Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden ”cavity noise”

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

Renkaiden ”cavity noise”

Oletteko muut huomanneet "selittämätöntä" ajomelua jota ette ole saaneet pois?

Minulla oireen kuva meni näin, että edestä oikealta kuului kahisevaa/vollottavaa ääntä jonka ajattelin olevan peräisin käyttöikänsä päässä olevista laikoista ja paloista koska ääni hieman muuttuu/vähenee kun jarruttaa. Kulumisanturikin ilmoitti, että lopussa ollaan joten vaihdoin levyt ja palat.

Ääni ei kuitenkaan poistunut. edelleen jarruttamisella oli tekemistä ääneen joka kuuluu helpoiten 45-80km/h vauhdissa. Ääni paikantuu edelleenkin eteen oikealle. Etupää tunkille ja siellähän on oikealla rapiseva ja tukkoinen pyörän laakeri! Luulin löytäneeni syyn äänelle, ehkä laakeri volisee ja ääni muuttuu hieman jarruvoimat vääntää laakeria. Ei muuta kuin uusi laakeri paikalleen ja --> ääni ei muuttunut miksikään.

Seuraavaksi epäilin, että pakko olla renkaissa vika, renkaat ovat 5 vuotta vanhat HKPL 8:t (225/55/17). Nyt kun saa vaihdettu kesärenkaat alle niin varmaan ääni katoaa. Kesänakit alle ja ---> ääni ei muuttunut miksikään paitsi, että voliseva ääni kuuluu paremmin koska kesärenkaani (GT Radial champiro 215/55/17) ovat hiljaisemmat kuin talvirenkaat.

Fraatin kanssa asiaa puidessa on tullut lopputulokseen, että kyseessä on "pysyvä" tyre cavity noise ellei sitten vielä pieni oljenkorsi voi olla pyörän kulmat jotka eivät ilmeisesti ole ihan timantissa mulla joskaan eivät ihan päin seiniäkään. Minulla ääni paikallistuu oikealle eteen ja on aikalailla samanlainen molemmilla renkailla jotka on alkuperäisillä BMW 236 vanteilla.

Onko tuo voliseva tai ulvova ääni (kuin puhaltaisi lasipullon suuaukolle) kiinni mistä asioista? Rengaskoko? Meinaan, en ole kiinnittänyt asiaan huomiota muilla autoilla. Edesmennyt 2002 Passat ei minusta ulvonut tuolla tavalla.
    Asfaltin tyypillä on merkitystä, karkealla kuuluu hyvin ja vaimenee suht hiljaiseksi kun tulee paikatut kohdat asfaltissa. MUTTA, ääni kuuluu jopa lumisella tiellä! Eli ei johdu pelkästään kumin ja asfaltin kosketuksesta.

Last edited by alspe; 10-04-2020, 10:52.
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

Eikös näissä f10:issä ollut jotakin äänieristys"ominaisuuksia" :think

Comment

• alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1270
      • Kajjjaani

Hyvä aihe. Entisessä e46:ssa ja vaimon v70:ssä oli ja on juuri vastaavaa oiretta poisluettuna ettei jarruttaminen mielestäni vaikuttanut/vaikuta asiaan mitenkään. Molempiin laitoin uudet eturenkaan laakerit kun luulin ongelman olevan niissä. Bmw:eessä rengaskoko 225/45-17 ja Volgassa 205/55-16.

F10 ei ole onneksi oireillut noin (kopkop), rengaskoko siinä 225/55-17.
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

Comment

• VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2236
        • Vantaa

Mulla f11 pitää juurikin tuota vollotusta, ja kovaa pitääkin. Kolmilla eri renkailla kokeiltu ja käytetty alla renkaita hiljaisesta f11:sta. Pyöränlaakeri vaihdoin laihoin tuloksin. Hieman auttoi kun vaihdoin jouset eteen. Alkaa usko olla koetuksella.
        Last edited by VilleP; 10-04-2020, 10:14.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

Comment

• Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

Joissakin autoissa olen tuohon törmännyt. Mulla on joskus tullut mieleen että rengas värähtelee tietyllä tavalla, ja jousi alkaa " soimaan".
          Tuotahan voisi kokeilla ja kiinnittää jouseen väliaikaisesti jotakin painoa, jolla värähtelytaajuus muuttuu, ja kuulostella, vaikuttaako asiaan mitenkään
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

Comment

• alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1270
            • Kajjjaani

Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Mulla on joskus tullut mieleen että rengas värähtelee tietyllä tavalla, ja jousi alkaa " soimaan".
            Jep, itsellä käynyt lisäksi mielessä että voisiko niitten kumilerpakkeiden kunto jotka tulee jousen ja lautasen väliin vaikuttaa asiaan. Jos siellä on kova kovaa vastaan niin luulisi vaikuttavan myös välittyviin ääniin.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

Comment

• VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2236
              • Vantaa

Pitäs käpistellä uusia käsissä onko ne mitne pehmeät. Ei nyt nuo omat kivikovia ollut. Vetarien ulkonivelet on väljät, saa nähdä vaikuttaako kun saan ne vaihdettua. Yhdessä aiheeseen perehtyneessä tutkimuksessa oli että vanteen massa vaikuttaa tuohon myös. Kevyempi vanne ei vahvista värähtelyä niin paljoa kuin painava.

Onko kukaan kokeillut jonkin valmistajan vaimennettuja renkaita? Eli sellaisia missä on sisällä joku foam.

Joskus laitoin jousien väliin bilteman kumi palikoita. Ei ollut mitään vaikutusta.
              Last edited by VilleP; 10-04-2020, 15:17.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

Comment

• alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

Jousen vaikutuksen pitäisi saada helposti eliminoitua juurikin niillä kumipaloilla jousen väliin. Pitäisihän tällöin äänen poistua tai taajuuden muuttua merkittävästi.
                G30 520d xDrive

Comment

• alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt jarrusatulaa ja paloja koska minulla jarrutus vaikuttaa ääneen. Jos jarrupala pääsee jotenkin soimaan satulassa.
                  Last edited by alspe; 12-04-2020, 00:36.
                  G30 520d xDrive

Comment

• VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2236
                    • Vantaa

Mulla ei jarrutus vaikuta.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

Comment

• Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

Originally posted by alspe View Post
                      Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt jarrusatulaa ja paloja koska minulla jarrutus vaikuttaa ääneen. Jos jatrupala pääsee jotenkin soimaan satulassa.
                      Jos jarrutus vaikuttaa ääneen, niin itse lähtisin etsimään ongelmaa laakereista. Jarrutus sitoo löysät pois navasta ja siten osittain myös laakerista.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

Comment

• alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

Originally posted by Clavurion View Post
                        Jos jarrutus vaikuttaa ääneen, niin itse lähtisin etsimään ongelmaa laakereista. Jarrutus sitoo löysät pois navasta ja siten osittain myös laakerista.
                        Laakeri on vaihdettu eteen oikealle kuten aloituksessa kirjoitin.
                        G30 520d xDrive

Comment

• Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10057
                          • KVLA

Originally posted by Clavurion View Post
                          Jarrutushan "sitoo" myös jarruosien löysät pois.

Comment

• Zeta
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7548
                            • Kotona

Originally posted by alspe View Post
                            Onko tuo voliseva tai ulvova ääni (kuin puhaltaisi lasipullon suuaukolle) kiinni mistä asioista?
                            Joskus tuossa omassa Audissa miettinyt, että johtuuko kuitenkaan renkaista? Ääni voimistuu kun vauhti nousee yli 100km/h, tulisiko ääni jostain muoveista lokasuojissa tai alustassa (pohjamuovit yms) kun vauhtia on tarpeeksi ja ilmanvastus sitä myöden muoveissa lisääntyy. :think Jarruttelut eivät muuta ääntä ja se häviää kun vauhti tippuu alle satasen...
                            -
                            Käyttöautona: F20
                            Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                            Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
                            -

Comment

• Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Jarrutushan "sitoo" myös jarruosien löysät pois.
                              Tietysti, mutta harvemmin aiheuttaa kuvatunlaista ääntä.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎