Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden ”cavity noise”

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #16
    Suuremmissa renkaissa esim Range Roverin OEM rattaissa on renkaan sisäpuolelle liimattu vaahtomuovi kulutuspinnan vastapuolelle. Ilmeisesti kyseistä taajuus värähtelyä hillitsemään.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #17
      Originally posted by zakspeed View Post
      Suuremmissa renkaissa esim Range Roverin OEM rattaissa on renkaan sisäpuolelle liimattu vaahtomuovi kulutuspinnan vastapuolelle. Ilmeisesti kyseistä taajuus värähtelyä hillitsemään.
      Vai SelfSeal Michelin renkaat ?

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        #18
        Originally posted by zakspeed View Post
        Suuremmissa renkaissa esim Range Roverin OEM rattaissa on renkaan sisäpuolelle liimattu vaahtomuovi kulutuspinnan vastapuolelle. Ilmeisesti kyseistä taajuus värähtelyä hillitsemään.
        Samanlaista vaahtoa on monella eri valmistajalla. Vaikutus on melko pieni eikä ratkaise tätä ongelmaa.

        Olen itse tutkinut tätä juttua jonkin verran jo viime kesänä, eräänä vihjeenä oli bemarilta kuultu tieto että koholla oleva 8. harmoninen renkaan voimavaihteluissa voi vaikuttaa meteliin. Tämä renkaan "piparkakkumaisuus" renkaan säteittäisessä voimavaihtelussa voi tulla renkaan paistomuotin segmenttien määrästä. Osassa muotteja on 8 segmenttiä ja osassa 9. Goodyearin Eagle F1:ssä on 9 segmenttiä ja toisissä verrokki renkaissa oli 8 segmenttiä. Molemmat pitivät ääntä samalla tavalla. Joten tästä ei tuohon hommaan löytynyt selitystä. Itse olen kuullut äänen useissa 19" renkaissa mutta tämä taitaa vaivata pienempiäkin kokoja? RF:llä ajoin kaverin autolla ja muutaman kymmen kilsaa ja siinä ääntä ei ollut. Olisi pitänyt ajaa pidempään jotta havainnosta olisi voinut olla varma.

        Itse olen miettynyt muutamia asioita mistä voivat vaikuttaa asiaan.
        -jousittamattoman massan määrä(toki laikat f11:ssä painavat melkoisesti)
        -korirakenteissa käytetty paljon alumiinia (en ole tutkinut johtaako paremmin mutta massa on ainakin pienempi)
        -rf ja ei runflat renkaan rakenne on aivan erilainen. Onko auto "viritetty" metelin osalta rf-renkaille? Onko ongelma vain ei rf renkailla (F1X)?
        -voiko kovettuvat puslat kuljettaa ääntä?
        -voiko jousi olla jotenkin jännityksellä(kierto) ja kuljettaa ääntä paremmin?


        Muutamia kuvia aiheeseen liittyen.


        Last edited by fraatti; 11-04-2020, 15:24.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #19
          Ainiin, lisätään sellainen havainto vielä että meteli on suurempi silloin kun keli on kylmempi. Olen mitannut myös shore-kovuuden sekä uusista ja vanhoista(ajamattomat ~3-4v vanhat) renkaista näissä ei ollut mitään mittarin tarkkuudella havaittavaa eroa.

          Epäilen että kovan pintasekoituksen omaavat renkaat pitävät suurempaa ääntä.

          Mistä sitä ääntä ylipäätään syntyy:




          Tien pinta dominoi äänen syntymisen kanssa. Renkaan rankenteellisellä muutoksella ei ole juuri merkitys (selviää paperista)

          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15256
            • Ajamisen Iloa

            #20
            Näin nastarengaskauden jäljiltä tiet on erityisen rosoiset ja ajomelu siirtyy tehokkaasti kabiiniin. Mahdollisesti autossasi on joku eriste tai sauma vähän retuperällään jolloin ääni pääsee entistä kovemmin sisään... Voit kuitenkin lohduttautua sillä että todennäköisesti mitään ei ole oikeasti rikki autostasi ja melu ei ole mitään verrattuna johonkin tämmöiseen vanhaan pulkkaan mistä vielä eristeet osittain poistettu. Ei muuta kun naama näkkärille ja kovaa ajoa.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              #21
              Originally posted by Remotion View Post
              Näin nastarengaskauden jäljiltä tiet on erityisen rosoiset ja ajomelu siirtyy tehokkaasti kabiiniin. Mahdollisesti autossasi on joku eriste tai sauma vähän retuperällään jolloin ääni pääsee entistä kovemmin sisään... Voit kuitenkin lohduttautua sillä että todennäköisesti mitään ei ole oikeasti rikki autostasi ja melu ei ole mitään verrattuna johonkin tämmöiseen vanhaan pulkkaan mistä vielä eristeet osittain poistettu. Ei muuta kun naama näkkärille ja kovaa ajoa.
              Ei tuo sinällään ajoa haittaa mutta jos ääntä alkaa kuuntelemaan niin sitten tuon resonanssin huomaa varsin helposti. Taajuus on aina sama riippumatta ajonopeudesta. Ärsyttävää siinä on se että se kuuluu niin voimakkaasti verrattaen muuhun meteliin. Sekin on todettu että kaikki eivät kuule ääntä ollenkaan.

              Todennäköisesti jos auto on meluisa muutenkin niin tällöin tuo korostuma saattaa jäädä kokonaan huomaamatta.

              Onkohan sähköautoissa tälläisia juttuja?
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #22
                Tuohon kun viittasin lisääntyneeseen alumiinin käyttöön joskus silmiin osui tälläinen kuva asiaan liittyvistä keskusteluista.



                Toinen tietysti mikä saattaa vaikuttaa johonkin on korien jäykkyys. Tarina kertoo että joissain E28:ssa aikoinaan etuovet eivät auenneet enää kun etunurkasta tunkkasi riittävästi. Nykyään korirakenteet ovat huomattavasti jäykempiä.

                E39 taitaa olla vielä hiljainen. Onkos siinä erilainen tukivarsirakenne edessä kuin esim F10:ssä?
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15256
                  • Ajamisen Iloa

                  #23
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Onkohan sähköautoissa tälläisia juttuja?
                  Teslassa rengasmelu on aivan jäätävä.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    #24
                    Tuosta korirakenteiden muutoksista esim F30 jossa jäätävä rengasmelu on seuraavaan kolmoseen eli G20 panostettu ettei sama moka toistu. Siellä on mm a pilarit täytetty "akustiikka" vaahdolla jottei äänitaajuudet pääse kantautumaan rakenteita pitkin.

                    Roverin renkaissa menee tämäntyylinen liimattu matto siellä sisällä

                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Tuosta korirakenteiden muutoksista esim F30 jossa jäätävä rengasmelu on seuraavaan kolmoseen eli G20 panostettu ettei sama moka toistu. Siellä on mm a pilarit täytetty "akustiikka" vaahdolla jottei äänitaajuudet pääse kantautumaan rakenteita pitkin.

                      Roverin renkaissa menee tämäntyylinen liimattu matto siellä sisällä

                      https://www.google.com/search?biw=41...5JACMQIJh6M%3A
                      Joo, ainakin audeissa ja teslassa on myös käytetty tuollaista samanmoista. Se mitä olen lukenut tuosta testejä niin vaikutus on melko olematon. Korostuma tietyllä taajuudella voi olla esim 16dB ja jos tuollainen vaahdo taas saa laskettua äänenpainetta resonanssitaajuudella 2dB niin vaikutus on varsin pieni loppujen lopuksi.

                      Sinäkun olet ajanut lukemattomia F1x:ä niin tiedätkö millaista ääntä tässä nyt metsästetään? Jos tiedät niin oletko huomannut rf ja non-rf renkaiden välillä eroa? Toki RF:t taitavat metelöidä muuten enemmän joka saattaa hiukan peittää tuota ääntä.

                      Tarkoitatko pilareilla esim a-pilaria ja runkoaisoja vai jotain muuta? Onko alustarakenne muuten samanlainen? Onko G20 hiljaisempi?

                      Last edited by fraatti; 11-04-2020, 18:49.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • OVi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2016
                        • 514
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Itse olen miettynyt muutamia asioita mistä voivat vaikuttaa asiaan.
                        -rf ja ei runflat renkaan rakenne on aivan erilainen. Onko auto "viritetty" metelin osalta rf-renkaille? Onko ongelma vain ei rf renkailla (F1X)?
                        En sanoisi, että F10/F11 melunvaimennus on suunniteltu rf renkaille, sillä alkuperäisasennuksena olleet rf renkaat pitivät aivan järkyttävää meteliä. Oman kokemuksen mukaan "sopivat" nastat tai kitkat olivat hiljaisimpia renkaita. "sopivat" sen vuoksi, että Contin nastat pitivät melkoista vollotusta. F10/F11-sarjassa vain on iso regasmelu verrattuna vanhempiin Bemuihin. Jos käyt ajamassa jotain vanhempaa Bemua esim. e65, niin huomaat, että rengasääniä ei yksinkertaisesti ole.
                        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #27
                          F30 -> G20 perusrakenne alustassa sama mutta lukuisia pieniä eroavaisuuksia.

                          Ainakin ne A pilarit oli vaahtotäytteiset. Ensivaikutelma on kyllä hiljaisempi mitä G20siä päässyt ajelemaan.

                          Ehkä F1x rengas tai alustamelun kahtia jako mahtaa mennä jopa taka/nelivetojen välillä. Nyt kun muistelee tuttuja autoja joista ääni valituksia tullut kuunneltua. Eli xdrivet olisi meluisampia.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by OVi View Post
                            En sanoisi, että F10/F11 melunvaimennus on suunniteltu rf renkaille, sillä alkuperäisasennuksena olleet rf renkaat pitivät aivan järkyttävää meteliä. Oman kokemuksen mukaan "sopivat" nastat tai kitkat olivat hiljaisimpia renkaita. "sopivat" sen vuoksi, että Contin nastat pitivät melkoista vollotusta. F10/F11-sarjassa vain on iso regasmelu verrattuna vanhempiin Bemuihin. Jos käyt ajamassa jotain vanhempaa Bemua esim. e65, niin huomaat, että rengasääniä ei yksinkertaisesti ole.
                            Kitkat ja nastat ovat sinällään kesärenkaisiin verrattuna aivan erilaisia koska näissä renkaan pintasekoitus on huomattavasti pehmempää. Tässä taitaa olla kai kyse kesägummeista?

                            Itse olen ajanut niin vähän rf-renkailla tälläisellä etten osaa sanoa siihen juuta tai jaata. Toki pitäisi verrata uusia renkaita toisiin uusiin non-rf renkaisiin.

                            Tiedän kyllä että vanhemmat ovat varsin hiljaisia. Kyllä siihen kuitenkin on oltava joku syykin. :think




                            Kelasin vielä tuon artikkelin läpi mistä poimin tuon vaahtokuvan. Siinä on mainittu että renkaiden ominaistaajuus on vaahtorenkailla erilainen mutta ero on melko pieni. Artikkeli oli tässä:
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              #29
                              Originally posted by OVi View Post
                              En sanoisi, että F10/F11 melunvaimennus on suunniteltu rf renkaille, sillä alkuperäisasennuksena olleet rf renkaat pitivät aivan järkyttävää meteliä. Oman kokemuksen mukaan "sopivat" nastat tai kitkat olivat hiljaisimpia renkaita. "sopivat" sen vuoksi, että Contin nastat pitivät melkoista vollotusta. F10/F11-sarjassa vain on iso regasmelu verrattuna vanhempiin Bemuihin. Jos käyt ajamassa jotain vanhempaa Bemua esim. e65, niin huomaat, että rengasääniä ei yksinkertaisesti ole.
                              En tiedä voiko F10 sanoa kovin mieluisaksi autoksi rengasäänenkään osalta.
                              Ainakin minun autossani oleva ääni on aika merkillinen koska se esiintyy pääosin 40:n-80:n nopeudessa. Lisäksi asvaltin karkeus vaikuttaa joten ääni tulee selvästi renkaista. Mutta sama ulina tulee myös lumisella tiellä ja hiekkatielläkin.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                #30
                                Originally posted by alspe View Post
                                En tiedä voiko F10 sanoa kovin mieluisaksi autoksi rengasäänenkään osalta.
                                Ainakin minun autossani oleva ääni on aika merkillinen koska se esiintyy pääosin 40:n-80:n nopeudessa. Lisäksi asvaltin karkeus vaikuttaa joten ääni tulee selvästi renkaista. Mutta sama ulina tulee myös lumisella tiellä ja hiekkatielläkin.
                                Tutkisin enemmän aerodynaamisia asioita, ei renkaista ulinoita tule hiekkatiellä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎