Kitkat ja nastat ovat sinällään kesärenkaisiin verrattuna aivan erilaisia koska näissä renkaan pintasekoitus on huomattavasti pehmempää. Tässä taitaa olla kai kyse kesägummeista?
Itse olen ajanut niin vähän rf-renkailla tälläisellä etten osaa sanoa siihen juuta tai jaata. Toki pitäisi verrata uusia renkaita toisiin uusiin non-rf renkaisiin.
Tiedän kyllä että vanhemmat ovat varsin hiljaisia. Kyllä siihen kuitenkin on oltava joku syykin. :think
Juu, rf:t oli kesärenkaat.
Suurin syy vanhenpien mallien hiljaisuudelle mahtaa olla 5-sarjan sijoittuminen mallistossa. Kun e39 oli uusi, niin sen yläpuolella oli e38. Kun F10 oli uusi, niin sen yläpuolella oli F01, F07, e70 ja e71 ja kaikkien noiden piti olla parempia autoja, kuin F10:n.
Takapenkin alustan, takasuojien ja takakontin lisä-äänieristyksellä sai aikaan ihan korvin kuultavan eron. Etupään äänien kantautumiseen vaikuttaa varmasti sekin, että ylemmät kolmiotukivarret kiinnittyvät suoraan koriin.
Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
En tiedä voiko F10 sanoa kovin mieluisaksi autoksi rengasäänenkään osalta.
Ainakin minun autossani oleva ääni on aika merkillinen koska se esiintyy pääosin 40:n-80:n nopeudessa. Lisäksi asvaltin karkeus vaikuttaa joten ääni tulee selvästi renkaista. Mutta sama ulina tulee myös lumisella tiellä ja hiekkatielläkin.
Mulla oli samantapaista ilmeisesti renkaista kuuluvaa ääntä. Yli 80 km/h vauhdissa jäi kuulumaan jonkinlainen sirinä, kun ajoi sileän paikatun kohdan yli, mutta jarruttamisella ei ollut mitään merkitystä.
Oikeaan etukulmaan sijoittuvan ulinan lähteeksi voisi veikata myös vetoakselin tukilaakeria, jos auto on xdrive. Tuohonkaan ei jarruttaminen kyllä vaikuta mitenkään.
Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Suurin syy vanhenpien mallien hiljaisuudelle mahtaa olla 5-sarjan sijoittuminen mallistossa. Kun e39 oli uusi, niin sen yläpuolella oli e38. Kun F10 oli uusi, niin sen yläpuolella oli F01, F07, e70 ja e71 ja kaikkien noiden piti olla parempia autoja, kuin F10:n.
Takapenkin alustan, takasuojien ja takakontin lisä-äänieristyksellä sai aikaan ihan korvin kuultavan eron. Etupään äänien kantautumiseen vaikuttaa varmasti sekin, että ylemmät kolmiotukivarret kiinnittyvät suoraan koriin.
Tuo voi pitää paikkansa. Olikos tuo rakenteeltaan erilainen e60:ssä? Itsekin luulen että tuo ääni kantautuu koria pitkin.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Näissä vanhemmissa vitosissa ja kolmosissa nykyäänkin käytettävä mcperson tuenta vaimentaa pyörästä ja navasta tulevia ääniä huomattavasti enemmän, koska näissä on aina jousi se elementti, joka on yhteydessä navan ja korin välissä.
Kolmio ylävarsi ratkaisussa näin ei ole.
-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Pitääkös sitä tutkimuksien valossa ihan tilata uudet kolmiotukivarretkin, ainakin selviäisi mikä niiden vaikutus tässä vaiheessa on. Tuskin ne minun autossa (270tkm) voi enää uudet olla.
It seems to me that the automotive manufacturers and, even more so, the automotive journalists have put too much emphasis on sporty road handling, which have resulted in vehicles with stiffer chassis and suspension that deliver good handling when driving fast in steep curves, but as a downside, makes the cars too noisy.
Mikäs se jousen "kierto" temppu oli. Eli se että yläpäänpultinreijät ovat soikeat? Liittyikö se johonkin meteliin?
Jousi kiertyy jouston aikana suuntaan tai toiseen. Näissä kolmio ylätukivarrellisissa missä iskarin yläpäät ei pyöri asiaa kompensoidaan perusasettamalla yläpää maks myötäpäivään asentaessa iskari/jousipaketti koriin.
Tällä estetään lieveilmiöiden syntymistä onko ne nyt sitten niitä ääniä jouston tai ajon aikana vaiko ennemmin joustintukipaketin ja alatukivarren optimiasennon säilyttämistä suurimassa osaa tilanteista.
Mene ja tiedä, näin vaan ohjeessa ohjeistetaan toimimaan, syyt on ihan omasta päästä pähkäilty.
-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Jousi kiertyy jouston aikana suuntaan tai toiseen. Näissä kolmio ylätukivarrellisissa missä iskarin yläpäät ei pyöri asiaa kompensoidaan perusasettamalla yläpää maks myötäpäivään asentaessa iskari/jousipaketti koriin.
Tällä estetään lieveilmiöiden syntymistä onko ne nyt sitten niitä ääniä jouston tai ajon aikana vaiko ennemmin joustintukipaketin ja alatukivarren optimiasennon säilyttämistä suurimassa osaa tilanteista.
Mene ja tiedä, näin vaan ohjeessa ohjeistetaan toimimaan, syyt on ihan omasta päästä pähkäilty.
Jos ajatellaan vaikki kitaran kielta niin tuon kiristäminen saa taajuuden muuttumaan. Jos jousi on asetettu kuten sen tehdaslaitteilla saa "vimosen päälle" niin tuleeko tuonne yläpäähän jouseen "esijännitystä"? ts alapäänhaarukka ja yläpää ei ole aivan linjassa keskenään. Toisaalta tuo määrä mitä tuota pystyy kiertämään on kyllä aivan äärettömän pieni. :think
Olisi mielenkiintoinen tietää mikä tuon syy varmuudella on. Onko mitään havaintoa missä kopassa tuollaiset reijät on alkuunsa? F01?
Toisaalta kyllä voisi kuvitella että tuo yläpää sekä kori ovat "yhtäpuuta" eivätkä juuri liiku toisiinsa nähden..
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Jos ajatellaan vaikki kitaran kielta niin tuon kiristäminen saa taajuuden muuttumaan. Jos jousi on asetettu kuten sen tehdaslaitteilla saa "vimosen päälle" niin tuleeko tuonne yläpäähän jouseen "esijännitystä"? ts alapäänhaarukka ja yläpää ei ole aivan linjassa keskenään. Toisaalta tuo määrä mitä tuota pystyy kiertämään on kyllä aivan äärettömän pieni. :think
Olisi mielenkiintoinen tietää mikä tuon syy varmuudella on. Onko mitään havaintoa missä kopassa tuollaiset reijät on alkuunsa? F01?
Toisaalta kyllä voisi kuvitella että tuo yläpää sekä kori ovat "yhtäpuuta" eivätkä juuri liiku toisiinsa nähden..
Sinne tulee pieni esijönnitys sinne alapääähän auton ollessa ulosjousto maksimissaan.
Jousen /iskarin/ylälautasen laser linjauksessa taisi olla jopa sedan/farkku omat asetuksensa. Näin ainakin G30/31
Edit. F1x autoissa linjauksessa ikä eroja. Ja G sarjassa ei ollut sedan/ farkku eroa, ainoastaan G32 suunnataan hieman toiseen asentoon.
Sinne tulee pieni esijönnitys sinne alapääähän auton ollessa ulosjousto maksimissaan.
Jousen /iskarin/ylälautasen laser linjauksessa taisi olla jopa sedan/farkku omat asetuksensa. Näin ainakin G30/31
Edit. F1x autoissa linjauksessa ikä eroja. Ja G sarjassa ei ollut sedan/ farkku eroa, ainoastaan G32 suunnataan hieman toiseen asentoon.
Onkos tämä tuttu eli tolppaa kierretään 7mm suhteessa kumiin ja tämän pitäisi vaikuttaan suuntavakavuuteen? Mitä tuossa tapahtuu, en muista enää millaisia nuo osat ovat kourassa. :think
Mikähän taika tuokin on... "Turn the steering wheel to the left to the end stop and maintain the steering angle" ?
tällöin ratti käännetaan vasempaan äärilaitaan. Ja yläpää myötäpäivään.
eli summa summarum tarvittaessa jos suuntavakavuus on pielessä niin nuo yläpäät mahdollistavat säädön joka vaikuttaa suuntavakavuuteen. Tarvittaessa myös jousen "pituutta" pystyy säätämään kääntämällä sen alla olevaa gumia.
Tässä missä on käsitelty yläpään kohdistamista toisiinsa on mainittu: Failure to observe this requirement will result in substantial impairment of handling characteristics.
Maihtaisiko tuo sitten liittyä siihen että suuntavakavuus ei ole kunnossa jos nuo ei ole kohdallaan?
Comment