Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden maalaus

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Laku
    replied
    Linkkiä Haapaselle tai missä päin Tamperetta sijaitsee?

Leave a comment:

• Nupe68
    replied
    Haapasella Tampereella maalattuna (liitekuvat), eli hiekkapuhallus (hienolla hiekalla), pulverimaali + pulverilakka. Hinta 40€ per vanne. Sanoivat maalamolla, että hinta on korkea osin siksi, että vaihtavat sitä varten hienommat hiekat. Metallihopeaa on siellä kahta sävyä, tuo on niistä vaaleampi. Kohtalaisen lähellä se orkkissävyä on. Jos suurennuslasin kanssa katselee, niin ei se aivan tehdasuudelta vanteelta näytä, mutta mielestäni varsin ok.

Kanttarinaarmut peittyi aika hyvin, ja vaikka tuosta "ennen" -kuvasta (kuvassa paras yksilö) ei kunnolla näykään, niin jotain ihme karheaa kökköä siinä vanteen pinnassa oli, joka ei irronnut millään kunnon liuottimillakaan; siksi puhallus & maalaus. Ja sisäpuolelta ne oli kohtalaisen karmeat.

Saksan ebaysta nuo vanteet maksoi 189€/4kpl; tulivat auton aikoinaan tuoneen hemmon kyydissä Suomeen ja siihen tuo 160€ maalaus päälle = 349€ koko orkkis Styling79 7x17 satsi.

Vanteet on nyt Peltsiin puljussa ja niille tulee Misukan 205/50-17 nastat päälle. Kunhan saan ne kotiin, niin täytyy ottaa vielä yksi kuva rinnakkain orkkis kesävanteiden kanssa, niin näkee sävyeron tarkemmin.
    Attached Files

Leave a comment:

• toNmbbA
    replied
    ei mittääännnnnn
    Last edited by toNmbbA; 22-10-2012, 18:46.

Leave a comment:

• Laku
    replied
    mikke, teetkö siis tuohon hintaan puhallushommia eli hunajakennovanne 20€/kpl? Mites maalaus?

Leave a comment:

• mikke
    replied
    Soodaa voi käyttää, jos haluaa hellää paijausta mutta niin voi esim. pähkinänkuoria, pellettiä ja muoviakin, itse en sitä käytä muutamien kiinnipysyvyys ongelmien jälkeen ja jos haluaa minkäänlaista profiilia/ hiontaa pintaan niin se ei soodalla onnistu.

Leave a comment:

• |foder|
    replied
    Mikke, miksi ei soodaa? Jotain perusteluja?

Omat vanteet aikoinaan puhallettiin soodalla. Siihen pohjamaali, varsinainen maali ja lakka päälle. Pinta oli tasainen ja maalit pysyy niskassa vielä tänäkin päivänä. Joten en ymmärrä miksi ei soodaa?

Mielestäni sooda on yksi helpoimmista aineista käyttää puhdistukseen, oli kyseessä sitten aine mikä hyvänsä.

Leave a comment:

• mikke
    replied
    Vanteiden maalauksessa tulisi ottaa varmaan muutamat perus asiat ensin huomioon.
    Pelti vai Alumiini ja yhden vai viiden+ kesän maalaus. Tästä voi jo mietiä hintaa jonka on valmis maksamaan. Ei varmaan kannata maksaa maalauksesta 200€ kpl jos uusi vanne maksaa 50€, mutta mitä jos uusi onkin 600€ tai niitä ei enään valmisteta, BBS RS?

Puhallus materiaaleja on paljon!! sooda ei kuitenkaan tulisi itselläni mieleenkään jos on kyse pinnan puhdistamisesta ja profiilin muodostamisesta maalattavaan pintaan. Hiekka ei myöskään ole oikea materiaali alumiinille, se aiheuttaa ajankanssa pinnan hapettumista jos kappaletta ei puhdisteta kunnolla puhalluksen jälkeen ja uskokaa tai älkää että 99.9%:ssa automaalaamoista ei sellaisia pesureita ole, tai täällä mainituilla hinnoilla niitä ei kannata käyttää.

Mitä tulee itse puhaltamiseen, olen itse käyttänyt eri kokoja lasia ja aluminioxidia aluille ja teräshiekkaa pelteihin. Märkämaaleja käytettäessä lasilla ei saa yhtä hyvää tartuntaa. Ja kyllä se karkempikin pinta maalilla tasoittuu kun tietää mitä tekee ja käyttää! Moni puhaltaja kuitenkin sortuu hätäilyyn ja ahneuteen, kovalla paineella ja isolla kiteellä pilaa pinnan omaa tyhmyyttään.

Myös vannevalmistajien käyttämissä maaleissa on hirveitä eroja jonka näkee jo kyllä suoraan maalipinnoistakin. Tämä vaikuttaa etenkin pohjia tehdessä siihen kuinka työlästä vahnanmaalin hionta/ poistaminen on.

Itse olen hinnoitellut töitä seuraavien seikkojen mukaan,

Vanteen koko, malli(Hunajakenno,puolat,yms), väri ja pinnanlaatu. 20€< kpl

Kauneushan on katsojansilmässä, se mikä toisen mielestä on näyttelylaatu on monen mielestä jotain ihan muuta.

Leave a comment:

• Nupe68
    replied
    Originally posted by biglimited View Post
    Riippuu varmaan siitä kuinka paksulti maalia siellä on.
    Kiitos vastauksesta. Taitaa olla viisainta hioa metalli näkyviin, niin on sitten kiinnityspinnoissa suoraan metalli vasten metallia. Tuleehan sitä aika kerros (pulverimaali + pulverilakka).

Leave a comment:

• biglimited
    replied
    Originally posted by Nupe68 View Post
    Haittaako se kiinnityspintojen maalaus oikeasti jotenkin? Tarkoitatko, että vanteet ei pysy kunnolla kiinni? Minulle jauhemaalaamossa sanottiin (ovat maalanneet vuosien varrella paljon aluvanteita), että ei niitä kiinnityspintoja ainakaan yleensä suojata, kukaan ei ole aiheesta tullut valittamaan ja kysyivät että mitä haittaa siitä on?
    Riippuu varmaan siitä kuinka paksulti maalia siellä on. Itselläni ei mennyt vanne edes paikalleen, kun keskireikä oli sen verran pienentynyt maalauksen jäljiltä Noh hiomalla sitä tilaa sitten sai, mutta puhalletulle pinnalle vedetty pulveri ei oo kaikkein helpoimmin irtoavaa...

Leave a comment:

• Nupe68
    replied
    Originally posted by biglimited View Post
    Itse hiukan harmittaa kun vanteet on tosiaan KOKONAAN maalatut eli pultin reijät sekä kiinnityspinnat, kahdesti vielä vedetty..
    Pitää varmaan putsailla hiekkapaperilla, ainakin noi kiinnityspinnat ettei tuu elävää spacerii vanteisiin
    Haittaako se kiinnityspintojen maalaus oikeasti jotenkin? Tarkoitatko, että vanteet ei pysy kunnolla kiinni? Minulle jauhemaalaamossa sanottiin (ovat maalanneet vuosien varrella paljon aluvanteita), että ei niitä kiinnityspintoja ainakaan yleensä suojata, kukaan ei ole aiheesta tullut valittamaan ja kysyivät että mitä haittaa siitä on?

Leave a comment:

• Miko
    replied
    Missä ootte turun alueella vanteita maalannu? Tarviis omiin saada värit niskaan. PS-maalauksesta kysyin hintaa, ja 600e sarjalle hintaa joten joitain halvempaa tarviis löytää.

Leave a comment:

• Laku
    replied
    Rakennuskemian maalinpoistoaine ja hatuksi kuumailmapuhallinta päälle .

Leave a comment:

• hiiliviiksi
    replied
    Millä tökötillä pitäs alkaa kaapimaan maaleja pois vanteista? Foorumilta lukenu joskus että vanha Nitromorssi puree, mutta nämä uuet jotka on pienemmissä purkeissa eivät tehoa? Onko näin?
    Mitä muita aineita vois käyttää?

Leave a comment:

• jyrbba69
    replied
    Moro!

Mitenkäs asiantuntijat suosittelisitte kiiltävän (polished) keskiön maalausta?

Leave a comment:

• |foder|
    replied
    Edelleen se sooda täytyy neutralisoida enne maalausta. Sooda emäksistä ja siksi ei pysy maalit niskassa jos ei neutralisoitu.

Aikoinaan yhdet Hartget soodapuhallutin ja ne maalattiin. Ennen maalausta neutralisoitu. Nyt ne vanteet ovat nimimerkillä masumasu:n autossa. Käykääs kurkkaa onko maalit lähtenyt. Aikaa on ainakin vuosi.

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎