Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mahdolliset vahingot pyöränpulttien ylikiristyksen seurauksena?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #61
    Kävin eilen laitattamassa rengasliikkeessä uudet BFG allterrainit autooni ja momenttiin vetivät pulttipyssyllä jossa sauva. Tänään testasin ensin avata lyhyellä varrella käsin että onko kuinka tiukassa, eivät olleet kun tämmöinen ripuliranne lyhyellä räikällä sai 21mm pultit auki kohtuu kevyesti. Avasin kaikkia pikkuisen ja pistin momenttiavaimella 140nm. Kaikki pultit vaikutti olevan samassa momentissa rengasliikkeen jäljiltä eivätkä käsipelillä vaikuttaneet olevan ylikirrattuja.
    Last edited by BMW525Xda; 31-03-2019, 13:21.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #62
      Originally posted by fraatti View Post
      Näitä on ilmeisesti mekaanisina latta- ja kierrejousiin perustuvina(pl. elektroniset). Kierrejouselliset pitää nollata jousen väsymisen estämiseksi. Mitäs sellaisia merkkejä on joiden avaimia ei tarvitse nollata?

      Ulkonäön puolesta en tunnista ainakaan itse noita eikä pikaisesti pläräämällä minkään valmistajan brosyyreistä löydy mainintaa että nollausta ei tarvitse tehdä.

      Tässä on helpompi unohtaa digitaaliset laakista koska niitä nämä eivät taida koskea samalla tavalla.

      Tämä on tuon yleisimmän mallin toimintaperiaate.




      edit. Stahlwilleä ei tarvi nollata.
      Viisari momenttiavaimia ei tarvitse nollata. Isolla rahallahan saa muitakin ei nollattavia momenttiavaimia. Tosin hinta ei näissä ole harrastaja ystävällinen, niin harvalla harrastajalla on näitä kotitallissa pl. nuo viisarimalliset.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • welderi
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 32

        #63
        Sen sauvan tarkoitus on rajoittaa momentti lähelle mihin se on tehty. Käyttäjästä johtuvia virheitä jos ampuu kierteen päästä vauhdilla tai vääntimen iskunopeutta / tehoa ei ole rajoitettu, silloin saattaa mennä todella paljon tiukempaan.

        15-20eur halvin 1/2 momenttiavain renkaiden vaihtoon paras hankinta jos epävarma että tarvitsee momenttiavaimen, kalliimmasta ei hyötyä.

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #64
          Stahlwille:llä on tosiaan useampiakin mekaanisia naksahtavia avaimia joita ei tarvitse nollata. Näitä malleja meillä on töissä ja ovat kyllä hyviä avaimia. Harva näitä tosin autotalliin ostaa. https://www.virtasenkauppa.fi/moment...tahlwille-4515
          Last edited by markok; 31-03-2019, 16:04.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #65
            Stahlwillet on täälläkin käytössä (töissä) erikokoisina ja digi kuin analogiversioina. Vuosittain kalibroituna niin onhan noilla väännellyt kaiketi siihen mihin on pyritty.

            Digitaalisia tarvitsee yhä enemmän nykypäivän autojen kanssa.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4630
              • Tampere

              #66
              Originally posted by zakspeed View Post
              Digitaalisia tarvitsee yhä enemmän nykypäivän autojen kanssa.
              Minkäslaiseen kiritykseen tuollaista tarvitaan?
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #67
                Originally posted by fraatti View Post
                Minkäslaiseen kiritykseen tuollaista tarvitaan?
                Lähinnä komponenttien kiristyksiin missä valvotaan momentin toleranssia kiristyksen aikana kuten taannoin N55 vanospyörien pulttikamppikset, F2x/F3x hammastankojen korjaussarjojen asennus missä välysmittauksen aikana hammastankoa "rasitetaan" tietyllä jatkuvalla momenttiarvolla ja tämän tyyliset työsuoritteet.

                Plus ihan perus momentti/aste kiristyksissä esiohjelmoituna äärimmöisen käteviä.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #68
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Minkäslaiseen kiritykseen tuollaista tarvitaan?
                  Onhan nuo nyt aivan älyttömän kätevät kaikkien venypulttien kanssa. Säädät ensin momentin x, sen jälkeen vaihdat asteen x. Avain piippaa kun asteluku saavutettu. Korjaamokäyttöön hankkisin itsekin, harrastuspohjalta vähän turhan arvokkaita nuo digitaaliset. Muutenkin mukava tuollaisella kiristää, kun monissa on merkkivalot, niin tiedät kun alat olla lähellä momenttia jne. Kaikkeen vähän tarkempaa kuten moottorin kasaamiseen ihan huippu.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4049
                    • Turku

                    #69
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Lähinnä komponenttien kiristyksiin missä valvotaan momentin toleranssia kiristyksen aikana kuten taannoin N55 vanospyörien pulttikamppikset, F2x/F3x hammastankojen korjaussarjojen asennus missä välysmittauksen aikana hammastankoa "rasitetaan" tietyllä jatkuvalla momenttiarvolla ja tämän tyyliset työsuoritteet.

                    Plus ihan perus momentti/aste kiristyksissä esiohjelmoituna äärimmöisen käteviä.
                    Osittain ot, mutta oletko saanut yhdestäkään f sarjalaisesta hammastangon kolinaa sen korjaussarjan myötä pois?
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      #70
                      Originally posted by suppari View Post
                      Osittain ot, mutta oletko saanut yhdestäkään f sarjalaisesta hammastangon kolinaa sen korjaussarjan myötä pois?
                      Sanoisin, että kaikki on tullut kuntoon. Lähtökohtana, että korjaussarja todella on käypä /kannattava asentaa (hammastangon valmistusajankohta ja kilometrit) .

                      Olisiko eniten ajettu ollut ~150tkm jos en väärin muista ja sekin tuli kyllä kuntoon vaikka yli "sallitun" . Taitaa olla seuraava potilas mikö tulossa niin luokkaa ~55tkm menty.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #71
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Muiden testejä en ole katsonut mutta yllätyin itsekin kyllä tuosta että noin paljon oli eroa. Kerrohan toki millaisia tuloksia saat niillä aikaiseksi.

                        Tässä oli jotain noista sauvoista:
                        "Myös kierteen nousukulmalla on suuri merkitys, mutta suurimmat ja vaikeasti määritettävät vaikutukset lähtevät välyksien mahdollistamasta tyhjäliikkeestä. Pahimmillaan tyhjäliike voi eliminoida lähes kaiken koneen tuottaman voiman.

                        Tämä tuli hyvin esiin momenttisauvan käyttöä kokeiltaessa, kun sauvan virittymiseen tarvittava liikematka oli liian pitkä suhteessa mutterinvääntimen karan iskun liikematkaan."


                        Mikä tuo lopputulos sitten onkaan ollut, tuskin ainakaan oikea momentti?

                        Täällä on taas mainittu näin, en tiedä paikkansapitävyyttä:
                        "Noita pitää aina käyttää maksimipaineella ja pyssyn suurimmalla momenttiasetuksella, jotta momentti on oikea. " Tuossa on myös mainittu että varsi pitäisi alkaa väpättämään ja iskemisen ääni muuttuu. Tuollaista en itse huomannut tapahtuvan. Voiko vika olla ollut sitten koneen pienessä tehossa? Tuo konehan hakkaa melko tiuhaa tahtia verrattuna suurempiin koneisiin. Samasta keskustelusta myös tälläinen "Lainaus uusimmasta Koneviestistä:
                        "Iskevän akkukäyttöisen vääntimen ja paineilmakäyttöisen vääntimen välillä havaittiin selvä ero 120 Nm momenttisauvaa käytettäessä. Siinä, missä pienempitehoinen paineilmapyssy väänsi momenttisauvan kanssa pultit järjestelmällisesti suunnilleen oikeaan momenttiin, akkukoneen kanssa pultit jäivät huomattavan löysälle.""


                        Jossain taas on mainittu että tankoa pitäisi käyttää maltillisella teholla. Kuitenkin väkisin mieleen hiipii ajatatus että voiko olla että tanko ei toimi oikein mikäli koneen iskutiheys on nopea? Eli ts jousi ei kerkeä palautumaan joustosta takaisin ennenkuin uusi isku jo tulee?

                        Torque bar ja torque rod nimellä koitin pikaisesti hakea jotain testiä englanniksi mutta tulokset olivat varsin laihoja. Luulisi että noista jotain testejäkin olisi ? :think
                        Nyt tuli testailtua noita omia momenttisauvoja kun vaihtelin neljään auton suvikumit. Sauva VATA 110nm, hylsynä AMpro pitkä 17mm voimahylsy. Momenttiavaimella 120nm ei vielä liikkunut, 130nm asetuksella liikahti vähän. Eihän tuosta tietenkään voi tarkkaa momentti sanoa, mutta sanoisin että on riittävän lähellä. Koneena käytössä oli 1700nm hazetti (täysillä) ja kiinan akkumopo, jolle luvataan 285nm. Akku koneella pienemmällä teholla pultit jäi todella löysään (ehkä 50nm), täysillä kun veti niin homma meni kuten tuossa yllä. Hylsynä käytössä AMpro pitkä 17mm voimahylsy. Noita sauvoja tullut kuitenkin jo vuosia käytettyä eikä kertaakaan ole pultit löytyneet tai jälkikiristyksessä huomattu, että olisi löytyneet. Koneella saa hakkuutta rauhassa pidempäänkin, eikä mulla ainakaan noilla mene tiukempaan (toki mitään 10s en ole kokeillut).

                        Tuo kiinan akkukone jaksoi kaikista neljästä kokeillusta autosta avata pyörän mutterit tuolla ampro voimahylsyllä. Alumiinivanne hylsyllä ei tuo akkumopo jaksanut avata yhtään pulttia. Siis tämän näköinen:



                        Alumiinivanne hylsyssä todella ohut tuo muoviholkin alue, eli varmaan hukkaa melkoisesti voimaa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • kalevik
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 958
                          • Salo

                          #72
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Onhan nuo nyt aivan älyttömän kätevät kaikkien venypulttien kanssa. Säädät ensin momentin x, sen jälkeen vaihdat asteen x. Avain piippaa kun asteluku saavutettu.
                          Olisiko linkkiä tällaiseen avaimeen? joka siis hanskaa momentit ja asteet?
                          E61 525i, Suzuki VS1400
                          Exät: Jaana, Susanna, Maija

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #73
                            Originally posted by kalevik View Post
                            Olisiko linkkiä tällaiseen avaimeen? joka siis hanskaa momentit ja asteet?
                            Näitähän saa varmaan melkein kaikilta parhailta työkaluvalmistajilta (Stahlwille, Snap-on jne jne.). Ensimmäisenä osui googlella tämä: https://store.snapon.com/TechAngle-1...--P760213.aspx Hinta näissä on vaan sitten melko reipas.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • EMP
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2006
                              • 823
                              • Kuusjoki

                              #74
                              Bahcolta saa tollasta momentti/aste mittaa erillisenä.
                              https://m.motonet.fi/fi/tuote/765084...a-10-200-Nm-12
                              E30 318i 2d M52B27 "eta"

                              Comment

                              • Bullitt
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 2786
                                • Turku

                                #75
                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Näitähän saa varmaan melkein kaikilta parhailta työkaluvalmistajilta (Stahlwille, Snap-on jne jne.). Ensimmäisenä osui googlella tämä: https://store.snapon.com/TechAngle-1...--P760213.aspx Hinta näissä on vaan sitten melko reipas.
                                Aika kova hinta, tai ei kai se kova ole hyvästä työkalusta, varsinkin jos on tarvetta, mutta ite muistaakseni maksanut noin 450 euroa samanlaisesta ja 3/8" mallista, ja ihan Suomesta ostettuna.


                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎