eikö ton cavity noisen saisi todettua täyttämällä renkaan millä tahansa muulla kuin ilmalla? Jos ääni katoaa tai esiintymisnopeus muuttuu niin sittenhän se on varma diagnoosi.
Vaihdoin videon Google Driveen koska Streamable -sivusto tekee aika huonon äänenlaadun. Ulinan/jollotuksen kuulee minusta nyt paremmin.
Onko näin, että tuossa ei kuulu muiden mielestä auton ääni alkaen ~45km/h?
Tuo google drive linkki sanoo "you need permission". Mielestäni kuulen äänen tuon toisenkin linkin kautta. Kaikki muut pyöränlaakerit varmasti kunnossa?
Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Tuo google drive linkki sanoo "you need permission". Mielestäni kuulen äänen tuon toisenkin linkin kautta. Kaikki muut pyöränlaakerit varmasti kunnossa?
Semmoinen päivitys tuohon Volvon "cavity noiseen" että vetoakseli oli vasemmalta edestä sisäpäästään väljä. Selvä klappi ylös-alas heilutellessa. Sinänsä vika ei oireillut perinteisesti, eli ei naksunut eikä ravistanut edes täyskaasukiihdytyksessä ja ääni muuttui asfaltin pinnan mukaan. Tämä vinkkinä nelivetomiehille.
BMW F10 520d '10 Alpinweiss III BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey
Tuohon vetariin minäkin toivoni lasken. Tosin talvella ulomman nivelen kertaalleen vaihdoin, eikä ääni ainakaan silloin mihinkään muuttunut. Nyt vaihdan koko jöötin molemmille puolille.
Kokeileppa pakata joku kassi tms vaatteita tai muuta vastaavaa täyteen ja paiskaa se repsikan jalkatilaan. Häviääkö ääni silloin? Tämä siis olettaen että ääni tulee siltä puolelta...
Originally posted by VilleP
Tuohon vetariin minäkin toivoni lasken. Tosin talvella ulomman nivelen kertaalleen vaihdoin, eikä ääni ainakaan silloin mihinkään muuttunut. Nyt vaihdan koko jöötin molemmille puolille.
Vaihdon omaan laakerit jotka pitivät hiukan kahinaa. Näillä ääni ehkä aavistuksen vaimeni. Samoin tukivarsien kaikki puslat(pl ylin & iskarin yläpäänkumi). Näillä ei ollut mitään merkitystä. Hiukan kyllä epäilen että voiko vetareilla olla asian kanssa mitään tekemistä koska ääneen vaikuttaa selvästi mm ilman lämpötila sekä tienpinnan laatu. Ja niin renkailla on myös suuri merkitys, eräät nangkangit piti aivan infernaalista meteliä. Aivan kuin joka laakeri olisi ollut rikki.
Täällä on vielä lunta niin ei ole päässyt vielä "fiilistelemään" tuon äänen kanssa tänä keväänä....
Originally posted by alpine3
Semmoinen päivitys tuohon Volvon "cavity noiseen" että vetoakseli oli vasemmalta edestä sisäpäästään väljä. Selvä klappi ylös-alas heilutellessa. Sinänsä vika ei oireillut perinteisesti, eli ei naksunut eikä ravistanut edes täyskaasukiihdytyksessä ja ääni muuttui asfaltin pinnan mukaan. Tämä vinkkinä nelivetomiehille.
Muutama havainto. Rengaspaineet aivan minimiin, niin hieman vaimeampi kuin ylipaineilla. Renkaan lämpö kun nousee pitkän ajon jälkeen niin hieman vaimeampi. Kevyempi vanne niin ääni hieman vaimeampi.
Muutama havainto. Rengaspaineet aivan minimiin, niin hieman vaimeampi kuin ylipaineilla. Renkaan lämpö kun nousee pitkän ajon jälkeen niin hieman vaimeampi. Kevyempi vanne niin ääni hieman vaimeampi.
Vaihdoin kuluneet levyt ja palat uusiin. Kunnollinen puhdistus ja hionta kannakeille ja palojen päätyyn kuparitahnaa ympäriinsä. Sanoisin ulinan puolittuneen entiseen. Nyt ei taajamavauhdeissa enää kuuluu juuri ollenkaan.
Uudessa X5:ssa tukivarsissa tuollaiset mollukat jos vanteet ovat suuret. Painoa varaosakatologin mukaan tuolla on 1,2kg joten ihan pikku klimpistä ei ole kyse.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment