannevalmistajan vika. Vaikka onkin ylikiristetty pilipali tinavanne kyseessä.
            Ja aika harva paja laittaa mitään pultin kierteisiin, harrastaja aika monesti töräyttää tervat väliin, ei hirtä niin pahasti kiinni.
            Pyöränpulttien kierteisiin ei kuulu mikään aine. Oikeaan momenttiin kiristetyt pultit aukeavat helposti...
            Last edited by fraatti; 17-03-2019, 20:26.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Melkein pitäisi hankkia sellaiset prikalla varustetut pyöränpultit, ainakin toyotissa niitä olen tavannut. Mainio pultti kun ei hirtä kiinni kirratessa. Normi pulttia kirratessa miettinyt että paljonko momentista menee pultin kartion ja vanteen kartion hankaukseen.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Melkein pitäisi hankkia sellaiset prikalla varustetut pyöränpultit, ainakin toyotissa niitä olen tavannut. Mainio pultti kun ei hirtä kiinni kirratessa. Normi pulttia kirratessa miettinyt että paljonko momentista menee pultin kartion ja vanteen kartion hankaukseen.

                Kitkaa tarvitaan jotta pultti pysyy kiinni. 120Nm 12mm pultille ja 140Nm 14mm pultille ja hirttämistä ei tapahtu varmasti. Ylikiristäminen voi vahingoittaa (mm venyttää) pulttia jolloin se alkaa hirttämään aina kiinni. Kierteen rasvaaminen johtaa myös kitkan pienenemiseen ts tällöin samalla momentilla pultti ylikiristyy. Vain 10% kiriståmiseen käytetystä voimasta menee itse puristamiseen. 90% kuluu kitkaan.

                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • OVi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2016
                  • 517
                  • Oulu

                  #9
                  Kartion kitka pitää pitää pultin kiinni, joten kierteen voitelu ei vaikuta löystymiseen. Ennen ruukattin laittaa tervaa kierteeseen, mutta nykyään on miellyttävämpiä aineita, kuten Chesterton 785, joka on myös erittäin hyvää ainetta navan ja vanteen reijän väliin. Lopulliseen kiristysmomenttiin saa suuremman eron kiristysnopeudella, kuin kierteen liukastamisella. Muutenkin momenttiavain on aikamoinen hehtaaripyssy, kun unohdetaan teoria.

                  Jos epäilyttää, että vanteeseen on tullut halkeamia, niin ne selviävät tunkeumanestetarkastuksella. Tunkeumaneste on myös parasta "rostoffia" kierteeseen, jos asennuksessa ei ole käytetty liukastetta.
                  Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by OVi View Post
                    Kartion kitka pitää pitää pultin kiinni, joten kierteen voitelu ei vaikuta löystymiseen. Ennen ruukattin laittaa tervaa kierteeseen, mutta nykyään on miellyttävämpiä aineita, kuten Chesterton 785, joka on myös erittäin hyvää ainetta navan ja vanteen reijän väliin. Lopulliseen kiristysmomenttiin saa suuremman eron kiristysnopeudella, kuin kierteen liukastamisella. Muutenkin momenttiavain on aikamoinen hehtaaripyssy, kun unohdetaan teoria.
                    Olen asiasta kyllä melko tavalla erimieltä. Rasvoja ei löydy merkkihuollon jäljiltä eikä minunkaan.

                    Meillä töissä kalibroidaan vuodessa satoja momenttiavaimia, se mitä testasin tuossa penkissä niin eri henkilö tai järkevissä rajoissa pysyvä kääntönopeus ei saa merkittäviä eroja aikaiseksi momenttiavaimen aiheuttamaan momenttiin joten en parempaakaan tapaa tiedä... :think


                    Minkäänsortin rasva ei kuulu renkaanpulttiin, (pl tapaukset missä valmistaja erikseen sitä suosittaa). Toki jokainen tekee pulteillaan aivan mitä haluaa... Tuo chestertonin 785 on siitä poikkeus että se ei muuta kitkakerrointa jolloin kiristysmomentti pysyy oikeana joten se on vähiten väärä aine. Jotakuinkin millä tahansa muulla voitelu muuttaa kierteen kitkarrointa joka saa pultin menemään tarpeettoman kovaan kiinni. Rasvaus myös pienentää kierteen kitkakerrointa joka myös altistaa pultin löystymiselle, tämän voi myös lukea noista valmistajien manuaalien kuvista mitä on tuossa perässä. Toki jos pultti ylikiristetään rasvauksen seurauksena niin tällöin kartion kitka kasvanee ja reilulla ylikiristämisellä pultin saa kyllä varmasti hirttämään kiinnikin.

                    Chesterton


                    Toinen vastaava


                    Voitelun vaikutus momenttiin:




                    Ihan itse testettatuna, alkuun kiristetty 120Nm kuivana ja toisella kerralla rasvan kanssa. Ero ehkä noin 10-15 astetta. Alkuperäinen kiristys oli tuossa valkoisen viivan kohdalla.


                    Mitäs Textar sanoo asiasta?


                    Mitä ylikiritys voi aiheuttaa? (Audi A6 korjausmanuaalista kopsattu lista)
                    "Using methods other than a calibrated torque wrench to attain correct wheel bolt torque may lead to the following problems:
                    -Brake disc damage.
                    -Brake pulsation.
                    -Steering wheel vibration.
                    -Vehicle vibration.
                    -Hub damage.
                    -Wheel damage.
                    -Wheel bolt damage."



                    Mitäs rasvaamisesta sanoo BMW?


                    Last edited by fraatti; 17-03-2019, 20:49.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      #11
                      Muutama muu valmistaja
                      Skoda:


                      Toyota:


                      Opel:


                      Audi:


                      Ford:


                      Nissan:


                      MB:
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Boomster
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2011
                        • 571
                        • Lohja

                        #12
                        Tjooh,rasvoistahan on aina kyllä puhuttu että ei saisi käyttää, siksi käytänkin tervaa. Toiset ei, mutta olisi tuo pitänyt varmaan sanoa että ei mitään teräketjuöljyä tai muutakaa rasvaa sinne...

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #13
                          Vag konsernin ohjekirjoihin ei ole luottaminen. Niissä lukee öljynkulutuksen normina 1 litra / 1000km

                          Olen joihinkin pultteihin kierteen alkuun knöölin laitellut joskus kuparitahnaa enkä ole renkaita menettänyt vielä. Mutta jotenkin mukavammin ne pultit menee momenettiin ja aukeaa renkaanvaihdoissa.

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6217
                            • Helsinki

                            #14
                            Mä puolestaan teen niin, että jos pultti on ruosteinen tms..Niin putsaan sen teräsharjalla tai vastaavalla puhtaaksi, ainoa missä käytän jotain rasvaa, on nämä lukkopultit ja sitä en kiristä ihan hampaat irvessä. Yleensä tulee käytettyä kyllä momenttiavainta, kun sen käyttö on vaivatonta
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4630
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Olen joihinkin pultteihin kierteen alkuun knöölin laitellut joskus kuparitahnaa enkä ole renkaita menettänyt vielä. Mutta jotenkin mukavammin ne pultit menee momenettiin ja aukeaa renkaanvaihdoissa.
                              Kuparitahna on saanut ihan oman maininnan käytöstä vanteiden välissä

                              Textar:


                              Pagid:
                              In conclusion, you should always make reference to technical data to find out any special instructions relating to wheel fasteners. This information will tell you whether or not a lubricant should be applied, what lubricant to use and where to use it. DO NOT be tempted to use copper grease around the road wheel of a motor vehicle. Copper grease in contact with alloy surfaces accelerates a galvanic reaction creating a build-up of corrosion on both the hub and fastener mating surfaces. This can result in improperly seated and seized components.
                              Pagid Complete Range For You Pagid is an OE brand of TMD Friction – the world’s biggest manufacturer of brake friction, and a truly global partner for the automotive industry. We continuously investigate if our Pagid brake products are suitable for new vehicle types and keep you up to date with our Pagid New Application…
                              Last edited by fraatti; 17-03-2019, 21:00.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎