Suuremmissa renkaissa esim Range Roverin OEM rattaissa on renkaan sisäpuolelle liimattu vaahtomuovi kulutuspinnan vastapuolelle. Ilmeisesti kyseistä taajuus värähtelyä hillitsemään.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaiden ”cavity noise”
Collapse
X
-
Originally posted by zakspeed View PostSuuremmissa renkaissa esim Range Roverin OEM rattaissa on renkaan sisäpuolelle liimattu vaahtomuovi kulutuspinnan vastapuolelle. Ilmeisesti kyseistä taajuus värähtelyä hillitsemään.
Olen itse tutkinut tätä juttua jonkin verran jo viime kesänä, eräänä vihjeenä oli bemarilta kuultu tieto että koholla oleva 8. harmoninen renkaan voimavaihteluissa voi vaikuttaa meteliin. Tämä renkaan "piparkakkumaisuus" renkaan säteittäisessä voimavaihtelussa voi tulla renkaan paistomuotin segmenttien määrästä. Osassa muotteja on 8 segmenttiä ja osassa 9. Goodyearin Eagle F1:ssä on 9 segmenttiä ja toisissä verrokki renkaissa oli 8 segmenttiä. Molemmat pitivät ääntä samalla tavalla. Joten tästä ei tuohon hommaan löytynyt selitystä. Itse olen kuullut äänen useissa 19" renkaissa mutta tämä taitaa vaivata pienempiäkin kokoja? RF:llä ajoin kaverin autolla ja muutaman kymmen kilsaa ja siinä ääntä ei ollut. Olisi pitänyt ajaa pidempään jotta havainnosta olisi voinut olla varma.
Itse olen miettynyt muutamia asioita mistä voivat vaikuttaa asiaan.
-jousittamattoman massan määrä(toki laikat f11:ssä painavat melkoisesti)
-korirakenteissa käytetty paljon alumiinia (en ole tutkinut johtaako paremmin mutta massa on ainakin pienempi)
-rf ja ei runflat renkaan rakenne on aivan erilainen. Onko auto "viritetty" metelin osalta rf-renkaille? Onko ongelma vain ei rf renkailla (F1X)?
-voiko kovettuvat puslat kuljettaa ääntä?
-voiko jousi olla jotenkin jännityksellä(kierto) ja kuljettaa ääntä paremmin?
Muutamia kuvia aiheeseen liittyen.
Last edited by fraatti; 11-04-2020, 15:24.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Ainiin, lisätään sellainen havainto vielä että meteli on suurempi silloin kun keli on kylmempi. Olen mitannut myös shore-kovuuden sekä uusista ja vanhoista(ajamattomat ~3-4v vanhat) renkaista näissä ei ollut mitään mittarin tarkkuudella havaittavaa eroa.
Epäilen että kovan pintasekoituksen omaavat renkaat pitävät suurempaa ääntä.
Mistä sitä ääntä ylipäätään syntyy:
Tien pinta dominoi äänen syntymisen kanssa. Renkaan rankenteellisellä muutoksella ei ole juuri merkitys (selviää paperista)
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Näin nastarengaskauden jäljiltä tiet on erityisen rosoiset ja ajomelu siirtyy tehokkaasti kabiiniin. Mahdollisesti autossasi on joku eriste tai sauma vähän retuperällään jolloin ääni pääsee entistä kovemmin sisään... Voit kuitenkin lohduttautua sillä että todennäköisesti mitään ei ole oikeasti rikki autostasi ja melu ei ole mitään verrattuna johonkin tämmöiseen vanhaan pulkkaan mistä vielä eristeet osittain poistettu. Ei muuta kun naama näkkärille ja kovaa ajoa.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostNäin nastarengaskauden jäljiltä tiet on erityisen rosoiset ja ajomelu siirtyy tehokkaasti kabiiniin. Mahdollisesti autossasi on joku eriste tai sauma vähän retuperällään jolloin ääni pääsee entistä kovemmin sisään... Voit kuitenkin lohduttautua sillä että todennäköisesti mitään ei ole oikeasti rikki autostasi ja melu ei ole mitään verrattuna johonkin tämmöiseen vanhaan pulkkaan mistä vielä eristeet osittain poistettu. Ei muuta kun naama näkkärille ja kovaa ajoa.
Todennäköisesti jos auto on meluisa muutenkin niin tällöin tuo korostuma saattaa jäädä kokonaan huomaamatta.
Onkohan sähköautoissa tälläisia juttuja?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tuohon kun viittasin lisääntyneeseen alumiinin käyttöön joskus silmiin osui tälläinen kuva asiaan liittyvistä keskusteluista.
Toinen tietysti mikä saattaa vaikuttaa johonkin on korien jäykkyys. Tarina kertoo että joissain E28:ssa aikoinaan etuovet eivät auenneet enää kun etunurkasta tunkkasi riittävästi. Nykyään korirakenteet ovat huomattavasti jäykempiä.
E39 taitaa olla vielä hiljainen. Onkos siinä erilainen tukivarsirakenne edessä kuin esim F10:ssä?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostOnkohan sähköautoissa tälläisia juttuja?
Comment
-
-
Tuosta korirakenteiden muutoksista esim F30 jossa jäätävä rengasmelu on seuraavaan kolmoseen eli G20 panostettu ettei sama moka toistu. Siellä on mm a pilarit täytetty "akustiikka" vaahdolla jottei äänitaajuudet pääse kantautumaan rakenteita pitkin.
Roverin renkaissa menee tämäntyylinen liimattu matto siellä sisällä
-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostTuosta korirakenteiden muutoksista esim F30 jossa jäätävä rengasmelu on seuraavaan kolmoseen eli G20 panostettu ettei sama moka toistu. Siellä on mm a pilarit täytetty "akustiikka" vaahdolla jottei äänitaajuudet pääse kantautumaan rakenteita pitkin.
Roverin renkaissa menee tämäntyylinen liimattu matto siellä sisällä
https://www.google.com/search?biw=41...5JACMQIJh6M%3A
Sinäkun olet ajanut lukemattomia F1x:ä niin tiedätkö millaista ääntä tässä nyt metsästetään? Jos tiedät niin oletko huomannut rf ja non-rf renkaiden välillä eroa? Toki RF:t taitavat metelöidä muuten enemmän joka saattaa hiukan peittää tuota ääntä.
Tarkoitatko pilareilla esim a-pilaria ja runkoaisoja vai jotain muuta? Onko alustarakenne muuten samanlainen? Onko G20 hiljaisempi?
Last edited by fraatti; 11-04-2020, 18:49.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostItse olen miettynyt muutamia asioita mistä voivat vaikuttaa asiaan.
-rf ja ei runflat renkaan rakenne on aivan erilainen. Onko auto "viritetty" metelin osalta rf-renkaille? Onko ongelma vain ei rf renkailla (F1X)?Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
-
F30 -> G20 perusrakenne alustassa sama mutta lukuisia pieniä eroavaisuuksia.
Ainakin ne A pilarit oli vaahtotäytteiset. Ensivaikutelma on kyllä hiljaisempi mitä G20siä päässyt ajelemaan.
Ehkä F1x rengas tai alustamelun kahtia jako mahtaa mennä jopa taka/nelivetojen välillä. Nyt kun muistelee tuttuja autoja joista ääni valituksia tullut kuunneltua. Eli xdrivet olisi meluisampia.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by OVi View PostEn sanoisi, että F10/F11 melunvaimennus on suunniteltu rf renkaille, sillä alkuperäisasennuksena olleet rf renkaat pitivät aivan järkyttävää meteliä. Oman kokemuksen mukaan "sopivat" nastat tai kitkat olivat hiljaisimpia renkaita. "sopivat" sen vuoksi, että Contin nastat pitivät melkoista vollotusta. F10/F11-sarjassa vain on iso regasmelu verrattuna vanhempiin Bemuihin. Jos käyt ajamassa jotain vanhempaa Bemua esim. e65, niin huomaat, että rengasääniä ei yksinkertaisesti ole.
Itse olen ajanut niin vähän rf-renkailla tälläisellä etten osaa sanoa siihen juuta tai jaata. Toki pitäisi verrata uusia renkaita toisiin uusiin non-rf renkaisiin.
Tiedän kyllä että vanhemmat ovat varsin hiljaisia. Kyllä siihen kuitenkin on oltava joku syykin. :think
Kelasin vielä tuon artikkelin läpi mistä poimin tuon vaahtokuvan. Siinä on mainittu että renkaiden ominaistaajuus on vaahtorenkailla erilainen mutta ero on melko pieni. Artikkeli oli tässä:
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by OVi View PostEn sanoisi, että F10/F11 melunvaimennus on suunniteltu rf renkaille, sillä alkuperäisasennuksena olleet rf renkaat pitivät aivan järkyttävää meteliä. Oman kokemuksen mukaan "sopivat" nastat tai kitkat olivat hiljaisimpia renkaita. "sopivat" sen vuoksi, että Contin nastat pitivät melkoista vollotusta. F10/F11-sarjassa vain on iso regasmelu verrattuna vanhempiin Bemuihin. Jos käyt ajamassa jotain vanhempaa Bemua esim. e65, niin huomaat, että rengasääniä ei yksinkertaisesti ole.
Ainakin minun autossani oleva ääni on aika merkillinen koska se esiintyy pääosin 40:n-80:n nopeudessa. Lisäksi asvaltin karkeus vaikuttaa joten ääni tulee selvästi renkaista. Mutta sama ulina tulee myös lumisella tiellä ja hiekkatielläkin.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostEn tiedä voiko F10 sanoa kovin mieluisaksi autoksi rengasäänenkään osalta.
Ainakin minun autossani oleva ääni on aika merkillinen koska se esiintyy pääosin 40:n-80:n nopeudessa. Lisäksi asvaltin karkeus vaikuttaa joten ääni tulee selvästi renkaista. Mutta sama ulina tulee myös lumisella tiellä ja hiekkatielläkin.
Comment
-
Comment