Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mahdolliset vahingot pyöränpulttien ylikiristyksen seurauksena?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OVi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2016
    • 517
    • Oulu

    #16
    Manuaaleissa pitää varoitella öljyämisestä, kun joku saattaa rasvata sen kartionkin. Liukastetta tulee laitettua lähes kaikkiin ruuviliitoksiin ja erityisesti rosteri/alumiiniliitoksiin. Jos molemmat kierteet on rosteria, niin silloin saatan vetää kuivana.

    Huomasit fraatti varmaan, että muutama postaus aiemmin laitoit liitteeksi sellaisen kuvan, jossa todettiin sinkityksen muuttavan momenttia yhtä paljon, kuin öljyn. Ei ruuvin kiristys ole mitään tarkkuustyötä, vaikka momenttikalibraattorin antamista tuloksista voisi niin päätellä. Avaimen tarkkuuden ja kiristystekniikan yhdistelmästä saadaan helposti 10 %:n epävarmuus. Sitten kun vielä lisätään ruuviliitoksen kitkakertoimen muutokset, niin epävarmuus vain lisääntyy.
    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4630
      • Tampere

      #17
      Originally posted by OVi View Post
      Manuaaleissa pitää varoitella öljyämisestä, kun joku saattaa rasvata sen kartionkin. Liukastetta tulee laitettua lähes kaikkiin ruuviliitoksiin ja erityisesti rosteri/alumiiniliitoksiin. Jos molemmat kierteet on rosteria, niin silloin saatan vetää kuivana.

      Huomasit fraatti varmaan, että muutama postaus aiemmin laitoit liitteeksi sellaisen kuvan, jossa todettiin sinkityksen muuttavan momenttia yhtä paljon, kuin öljyn. Ei ruuvin kiristys ole mitään tarkkuustyötä, vaikka momenttikalibraattorin antamista tuloksista voisi niin päätellä. Avaimen tarkkuuden ja kiristystekniikan yhdistelmästä saadaan helposti 10 %:n epävarmuus. Sitten kun vielä lisätään ruuviliitoksen kitkakertoimen muutokset, niin epävarmuus vain lisääntyy.
      Bemarin pultit taitaa olla aina mustia? Niin tai näin, valmistaja ilmoittaa pyöränpulttien kiristysmomentin aina käyttämälleen pulttityypille.

      Joka asiassa on omat epävarmuutensa, kuten pulttien kiristämisessäkin. Sitä ei välttämättä kuitenkaan kannata kasvattaa lisäämällä itse siihen lisää epävarmuustekijöitä.

      Koneenasennuksissa tai muussa vastaavassa rasva voi olla ok. Tuttuja on myös rakentamassa kallioporakoneita. Näissäkin käytetään paljon kiinnileikkautumisen estoaineita mutta renkaanpultteihin niitä ei missään nimessä laiteta. Auton pyöränpultteihin se ei myöskään kuulu. Jos kuuluisi niin myös valmistaja sen sinne lisäisi tai ohjeistaisi rasvaamiseen. Yhden poikkeuksen olen nähnyt audilla. Sen jonkunmallin huolto-ohjeessa mainitaan että pultit salvataan mopomalleissa kiinnileikkaantumisen estoaineella mutta tehokkaammissa RS malleissa ainetta ei pultteihin laiteta.



      Ruuvien/pulttien kiristämisessä olisi suomessakin paljon parannettavaa. Jos homma olisi hyvin hallussa niin näitäkään onnettomuuksia yms ei tapahtuisi.


      Samassa brosyyrissa on myös maininta syistä jotka johtavat pulttien irtoamiseen...



      Ja taitaa niitä henkilöautoistakin irroita: https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/...misista/424761
      Last edited by fraatti; 18-03-2019, 04:20.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5273
        • Pirkkala

        #18
        Fraatilla hyvää perehtymistä asioihin.

        Editoin koska olin vahingossa lukenu vain 1. Sivun postaukset ja kommentonut sitä. Näin kun kännykällä lukee niin homma ei aina luonaa.
        Last edited by Urpo_rotta; 19-03-2019, 20:21.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          #19
          Originally posted by OVi View Post
          Manuaaleissa pitää varoitella öljyämisestä, kun joku saattaa rasvata sen kartionkin. Liukastetta tulee laitettua lähes kaikkiin ruuviliitoksiin ja erityisesti rosteri/alumiiniliitoksiin. Jos molemmat kierteet on rosteria, niin silloin saatan vetää kuivana.

          Huomasit fraatti varmaan, että muutama postaus aiemmin laitoit liitteeksi sellaisen kuvan, jossa todettiin sinkityksen muuttavan momenttia yhtä paljon, kuin öljyn. Ei ruuvin kiristys ole mitään tarkkuustyötä, vaikka momenttikalibraattorin antamista tuloksista voisi niin päätellä. Avaimen tarkkuuden ja kiristystekniikan yhdistelmästä saadaan helposti 10 %:n epävarmuus. Sitten kun vielä lisätään ruuviliitoksen kitkakertoimen muutokset, niin epävarmuus vain lisääntyy.

          Molemmat kierteet rosteria niin silloin jätät töhnät pois? Kaikkein helpoiten kiinnileikkaava yhdistelmä eli rosteri-rosteri.

          Kun 90% kiristysmomentista menee kitkojen voittamiseen ja 10% pultin venyttämiseen niin 10% muutos kiristysmomenttiin tekee 1% muutoksen pulttia venyttävään voimaan siinä olet oikeassa.
          MUTTA on olemassa sovelluksia joissa kiristysmomentit ja kitkaolosuhteet ja pinnanlaadut pitää olla oikein eli on tarkkaakin hommaa olemassa.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4630
            • Tampere

            #20
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Kun 90% kiristysmomentista menee kitkojen voittamiseen ja 10% pultin venyttämiseen niin 10% muutos kiristysmomenttiin tekee 1% muutoksen pulttia venyttävään voimaan siinä olet oikeassa.
            MUTTA on olemassa sovelluksia joissa kiristysmomentit ja kitkaolosuhteet ja pinnanlaadut pitää olla oikein eli on tarkkaakin hommaa olemassa.
            Tämä siis tilanne kuivalla pultilla, rasvattuna jakauma on eritavalla ja se voi muuttua merkittävästi verrattuna kuivaan pulttiin. Tässä Textarin jutussa oli eräs esimerkki:



            Ja on tässä Chestertonin edustaja ottanut asiaan kantaa.


            Erilaisilla rasvoilla ja niiden kitkakertoimien vaikutus kiristysvoimaan vai miksi tuota nyt virallisesti kutsutaankaan:

            Kirjoitus on alunperin täältä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=35393.0
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5273
              • Pirkkala

              #21
              Minulla on kaikenkattava excel-laskuri joka piirtää kuvaajan voimien jakautumisesta ja suuruudesta kun syötät lähtöarvoiksi materiaalit, dimensiot, kitkakertoimet.

              Sen saa minulta pyytämällä

              Edit.

              Tuo kartio voi hiukan muuttaa tilannetta verrattuna tasaiseen pintaan mutta väittäisin että punaisella ympäröity esimerkki on liioiteltu. Ainakin noin yleisesti ottaen.
              Luonnollisesti kiristysmomentin suuruus vaikuttaa merkittävästi voimien jakautumiseen esim. Käsin vs. lähelle ruuvin myötörajaa kiristettäessä.
              Last edited by Urpo_rotta; 19-03-2019, 22:37.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Minulla on kaikenkattava excel-laskuri joka piirtää kuvaajan voimien jakautumisesta ja suuruudesta kun syötät lähtöarvoiksi materiaalit, dimensiot, kitkakertoimet.

                Sen saa minulta pyytämällä

                Edit.

                Tuo kartio voi hiukan muuttaa tilannetta verrattuna tasaiseen pintaan mutta väittäisin että punaisella ympäröity esimerkki on liioiteltu. Ainakin noin yleisesti ottaen.
                Luonnollisesti kiristysmomentin suuruus vaikuttaa merkittävästi voimien jakautumiseen esim. Käsin vs. lähelle ruuvin myötörajaa kiristettäessä.
                Voipi olla.
                Kokeilin huvikseen millaiselle hehtaarille päästään voimassa engineeringtoolboxin työkaluilla. Niillä ei tarvi rasittaa päätä liikaa.

                Perus M12 pyöränpultti pyöräytettynä 120Nm tiukkuuteen kuivana aiheuttaa 50000 N voiman (~5000kg jos helpompi ajatella ja suhteuttaa lukuja)



                Vedin sitten arvalla tuosta 40% alemman kitkan ja millaisen puristusvoiman se aiheuttaa.



                Ja tuosta tuli noin 83000 N (~830kg)


                Katsoin ihan mielenkiinnosta myös että paljonko pulttia tarvitsee vääntää että se alkaa myötäämään kuivana(katsoin taulukosta M12x1,75 10.9 koska sattui olemaan sopivasti tuossa taulukossa vaikkei aivan oikea olekaan). Kirityksestä joka ylittää 210Nm myötäämistä saattaa alkaa tapahtumaan. Tuo on puolen metrin varteen ~40kg jonka saa vielä käsinkin väännettyä.

                Samaan päästään rasvattuna 126Nm:llä. Tuo ei sitten tarvikaan samaan puolenmetrin varteen kuin 25kg.

                Kunnolla kierteistä venähtäneiden pulttien avaus onkin sitten yhtä juhlaa

                Kuulemma myös levyt/napa on mahdollista saada kieroon pyöränpulteilla. Tiedä sitten miten tarvii kiristää että tuollaisen saa aikaiseksi. Onhan nuo pulttien aiheuttaman voimat kohtuullisen suuria. Tarinan mukaan tuo ei ole temppu eikä mikään ranskattarissa. Ja Fordi myös varoittelee tärinäongelmista perseelleen kiristettyjen pulttien kanssa eli kai se sielläkin on mahdollista.
                Last edited by fraatti; 19-03-2019, 23:53.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • miq
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2008
                  • 352
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Teoriasta takaisin wanhojen muisteluun..

                  Joskus muinoin kun olimme ajamassa rengastestejä, niin saimme havaintoa siittä, mitä aiheutuu kun renkaat kiristetään toistuvasti liian kireälle.
                  Renkaiden vaihto tapahtui pulttipyssyillä, ilman minkäänlaisia momenttityökaluja. Vaihtoja kun tehdään viikon kuluessa vähintäänkin satoja, niin käsin vääntely on aikalailla poissuljettua puuhaa..jo ihan vaihtajien kuntoakin ajatellen. Käytössä olleista pyssyistä yksi oli selvästikin liian riski, ja sen vuoksi sitä käytettiinkin hyvin "nätisti" ja se säädettiin mahdollisimman pienelle voimalle eikä hakkuutettu pultteja rengasliiketyyliin kiinni. Kuten nyt ei muutenkaan tehty niillä vähävoimaisemmilla koneilla.

                  Jossain kohti havaittiin että kahdessa autossa oli jotain outoa. Toisesta poksahti takajarrulevy päreiksi jarrutuksessa kesken ajon. Jos oikein muistan, niin ko autoon piti vaihtaa jarrulevy sekä pyörännapa uusiin. Jonkin aikaa myöhemmin toisessa autossa alkoi kuulumaan erikoinen ääni samasta nurkasta, ja sama vaiva. Jarrulevy täynnä halkeamia sekä navassa kierteet menneet aika heikoiksi -> vaihtoon.

                  Etulevyt/navat näyttivät kestävän käsittelyn ilman oireita, ainakaan mitään riesaa ei havaittu. Tämä vika saatiin aikaiseksi kahteen kolmesta autoa, ja saman puolen takapyörään. Juuri sille puolelle, jossa oli se riskimpi mutterimopo.

                  Kierteitä ei missään vaiheessa rasvattu millään.

                  Aiemmat viestit luettuani, taidan minäkin jättää kuparipastanöölin lisäämisen vähemmälle..
                  Hullu saa olla muttei tyhmä.

                  e61 530xd LCI

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16484
                    • Asikkala

                    #24
                    Originally posted by miq View Post
                    Teoriasta takaisin wanhojen muisteluun..

                    Joskus muinoin kun olimme ajamassa rengastestejä, niin saimme havaintoa siittä, mitä aiheutuu kun renkaat kiristetään toistuvasti liian kireälle.
                    Renkaiden vaihto tapahtui pulttipyssyillä, ilman minkäänlaisia momenttityökaluja. Vaihtoja kun tehdään viikon kuluessa vähintäänkin satoja, niin käsin vääntely on aikalailla poissuljettua puuhaa..jo ihan vaihtajien kuntoakin ajatellen. Käytössä olleista pyssyistä yksi oli selvästikin liian riski, ja sen vuoksi sitä käytettiinkin hyvin "nätisti" ja se säädettiin mahdollisimman pienelle voimalle eikä hakkuutettu pultteja rengasliiketyyliin kiinni. Kuten nyt ei muutenkaan tehty niillä vähävoimaisemmilla koneilla.

                    Jossain kohti havaittiin että kahdessa autossa oli jotain outoa. Toisesta poksahti takajarrulevy päreiksi jarrutuksessa kesken ajon. Jos oikein muistan, niin ko autoon piti vaihtaa jarrulevy sekä pyörännapa uusiin. Jonkin aikaa myöhemmin toisessa autossa alkoi kuulumaan erikoinen ääni samasta nurkasta, ja sama vaiva. Jarrulevy täynnä halkeamia sekä navassa kierteet menneet aika heikoiksi -> vaihtoon.

                    Etulevyt/navat näyttivät kestävän käsittelyn ilman oireita, ainakaan mitään riesaa ei havaittu. Tämä vika saatiin aikaiseksi kahteen kolmesta autoa, ja saman puolen takapyörään. Juuri sille puolelle, jossa oli se riskimpi mutterimopo.

                    Kierteitä ei missään vaiheessa rasvattu millään.

                    Aiemmat viestit luettuani, taidan minäkin jättää kuparipastanöölin lisäämisen vähemmälle..
                    Mikä auto ja mitkä testit, oman kisatiimin vai jonkin lehden ?

                    Comment

                    • miq
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 352
                      • Hyvinkää

                      #25
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Mikä auto ja mitkä testit, oman kisatiimin vai jonkin lehden ?
                      VAG konsernin autot, testin tulokset julkaistu käsittääkseni useammassa kuin yhdessä lehdessä.
                      Last edited by miq; 20-03-2019, 12:51.
                      Hullu saa olla muttei tyhmä.

                      e61 530xd LCI

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #26
                        Tämä pulttien voitelu aineella x on kyllä ikuisuus kysymys. Aivan kuten tulpan kierteiden voitelu. Osa tekee ja osa ei. Itse olen käyttänyt pyöränpulteissa kuparitahnaa ja tervaa. Kiristys momenttiavaimella/momenttisauvalla. Esim. kuparitahnan kanssa pienentää vähän sitä momentti. Ongelmia ei ole itsellä vielä kyllä tullut. Ihan pieni ylikiristys ei kyllä tuhoa kierteitä kun kartion kitka kuitenkin rajoittaa aika paljon pulttien kiristymistä. Täälläpäin ainakin rengasliikkeet näkyy paukuttavan mutterimopolla ilman sauvaa pultit kiinni. Rengasliikkeen jälkeen kun on joskus tullut kokeiltua käsin avata, niin momentti on kyllä ollu ihan tolkuton momenttiavaimella kiristettyihin verrattuna.

                        Tosin kyllähän se järjetön ylikiristäminen aiheuttaa ongelmia. Yhdellä sukulaisella tuntuu joka vuosi autosta katkeavan pyörän pinnapultti tai pari kun rengashotelli vaihtaa renkaat. Samaa jatkunut jo varmaan 5v keväisin ja talvisin (sama rengashotelli ollut kokoajan). Veikkaisin, että vetävät siellä antaumuksella pultit kiinni, niin pultit venyy ja sitten alkaa kierteet ottamaan kiinni mutteihin -> katkeaa. Toisen sukulaisen autosta tuli kierteet yhden pultin mukana ulos kun vaihdettiin siihen renkaat. Tuli mun luona käymään kun ei ollut itse saanut pultteja auki. Olivat "hieman" tiukassa. Kyseessä oli M14 pultit, joten on siinä joku aiemmin saanut ihan tosissaan kiristää, pultit oli kuivat (oli ostanut auton muutoma kk aiemmin).
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          #27
                          Kyllähän tuohon mutterimopolla kiristämiseen on tullut itsekin syyllistyttyä. Tosin kun tutustui aiheeseen niin olen tehnyt loppukiristyksen momentilla. Voi olla ihan kuvitelmaa vain mutta ainakin wanhaliiton "jarrumekaanikot" kertoilevat juttuja että levyt saa kieroon väärällä pulttien kiristämisellä. Paikkansa pitävyyttä en voi sen paremmin todistaa mutta kyllähän noita omistakin autoista meni kieroksi... Joskus tarvi laakeri/napapaketeissa napa on huomattavasti ohuempia kuin alkuperäiset. Tuollainen varmaan kierootuukin helposti.

                          Ja kyllähän nuo tuossa audin litaniassa on myös mainittu kaikki. Kai se siis ainakin jossain olosuhteissa on mahdollista. Jarrulevyn vaurio, levyn kieroutuminen, ratin tärinä, auton värinä, navan vaurio, renkaan vaurio ja pultin vaurio.

                          "Using methods other than a calibrated torque wrench to attain correct wheel bolt torque may lead to the following problems:
                          -Brake disc damage.
                          -Brake pulsation.
                          -Steering wheel vibration.
                          -Vehicle vibration.
                          -Hub damage.
                          -Wheel damage.
                          -Wheel bolt damage."

                          Pulteissa on tullut tavattua näitä kaikkia tapauksia.






                          Joskus ostin ryobin sähköisen mutterimopon ja myyjä sanoi että oli saanut tuolla pyöränpultin poikki. Tämä sitten herätti keskustelua että onko se mahdollista. Tein sitten testin ja poikkihan se meni. Kyllä noillakin vahinkoa saa aikaseksi väärinkäytettynä. :think


                          Itse navanhan ei tarvitse paljon kieroon vääntyä jos 0,03mm on rajana...
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • touring39
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 3901
                            • Kaarina

                            #28
                            En ole ihan kartalla, miksi tätä keskustelua käydään...

                            Itse vaihdan renkaani kaikkiin autohini, ja käytän momenttiavainta 120-140Nm. Ikinä en ole mitään tahnoja käyttänyt ja pultit aukeavat nätisti.

                            Napa sen sijaan täytyy joka kerta putsata ja rasvata vaseliinilla, että saa vanteen pois pikku kätösin.
                            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                            Ex:
                            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                            Comment

                            • pazq
                              BTCF Member
                              • Jan 2008
                              • 3175
                              • 47200

                              #29
                              Mun momenttina on toiminu 14v ainakin yksi ja sama ristikkoavain. Auki ja kiinni hollille jollain mikä sattuu olemaan. Pulttipyssy tai käsin. Viiminen kiristys aina tolla ristikolla niin tiedän että saan ne myös auki. Jos on jotain ruostepölyä tmv niin on käytetty wd40 rost off ja kuparitahnaa, mikä vaan ekana osunu käteen että menee takertelematta sormin kiinni. ei ole ollut toistaiseksi ikinä ongelmaa. Täytyykin kokeilla momentilla missä tiukkuudessa nuo on kun 4vk sitten kävi pyörät irti. Voisin vannoa että "aika" tarkkaan on kaikki samassa kun tullu tietty tyyli vetää ne aina kiinni ja mahdollisimman samassa asennossa.

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by fraatti View Post
                                Kyllähän tuohon mutterimopolla kiristämiseen on tullut itsekin syyllistyttyä. Tosin kun tutustui aiheeseen niin olen tehnyt loppukiristyksen momentilla. Voi olla ihan kuvitelmaa vain mutta ainakin wanhaliiton "jarrumekaanikot" kertoilevat juttuja että levyt saa kieroon väärällä pulttien kiristämisellä. Paikkansa pitävyyttä en voi sen paremmin todistaa mutta kyllähän noita omistakin autoista meni kieroksi... Joskus tarvi laakeri/napapaketeissa napa on huomattavasti ohuempia kuin alkuperäiset. Tuollainen varmaan kierootuukin helposti.

                                Ja kyllähän nuo tuossa audin litaniassa on myös mainittu kaikki. Kai se siis ainakin jossain olosuhteissa on mahdollista. Jarrulevyn vaurio, levyn kieroutuminen, ratin tärinä, auton värinä, navan vaurio, renkaan vaurio ja pultin vaurio.

                                "Using methods other than a calibrated torque wrench to attain correct wheel bolt torque may lead to the following problems:
                                -Brake disc damage.
                                -Brake pulsation.
                                -Steering wheel vibration.
                                -Vehicle vibration.
                                -Hub damage.
                                -Wheel damage.
                                -Wheel bolt damage."

                                Pulteissa on tullut tavattua näitä kaikkia tapauksia.

                                Joskus ostin ryobin sähköisen mutterimopon ja myyjä sanoi että oli saanut tuolla pyöränpultin poikki. Tämä sitten herätti keskustelua että onko se mahdollista. Tein sitten testin ja poikkihan se meni. Kyllä noillakin vahinkoa saa aikaseksi väärinkäytettynä. :think

                                Itse navanhan ei tarvitse paljon kieroon vääntyä jos 0,03mm on rajana...

                                Mutterimopolla voi ihan hyvin kiristää, jos käyttää momenttisauvaa tai mopoa, joka kiristää tietyyn maksimi momenttiin.

                                Itse vähän epäilen, että tuo ryobin mopo ei jaksa katkaista pyörän pulttia kun kartio ottaa vanteeseen kiinni. Vai oliko sulla tuohon mutteriin sorvattu kartio?
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎