Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden ”cavity noise”

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    #31
    Kevyemmät materiaalit mainittu...

    Last edited by fraatti; 11-04-2020, 20:06.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • OVi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2016
      • 514
      • Oulu

      #32
      Originally posted by fraatti View Post
      Kitkat ja nastat ovat sinällään kesärenkaisiin verrattuna aivan erilaisia koska näissä renkaan pintasekoitus on huomattavasti pehmempää. Tässä taitaa olla kai kyse kesägummeista?

      Itse olen ajanut niin vähän rf-renkailla tälläisellä etten osaa sanoa siihen juuta tai jaata. Toki pitäisi verrata uusia renkaita toisiin uusiin non-rf renkaisiin.

      Tiedän kyllä että vanhemmat ovat varsin hiljaisia. Kyllä siihen kuitenkin on oltava joku syykin. :think
      Juu, rf:t oli kesärenkaat.

      Suurin syy vanhenpien mallien hiljaisuudelle mahtaa olla 5-sarjan sijoittuminen mallistossa. Kun e39 oli uusi, niin sen yläpuolella oli e38. Kun F10 oli uusi, niin sen yläpuolella oli F01, F07, e70 ja e71 ja kaikkien noiden piti olla parempia autoja, kuin F10:n.

      Takapenkin alustan, takasuojien ja takakontin lisä-äänieristyksellä sai aikaan ihan korvin kuultavan eron. Etupään äänien kantautumiseen vaikuttaa varmasti sekin, että ylemmät kolmiotukivarret kiinnittyvät suoraan koriin.
      Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

      Comment

      • OVi
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2016
        • 514
        • Oulu

        #33
        Originally posted by alspe View Post
        En tiedä voiko F10 sanoa kovin mieluisaksi autoksi rengasäänenkään osalta.
        Ainakin minun autossani oleva ääni on aika merkillinen koska se esiintyy pääosin 40:n-80:n nopeudessa. Lisäksi asvaltin karkeus vaikuttaa joten ääni tulee selvästi renkaista. Mutta sama ulina tulee myös lumisella tiellä ja hiekkatielläkin.

        Mulla oli samantapaista ilmeisesti renkaista kuuluvaa ääntä. Yli 80 km/h vauhdissa jäi kuulumaan jonkinlainen sirinä, kun ajoi sileän paikatun kohdan yli, mutta jarruttamisella ei ollut mitään merkitystä.

        Oikeaan etukulmaan sijoittuvan ulinan lähteeksi voisi veikata myös vetoakselin tukilaakeria, jos auto on xdrive. Tuohonkaan ei jarruttaminen kyllä vaikuta mitenkään.
        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #34
          Originally posted by OVi View Post
          Juu, rf:t oli kesärenkaat.

          Suurin syy vanhenpien mallien hiljaisuudelle mahtaa olla 5-sarjan sijoittuminen mallistossa. Kun e39 oli uusi, niin sen yläpuolella oli e38. Kun F10 oli uusi, niin sen yläpuolella oli F01, F07, e70 ja e71 ja kaikkien noiden piti olla parempia autoja, kuin F10:n.

          Takapenkin alustan, takasuojien ja takakontin lisä-äänieristyksellä sai aikaan ihan korvin kuultavan eron. Etupään äänien kantautumiseen vaikuttaa varmasti sekin, että ylemmät kolmiotukivarret kiinnittyvät suoraan koriin.
          Tuo voi pitää paikkansa. Olikos tuo rakenteeltaan erilainen e60:ssä? Itsekin luulen että tuo ääni kantautuu koria pitkin.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #35
            Originally posted by fraatti View Post
            Tuo voi pitää paikkansa. Olikos tuo rakenteeltaan erilainen e60:ssä? Itsekin luulen että tuo ääni kantautuu koria pitkin.
            E60:ssa iskaritolppa tulee suoraan "normaaliin tapaan pyörän napaan” eikä siinä ole ollenkaan yläkolmiotukivarsia.

            Last edited by alspe; 11-04-2020, 22:23.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #36
              Näissä vanhemmissa vitosissa ja kolmosissa nykyäänkin käytettävä mcperson tuenta vaimentaa pyörästä ja navasta tulevia ääniä huomattavasti enemmän, koska näissä on aina jousi se elementti, joka on yhteydessä navan ja korin välissä.

              Kolmio ylävarsi ratkaisussa näin ei ole.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #37
                Pitääkös sitä tutkimuksien valossa ihan tilata uudet kolmiotukivarretkin, ainakin selviäisi mikä niiden vaikutus tässä vaiheessa on. Tuskin ne minun autossa (270tkm) voi enää uudet olla.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4629
                  • Tampere

                  #38
                  It seems to me that the automotive manufacturers and, even more so, the automotive journalists have put too much emphasis on sporty road handling, which have resulted in vehicles with stiffer chassis and suspension that deliver good handling when driving fast in steep curves, but as a downside, makes the cars too noisy.

                  Korin jäykkyys myös mainittu... :think
                  If you are a first-time visitor, I would like to wish you welcome to Elevating Sound - a site dedicated to the world of sound.


                  Mikäs se jousen "kierto" temppu oli. Eli se että yläpäänpultinreijät ovat soikeat? Liittyikö se johonkin meteliin?
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    #39
                    Originally posted by fraatti View Post
                    [I]I]

                    Mikäs se jousen "kierto" temppu oli. Eli se että yläpäänpultinreijät ovat soikeat? Liittyikö se johonkin meteliin?
                    Jousi kiertyy jouston aikana suuntaan tai toiseen. Näissä kolmio ylätukivarrellisissa missä iskarin yläpäät ei pyöri asiaa kompensoidaan perusasettamalla yläpää maks myötäpäivään asentaessa iskari/jousipaketti koriin.

                    Tällä estetään lieveilmiöiden syntymistä onko ne nyt sitten niitä ääniä jouston tai ajon aikana vaiko ennemmin joustintukipaketin ja alatukivarren optimiasennon säilyttämistä suurimassa osaa tilanteista.

                    Mene ja tiedä, näin vaan ohjeessa ohjeistetaan toimimaan, syyt on ihan omasta päästä pähkäilty.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #40
                      Itseasiassa viime kesänä mulla oli joku softa kännyssä päällä millä tuon äänen sai vangittua. Se resonanssi oli 214 Hz kohdalla 20dB piikki.


                      Tuon saman äänen saa tehtyä tälläisellä generaattorilla mutta se vaatii kaijuttimiksi jotain muuta kuin läppärin tai kännykän tms...
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Jousi kiertyy jouston aikana suuntaan tai toiseen. Näissä kolmio ylätukivarrellisissa missä iskarin yläpäät ei pyöri asiaa kompensoidaan perusasettamalla yläpää maks myötäpäivään asentaessa iskari/jousipaketti koriin.

                        Tällä estetään lieveilmiöiden syntymistä onko ne nyt sitten niitä ääniä jouston tai ajon aikana vaiko ennemmin joustintukipaketin ja alatukivarren optimiasennon säilyttämistä suurimassa osaa tilanteista.

                        Mene ja tiedä, näin vaan ohjeessa ohjeistetaan toimimaan, syyt on ihan omasta päästä pähkäilty.
                        Jos ajatellaan vaikki kitaran kielta niin tuon kiristäminen saa taajuuden muuttumaan. Jos jousi on asetettu kuten sen tehdaslaitteilla saa "vimosen päälle" niin tuleeko tuonne yläpäähän jouseen "esijännitystä"? ts alapäänhaarukka ja yläpää ei ole aivan linjassa keskenään. Toisaalta tuo määrä mitä tuota pystyy kiertämään on kyllä aivan äärettömän pieni. :think

                        Olisi mielenkiintoinen tietää mikä tuon syy varmuudella on. Onko mitään havaintoa missä kopassa tuollaiset reijät on alkuunsa? F01?

                        Toisaalta kyllä voisi kuvitella että tuo yläpää sekä kori ovat "yhtäpuuta" eivätkä juuri liiku toisiinsa nähden..
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #42
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Jos ajatellaan vaikki kitaran kielta niin tuon kiristäminen saa taajuuden muuttumaan. Jos jousi on asetettu kuten sen tehdaslaitteilla saa "vimosen päälle" niin tuleeko tuonne yläpäähän jouseen "esijännitystä"? ts alapäänhaarukka ja yläpää ei ole aivan linjassa keskenään. Toisaalta tuo määrä mitä tuota pystyy kiertämään on kyllä aivan äärettömän pieni. :think

                          Olisi mielenkiintoinen tietää mikä tuon syy varmuudella on. Onko mitään havaintoa missä kopassa tuollaiset reijät on alkuunsa? F01?

                          Toisaalta kyllä voisi kuvitella että tuo yläpää sekä kori ovat "yhtäpuuta" eivätkä juuri liiku toisiinsa nähden..
                          Sinne tulee pieni esijönnitys sinne alapääähän auton ollessa ulosjousto maksimissaan.

                          Jousen /iskarin/ylälautasen laser linjauksessa taisi olla jopa sedan/farkku omat asetuksensa. Näin ainakin G30/31

                          Edit. F1x autoissa linjauksessa ikä eroja. Ja G sarjassa ei ollut sedan/ farkku eroa, ainoastaan G32 suunnataan hieman toiseen asentoon.
                          Last edited by zakspeed; 11-04-2020, 23:13.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Sinne tulee pieni esijönnitys sinne alapääähän auton ollessa ulosjousto maksimissaan.

                            Jousen /iskarin/ylälautasen laser linjauksessa taisi olla jopa sedan/farkku omat asetuksensa. Näin ainakin G30/31

                            Edit. F1x autoissa linjauksessa ikä eroja. Ja G sarjassa ei ollut sedan/ farkku eroa, ainoastaan G32 suunnataan hieman toiseen asentoon.
                            Onkos tämä tuttu eli tolppaa kierretään 7mm suhteessa kumiin ja tämän pitäisi vaikuttaan suuntavakavuuteen? Mitä tuossa tapahtuu, en muista enää millaisia nuo osat ovat kourassa. :think



                            edit. tuohon periaatteessa nostaa auton keulaa hiukan ylemmäksi...
                            Last edited by fraatti; 12-04-2020, 00:02.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4629
                              • Tampere

                              #44
                              Mikähän taika tuokin on... "Turn the steering wheel to the left to the end stop and maintain the steering angle" ?
                              tällöin ratti käännetaan vasempaan äärilaitaan. Ja yläpää myötäpäivään.



                              edit tässä on myös oikealle sama ohje..
                              Ratti oikeaan äärilaitaan ja yläpää vastapäivään....


                              eli summa summarum tarvittaessa jos suuntavakavuus on pielessä niin nuo yläpäät mahdollistavat säädön joka vaikuttaa suuntavakavuuteen. Tarvittaessa myös jousen "pituutta" pystyy säätämään kääntämällä sen alla olevaa gumia.
                              Last edited by fraatti; 12-04-2020, 00:24.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4629
                                • Tampere

                                #45
                                Tässä missä on käsitelty yläpään kohdistamista toisiinsa on mainittu:
                                Failure to observe this requirement will result in substantial impairment of handling characteristics.
                                Maihtaisiko tuo sitten liittyä siihen että suuntavakavuus ei ole kunnossa jos nuo ei ole kohdallaan?

                                Last edited by fraatti; 12-04-2020, 00:13.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎