memebuy23buy

Jarrusetti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #16
    Pistin autoracingiin kyselyä DS2500 paloista.

    Samalla pisti silmään joululahja

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #17
      Originally posted by Pazi88 View Post
      Jos ne vakiot yksimäntäiset jarrut kuluttaa toista palaa nopeammin kuin toista, niin se on vika eikä ominaisuus. Kyllä ne kunnossa ollessaan kuluu ihan tasaisesti.
      Käytännöllisesti katsoen kaikki autojen vakiojarrut kuluttaa sisäpalan nopeammin kuin ulkopalan normaaliajossa. Siis tämä 99% koslista joiss onnuiva satula. Rata-ajoon en ota kantaa miten niitten pitäisi kulua. En tiedä mistä toi virnuhymiö tuli postaukseen..
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #18
        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Pistin autoracingiin kyselyä DS2500 paloista.

        Samalla pisti silmään joululahja
        https://www.autoracing.fi/brembo-gt-jarrusarja-bmw-e46i
        Kokeile mieluummin PFC 01 tai 11 seosta , eli performance frictionin paloja.
        Hakkaa noi ferodot mennen tullen ja toimii välittömästi kylmänä mitä noi ferodot ei tee.

        Tonne viestiä niistä PFC 01/11 paloista : https://racehardware.nl/
        Aprilia RSV4

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5187
          • Kuopio

          #19
          Originally posted by meteor View Post
          Nämä yksimäntäsatulat antavat paineen alla periksi, taipuvat vaikka sitä ei absien kanssa huomaa niin helposti. Samoin BMW:n brembo 6 -mäntäsatulat taipuvat verrattuna stoptech satuloihin.https://www.youtube.com/watch?v=iwOqP5p8q04
          Tuollaisella myyntitilanteen "lavastuksella" on kyllä tosi helppo vedättää amerikan joen kaimoja.

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Enemmän tulisi käyttöön radalle. En tiedä onko minun ajoissani mitään hyötyä mutta harrastuksen kannalta lähtenyt liikkeelle.
          Kasaat vaikka E46 330i jarrut laadukkailla osilla ja opettelet käyttämään jarruja oikein.
          Last edited by jani; 14-05-2019, 10:43.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #20
            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Noinhan tätä ei voi edes miettiä
            Pääsee lähikauppaankin vaikka mopoautolla, ei sinnekkään kilpaa ajeta ja osa menee kuiteniin ruohonleikkurin moottorisella ligierillä ja toinen V10 M5:lla. Molemmat niistäkin pysähtyy kaupan eteen eikä sinne kilpaa mennä vaan ostamaan ligierillä pillimehua ja M5 keppanaa.

            Kyllä mä ymmärrän fiiliksen kun on saanut päähänsä hankkia autoon rasepalikkaa ja taskunpohjallakin olis ylimääräistä. Mut jos hankkimisen takia hankkii niin voi olla jälkikäteen ristiriitainen fiilis.
            Jarrujen tehtävä on pystyä vastaanottamaan lämpökuorma ylikuumenematta. Jäähdytyksen parantaminen on tehokasta ja halvempaa kuin max overkill laikat. Enkä sano sitä ettei kannata isontaa levyjä jos kohtuudella onnostuu. Toinen tehtävä on tarjota sopivan mittainen poljinmatka ja -voima. Jarruvasteen pitää olla tarkka, siinä auttaa kiinteät satulat. Mä en usko teräspunoksiin. Jarrujen hydrauliset osat testataan ~1000 baarilla, tehostuksen kanssa tuskin on koskaan 200 baria järjestelmässä. Tästähän ton yhen keksijän kanssa väiteltiin toisessa topikissa. Mitään ei maksa käydä läpi poljinasetelma ja pääsylinterin asennus että paljonko siellä on myötöä kun painat 80kg kintulla.
            Jos sen auton haluaa saada pysähtymään lyhyemmällä matkalla niin parantaa painojakaumaa ja justeeraa jarrubalanssia vastaavasti.
            Last edited by petrolhead; 14-05-2019, 11:48.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5351
              • Pirkkala

              #21
              Originally posted by jani View Post
              Tuollaisella myyntitilanteen "lavastuksella" on kyllä tosi helppo vedättää amerikan joen kaimoja.



              Kasaat vaikka E46 330i jarrut laadukkailla osilla ja opettelet käyttämään jarruja oikein.

              Miksi et voi vaan kertoa mikä se oikea tapa on?

              Monessakin topicissa postauksesi ovat pelkkää vihjailua, mitään lisäarvoa se ei foorumille tuo.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #22
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Miksi et voi vaan kertoa mikä se oikea tapa on?
                Monessakin topicissa postauksesi ovat pelkkää vihjailua, mitään lisäarvoa se ei foorumille tuo.
                Jani on varmaan nähnyt mun ajavan radalla, kyllä jarrutekniikkaa pitäisi hioa reilusti. Minähän kiihdytän mutkasta toista kohti ja aloitan liun puolessa välissä suoraa himmaamalla moottorijarrulla nopeuden oikeaksi siihen seuraavaan mutkaan, säästyy jarrupalat

                Välillä olen koittanut sitä tekniikkaa että ”50” lätkän kohdalla runttaan nopeasti nopeuden pois ja luistelen kevyesti noususuuntaisella kaasulla mutkan läpi.

                Jarruista:
                Jannmanin ehdottamia Pfc paloja yrittänyt etsiä suomesta, katsotaan löytyykö.

                Ds2500 Autoracingin kautta tuli vastaus mutta mittapiirroskuvassa palat on liian suuret pituudeltaan, tarkastetaan vielä. Samalla kysäisin Brembon setille nettonettonettopoistotuotehinnan.

                Joka tapauksessa vaikka Petrolhead ei mulle anna lupaa ostaa jarruja taidan salaa sellaiset ostaa . Se on yksi osa tätä rakentelua ja tuo sitä iloa synkkään elämään, niin se vaan menee.

                Kuuntelen nyt neuvoja, ehdotuksia ja kaikkia mahdollisia kommentteja toivoen että löydän sellaiset jarrut joihin löytyy paloja ja jotka kestää väärinkäyttöä ajossani

                Hyviä kommentteja edelleen ja hyviä vinkkejä sekä ajatuksia.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #23


                  Koitas tuolta
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5187
                    • Kuopio

                    #24
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Miksi et voi vaan kertoa mikä se oikea tapa on?

                    Monessakin topicissa postauksesi ovat pelkkää vihjailua, mitään lisäarvoa se ei foorumille tuo.
                    Puhutaanko nyt siitä mitä jarruosia kannattaa ostaa vai Stoptechin markkinoinnista?

                    Mikäli nyt kumminkin puhutaan oikein jarrutamisesta, uskallan väittää että aloittelavan rata-autoilijan suurimmat kehittymiset tapahtuu jarruttamisessa. Eihän siinä mitään jos massia on ostaa heti alkuun veret seissauttavat jarrut, mutta ymmärtääkseni tässä(kään) tapauksessa ei ole. Laadukkailla vakio-osilla pääsee todistettavasti lujaa ja siihen yritin kannustaa.
                    Last edited by jani; 15-05-2019, 09:26.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • IKa
                      BTCF Member
                      • Apr 2007
                      • 878
                      • Klaukkala

                      #25
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      ...Ahveniston pääaee ympäri alle 1:30 ilman hirveen suurta rahamäärää...
                      Tähän olisi mielenkiintoista saada faktaa, kuinka pienellä kokonaisbudjetilla hankitulla ja rakennetulla BMW merkkisellä autolla Ahvenisto on oikeasti kierretty alle 1:30 aikaan? Itse en usko, että esim. alle kymppitonnin budjetilla siihen pystytään (tähän ei kannata sotkea kaksipyöräisiä, tai edes vääränmerkkisiä, kun tämä topic liittyy E46:een ja BMW-autofoorumilla ollaan).

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      ...Todellakin vakio jarrut kestää rata-ajoa puutumatta nykyisillä muutoksilla...
                      Joo kestää, mutta ainakin itse sain rata-ajamiseen aivan uuden vaihteen päälle, kun ex-rata-autooni (E36 M3 3.2) laitettiin StopTechin kilpajarrut Performance Friction kisapaloilla. Sen jälkeen syntyi todella vahva luotto jarruihin ja se puolestaan vaikutti koko ajosuoritukseen. Sitten se Ahvenistokin meni alle 1:30
                      G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #26
                        Kolmekympin resulla 205 leveillä semeillä 240 heppaa. Kehitystyön puolesta aivan raakile. 1:29,6 jos muistan oikein. Ja oli kyllä niin polvenpäällä taivuteltu ja kototallissa turattu kun ikinä.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5351
                          • Pirkkala

                          #27
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Kolmekympin resulla 205 leveillä semeillä 240 heppaa. Kehitystyön puolesta aivan raakile. 1:29,6 jos muistan oikein. Ja oli kyllä niin polvenpäällä taivuteltu ja kototallissa turattu kun ikinä.
                          Rattimies
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • IKa
                            BTCF Member
                            • Apr 2007
                            • 878
                            • Klaukkala

                            #28
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Kolmekympin resulla 205 leveillä semeillä 240 heppaa. Kehitystyön puolesta aivan raakile. 1:29,6 jos muistan oikein. Ja oli kyllä niin polvenpäällä taivuteltu ja kototallissa turattu kun ikinä.
                            Kierrosaika, auton korimalli ja moottoriteho kuulostavat niin tutuilta, että kenties kyse on tästä? (TimeAttack -sivustossa on jotain häikkää, sivu avautuu todella hitaasti) Jos osui oikein, niin Peetu tosiaan on rattimies, mutta ei tuo auto nyt mikään resu ole.
                            G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #29
                              Originally posted by IKa View Post
                              Joo kestää, mutta ainakin itse sain rata-ajamiseen aivan uuden vaihteen päälle, kun ex-rata-autooni (E36 M3 3.2) laitettiin StopTechin kilpajarrut Performance Friction kisapaloilla. Sen jälkeen syntyi todella vahva luotto jarruihin ja se puolestaan vaikutti koko ajosuoritukseen. Sitten se Ahvenistokin meni alle 1:30
                              Just tätä ajan takaa, ajaminen on mielekkäämpää kun jarruihin on luotto suoran jälkeen että ne on siellä olemassa. Varsinainen jarrutunto nyt kai on ABS autossa vähän niin ja näin, toki pintajarrutuksessa jämäkkä poljin on kiva vrt ilmapallo. Mutta kun mennään abs:lle asti niin tunto taitaa olla nypytystä kaikilla jarruilla.

                              Vakio jarruissa on sellainen ominaisuus että kahden nopean jarrutuksen ero polkimessa on täysin erilainen, ensimmäinen painuu hieman ja toinen polkaisu on jämäkämpi.

                              Mutta kuten kirjoitit, tässä se pointtini minunkin on kiteytetty eikä edes ole haaveita 1.30 ajoista kun nyt pääsee ensin samalle kalenterin sivulle niin siitä on helppo jatkaa

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                #30


                                Tosta vielä vaihtamaan mk20-mk60:seen systeemiin….
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X