Kävin eilen laitattamassa rengasliikkeessä uudet BFG allterrainit autooni ja momenttiin vetivät pulttipyssyllä jossa sauva. Tänään testasin ensin avata lyhyellä varrella käsin että onko kuinka tiukassa, eivät olleet kun tämmöinen ripuliranne lyhyellä räikällä sai 21mm pultit auki kohtuu kevyesti. Avasin kaikkia pikkuisen ja pistin momenttiavaimella 140nm. Kaikki pultit vaikutti olevan samassa momentissa rengasliikkeen jäljiltä eivätkä käsipelillä vaikuttaneet olevan ylikirrattuja.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mahdolliset vahingot pyöränpulttien ylikiristyksen seurauksena?
Collapse
X
-
Originally posted by fraatti View PostNäitä on ilmeisesti mekaanisina latta- ja kierrejousiin perustuvina(pl. elektroniset). Kierrejouselliset pitää nollata jousen väsymisen estämiseksi. Mitäs sellaisia merkkejä on joiden avaimia ei tarvitse nollata?
Ulkonäön puolesta en tunnista ainakaan itse noita eikä pikaisesti pläräämällä minkään valmistajan brosyyreistä löydy mainintaa että nollausta ei tarvitse tehdä.
Tässä on helpompi unohtaa digitaaliset laakista koska niitä nämä eivät taida koskea samalla tavalla.
Tämä on tuon yleisimmän mallin toimintaperiaate.
edit. Stahlwilleä ei tarvi nollata.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Sen sauvan tarkoitus on rajoittaa momentti lähelle mihin se on tehty. Käyttäjästä johtuvia virheitä jos ampuu kierteen päästä vauhdilla tai vääntimen iskunopeutta / tehoa ei ole rajoitettu, silloin saattaa mennä todella paljon tiukempaan.
15-20eur halvin 1/2 momenttiavain renkaiden vaihtoon paras hankinta jos epävarma että tarvitsee momenttiavaimen, kalliimmasta ei hyötyä.
Comment
-
-
Stahlwille:llä on tosiaan useampiakin mekaanisia naksahtavia avaimia joita ei tarvitse nollata. Näitä malleja meillä on töissä ja ovat kyllä hyviä avaimia. Harva näitä tosin autotalliin ostaa. https://www.virtasenkauppa.fi/moment...tahlwille-4515Last edited by markok; 31-03-2019, 16:04.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Stahlwillet on täälläkin käytössä (töissä) erikokoisina ja digi kuin analogiversioina. Vuosittain kalibroituna niin onhan noilla väännellyt kaiketi siihen mihin on pyritty.
Digitaalisia tarvitsee yhä enemmän nykypäivän autojen kanssa.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostMinkäslaiseen kiritykseen tuollaista tarvitaan?
Plus ihan perus momentti/aste kiristyksissä esiohjelmoituna äärimmöisen käteviä.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostMinkäslaiseen kiritykseen tuollaista tarvitaan?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostLähinnä komponenttien kiristyksiin missä valvotaan momentin toleranssia kiristyksen aikana kuten taannoin N55 vanospyörien pulttikamppikset, F2x/F3x hammastankojen korjaussarjojen asennus missä välysmittauksen aikana hammastankoa "rasitetaan" tietyllä jatkuvalla momenttiarvolla ja tämän tyyliset työsuoritteet.
Plus ihan perus momentti/aste kiristyksissä esiohjelmoituna äärimmöisen käteviä.sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
Originally posted by suppari View PostOsittain ot, mutta oletko saanut yhdestäkään f sarjalaisesta hammastangon kolinaa sen korjaussarjan myötä pois?
Olisiko eniten ajettu ollut ~150tkm jos en väärin muista ja sekin tuli kyllä kuntoon vaikka yli "sallitun" . Taitaa olla seuraava potilas mikö tulossa niin luokkaa ~55tkm menty.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostMuiden testejä en ole katsonut mutta yllätyin itsekin kyllä tuosta että noin paljon oli eroa. Kerrohan toki millaisia tuloksia saat niillä aikaiseksi.
Tässä oli jotain noista sauvoista:
"Myös kierteen nousukulmalla on suuri merkitys, mutta suurimmat ja vaikeasti määritettävät vaikutukset lähtevät välyksien mahdollistamasta tyhjäliikkeestä. Pahimmillaan tyhjäliike voi eliminoida lähes kaiken koneen tuottaman voiman.
Tämä tuli hyvin esiin momenttisauvan käyttöä kokeiltaessa, kun sauvan virittymiseen tarvittava liikematka oli liian pitkä suhteessa mutterinvääntimen karan iskun liikematkaan."
Mikä tuo lopputulos sitten onkaan ollut, tuskin ainakaan oikea momentti?
Täällä on taas mainittu näin, en tiedä paikkansapitävyyttä:
"Noita pitää aina käyttää maksimipaineella ja pyssyn suurimmalla momenttiasetuksella, jotta momentti on oikea. " Tuossa on myös mainittu että varsi pitäisi alkaa väpättämään ja iskemisen ääni muuttuu. Tuollaista en itse huomannut tapahtuvan. Voiko vika olla ollut sitten koneen pienessä tehossa? Tuo konehan hakkaa melko tiuhaa tahtia verrattuna suurempiin koneisiin. Samasta keskustelusta myös tälläinen "Lainaus uusimmasta Koneviestistä:
"Iskevän akkukäyttöisen vääntimen ja paineilmakäyttöisen vääntimen välillä havaittiin selvä ero 120 Nm momenttisauvaa käytettäessä. Siinä, missä pienempitehoinen paineilmapyssy väänsi momenttisauvan kanssa pultit järjestelmällisesti suunnilleen oikeaan momenttiin, akkukoneen kanssa pultit jäivät huomattavan löysälle.""
Jossain taas on mainittu että tankoa pitäisi käyttää maltillisella teholla. Kuitenkin väkisin mieleen hiipii ajatatus että voiko olla että tanko ei toimi oikein mikäli koneen iskutiheys on nopea? Eli ts jousi ei kerkeä palautumaan joustosta takaisin ennenkuin uusi isku jo tulee?
Torque bar ja torque rod nimellä koitin pikaisesti hakea jotain testiä englanniksi mutta tulokset olivat varsin laihoja. Luulisi että noista jotain testejäkin olisi ? :think
Tuo kiinan akkukone jaksoi kaikista neljästä kokeillusta autosta avata pyörän mutterit tuolla ampro voimahylsyllä. Alumiinivanne hylsyllä ei tuo akkumopo jaksanut avata yhtään pulttia. Siis tämän näköinen:
Alumiinivanne hylsyssä todella ohut tuo muoviholkin alue, eli varmaan hukkaa melkoisesti voimaa.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostOnhan nuo nyt aivan älyttömän kätevät kaikkien venypulttien kanssa. Säädät ensin momentin x, sen jälkeen vaihdat asteen x. Avain piippaa kun asteluku saavutettu.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View PostOlisiko linkkiä tällaiseen avaimeen? joka siis hanskaa momentit ja asteet?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Bahcolta saa tollasta momentti/aste mittaa erillisenä.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/765084...a-10-200-Nm-12
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostNäitähän saa varmaan melkein kaikilta parhailta työkaluvalmistajilta (Stahlwille, Snap-on jne jne.). Ensimmäisenä osui googlella tämä: https://store.snapon.com/TechAngle-1...--P760213.aspx Hinta näissä on vaan sitten melko reipas.
Comment
-
Comment