Originally posted by HTK12
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mahdolliset vahingot pyöränpulttien ylikiristyksen seurauksena?
Collapse
X
-
Originally posted by BMW525Xda View PostKävin eilen laitattamassa rengasliikkeessä uudet BFG allterrainit autooni ja momenttiin vetivät pulttipyssyllä jossa sauva. Tänään testasin ensin avata lyhyellä varrella käsin että onko kuinka tiukassa, eivät olleet kun tämmöinen ripuliranne lyhyellä räikällä sai 21mm pultit auki kohtuu kevyesti. Avasin kaikkia pikkuisen ja pistin momenttiavaimella 140nm. Kaikki pultit vaikutti olevan samassa momentissa rengasliikkeen jäljiltä eivätkä käsipelillä vaikuttaneet olevan ylikirrattuja.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by Bullitt View PostAika kova hinta, tai ei kai se kova ole hyvästä työkalusta, varsinkin jos on tarvetta, mutta ite muistaakseni maksanut noin 450 euroa samanlaisesta ja 3/8" mallista, ja ihan Suomesta ostettuna.
Originally posted by kalevik View PostNo mites onkin mennyt ihan ohi, aina sitä viisastuu.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostNo nuohan on lista hintoja, eihän mikään korjaamo noita listahintoja maksa, vaan suhteilla saavat sitten sopivat alennukset. Oliko snap-on tekemä? Snap-on kaikki maksaa paljon enemmän kuin muilla. Vaikka monet työkalut teettävät muilla ja vain brändäävät ne itselleen.. Halvimmat näkyy olevan ulkomailla siellä vähän päälle 100€. Tosin jos töissä tarvitsee, niin ei kannata sitä halvinta ostaa.
Kuten tuossa todettiin, niin saa erillisiä ja muilta valmistajilta paljon halvammalla, jos ei tarvitse olla snap-on. Tuo nyt vaan ekana osui googlella kohdalle. Jos multa kysytään, niin snap-on kyllä täysin ylihintainen.sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
Originally posted by suppari View PostMulla on tuo kyseinen Snap-on, ja kyllä se sen 500euroa ainakin maksoi. Ei mielestäni kallis, henkilöautoissa ei muuta avainta käytännössä tarvitse, ja kyllä tuo on moneenkin kertaan itsensä takaisin maksanut. Ei toki rengashommissa tarvita.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostNyt tuli testailtua noita omia momenttisauvoja kun vaihtelin neljään auton suvikumit. Sauva VATA 110nm, hylsynä AMpro pitkä 17mm voimahylsy. Momenttiavaimella 120nm ei vielä liikkunut, 130nm asetuksella liikahti vähän. Eihän tuosta tietenkään voi tarkkaa momentti sanoa, mutta sanoisin että on riittävän lähellä. Koneena käytössä oli 1700nm hazetti (täysillä) ja kiinan akkumopo, jolle luvataan 285nm. Akku koneella pienemmällä teholla pultit jäi todella löysään (ehkä 50nm), täysillä kun veti niin homma meni kuten tuossa yllä. Hylsynä käytössä AMpro pitkä 17mm voimahylsy. Noita sauvoja tullut kuitenkin jo vuosia käytettyä eikä kertaakaan ole pultit löytyneet tai jälkikiristyksessä huomattu, että olisi löytyneet. Koneella saa hakkuutta rauhassa pidempäänkin, eikä mulla ainakaan noilla mene tiukempaan (toki mitään 10s en ole kokeillut).
Tuo kiinan akkukone jaksoi kaikista neljästä kokeillusta autosta avata pyörän mutterit tuolla ampro voimahylsyllä. Alumiinivanne hylsyllä ei tuo akkumopo jaksanut avata yhtään pulttia. Siis tämän näköinen:
Alumiinivanne hylsyssä todella ohut tuo muoviholkin alue, eli varmaan hukkaa melkoisesti voimaa.
"Myös kierteen nousukulmalla on suuri merkitys, mutta suurimmat ja vaikeasti määritettävät vaikutukset lähtevät välyksien mahdollistamasta tyhjäliikkeestä. Pahimmillaan tyhjäliike voi eliminoida lähes kaiken koneen tuottaman voiman.
Tämä tuli hyvin esiin momenttisauvan käyttöä kokeiltaessa, kun sauvan virittymiseen tarvittava liikematka oli liian pitkä suhteessa mutterinvääntimen karan iskun liikematkaan."
Täytyisi uusia testi joskus jollain muulla koneella. Tosin momenttiavaimen käyttö ei ole itselle ongelma eikä se montaa minuuttia vie aikaa.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostTämä olikin mennyt totaalisesti ohi. Epäilen että varren toimiminen/toimimattomuus riippuu paljon tuosta koneesta millä vartta käytetään kuten tuossa aikaisemmin lukikin.
"Myös kierteen nousukulmalla on suuri merkitys, mutta suurimmat ja vaikeasti määritettävät vaikutukset lähtevät välyksien mahdollistamasta tyhjäliikkeestä. Pahimmillaan tyhjäliike voi eliminoida lähes kaiken koneen tuottaman voiman.
Tämä tuli hyvin esiin momenttisauvan käyttöä kokeiltaessa, kun sauvan virittymiseen tarvittava liikematka oli liian pitkä suhteessa mutterinvääntimen karan iskun liikematkaan."
Täytyisi uusia testi joskus jollain muulla koneella. Tosin momenttiavaimen käyttö ei ole itselle ongelma eikä se montaa minuuttia vie aikaa.
https://thebimmerpub.com/eMag/2015/t...bp-v30413a.pdfe39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostJos se sauvan virittymiseen tarvittava liikematka on liian pitkä suhteessa mutterinvääntimen karan iskun liikematkaan, niin silloinhan ne pultit jää liian löysälle. Tuossa kiristettiin M20 pultteja ja ne jäi 380–430 Nm. Esim. M20 8.8 kiristysmomentti on 500Nm, 12.9 yli 800Nm Sullahan ne meni liian tiukkaan. Itsellä ainakin sauva toimi täysin samoin paineilma, ja akkukoneella. Aika ääripäät kyseessä kun paineilma koneessa on 1700Nm ja akku koneessa 285Nm (jos uskoo kiinan speksejä). Tuossa kuvassa punaisella merkitsemäsi tarkoittanee mopolla kiristämistä ilman sauvaa. Silloin varmasti tulee tuhoa, jos riittävän tehokkaalla koneella paukuttaa rittäävän pitkään täysillä. Tälläistä on ollut havaittavissa rengasliikkeissä, joiden jälkeen pyörän pultit on aivan tolkuttuman tiukassa.
Punainen ympyröimäni teksti oli vaan eräästä julkaisusta mitä selailin ihan muusta syystä. Tuossa oli vain mainittu että yksi suuri syy levyjen kierotumiselle on mutterimopon varomaton käyttö pultteja kiristettäessä. Sinällään se ei liity momenttisauvaan millään tavalla.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment